-
przychody ze sprzedaży wzrosły do 252,6 mld. euro (+7,1 procent). Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi osiągnął 19,3 mld. euro (+12,8 procent)
-
dziaÅ‚ samochodów koncernu: przepÅ‚yw gotówki netto znacznie zwiÄ™kszony do 10,8 (2018: -0,3) mld. euro, pÅ‚ynność netto także – do 21,3 (2018: 19,4) mld. euro
-
Zarząd i Rada Nadzorcza proponują zwiększenie dywidendy do 6,50 (4,80) euro za akcję zwykłą i 6,56 (4,86) euro za akcję uprzywilejowaną
-
Spodziewane dostawy dla klientów w roku 2020 na poziomie dostaw w roku poprzednim; spodziewane przychody ze sprzedaży o 4 procent wyższe niż w 2019 roku, operacyjna stopa zwrotu wyniesie miÄ™dzy 6,5 i 7,5 procent
Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi wyniosÅ‚a 7,6 (7,3) procent i okazaÅ‚a siÄ™ nieco wyższa niż przewidywana na 2019 rok. ZwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ także zysk operacyjny – do 17,0 (13,9) mld. euro. Negatywny wpÅ‚yw zdarzeÅ„ specjalnych (sprawa diesli) zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 2,3 (3,2) mld. euro. Znacznie wzrósÅ‚ przepÅ‚yw gotówki netto w dziale samochodów – do 10,8 (-0,3) mld. euro, pÅ‚ynność netto zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ dziÄ™ki temu do 21,3 (19,4) mld. euro. ZarzÄ…d i Rada Nadzorcza zaproponowaÅ‚y zwiÄ™kszenie dywidendy za akcjÄ™ zwykÅ‚Ä… do 6,50 (4,80) euro za sztukÄ™, a akcji uprzywilejowanej do 6,56 (4,86) euro. Wskaźnik stopy wypÅ‚at dywidend wzrósÅ‚by przez to do 24,5 (20,4) procent.
Frank Witter, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Koncernu ds. Finansów i IT, powiedziaÅ‚: „W 2019 roku przyciÄ…gnÄ™liÅ›my wielu klientów atrakcyjnÄ… ofertÄ… i mimo malejÄ…cego rynku umocniliÅ›my naszÄ… pozycjÄ™. ZwiÄ™kszyliÅ›my przychody ze sprzedaży i zysk operacyjny koncernu, w dziale samochodów wzrosÅ‚y natomiast przepÅ‚yw gotówki netto oraz pÅ‚ynność netto, z tego powodu mamy mocnÄ… pozycjÄ™ finansowÄ…. ZakÅ‚adamy, że w bieżącym roku utrzyma siÄ™ trudna sytuacja na rynku, dlatego osiÄ…gniÄ™cie ambitnych celów jakie sobie stawiamy bÄ™dzie wymagaÅ‚o dużego wysiÅ‚ku ze strony caÅ‚ego koncernu”.
Pozytywna sytuacja finansowa w 2019 roku jest wynikiem lekkiego wzrostu dostaw dla klientów do 10,97 mln. samochodów (+1,3 procent). Wzrosty odnotowano przede wszystkim w Europie i Ameryce PoÅ‚udniowej, z kolei w Ameryce PóÅ‚nocnej i w regionie Azji i Pacyfiku – z powodu trudnej sytuacji na tamtejszych rynkach – zanotowano lekkie spadki. W niemal wszystkich regionach koncern zwiÄ™kszyÅ‚ udziaÅ‚ w rynku. Pozytywny wpÅ‚yw na przychody ze sprzedaży miaÅ‚y gÅ‚ównie wiÄ™ksza sprzedaż, lepsza oferta oraz dobre wyniki w dziale usÅ‚ug finansowych, natomiast niekorzystne okazaÅ‚y siÄ™ kursy walutowe. Wynik finansowy przed opodatkowaniem zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o 17,3 procent do 18,4 mld. euro, stopa zwrotu przed opodatkowaniem wzrosÅ‚a do 7,3 (6,6) procent. Mimo trudnej sytuacji na chiÅ„skim rynku udziaÅ‚ w wyniku operacyjnym chiÅ„skich spóÅ‚ek wyniósÅ‚ 4,4 (4,6) mld. euro i byÅ‚ niemal taki sam jak w poprzednim roku.
PrzepÅ‚yw gotówki netto w dziale samochodów, w porównaniu z niskim poziomem ubiegÅ‚orocznym, wzrósÅ‚ do 10,8 mld. euro. ByÅ‚o to możliwe przede wszystkim dziÄ™ki wyższemu zyskowi, mniejszemu odpÅ‚ywowi Å›rodków w zwiÄ…zku ze sprawÄ… diesli oraz z powodu gromadzenia mniejszych zapasów. PÅ‚ynność netto w dziale samochodów w porównaniu z koÅ„cem 2018 roku – mimo negatywnego wpÅ‚ywu wprowadzenia IFRS 16 (bilansowanie i warunki leasingu) – zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ i wyniosÅ‚a 21,3 (19,4) mld. euro. Koszty badaÅ„ i rozwoju (F&E) wyniosÅ‚y 6,7 (6,8) procent i byÅ‚y nawet nieco niższe niż w poprzednim roku. UdziaÅ‚ inwestycji nadal wynosiÅ‚ 6,6 (6,6) procent.
Prognozy
Volkswagen przewiduje, że dostawy koncernu dla klientów w 2020 roku z powodu trudnej sytuacji rynkowej utrzymajÄ… siÄ™ mniej wiÄ™cej na poziomie poprzedniego roku. Wyzwaniem bÄ™dÄ… gorsza koniunktura, rosnÄ…ca konkurencja, niepewna sytuacja na rynkach surowcowych i walutowych, a także wyższe wymagania w dziedzinie emisji. Spodziewamy siÄ™, że w 2020 roku przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży bÄ™dÄ… wyższe od ubiegÅ‚orocznych do 4 procent, a wyniki dziaÅ‚u samochodów osobowych nieznacznie przekroczÄ… ubiegÅ‚orocznÄ… wartość. ZakÅ‚adamy, że operacyjna stopa zwrotu koncernu i dziaÅ‚u samochodów osobowych wyniesie w 2020 roku miÄ™dzy 6,5 a 7,5 procent. W dziale samochodów dostawczych spodziewamy siÄ™ nieco niższych przychodów ze sprzedaży i zakÅ‚adamy operacyjnÄ… stopÄ™ zwrotu na poziomie od 4,0 do 5,0 procent. W dziale Power Engineering spodziewamy siÄ™ przychodów na poziomie poprzedniego roku i zmniejszenia straty operacyjnej. W wypadku dziaÅ‚u usÅ‚ug finansowych koncernu liczymy siÄ™ z przychodami i zyskiem operacyjnym na ubiegÅ‚orocznym poziomie.
Na wyniki przedstawione w powyższej prognozie mogÄ… mieć wpÅ‚yw – oprócz ryzyk przedstawionych wyżej – także m.in. napiÄ™cia i konflikty geopolityczne, a także epidemie w różnych krajach i regionach Å›wiata, jak np. rozprzestrzeniajÄ…cy siÄ™ obecnie koronawirus, którego skutki dla gospodarki sÄ… Å›ciÅ›le monitorowane.
SzczegóÅ‚owa tabela z danymi znajduje siÄ™ w pliku PDF.