PoczÄ…wszy od roku 2026, Audi wprowadzać bÄ™dzie na Å›wiatowe rynki wyÅ‚Ä…cznie nowe modele z napÄ™dem elektrycznym. Ponadto już od teraz, docelowo do roku 2033, marka bÄ™dzie stopniowo wycofywać siÄ™ z produkcji silników spalinowych. W ten sposób cztery pierÅ›cienie wyraźnie orientujÄ… siÄ™ w stronÄ™ elektromobilnoÅ›ci i przyspieszajÄ… wÅ‚asnÄ… transformacjÄ™. GÅ‚ówny cel: poÅ‚Ä…czenie indywidualnej mobilnoÅ›ci i zrównoważonego rozwoju dla klientów, a jednoczeÅ›nie zwiÄ™kszenie rentownoÅ›ci firmy.
Synergia przyspiesza transformację w kierunku elektromobilności
Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron odgrywajÄ… kluczowÄ… rolÄ™ w strategii elektryfikacji marki rodem z Ingolstadt. Pod wzglÄ™dem cenowym, oferujÄ… klientom Audi atrakcyjny punkt wejÅ›cia w Å›wiat elektrycznej mobilnoÅ›ci segmentu premium. Wszystko dziÄ™ki kompleksowej strategii Grupy Volkswagen dotyczÄ…cej wspólnych platform modelowych: Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron produkowane sÄ… w wielomarkowej fabryce w Zwickau, gdzie powstajÄ… również Volkswageny ID.3 i ID.4, a od niedawna także Cupra Born. Wszystkie te modele bazujÄ… na platformie MEB, nie tracÄ…c jednoczeÅ›nie najbardziej rozpoznawalnych i najbardziej atrakcyjnych atutów przypisanych konkretnym markom.
„W przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dziemy jeszcze intensywniej opierać siÄ™ na synergii zachodzÄ…cej w ramach Grupy Volkswagen” - mówi Peter Kössler, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. produkcji i logistyki. „Ta Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca sprawia, że przejÅ›cie na bezemisyjnÄ… mobilność premium jest teraz atrakcyjne cenowo dla naszych klientów i efektywne ekonomicznie dla nas. JednoczeÅ›nie dbamy o to, by wszystkie nasze pojazdy bezsprzecznie nosiÅ‚y w sobie DNA Audi i opuszczaÅ‚y liniÄ™ montażowÄ… w niemal przysÅ‚owiowej jakoÅ›ci premium zwiÄ…zanej z naszÄ… markÄ….”
Kolejny ważny model elektryczny spod znaku czterech pierÅ›cieni, Audi Q6 e-tron, również bazuje na nowej platformie: Premium Platform Electric (PPE), opracowanej wspólnie przez Audi i Porsche.
Fabryka VW w Zwickau: pionier przejścia w erę elektrycznego napędu
OkoÅ‚o 8500 pracowników Volkswagen Saksonia w Zwickau pracuje przy produkcji piÄ™ciu aktualnych modeli Grupy – wszystkie sÄ… neutralne pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla. Dr Stefan Loth, prezes zarzÄ…du Volkswagen Saksonia mówi: „JesteÅ›my z jednej strony niezmiernie dumni, ale z drugiej Å›wiadomi ogromu wyzwaÅ„ zwiÄ…zanych z przeksztaÅ‚ceniem siÄ™ z fabryki produkujÄ…cej wyÅ‚Ä…cznie auta marki Volkswagen, w zakÅ‚ad wielomarkowy, który wkrótce bÄ™dzie produkowaÅ‚ sześć różnych modeli samochodów elektrycznych. To stawia duże wymagania przed naszymi pracownikami, którzy odpowiadajÄ… na nie z ogromnym zaangażowaniem i umiejÄ™tnoÅ›ciami.” W procesie montażu samochodów w Volkswagen Saksonia wykorzystywanych jest wiele nowatorskich i innowacyjnych technologii. Na przykÅ‚ad wyÅ›wietlacz head-up display jest instalowany bezpoÅ›rednio na linii montażowej. Inteligentne oprogramowanie ocenia obraz testowy wyÅ›wietlany na przedniej szybie i autonomicznie dokonuje drobnych korekt.
Q4 e-tron: bez wÄ…tpienia Audi
Korzystanie ze wspólnych platform i moduÅ‚ów technicznych jest od dziesiÄ™cioleci sprawdzonÄ… strategiÄ… Grupy Volkswagen. „Praca zespoÅ‚owa pomiÄ™dzy markami rozpoczyna siÄ™ w momencie powstania koncepcji nowej platformy” - mówi Fermin Soneira Santos, szef linii produktowej dla modeli elektrycznych z segmentu od A do C. „Ważnym jest, by ustanowić wÅ‚aÅ›ciwÄ… równowagÄ™ pomiÄ™dzy wyrazistym charakterem marki, a maksymalnÄ… synergiÄ… w ramach Grupy.” Q4 e-tron jest bezsprzecznie prawdziwym Audi. Widać to nie tylko w progresywnej stylistyce, ale także w standardowej dla Audi koncepcji wyÅ›wietlaczy i obsÅ‚ugi, w poÅ‚Ä…czeniu wirtualnego kokpitu z wyjÄ…tkowo dużym ekranem MMI, w wyÅ›wietlaczu head-up display z rozszerzonÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ…, który po raz pierwszy w klasie kompaktowej peÅ‚ni rolÄ™ Å‚Ä…cznika miÄ™dzy Å›wiatem wirtualnym a rzeczywistym oraz w niemal przysÅ‚owiowym skupianiu siÄ™ Audi na jakoÅ›ci materiaÅ‚ów we wnÄ™trzu. Oba modele w 2021 roku z powodzeniem wystartowaÅ‚y na wszystkich rynkach europejskich. Dla klientów z USA, kompaktowe SUV’y sÄ… dostÄ™pne od koÅ„ca wrzeÅ›nia.
Pracownicy Audi wspierajÄ…, a jednoczeÅ›nie uczÄ… siÄ™ od swych kolegów z Zwickau
KorzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…ce ze wspóÅ‚pracy miÄ™dzy markami widoczne sÄ… nie tylko w kwestiach platform technicznych, ale także wÅ›ród pracowników. OkoÅ‚o 350 pracowników Audi zaangażowanych jest obecnie w produkcjÄ™ w Zwickau. SÄ… to gÅ‚ównie mÅ‚odsi pracownicy, którzy dopiero ukoÅ„czyli naukÄ™ zawodu. Po rocznym pobycie w Zwickau, gdzie zdobywajÄ… niezbÄ™dne doÅ›wiadczenie w rozwijajÄ…cej siÄ™ dziedzinie elektromobilnoÅ›ci, wracajÄ… do swoich macierzystych zakÅ‚adów, na przykÅ‚ad do fabryki w Ingolstadt, gdzie już w 2023 roku rozpocznie siÄ™ produkcja kolejnego w peÅ‚ni elektrycznego Audi, modelu Q6 e-tron.
Audi i Zwickau: dÅ‚uga wspólna tradycja
Historia marki Audi jasno wskazuje, że korzenie firmy z czterema pierÅ›cieniami w logo siÄ™gajÄ… wÅ‚aÅ›nie Saksonii. ZaÅ‚ożyciel firmy, August Horch, chcÄ…c rozszerzyć swojÄ… dziaÅ‚alność, udaÅ‚ siÄ™ do Zwickau, gdzie w 1904 r. zarejestrowaÅ‚ firmÄ™ "A. Horch Motorenwagenwerke AG". PoÅ‚ożyÅ‚o to podwaliny pod produkcjÄ™ samochodów w Saksonii. Po nieporozumieniach z zarzÄ…dem, Horch opuÅ›ciÅ‚ firmÄ™ i w 1909 roku zaÅ‚ożyÅ‚ spóÅ‚kÄ™ "August Horch Automobilwerke GmbH", która w 1910 roku zostaÅ‚a przemianowana na "Audi-Automobilwerke m.b.H.".
W roku 1932 otworzyÅ‚ siÄ™ kolejny rozdziaÅ‚ historii firmy. Cztery marki: Audi, DKW, Horch i Wanderer, poÅ‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ w Auto Union AG. Znakiem firmowym nowej grupy staÅ‚y siÄ™ cztery pierÅ›cienie. Stefan Trauf, szef dziaÅ‚u tradycji marek Audi i Auto Union podkreÅ›la: „Dla Audi Zwickau byÅ‚o, jest i bÄ™dzie bardzo szczególnym miastem. Tutaj pisaÅ‚a siÄ™ historia motoryzacji, i zarówno wtedy, jak i teraz, widać byÅ‚o, jak ważna i owocna jest Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca miÄ™dzy markami.” Historia Audi i historia przemysÅ‚u samochodowego w Saksonii żyjÄ… nadal w Muzeum Augusta Horcha w Zwickau, które zaprasza do odwiedzin - www.horch-museum.de.