Już pierwszy rzut oka na wyglÄ…d zewnÄ™trzny tego sportowego auta nie pozostawia wÄ…tpliwoÅ›ci, co do jego mocnego charakteru. Limitowana wersja wystÄ™puje jako coupé, polakierowane w szarym kolorze Daytona grey z efektem matowym. Frezowane 20-calowe felgi oraz kolektor dolotowy silnika 5.2 FSI wykoÅ„czone sÄ… z kolei w matowym brÄ…zie. Przedni spojler, progi i dyfuzor majÄ… barwÄ™ bÅ‚yszczÄ…cej czerni, a pierÅ›cienie i znaczki Audi umieszczone na karoserii sÄ… czarne. Obudowy bocznych wlotów powietrza i obudowy zewnÄ™trznych lusterek zrobione sÄ… z bÅ‚yszczÄ…cego wÅ‚ókna wÄ™glowego. Oprócz koloru Daytona Grey, nadwozie może być polakierowane w nastÄ™pujÄ…cych barwach: szary Daytona Grey z efektem perÅ‚owym, szary Suzuka Grey metallic, srebrny Floret Silver metallic, czarny Mythos Black metalllic, niebieski Ascari Blue metallic i szary Kemora Grey metallic.
WnÄ™trze Audi R8 V10 Decennium jest w caÅ‚oÅ›ci utrzymane w czerni z dodatkami z bÅ‚yszczÄ…cego wÅ‚ókna wÄ™glowego. Pikowane fotele sportowe sÄ… bÅ‚yszczÄ…co czarne, a przeszycia kontrastowÄ… niciÄ… w barwie bÅ‚yszczÄ…cej miedzi majÄ… ksztaÅ‚t rombów. Dźwignia zmiany biegów, kierownica pokryta AlcantarÄ… z czarnÄ… wstawkÄ… na godzinie 12 oraz podÅ‚okietniki: Å›rodkowy oraz w drzwiach, również majÄ… przeszycia o kolorze miedzi.
Logo „Decennium” zdobi konsolÄ™ Å›rodkowÄ…, drzwi, wstawki z bÅ‚yszczÄ…cego wÅ‚ókna wÄ™glowego na progach oraz projektor Å›wietlny logo w drzwiach. Znaczek na konsoli Å›rodkowej wyraźnie odróżnia siÄ™ od utrzymanego w kolorze bÅ‚yszczÄ…cego wÅ‚ókna wÄ™glowego otoczenia: jest częściowo matowy, a ten rodzaj matu otrzymano metodÄ… opatentowanÄ… przez koncern z Ingolstadt. Matowiona powierzchnia obrabiana jest wg. tej metody specjalnym proszkiem o gruboÅ›ci ziaren rzÄ™du tysiÄ™cznych milimetra. ÅšwiatÅ‚o w drzwiach wyÅ›wietla na nawierzchni drogi logo „Decennium” oraz kolejny numer limitowanej serii, którym opatrzony zostaÅ‚ ten konkretny egzemplarz. Jak we wszystkich Audi R8, standardem sÄ… Audi virtual cockpit i system nawigacji MMI navigation plus.
Sercem Audi R8 V10 Decennium jest wolnossący silnik 5.2 FSI. Moc jednostki: 456 kW (620 KM) oraz maksymalny moment obrotowy rzędu 580 Nm, dosłownie wystrzeliwują limitowany model od 0 do 100 km/h w 3,1 sekundy. Prędkość maksymalna tego pojazdu to 331 km/h.
Limitowana edycja trafi do sprzedaży w tym samym momencie, w którym na rynek wejdzie nowe Audi R8. Ten wysokowydajny samochód sportowy ma teraz jeszcze bardziej wyrazisty wyglÄ…d, a osiÄ…gi i możliwoÅ›ci zawieszenia zostaÅ‚y ponownie udoskonalone. Auto może być wyposażone w jeden z dwóch wolnossÄ…cych silników benzynowych: pierwszy o mocy 419 kW (570 KM), a drugi o mocy 456 kW (620 KM). Opcjonalnie dostÄ™pne sÄ… różne modyfikacje wnÄ™trza pojazdu.
Dekada sukcesów: jednostka napÄ™dowa V10 w Audi R8
WolnossÄ…cy silnik V10 o pojemnoÅ›ci 5.2 litra, z bezpoÅ›rednim wtryskiem i z mocÄ… 386 kW (525 KM) w dwóch wersjach, znalazÅ‚ siÄ™ w Audi R8 na poczÄ…tku roku 2009.
W modelu R8 GT, który pojawiÅ‚ siÄ™ w roku 2010, dziesięć cylindrów jednostki napÄ™dowej wytwarzaÅ‚o 412 kW (560 KM), a w wersji R8 V10 plus (od roku 2012) – 404 kW (550 KM). Na potrzeby drugiej generacji R8, która wyjechaÅ‚a na drogi w roku 2015, Audi w szerokim zakresie przebudowaÅ‚o silnik 5.2 FSI. Dodanie wtrysku paliwa bezpoÅ›rednio do kolektora dolotowego poprawiÅ‚o charakterystykÄ™ spalania, a system COD (cylinder on demand) w trybie z mniejszym obciążeniem silnika odÅ‚Ä…czaÅ‚ aż pięć cylindrów, poprawiajÄ…c wydajność jednostki. WzrósÅ‚ też jej potencjaÅ‚: 5.2 FSI reagowaÅ‚o teraz jeszcze bardziej bezpoÅ›rednio i szybciej wchodziÅ‚o na obroty. W momencie rozpoczÄ™cia sprzedaży dostÄ™pne byÅ‚y warianty o mocach 397 kW (540 KM) oraz 449 kW (610 KM). Modernizacja silnika (obecnie w ofercie) zwiÄ™kszyÅ‚a jego moc wyjÅ›ciowÄ… do odpowiednio 419 kW (570 KM) i 456 kW (620 KM).
Cechy charakterystyczne silnika V10, w tym koncepcja wchodzenia na wysokie obroty (nawet 8700 obr./min.) i koncepcja suchej miski olejowej pozwalajÄ…ca na osiÄ…gniÄ™cie niskiej pozycji montażowej jednostki napÄ™dowej, pochodzÄ… wprost ze sportów motorowych. RzÄ™dy cylindrów V10 sÄ… uÅ‚ożone naprzeciw siebie pod kÄ…tem 90 stopni. WaÅ‚ korbowy zaprojektowany zostaÅ‚ wspólnie z waÅ‚kiem rozrzÄ…du, sterujÄ…c interwaÅ‚ami zapÅ‚onu w zakresie miÄ™dzy 44, a 90 stopni obrotu waÅ‚u. Sekwencja zapÅ‚onu cylindrów: 1 – 6 – 5 – 10 – 2 – 7 – 3 – 8 – 4 – 9, tworzy niepowtarzalny puls tego motoru oraz jego niesamowity dźwiÄ™k. Przy maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika 8700 obr./min., tÅ‚oki w jednej sekundzie pokonujÄ… odlegÅ‚ość Å›rednio 26,9 metra. To osiÄ…gi przewyższajÄ…ce te z FormuÅ‚y 1. Przy tej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej, tÅ‚ok doÅ›wiadcza w jego punktach zwrotnych przyspieszenia równajÄ…cego siÄ™ obciążeniu okoÅ‚o dwóch ton.
Wysokoobrotowy silnik w roku 2009 zadebiutowaÅ‚ na torze wyÅ›cigowym, w Audi R8 LMS jeżdżącym w kategorii wyÅ›cigów GT3 Sport. W roku 2012 na torze pojawiÅ‚o siÄ™ Audi R8 LMS ultra, a w roku 2015 nadszedÅ‚ czas na druga generacjÄ™ R8 LMS, która zostaÅ‚a unowoczeÅ›niona jesieniÄ… roku 2018. Również w 2018, ale na jego poczÄ…tku, do programu Audi Sport customer racing weszÅ‚o Audi R8 LMS GT4. Samochody startujÄ…ce w obu kategoriach GT majÄ… oczywiÅ›cie silniki 5.2 FSI, tylko nieznacznie różniÄ…ce siÄ™ od silników montowanych w autach produkowanych seryjnie. Zrezygnowano tu z podwójnego wtrysku, w kanale dolotowym znajduje siÄ™ ogranicznik przepÅ‚ywu powietrza, a mapy zapÅ‚onu oraz Å‚ożyska zostaÅ‚y zmodyfikowane. 5.2 FSI ustanawia też nowe standardy w sportach motorowych: pierwszy przeglÄ…d wymagany jest tu dopiero po 20 000 km, a każdy nastÄ™pny po kolejnych 10 000 km. Z tego miÄ™dzy innymi powodu, wiele zespoÅ‚ów używa go w różnych seriach wyÅ›cigów.
Do koÅ„ca roku 2018 zawodnicy jeżdżący Audi R8 LMS GT3 wygrali aż 62 klasyfikacje indywidualne kierowców oraz 78 kolejnych klasyfikacji w różnych klasach. JedenaÅ›cie razy wygrywali w wyÅ›cigach 24-godzinnych. Dziesięć lat sukcesów na torze w klasie GT3 to również siedem zwyciÄ™stw w wyÅ›cigach 12-godzinnych i trzy w 25-godzinnych.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.