-
Napęd: trzylitrowy silnik TFSI V6 i mocny silnik elektryczny
-
Nowy akumulator o pojemności 17,8 kWh, zasięg na zasilaniu elektrycznym: do 59 km (wg norm NEDC)
-
Warianty o systemowej mocy wyjściowej 340 kW (462 KM) lub 280 kW (381 KM)
Audi, prezentujÄ…c Q8 TFSI e quattro, kontynuuje ofensywÄ™ elektryfikacji. Nowy SUV coupé jest już siódmym modelem z napÄ™dem hybrydowym typu plug-in wprowadzonym na rynek od poÅ‚owy 2019 r. Cztery pierÅ›cienie z rozmysÅ‚em oddajÄ… zalety tej techniki napÄ™du do rÄ…k swoich klientów. Takie rozwiÄ…zanie gwarantuje przyjemność z jazdy na napÄ™dzie elektrycznym, Å‚atwe Å‚adowanie oraz Å›wietne walory użytkowe pojazdu.
To co najlepsze z dwóch różnych Å›wiatów: wysokooktanowy TFSI i potężny silnik elektryczny
Podobnie jak to siÄ™ dzieje w przypadku każdej hybrydy typu plug-in marki Audi, Q8 TFSI e quattro Å‚Ä…czy w sobie najlepsze strony dwóch różnych Å›wiatów motoryzacji. Silnik spalinowy TFSI 3.0 wytwarza 250 kW (340 KM) mocy oraz dostarcza moment obrotowy rzÄ™du 450 Nm. Silnik V6 speÅ‚nia wymogi najnowszej normy emisji spalin Euro 6 AP. Silnik elektryczny wykorzystuje stale wzbudzony system synchroniczny (PSM) o mocy szczytowej 100 kW. Jego kompaktowa konstukcja jest zintegrowana z obudowÄ… oÅ›miostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Wraz ze sprzÄ™gÅ‚em Å‚Ä…czÄ…cym silnik TFSI 3.0 z ukÅ‚adem napÄ™dowym, tworzy jednostkÄ™ zwanÄ… moduÅ‚em hybrydowym.
Litowo-jonowy akumulator zamontowano pod podÅ‚ogÄ… bagażnika. Akumulator zbudowany jest ze 104 ogniw typu pouch najnowszej generacji, uÅ‚ożonych w 13 moduÅ‚ów. Każde z ogniw o elastycznych Å›ciankach zewnÄ™trznych zapewnia pojemność elektrycznÄ… 48 Ah, a caÅ‚y ukÅ‚ad akumulatora ma pojemność energetycznÄ… 17,8 kWh. To o 0,5 kWh wiÄ™cej niż akumulator w jaki na poczÄ…tku, w roku 2019, wyposażany byÅ‚ model Q7 TFSI e quattro. Obecnie również w nim montowane sÄ… akumulatory najnowszej generacji — o zwiÄ™kszonej pojemnoÅ›ci, bardziej kompaktowe i lżejsze o okoÅ‚o 40 kg.
ChÅ‚odzenie cieczÄ… jako oddzielny obieg niskotemperaturowy, to istotny czynnik wpÅ‚ywajÄ…cy na pojemność energetycznÄ… i parametry pracy akumulatora. W razie potrzeby obieg ten poÅ‚Ä…czyć można z obiegiem pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego klimatyzacji lub z drugim obiegiem niskotemperaturowym odpowiedzialnym za regulacjÄ™ temperatury silnika elektrycznego i elektronicznego moduÅ‚u mocy i sterowania. UkÅ‚ad tego moduÅ‚u przemienia prÄ…d staÅ‚y pÅ‚ynÄ…cy z akumulatora w prÄ…d trójfazowy zasilajÄ…cy silnik elektryczny. Podczas rekuperacji przesyÅ‚a natomiast prÄ…d staÅ‚y z powrotem do akumulatora.
Silnik elektryczny oraz spalinowy TFSI 3.0, przekazujÄ… moc do szybko i pÅ‚ynnie reagujÄ…cej oÅ›miostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Jej elektryczna pompa olejowa gwarantuje zasilanie olejem nawet wtedy, gdy silnik benzynowy V6 jest wyÅ‚Ä…czony. StaÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro wykorzystuje czysto mechaniczny miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy. Podczas normalnej jazdy mechanizm przenosi 40% momentu obrotowego na oÅ› przedniÄ… i 60% na oÅ› tylnÄ…. W razie potrzeby, może przekazać wiÄ™kszÄ… wartość na oÅ› o lepszej przyczepnoÅ›ci. Nawet 85% mocy silnika może zostać przekierowane na oÅ› przedniÄ… i do 70% na oÅ› tylnÄ….
