Sprzedaż nowych pojazdów w Polsce od wielu lat jest napÄ™dzana przez zakupy firmowe. W ubiegÅ‚ym roku w Polsce, jak wynika z danych PZPM, ponad 70 proc. nowych samochodów osobowych zostaÅ‚o kupionych przez firmy, wÅ›ród których leasingodawcy i firmy CFM to aż 68 proc. Rynek aut elektrycznych rozwija siÄ™ w podobny sposób i zakÅ‚adamy, że nie zmieni siÄ™ to w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci. Dlatego rzÄ…d we wspóÅ‚pracy z instytucjami finansowymi powinien postawić na edukacjÄ™ w zakresie metod finansowania pojazdów elektrycznych. Ten model mobilnoÅ›ci tworzy zupeÅ‚nie nowy ekosystem użytkowania i korzystania z pojazdu, w którym nowoczesne formy finansowania, np. możliwość leasingu samej baterii, mogÄ… mieć decydujÄ…ce znaczenie, jeÅ›li chodzi o ekonomiczny sens zmiany dominujÄ…cego obecnie spalinowego Å›rodka transportu na elektryczny. W krajach zachodnich nawet 75 proc. samochodów elektrycznych jest leasingowana lub wynajmowana. W Polsce wskaźnik ten jest sporo niższy, co pokazuje że ten segment rynku ma bardzo duży potencjaÅ‚ wzrostu – mówi RadosÅ‚aw KuczyÅ„ski, prezes EFL.
Rządowe wsparcie do tej pory za słabe
Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Frost & Sullivan „Polish EV Outlook 2019” wynika, że osiÄ…gniÄ™cie zakÅ‚adanego przez polski rzÄ…d poziomu 1 miliona aut elektrycznych w 2025 roku nie bÄ™dzie możliwe. Ustawa o elektromobilnoÅ›ci i paliwach alternatywnych jak do tej pory nie przyspieszyÅ‚a tempa rozwoju tego rynku, gdyż nie wynikaÅ‚y z niej wymierne korzyÅ›ci dla nabywców elektryków. W szczególnoÅ›ci dla przedsiÄ™biorców, dla których argumenty ekologiczne, np. dotyczÄ…ce poprawy jakoÅ›ci powietrza w miastach, nie sÄ… wystarczajÄ…ce. Elektromobilność musi siÄ™ im po prostu opÅ‚acać. Tymczasem, do tej pory przyszli wÅ‚aÅ›ciciele pojazdów elektrycznych mogÄ… liczyć na możliwość korzystania z buspasów, darmowe parkowanie w pÅ‚atnych strefach oraz wyższe odpisy amortyzacyjne. Ponadto pod koniec ubiegÅ‚ego roku Komisja Europejska wyraziÅ‚a zgodÄ™ na zniesienie w Polsce akcyzy na samochody elektryczne.
Przedsiębiorcy na to czekają
Czynnikiem, który może jednak nieco bardziej pobudzić rynek, mogÄ… być dopÅ‚aty, o których mowa w projekcie rozporzÄ…dzenia (przedstawionym w lutym br.) Ministra Energii w sprawie szczegóÅ‚owych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia ze Å›rodków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. ZakÅ‚ada on miÄ™dzy innymi do 36 tys. zÅ‚ dopÅ‚aty do zakupu samochodu elektrycznego. Przy Å›redniej cenie ok. 150 tys. PLN taki bonus oznacza oszczÄ™dność rzÄ™du jednej czwartej wartoÅ›ci pojazdu.
SytuacjÄ™ mógÅ‚by poprawić impuls pÅ‚ynÄ…cy z Ministerstwa Finansów w obszarze zmian regulacji dotyczÄ…cych podatku VAT – w przypadku finansowania osobowego samochodu elektrycznego przedsiÄ™biorcy przysÅ‚ugiwaÅ‚oby prawo do odliczenia 100% VAT, tak jak jest to obecnie stosowane w przypadku samochodów ciężarowych.
Kolejny obszar, który mógÅ‚by dopeÅ‚nić program wsparcia rozwoju elektromobilnoÅ›ci to skierowanie przez rzÄ…d i bank centralny oferty wsparcia (np. celowej niskooprocentowanych linii kredytowych) adresowanej do instytucji finansowych wspierajÄ…cych przedsiÄ™biorców chcÄ…cych wykorzystywać samochody z alternatywnym napÄ™dem, co przeÅ‚ożyÅ‚oby siÄ™ na możliwość uzyskania taniego źródÅ‚a finansowania pojazdów elektrycznych.
EFL specjalizuje siÄ™ w finansowaniu ekopojazdów
EFL, jako jeden z liderów rynku, już od 2004 roku finansuje pojazdy z alternatywnymi napÄ™dami. W 2018 roku wyleasingowaÅ‚ ich 223 szt., co odpowiada za niemal 19 proc. udziaÅ‚ w rynku Firma jest również liderem, jeÅ›li chodzi o finansowanie leasingiem aut Tesli. Od 2014 roku sfinansowaÅ‚a zakup 89 sztuk, a tylko w 2018 roku zostaÅ‚o wyleasingowanych ich 32. Odbiorcami sÄ… przede wszystkim mikroprzedsiÄ™biorcy zatrudniajÄ…cy do 5 osób.