-
Turbo era DTM startuje na Hockenheimring
-
Wyścigowy debiut dwulitrowego, czterocylindrowego i turbodoładowanego silnika
-
Strefa Emocji Audi w wiosce kibica DTM
JeÅ›li chodzi o liczbÄ™ wystawionych na starcie samochodów – jest ich aż osiem - Audi jest najsilniejszÄ… markÄ… w stawce. W przedsezonowych testach na torze Lausitzring, nowe Audi RS 5 DTM wyposażone w 610-konny, dwulitrowy, czterocylindrowy i turbodoÅ‚adowany silnik, byÅ‚o najszybszym spoÅ›ród wszystkich biorÄ…cych udziaÅ‚ w teÅ›cie aut. Pomimo tego, przed pierwszym wyÅ›cigiem DTM sezonu 2019 nikt nie stawia żadnych prognoz.
„WÅ‚aÅ›ciwie nikt nie wie w jakim miejscu obecnie siÄ™ znajduje” – mówi Dieter Gass, szef Audi Motorsport. „Sobotnie kwalifikacje pewnie dadzÄ… już jakiÅ› wstÄ™pny poglÄ…d i wskazówki na przyszÅ‚ość, ale nawet po nich caÅ‚y czas nie bÄ™dziemy wiedzieć, kto bÄ™dzie najlepszy w wyÅ›cigach gÅ‚ównych. Bardziej niż kiedykolwiek wczeÅ›niej w serii wyÅ›cigów DTM, kluczowe bÄ™dÄ… tu zarzÄ…dzanie zmianÄ… opon i umiejÄ™tnoÅ›ci kierowcy.
Nowe, turbodoÅ‚adowane silniki majÄ… o 100 koni mechanicznych wiÄ™cej niż poprzednio używane, wolnossÄ…ce jednostki V8. Rezultatem tego bÄ™dÄ… zdecydowanie wiÄ™ksze obciążenia dziaÅ‚ajÄ…ce na opony, które w porównaniu z sezonem poprzednim pozostajÄ… takie same. JednoczeÅ›nie zredukowano liczbÄ™ zestawów opon przypadajÄ…cych na jeden samochód na caÅ‚y wyÅ›cigowy weekend, z oÅ›miu do siedmiu. W dwóch sesjach kwalifikacyjnych i w dwóch wyÅ›cigach gÅ‚ównych, wykorzystać można tylko pięć zestawów.
To nie jedyne zmiany w sezonie 2019 DTM. Za pomocÄ… systemu „Push-to-Pass” uzyskać można krótkoterminowo dodatkowe 30 KM mocy, przydatne np. podczas wyprzedzania. Dodatkowo kierowcy muszÄ… przyzwyczaić siÄ™ do zmienionej aerodynamiki wyÅ›cigowych samochodów Class 1, których najbardziej widocznym elementem jest teraz znacznie szerszy spojler tylny. Start samochodu wyposażonego w nowy silnik turbo bÄ™dzie teraz znacznie trudniejszy, zwÅ‚aszcza, że zakazano również używania hamulca postojowego, w zwiÄ…zku z czym o wiele trudniej bÄ™dzie teraz znaleźć idealny punkt wstÄ™pnego obciążenia sprzÄ™gÅ‚a.
„Pierwszy wyÅ›cig sezonu jest zawsze wyjÄ…tkowy” – mówi Mike Rockenfeller, kierowca Audi w serii wyÅ›cigów DTM od roku 2007. „WyÅ›cig w samochodzie wyposażonym w turbodoÅ‚adowany silnik i caÅ‚Ä… gamÄ™ innych nowoÅ›ci bÄ™dzie w tym roku o wiele bardziej ekscytujÄ…cy niż w latach poprzednich. Już nie mogÄ™ siÄ™ doczekać sygnaÅ‚u do startu.”
Dla tego doÅ›wiadczonego zawodnika pÄ™tla o dÅ‚ugoÅ›ci 4574 metrów, to najlepszy tor do wyÅ›cigów DTM w caÅ‚ym sezonie. To nie przypadek, że w latach ubiegÅ‚ych najbardziej trzymajÄ…ce w napiÄ™ciu wyÅ›cigi serii DTM rozgrywane byÅ‚y wÅ‚aÅ›nie na torze Hockenheim. Nawierzchnia tego obiektu jest wprost idealna do wyprzedzania. „Jak dla mnie, absolutnie zjawiskowym wydarzeniem roku ubiegÅ‚ego byÅ‚ niedzielny wyÅ›cig, również w rundzie otwierajÄ…cej sezon, podczas którego wywalczyÅ‚em sobie pozycjÄ™ w czoÅ‚ówce, choć poczÄ…tkowo znajdowaÅ‚em siÄ™ w Å›rodku stawki. Do dziÅ› pamiÄ™tam kilka wspaniaÅ‚ych pojedynków na torze” – dodaje Rockenfeller.