Dwie wersje mocy wyjściowej: 340 kW (462 KM) i 280 kW (381 KM)
Audi oferuje tego SUV-a coupé w dwóch wersjach mocy wyjÅ›ciowej, które różniÄ… siÄ™ np. strategiÄ… boostingu. W trybie jazdy czysto elektrycznej, mocniejszy wariant, Q8 60 TFSI e quattro, osiÄ…ga zasiÄ™g do 56 km w testach NEDC oraz do 45 km w procedurze pomiaru WLTP. Q8 55 TFSI e quattro osiÄ…ga na silniku elektrycznym zasiÄ™g 59 km w procedurze NEDC i do 47 km w WLTP. Silniki elektryczne mogÄ… generować moc samodzielnie, aż do osiÄ…gniÄ™cia prÄ™dkoÅ›ci 135 km/h.
Model Q8 60 TFSI e quattro rozwija systemowÄ… moc wyjÅ›ciowÄ… 340 kW (462 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Kiedy oba napÄ™dy dziaÅ‚ajÄ… na najwyższych obrotach, pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy. PrÄ™dkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 240 km/h. Model Q8 55 TFSI e quattro osiÄ…ga systemowÄ… moc wyjÅ›ciowÄ… 280 kW (381 KM) i systemowy moment obrotowy 600 Nm. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,8 sekundy, a jego prÄ™dkość maksymalna wynosi również 240 km/h.
Inteligentny i wydajny: zarządzanie hybrydowe i predyktywna strategia działania
ZarzÄ…dzanie napÄ™dem hybrydowym w Audi Q8 TFSI e quattro automatycznie dobiera optymalnÄ… strategiÄ™ dziaÅ‚ania do każdej podróży. SUV coupé rozpoczyna jazdÄ™ w trybie caÅ‚kowicie elektrycznym EV. Przy niskiej prÄ™dkoÅ›ci, w nadkolach kóÅ‚ przednich generowany jest wymagany prawem dźwiÄ™k ostrzegawczy (dźwiÄ™kowy system ostrzegawczy pojazdu — AVAS). Silnik benzynowy zaÅ‚Ä…cza siÄ™ dopiero wtedy, gdy kierowca z okreÅ›lonÄ… siÅ‚Ä… wciÅ›nie prawy pedaÅ‚, nazywany „aktywnym pedaÅ‚em przyspieszenia”. Jeżeli chce jak najdÅ‚użej jechać na silniku elektrycznym, może na centralnym wyÅ›wietlaczu systemu MMI wybrać tryb EV.
Tryb hybrydowy, stanowiÄ…cy gÅ‚ównÄ… strategiÄ™ dziaÅ‚ania napÄ™du Audi Q8 TFSI e quattro, obejmuje trzy tryby operacyjne : Auto, Hold i Charge. W trybie „Auto” ukÅ‚ad hybrydowy automatycznie wybiera optymalny typ napÄ™du: caÅ‚kowicie elektryczny przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach, przy wyższych prÄ™dkoÅ›ciach silnik TFSI, a czÄ™sto kombinacjÄ™ obu tych opcji. UwzglÄ™dnia informacje z bezpoÅ›redniego otoczenia dostarczane przez system MMI nawet wtedy, gdy wyÅ‚Ä…czona jest nawigacja.
Predyktywna strategia dziaÅ‚ania napÄ™du wÅ‚Ä…cza siÄ™, kiedy w standardowej nawigacji MMI navigation plus uruchomione zostanie prowadzenie do celu. Zadaniem systemu jest inteligentne i wydajne zagospodarowanie energii akumulatora na caÅ‚ej trasie. Dodatkowo, predyktywna strategia dziaÅ‚ania napÄ™du może spowodować Å‚adowanie akumulatora w fazach wydajnej pracy silnika, tak aby wykorzystać tÄ™ energiÄ™ do jazdy czysto elektrycznej w późniejszych, nieefektywnych okresach jego funkcjonowania, na przykÅ‚ad w korkach lub w ruchu miejskim. Na podstawie analizy dużej liczby danych system opracowuje plan dÅ‚ugodystansowej podróży, który stale, na bieżąco aktualizuje, uwzglÄ™dniajÄ…c dane nawigacji, otoczenia i informacje o ruchu drogowym dostÄ™pne online.
