W ciÄ…gu 20 lat Toyota sprzedaÅ‚a na caÅ‚ym Å›wiecie ponad 10 milionów samochodów hybrydowych i wprowadziÅ‚a na rynek 33 modele z tym napÄ™dem. Najpopularniejszym samochodem hybrydowym pozostaje Toyota Prius, której caÅ‚kowita sprzedaż zbliża siÄ™ do 4 milionów. Ale nie jest to jedyny gracz. Obecnie o sile sprzedaży hybryd Toyoty decyduje RAV4, C-HR, Auris oraz Yaris.
Kierowcy w Polsce kupili do dziÅ› 23 tys. hybryd Toyoty, a oferta marki na polskim rynku obejmuje 7 modeli. OstatniÄ… nowoÅ›ciÄ… jest Prius Plug-in Hybrid, który Å‚Ä…czy zalety auta hybrydowego i elektrycznego.
Polscy dziennikarze motoryzacyjni mieli możliwość sprawdzenia efektywnoÅ›ci Priusa Plug-in Hybrid podczas testu w górzystym terenie na WÄ™grzech. Test odbywaÅ‚ siÄ™ na drogach publicznych w ruchu drogowym na dystansie 115 km, a celem kierowców byÅ‚o uzyskanie jak najmniejszego spalania i jak najmniejszej emisji oraz przejazdu w jak najkrótszym czasie.
ZwyciÄ™ska zaÅ‚oga uzyskaÅ‚a doskonaÅ‚y wynik – 1,4 l/100 km. Wyniki spalania, jakie uzyskaÅ‚y dwuosobowe zespoÅ‚y, wahaÅ‚y siÄ™ miÄ™dzy 1,4 a 2,0 l/100 km i wyniosÅ‚y Å›rednio 1,65 l/100 km. Åšrednia emisja CO2 wynosiÅ‚a miÄ™dzy 32 a 48 g/km. Samochód poruszaÅ‚ siÄ™ na samym silniku elektrycznym nawet przez 75% dystansu, znacznie powyżej nominalnego zasiÄ™gu w trybie EV, który wynosi ok. 50 km. PozostaÅ‚e ponad 30 km przy wyÅ‚Ä…czonym silniku spalinowym udaÅ‚o siÄ™ pokonać dziÄ™ki odzyskiwaniu energii z hamowania oraz funkcji Å‚adowania baterii podczas jazdy. W tym trybie ukÅ‚ad napÄ™dowy w wiÄ™kszym stopniu wykorzystuje moc silnika benzynowego do produkcji prÄ…du i po krótkim czasie samochód znów może przeÅ‚Ä…czyć siÄ™ na elektryczny tryb jazdy.
„Nowe Priusy Plug-in Hybrid byÅ‚y testowane przez doÅ›wiadczonych dziennikarzy, którzy na co dzieÅ„ poruszajÄ… siÄ™ samochodami różnych marek i majÄ… skalÄ™ porównania. Kierowcy sprawdzili rzeczywiste zużycie paliwa w wymagajÄ…cych warunkach drogowych oraz skuteczność innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, takich jak Å‚adowanie akumulatora podczas jazdy czy klimatyzacja z pompÄ… ciepÅ‚a. Ich wyniki pokazujÄ…, że Prius Plug-in Hybrid to doskonaÅ‚e poÅ‚Ä…czenie zalet dwóch aut w jednym nadwoziu: elektrycznego (w trybie EV) oraz hybrydowego. Gdy poruszamy siÄ™ w mieÅ›cie, korzystamy wyÅ‚Ä…cznie z motoru elektrycznego. WyjeżdżajÄ…c poza miasto, wchodzimy w tryb hybrydowy, nie martwiÄ…c siÄ™ o zasiÄ™g” – podsumowaÅ‚ Robert Mularczyk, PR Manager Toyota Motor Poland.
Toyota Prius Plug-in Hybrid to liftback segmentu D, napÄ™dzany ukÅ‚adem hybrydowym nowej generacji z silnikiem benzynowym 1.8 i elektrycznym o Å‚Ä…cznej mocy 122 KM. Wydajniejszy napÄ™d oraz dwukrotnie bardziej pojemna bateria trakcyjna zapewniajÄ… zasiÄ™g na samym silniku elektrycznym do 50 km. PrÄ™dkość maksymalna dostÄ™pna bez uruchomienia silnika benzynowego (EV) wynosi 135 km, co sprawia, że Prius Plug-in Hybrid może na co dzieÅ„ peÅ‚nić rolÄ™ samochodu elektrycznego, jednak bez obawy o rozÅ‚adowanie baterii i unieruchomienie samochodu. Po wyczerpaniu energii naÅ‚adowanej z zewnÄ™trznej sieci ukÅ‚ad hybrydowy zapewnia tÄ™ samÄ… wydajność i oszczÄ™dność co napÄ™d tradycyjnego Priusa 4. generacji. BateriÄ™ trakcyjnÄ… można także doÅ‚adować w czasie jazdy – w tym trybie po przejechaniu kilkudziesiÄ™ciu kilometrów uzyskuje siÄ™ poziom naÅ‚adowania 80%.