|
|
Inżynier Hondy zdradza kulisy powstania nowej Hondy NSX
|
Dodano: 2016-07-11
Wyświetlono: 1392 razy
|
Podczas gdy pierwsza grupa europejskich dziennikarzy miała możliwość przetestowania modelu NSX w Portugalii, główny szef projektu Ted Klaus zdradził szczegóły powstawania tego auta, jego filozofii oraz znaczenia dla marki Honda.
|
foto © Honda |
|
|
Kiedy zaczynał Pan pracę nad tym projektem, jakie były Pana pierwsze myśli?
OczywiÅ›cie podekscytowanie! PracujÄ™ dla Hondy od 1990 roku i doskonale wiedziaÅ‚em, jak duże znaczenie dla marki oraz fanów aut sportowych miaÅ‚ pierwszy NSX. 25 lat temu pan Uehara (gÅ‚ówny szef projektu NSX pierwszej generacji) i jego zespóÅ‚ pokazali caÅ‚emu Å›wiatu, czym jest i czym powinien być samochód sportowy w wykonaniu Hondy.
Możliwość stworzenia auta stanowiącego odzwierciedlenie tej filozofii i eksperymentowania z technologią XXI wieku, stanowiła dla nas niepowtarzalną szansę.
Czy mógÅ‚by Pan podzielić siÄ™ wspomnieniami zwiÄ…zanymi z projektem? Co najbardziej zapadÅ‚o Panu w pamięć podczas prac?
Od 2012 roku wydarzyÅ‚y siÄ™ trzy rzeczy, które nadaÅ‚y bieg projektowi.
Podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w 2012 roku zaprezentowaliÅ›my prototyp. Pozytywna reakcja ze strony mediów, fanów motoryzacji oraz publicznoÅ›ci daÅ‚a nam poczucie, że wszyscy wierzÄ… w nasz sukces. To dodaÅ‚o naszemu miÄ™dzynarodowemu zespoÅ‚owi energii i zaangażowania, niezbÄ™dnych do osiÄ…gniÄ™cia naszych celów.
Ten projekt, jak każdy inny, postawiÅ‚ przed nami kilka trudnych wyzwaÅ„. PamiÄ™tam jak prezes Ito, który kiedyÅ› pracowaÅ‚ jako kierownik inżynierów odpowiedzialnych za nadwozie NSX pierwszej generacji, powiedziaÅ‚ mi wprost: „Mam nadziejÄ™, że ten projekt to bÄ™dzie dla was mÄ™ka, jak dla nas mÄ™kÄ… byÅ‚ pierwszy NSX”. Wtedy mnie to rozbawiÅ‚o, ale faktycznie musieliÅ›my stawić czoÅ‚a wielu wyzwaniom, aby stworzyć auto peÅ‚ne nowoczesnej techniki, które jednoczeÅ›nie zachowuje charakter tradycyjnego samochodu sportowego. Jestem pewien że nam siÄ™ udaÅ‚o.
Inne miÅ‚e doÅ›wiadczenie to wyjazd do Japonii wraz gÅ‚ównymi czÅ‚onkami zespoÅ‚u projektowego, gdzie spotkaliÅ›my siÄ™ z osobami pracujÄ…cymi przy projekcie pierwszej generacji NSX-a. Podzielili siÄ™ z nami wspomnieniami z prac nad tamtym modelem, a także starymi diagramami i schematami. Ta wizyta pomogÅ‚a nam zrozumieć dogÅ‚Ä™bnie filozofiÄ™, która przyÅ›wiecaÅ‚a twórcom pierwowzoru, daÅ‚a wskazówki co zrobić, aby nastÄ™pca pozostaÅ‚ wierny dawnym ideom.
MówiÅ‚ Pan o filozofii „samochodu sportowego” wedÅ‚ug Hondy jako o kluczowym aspekcie rozwoju modelu NSX. Co Pan przez to rozumie?
Od momentu rozpoczÄ™cia projektu musieliÅ›my odpowiedzieć na podstawowe pytania: Czy to ma być supercar? A może samochód sportowy? SiÄ™gnÄ™liÅ›my wiÄ™c do kluczowych wartoÅ›ci, które przyÅ›wiecaÅ‚y twórcom pierwszego NSX-a.
Po pierwsze, osiągi samochodu powinny wynikać z tego, że stanowi on jedność z kierowcą. Ergonomia, dopasowanie i dobra widoczność to podstawa. W tych dziedzinach nie można iść na żadne kompromisy.
Po drugie, osiÄ…gi powinny być dostÄ™pne zawsze, niezależnie od drogi czy umiejÄ™tnoÅ›ci kierowcy. Samochód powinien ożywać w rÄ™kach wprawnego kierowcy.
Za sprawÄ… tych dwóch podstawowych wartoÅ›ci, NSX to zdecydowanie samochód sportowy. Jego zwarta konstrukcja, niski Å›rodek ciężkoÅ›ci, sztywne podwozie i wzorowa widoczność do przodu sprawiajÄ…, że kierowca i maszyna stanowiÄ… w nim jedność.
NSX różni siÄ™ od wielu samochodów sportowych charakterystykÄ… jednostki napÄ™dowej. Co sprawiÅ‚o, że zdecydowaliÅ›cie siÄ™ na technologiÄ™ hybrydowÄ…?
Tak jak powiedziaÅ‚em, kluczowe wartoÅ›ci NSX-a pierwszej generacji stanowiÅ‚y dla nas drogowskaz przy pracach nad tym projektem. Podobnie jak twórcy pierwowzoru chcieliÅ›my jednak pójść o krok dalej. Dla mnie i dla caÅ‚ego zespoÅ‚u najważniejszym zaÅ‚ożeniem dotyczÄ…cym jednostki napÄ™dowej byÅ‚o to, jak sprawić żeby osiÄ…gi byÅ‚y dostÄ™pne w każdej chwili. Jednostka, na którÄ… siÄ™ zdecydowaliÅ›my, zapewnia kierowcy natychmiastowÄ… reakcjÄ™, szczególnie w pierwszych milisekundach od momentu kiedy kierowca wydaje polecenie – niezależnie od tego czy chodzi o przyspieszanie, hamowanie czy skrÄ™t.
DziÄ™ki bezpoÅ›redniej i szybkiej reakcji na wszystkie żądania kierowcy – przekazywane za pomocÄ… pedaÅ‚u gazu, hamulca i kierownicy, samochód daje poczucie obcowania z żywÄ… istotÄ…. Zastosowanie technologii rozdziaÅ‚u momentu obrotowego (torque vectoring) za poÅ›rednictwem dwóch silników, w zakrÄ™cie daje wrażenie jakby samochód jechaÅ‚ po szynach. Kierowca ma na tyle duże poczucie pewnoÅ›ci, aby opóźnić hamowanie aż po fazÄ™ wejÅ›cia w zakrÄ™t, skierować przód auta w szczyt zakrÄ™tu i wcisnąć gaz wczeÅ›niej - wszystko po to, aby pokonać go z wiÄ™kszÄ… satysfakcjÄ….
W nowym NSX można znaleźć caÅ‚e mnóstwo najnowszej techniki. Jak poradziliÅ›cie sobie z poÅ‚Ä…czeniem ich w spójnÄ… caÅ‚ość?
WiedzieliÅ›my, że wiele elementów bÄ™dzie trzeba dostroić – sportowy napÄ™d hybrydowy, podwozie, aerodynamika itd. Prace nad projektem miaÅ‚y miejsce na caÅ‚ym Å›wiecie, testy odbywaÅ‚y siÄ™ w Stanach Zjednoczonych, Japonii oraz w caÅ‚ej Europie. Kierowcy pochodzili z różnych krajów i wykorzystywali swoje doÅ›wiadczenie aby dopracować i udoskonalić ten samochód.
Kiedy prace nad integracjÄ… wszystkich rozwiÄ…zaÅ„ technicznych szÅ‚y już coraz lepiej, u kierowcy pojawiÅ‚o siÄ™ nowe, ale jednoczeÅ›nie znajome uczucie towarzyszÄ…ce jeździe sportowym samochodem. Kiedy sam zaczÄ…Å‚em uczestniczyć w jazdach testowych, odkryÅ‚em nowy poziom przyjemnoÅ›ci z jazdy. Samochód zdawaÅ‚ siÄ™ jakby znikać, zostawiajÄ…c tylko mnie i drogÄ™ w peÅ‚nej harmonii. NSX reaguje w sposób nader precyzyjny i satysfakcjonujÄ…cy, nie obciążajÄ…c przy tym nadmiernie kierowcy. Jazda nim potrafi wstrzÄ…snąć bardziej duszÄ… niż ciaÅ‚em… dla mnie to coÅ› jak znaleźć idealnÄ… partnerkÄ™ do taÅ„ca.
Z którego osiÄ…gniÄ™cia w ramach tego projektu jest Pan najbardziej dumny?
OczywiÅ›cie caÅ‚y zespóÅ‚ na nowo zdefiniowaÅ‚ to, co jest technicznie możliwe. MyÅ›lÄ™ jednak że najbardziej satysfakcjonujÄ…ce jest znaczenie tego projektu dla ludzi i dla marki Honda.
Ten projekt pozwoliÅ‚ nam na uwolnienie kreatywnoÅ›ci naszych inżynierów i zadziaÅ‚aÅ‚ jak inkubator dla nowych pomysÅ‚ów. Dla marki Honda jest to wspaniaÅ‚e zjawisko. Inżynierowie, którzy wytyczali Å›cieżkÄ™ podczas opracowywania modelu NSX wykorzystajÄ… nabyte doÅ›wiadczenia podczas prac nad innymi produktami firmy Honda.
Honda byÅ‚a niegdyÅ› znana jako lider innowacji w inżynierii, zaÅ› obecnie część osób zarzuca nam, że daliÅ›my siÄ™ wyprzedzić. Ten projekt jest dla nas trochÄ™ jak most, który pozwoli nam wrócić do naszych korzeni, czyli innowacji i doskonaÅ‚oÅ›ci inżynieryjnej, ale także do miejsca w którym chcemy być w przyszÅ‚oÅ›ci, gdzie wykorzystamy najnowsze rozwiÄ…zania techniczne do stworzenia samochodu zachowujÄ…cego unikatowy charakter Hondy.
|
|
Źródło: Honda, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» 12 000 "125" sprzedanych przez sieć Hondy Polsce
|
» Dni Otwarte u dealerów motocyklowych Hondy – rozpoczÄ™cie sezonu jazd testowych
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
Ted Klaus - Honda NSX:
Ted Klaus - Honda NSX © Honda
Ted Klaus - Honda NSX © Honda
Ted Klaus - Honda NSX © Honda
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|