W trybie „Hold”, strategia dziaÅ‚ania napÄ™du ma inny cel: z niewielkimi odchyleniami utrzymuje akumulator na bieżącym poziomie naÅ‚adowania. W trybie „Charge” celem jest naÅ‚adowanie akumulatora podczas jazdy do jak najwyższej pojemnoÅ›ci. Ma to sens w sytuacji, gdy podróż koÅ„czy siÄ™ w obszarze miejskim, a ostatnie kilometry majÄ… być przejechane wyÅ‚Ä…cznie na zasilaniu elektrycznym. Wraz z wejÅ›ciem na rynek modelu Q8 TFSI e quattro, jego model siostrzany — Q7 TFSI e quattro — również zostanie wyposażony w ten tryb pracy.
Kto hamuje, ten wygrywa: nawet 80 kW energii z procesu rekuperacji
Predyktywny asystent wydajnoÅ›ci, to w modelu Q8 z napÄ™dem hybrydowym typu plug-in bardzo ważny system. Kiedy kierowca zdejmuje nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu, zapada decyzja o tym, czy pojazd przeÅ‚Ä…czy siÄ™ na jazdÄ™ na wolnym biegu z dezaktywowanym silnikiem TFSI (żeglowanie), czy bÄ™dzie hamowaÅ‚ silnikiem elektrycznym, odzyskujÄ…c w ten sposób energiÄ™. Podczas samego żeglowania może odzyskać nawet 25 kW energii. Dodatkowo silnik elektryczny odpowiada za każde hamowanie z siÅ‚Ä… do 0,3 g — czyli za znakomitÄ… wiÄ™kszość wszystkich operacji hamowania wykonywanych podczas codziennej jazdy. Hydrauliczne hamulce sÄ… aktywowane tylko w przypadku mocniejszego hamowania. PrzejÅ›cie od jednego sposobu hamowania do drugiego jest praktycznie niedostrzegalne. PedaÅ‚ hamulca zawsze daje doskonaÅ‚Ä… informacjÄ™ zwrotnÄ…, co pozwala precyzyjnie modulować nacisk. Model Audi Q8 TFSI e quattro odzyskuje podczas hamowania do 80 kW energii.
Kiedy wÅ‚Ä…czony jest opcjonalny, adaptacyjny asystent jazdy, predyktywny asystent wydajnoÅ›ci aktywuje siÄ™ nie tylko podczas zwalniania, ale również podczas przyspieszania. Jeżeli asystent jazdy jest wyÅ‚Ä…czony, dostarcza kierowcy wskazówek, kiedy rozsÄ…dnym byÅ‚oby zdjÄ™cie nogi z pedaÅ‚u przyspieszenia. Kierowca czuje impuls poprzez aktywny pedaÅ‚ przyspieszenia i widzi informacje wyÅ›wietlane na opcjonalnym wyÅ›wietlaczu head-up display oraz w kokpicie cyfrowym Audi virtual cockpit (stanowiÄ…cym wyposażenie standardowe).
Model Q8 TFSI e quattro może być wyposażony w wiele najnowoczeÅ›niejszych systemów wspomagania kierowcy. Jednym z najważniejszych jest adaptacyjny asystent jazdy, który podczas dÅ‚ugiej podroży może przejąć od kierowcy wiÄ™kszość operacji przyspieszania, hamowania, utrzymania pojazdu na pasie ruchu, nie zwalniajÄ…c go jednak z odpowiedzialnoÅ›ci. Test bezpieczeÅ„stwa pojazdu przeprowadzony przez najważniejszÄ… europejskÄ… komisjÄ™, organizacjÄ™ NCAP, koncentrowaÅ‚ siÄ™ na systemach poziomu 2. W tym praktycznym teÅ›cie model Q8 uzyskaÅ‚ najwyższy wynik.
Aż siedem profili: system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select stanowi wyposażenie standardowe modelu Audi Q8 TFSI e quattro. Oferuje on wybór nawet siedmiu profili jazdy: comfort, efficiency, auto, dynamic, individual, offroad i allroad. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ma na przykÅ‚ad dostÄ™p do charakterystyki pracy TFSI 3.0, przekÅ‚adni tiptronic, zawieszenia pneumatycznego i wspomagania kierownicy. W zależnoÅ›ci od ustawieÅ„, zmienia siÄ™ również sposób wspóÅ‚dziaÅ‚ania różnych ukÅ‚adów zawieszenia. Na przykÅ‚ad jeżeli jest aktywowany profil dynamic i tryb S oÅ›miostopniowej przekÅ‚adni tiptronic, silnik elektryczny zapewnia mocne dodatkowe doÅ‚adowanie tzw. boosting, gdy tylko kierowca zacznie przyspieszać. W tym ustawieniu podczas hamowania jazda na wolnym biegu jest zablokowana, co sprawia, że napÄ™d zawsze odzyskuje energiÄ™.