Ze swym dÅ‚ugim, Å‚ukowatym odcinkiem „Parabolika” i nastÄ™pujÄ…cÄ… zaraz po nim tzw. „agrafkÄ…”, ta sekcja toru Hockenheimring jest jednÄ… z najbardziej spektakularnych w caÅ‚ym sezonie DTM. UwzglÄ™dniajÄ…c możliwoÅ›ci systemu DRS, najwyższa prÄ™dkość jakÄ… tu można rozwinąć to okoÅ‚o 280 km/h. Natomiast prÄ™dkość w kolejnym, prawym zakrÄ™cie, spada poniżej 60 km/h. „Musisz tu zwolnić samochód tak mocno, że wydaje ci siÄ™, że siÄ™ zatrzymaÅ‚eÅ›” – wyjaÅ›nia Rockenfeller. „To samo w sobie jest bardzo trudne, ale ze wzglÄ™du na duże powierzchnie na które można uciec, wszyscy ryzykujÄ….”
NajwiÄ™kszym wyzwaniem dla Mike’a Rockenfellera jest pierwszy zakrÄ™t po starcie oraz finisz, gdzie jedzie siÄ™ czÄ™sto z prÄ™dkoÅ›ciÄ… ok. 190 km/h. „Trzeba tu mieć oczy dookoÅ‚a gÅ‚owy, zwÅ‚aszcza w kwalifikacjach. W przeciwnym razie Å‚atwo można tu zgubić dwie, trzy dziesiÄ…te sekundy” – wyjaÅ›nia kierowca Audi.
Pierwszy z dwóch wyÅ›cigów DTM na Hockenheimring bÄ™dzie trzysetnym wyÅ›cigiem z udziaÅ‚em Audi od roku 1984, czyli od inauguracji tej serii. Obecność w stawce zespoÅ‚u WRT Team Audi Sport jest jednoczeÅ›nie pierwszym od roku 2009 wystÄ™pem zespoÅ‚u klienckiego Audi w serii DTM. Dwaj kierowcy WRT: 21-letni Jonathan Aberdein i 22-letni Pietro Fittipaldi, tworzÄ… wspólnie najmÅ‚odszÄ… parÄ™ zawodników tego sezonu. Natomiast skÅ‚ad zespoÅ‚ów fabrycznych pozostaje niezmienny: Robin Frijns i Nico Müller w barwach Audi Sport Team Abt Sportsline, Mike Rockenfeller i Loïc Duval w zespole Audi Sport Team Phoenix oraz Jamie Green i René Rast w Audi Sport Team Rosberg.
W najbliższy weekend wyÅ›cigom DTM po raz pierwszy towarzyszyć bÄ™dzie Strefa Emocji Audi. Zlokalizowana w wiosce kibiców DTM, oferować bÄ™dzie możliwość odbycia wirtualnego wyÅ›cigu, a także - specjalnie dla paÅ„ – usÅ‚ugi stylistów makijażu i fryzur. Ponadto swoje umiejÄ™tnoÅ›ci pokażą tu artyÅ›ci graffiti, zdobyć bÄ™dzie można autograf, czy zobaczyć wywiady z zawodnikami.
Wolny trening nowych samochodów wyÅ›cigowych Class 1 DTM odbÄ™dzie siÄ™ już w piÄ…tek, 3 maja, w godzinach od 13.10 do 13.55 oraz od 16.30 do 17.00. Rundy kwalifikacyjne ruszÄ… w sobotÄ™, 4 maja, o godz. 10.30 oraz w niedzielÄ™, 5 maja o 10.45. Oba wyÅ›cigi gÅ‚ówne, zarówno w sobotÄ™, jak i w niedzielÄ™, rozpocznÄ… siÄ™ o godz. 13.30. BezpoÅ›redniÄ… transmisjÄ™ z obu dni przeprowadzi niemiecka stacja telewizyjna SAT.1.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl