Prius bierze udziaÅ‚ w wyÅ›cigach już od stycznia 2016 roku – ale tylko w japoÅ„skiej serii GT, a i wówczas nie mamy do czynienia z niczym, co by choć marginalnie przypominaÅ‚o normalnego Priusa. Prius GT300, który startuje z sukcesami w Japonii, to hybryda hybrydy z superhybrydÄ…, auto zbliżone do bolidów Toyoty z 24-godzinnego wyÅ›cigu Le Mans. Pod jego maskÄ… pracuje ukÅ‚ad hybrydowy z Lexusa LS z silnikiem V8, ale i tak „podkrÄ™cony”, co daje osiÄ…gi niemalże rakiety Tomahawk. Ale ten artykuÅ‚ jest o zupeÅ‚nie innym Priusie – wyÅ›cigowym Priusie 1G.
Samochód powstaÅ‚ w USA, gdzie Toyota ulegÅ‚a namowom firmy Beyond Marketing i zgodziÅ‚a siÄ™ na stworzenie wyczynowej wersji seryjnego Priusa. Do roboty zabraÅ‚ siÄ™ doÅ›wiadczony tunner Gordon Ting, by już po trzech miesiÄ…cach zaprezentować auto, które wbiÅ‚o w stupor wielu znawców.
Wypatroszono kompletnie wnÄ™trze i zamontowano klatkÄ™ Evasive Motorsport oraz podÅ‚ogÄ™ i konsolÄ™ wykonane na zamówienie z wÅ‚ókna wÄ™glowego. Do tego doszedÅ‚ fotel i 6-punktowe pasy Sparco, trójramienna kierownica Sparco oraz ultralekki wyÅ›wietlacz wielofunkcyjny – i tyle.
Poza tym wciąż mamy do czynienia z seryjnym Priusem – pod maskÄ… pracuje napÄ™d hybrydowy 4. generacji, który rozwija moc 122 KM. Pojazd ma też niemalże seryjne zawieszenie, normalny system sterowania i nadwozie, które zostaÅ‚o jedynie lekko doposażone aerodynamicznie przez cztery czoÅ‚owe firmy zajmujÄ…ce siÄ™ tworzeniem nadwozi wyÅ›cigowych – Kuhl Racing (body kit), Evasive Motorsports (poszerzenia bÅ‚otników), Craft Square (wyÅ›cigowe lusterka) i Volks (pÅ‚aska podÅ‚oga pod autem ze zintegrowanymi dyfuzorami). Zawieszenie opiera siÄ™ na bardzo udanym szkielecie fabrycznym, a także cywilnych wahaczach (przypomnijmy, że Prius 4. generacji jeździ na podwójnych wahaczach poprzecznych z tyÅ‚u) – tyle że dopeÅ‚nionych amortyzatorami upside-down marki Tein, Street Flex z Active EDFC Unit. Na ultralekkich felgach Rays zamontowano opony wyczynowe Toyo ProxesR888.
Pierwsze, jeszcze nieoficjalne próby przeprowadzono na torze Willow Springs w Kalifornii, gdzie uzyskano imponujÄ…ce wyniki trzymania drogi: na pomiarowej pÅ‚ycie poÅ›lizgowej Prius G „wykrÄ™ciÅ‚” przyspieszenie boczne na poziomie 0,99 G. ZespóÅ‚ twórców Priusa G twierdzi, że uzyskanie 1 G to już kwestia tylko niewielkich modyfikacji.
I co? Da siÄ™? Da! Tyle że Prius 1G to wyÅ›cigówka bardziej na krÄ™te tory techniczne, bo na prostej 122 KM nawet przy masie wÅ‚asnej oscylujÄ…cej wokóÅ‚ 900 kg to wciąż trochÄ™ za maÅ‚o.