Podobnie jak w przypadku wszystkich hybryd typu plug-in marki Audi, modele Q8 55 TFSI e quattro i Q8 60 TFSI e quattro imponujÄ… wysokim poziomem walorów użytkowych. OferujÄ… sporo przestrzeni dla piÄ™ciu osób, a nawet w konfiguracji podstawowej bagażniki z uÅ‚atwiajÄ…cÄ… zaÅ‚adunek pÅ‚askÄ… podÅ‚ogÄ… majÄ… pojemność 505 litrów, która zwiÄ™ksza siÄ™ do 1625 litrów po zÅ‚ożeniu oparć tylnej kanapy. W zależnoÅ›ci od wersji wyposażenia, samochodem tym można ciÄ…gnąć przyczepy o wadze do 3,5 tony (z przyhamowaniem, na wzniesieniu o nachyleniu 12%). NapÄ™d quattro ma też zdecydowane zalety, jeżeli chodzi o przyczepność.
WyjÄ…tkowa wygoda: Å‚adowanie w domu i w trasie
Nowe modele hybrydowe typu plug-in sÄ… standardowo wyposażone w przewód Å‚adowania, który można podÅ‚Ä…czyć do gniazdek domowych i przemysÅ‚owych. DziÄ™ki maksymalnej pojemnoÅ›ci Å‚adowania 7,4 kW, caÅ‚kowicie rozÅ‚adowany akumulator można w peÅ‚ni naÅ‚adować w okoÅ‚o dwie i póÅ‚ godziny.
Aplikacja myAudi umożliwia korzystanie ze spersonalizowanych usÅ‚ug Audi connect na smartfonach. UmożliwiajÄ… one sprawdzenie stanu akumulatora i zasiÄ™gu, uruchomienie procesów Å‚adowania, zaprogramowanie zegara Å‚adowania i przeglÄ…danie statystyki Å‚adowania oraz zużycia energii. Lista stacji Å‚adowania dostÄ™pna jest zarówno w aplikacji, jak i w nawigacji MMI navigation plus. InnÄ… funkcjÄ… aplikacji myAudi jest wÅ‚Ä…czenie klimatyzacji jeszcze przed wejÅ›ciem do samochodu i rozpoczÄ™ciem podróży. W zależnoÅ›ci od wyposażenia, można również wÅ‚Ä…czyć ogrzewanie kierownicy i fotela oraz wentylacjÄ™ fotela.
Poza przewodem do Å‚adowania w garażu, model Audi Q8 TFSI e quattro jest również wyposażony w przewód Mode 3 do Å‚adowania w Å‚adowarkach ublicznych. DostÄ™pna na życzenie usÅ‚uga Å‚adowania Audi — e-tron Charging Service — zapewnia dostÄ™p do 150 000 punktów Å‚adowania prÄ…dem przemiennym w Europie za pomocÄ… jednej karty.
Przedsprzedaż
Przedsprzedaż tej nowej hybrydy typu plug-in już wkrótce rozpocznie siÄ™ w Niemczech i na innych rynkach europejskich. Standardowy pakiet stylistyki zewnÄ™trznej S line wyostrza wyglÄ…d zewnÄ™trzny, dodajÄ…c mu wyrazistych detali na przedzie, bokach i w tyle pojazdu. Czarny pakiet stylistyczny kontrastuje z zewnÄ™trznymi elementami pakietu S line utrzymanymi w kolorze karoserii. Reflektory diodowe Matrix LED sÄ… w wyposażeniu standardowym, tak samo jak adaptacyjne sportowe zawieszenie pneumatyczne. Na 21-calowych felgach montowane sÄ… opony 285/45, a zaciski hamulców tarczowych sÄ… pomalowane na czerwono. Sportowy pakiet S line sprawia, że wnÄ™trze caÅ‚kowicie utrzymane jest w czerni lub częściowo w szarym kolorze Rotor (na fotelach). Pakiet obejmuje sportowe fotele z tÅ‚oczeniami S, pedaÅ‚y i podnóżki ze stali nierdzewnej oraz dekoracje z matowego, szczotkowanego aluminium.