-
Kierowcy, którzy bywajÄ… także rowerzystami, sÄ… bardziej spostrzegawczy niż kierowcy, którzy nie wsiadajÄ… na rower, jak wynika z nowego badania zleconego przez Ford Motor Company.
-
Badania pokazujÄ…, że kierowcy korzystajÄ…cy także z rowerów szybciej identyfikujÄ… maÅ‚e, ale istotne zmiany w scenariuszach sytuacji drogowych. Podwyższona Å›wiadomość sytuacji może przyspieszyć reakcjÄ™ i zapobiec wypadkowi.
-
W ramach programu szkolenia mÅ‚odych kierowców Ford Driving Skills for Life wprowadzono blok szkoleniowy „Dziel siÄ™ drogÄ…”, którego celem jest promowanie porozumienia miÄ™dzy użytkownikami dróg.
Wystarczą zaledwie milisekundy, by prędkość, z jaką identyfikowane są zmiany w sytuacji drogowej mogła wpłynąć na czas reakcji i to, co stanie się dalej.
Ford zleciÅ‚ badanie w ramach swojej kampanii „Dziel siÄ™ drogÄ…”, która ma na celu promowanie porozumienia miÄ™dzy użytkownikami dróg, tak aby każdy mógÅ‚ cieszyć siÄ™ bezpieczniejszÄ… podróżą. Blok szkoleniowy „Dziel siÄ™ drogÄ…” jest obecnie zintegrowany z programem szkolenia mÅ‚odych kierowców Ford Driving Skills for Life (Ford DSFL).
„MÅ‚odzi kierowcy muszÄ… rozwijać umiejÄ™tnoÅ›ci, które pomogÄ… im stać siÄ™ Å›wiadomymi swoich możliwoÅ›ci, ostrożnymi i rozważnymi kierowcami.JeÅ›li zrozumiemy na przykÅ‚ad sens zapewnienia rowerzystom wystarczajÄ…cej iloÅ›ci miejsca na drodze, możemy sprawić, że podróże bÄ™dÄ… przyjemniejsze i bezpieczniejsze dla wszystkich” – powiedziaÅ‚ Jim Graham, szef programu Ford DSFL.
W ramach prowadzonych badaÅ„ Ford poprosiÅ‚ 2000 osób we Francji, Niemczech, WÅ‚oszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii o zapoznanie siÄ™ z parami pozornie identycznych obrazów przedstawiajÄ…cych różne sytuacje w ruchu drogowym. W niektórych przypadkach na jednym z obrazów wprowadzono drobne zmiany dotyczÄ…ce znaków drogowych, samochodów, rowerów i pieszych. W każdym przypadku kierowcy, którzy jeździli też na rowerach szybciej dostrzegali różnicÄ™.
Kierowcy korzystajÄ…cy także z rowerów zauważali różnice w czasie krótszym niż dziesięć sekund (9,25 sekundy), podczas gdy kierowcy, którzy nie jeżdżą na rowerach, potrzebowali na to Å›rednio ponad sekundÄ™ wiÄ™cej (10,68 sekundy). Pierwsza grupa byÅ‚a również o 3 procent skuteczniejsza w prawidÅ‚owej identyfikacji zmiany.
Każdego roku ponad 38 000 mÅ‚odych ludzi w wieku 18-24 lat ginie na drogach UE, jest to pierwsza przyczyna Å›mierci w tej grupie wiekowej i chociaż ogólna liczba ofiar Å›miertelnych na drogach w Europie maleje, odsetek wypadków Å›miertelnych wÅ›ród rowerzystów roÅ›nie.
Kampania Forda „Dziel siÄ™ drogÄ…”daje wyraz przekonaniu panujÄ…cemu w firmie, że umożliwienie wiÄ™kszej liczbie osób bezpiecznego podróżowania rowerem, zwÅ‚aszcza na krótkich dystansach, przynosi korzyÅ›ci wszystkim.
WÅ‚Ä…czenie do programu szkolenia DSFL bloku „Dziel siÄ™ drogÄ…” umożliwi uczestnikom zapoznanie siÄ™ z przeÅ‚omowym doÅ›wiadczeniem w wirtualnej rzeczywistoÅ›ci „WheelSwap”, które pozwala kierowcom i rowerzystom zrozumieć potencjalne konsekwencje prowadzenia samochodu i jazdy na rowerze bez uwzglÄ™dniania potrzeb innych użytkowników drogi. W ubiegÅ‚ym roku 78 procent uczestników Ford DSFL twierdziÅ‚o, że zmieniÄ… swoje zachowania wobec innych użytkowników dróg po wirtualnej przygodzie z „WheelSwap”.
Podczas sesji zaprezentowana zostanie również „holenderska metoda” – technika szkolenia dotyczÄ…ca bezpieczeÅ„stwa rowerzystów w martwym polu lusterek, która może pomóc kierowcom unikać niezamierzonego uderzenia rowerzysty podczas otwierania drzwi samochodu. Zaoferowana zostanie też możliwość osobistego sprawdzenia, w jaki sposób upewnić siÄ™ o zachowaniu bezpiecznej odlegÅ‚oÅ›ci przy wyprzedzaniu rowerzystów. Wymogi prawne różniÄ… siÄ™ w Europie, ale generalnie kierowcom zaleca siÄ™ zachowanie odstÄ™pu do 1,5 metra podczas wyprzedzania rowerzystów.
„Krytycznie ważnÄ… sprawÄ… dla bezpiecznego prowadzenia pojazdu jest zdolność kierowcy do dostrzegania zagrożeÅ„ i reagowania na nie. Badanie wykazaÅ‚o, że bycie zarówno rowerzystÄ…, jak i kierowcÄ… może prowadzić do szybszego przetwarzania informacji wizualnych. Obejmuje to obserwacje dotyczÄ…ce innych kierowców, znaków drogowych, pieszych i rowerzystów na drodze” – powiedziaÅ‚a starsza strateg behawioralna Thea Knight, która prowadziÅ‚ badania.
* Na obrazie po prawej stronie, w lewej części obrazu na przejściu dla pieszych widoczne jest odliczanie czasu.