-
Grupa Audi: przychody 13,8 mld euro; zysk operacyjny 1,1 mld euro; rentowność operacyjna ze sprzedaży 8,0 procent
-
Kluczowe dane finansowe odzwierciedlajÄ… dekonsolidacjÄ™ multibrandowych spóÅ‚ek importerskich
-
CzÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. finansów Alexander Seitz mówi: „JesteÅ›my niestety odlegli od naszych wÅ‚asnych celów, ale dążymy do uporzÄ…dkowania kosztów”
Niekorzystne czynniki wystÄ™pujÄ…ce w bieżącym roku obrotowym wynikajÄ… przede wszystkim z reperkusji przejÅ›cia na cykl testowy WLTP, wejÅ›cia na rynek nowych generacji wielu modeli oraz skomplikowanych warunków gospodarczych. W roku 2019 Audi wchodzi w erÄ™ mobilnoÅ›ci elektrycznej i w nadchodzÄ…cych latach bÄ™dzie nadal ponosić wysokie wydatki na polu przyszÅ‚oÅ›ciowych rozwiÄ…zaÅ„. RealizujÄ…c i aktualizujÄ…c swÄ… strategiÄ™, Grupa Audi dąży do osiÄ…gniÄ™cia trwaÅ‚ego wzrostu produktywnoÅ›ci i rentownoÅ›ci.
Od poczÄ…tku stycznia do koÅ„ca marca br., koncern z Ingolstadt dostarczyÅ‚ do rÄ…k klientów 447 247 samochodów marki Audi. To o 3,6 procent mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegÅ‚ego (2018: 463 750). CiÄ…gÅ‚y wzrost sprzedaży notowany jest w Chinach (+3,3 procent), natomiast z powodu trudnych warunków rynkowych, w Europie odnotowano jej spadek (-5,5 procent). Powodem tego jest wciąż ograniczona dostÄ™pność niektórych modeli zwiÄ…zana z przechodzeniem na cykl WLTP, co byÅ‚o szczególnie odczuwalne w drugiej poÅ‚owie roku 2018. Od tamtego momentu niemal wszystkie warianty silnik/skrzynia biegów Audi przeszÅ‚y certyfikacjÄ™ i znów znajdujÄ… siÄ™ w ofercie marki. Ponadto Audi w roku 2019 wciąż jest w procesie przechodzenia wielu wysokosprzedażowych modeli na ich nowe generacje. Dla przykÅ‚adu: w styczniu rozpoczęła siÄ™ sprzedaż nowego Audi A6 L na rynku chiÅ„skim.
Przychody Grupy Audi w pierwszych trzech miesiÄ…cach tego roku wyniosÅ‚y 13 mld 812 mln euro (2018: 15 mld 320 mln). Spadek rok do roku wynika gÅ‚ównie z nowej struktury sprawozdawczoÅ›ci wprowadzonej w Grupie Audi w styczniu 2019 roku. W zwiÄ…zku z wczeÅ›niejszym wÅ‚Ä…czaniem do skonsolidowanego sprawozdania finansowego Audi kilku importerów multibrandowych, w latach poprzednich uwzglÄ™dniano również przychody ze sprzedaży samochodów innych marek Grupy Volkswagen. Obecnie, poczÄ…wszy od poczÄ…tku roku 2019, sÄ… one raportowane na poziomie sprawozdaÅ„ Grupy Volkswagen. Natomiast wprowadzone niedawno do sprzedaży SUV’y klasy wyższej: Audi e-tron i Q8, miaÅ‚y pozytywny wpÅ‚yw na przychody w pierwszym kwartale. To samo dotyczy super SUV’a Lamborghini Urus; ogóÅ‚em przychody wÅ‚oskiej marki w porównaniu z pierwszym kwartaÅ‚em 2018 roku wzrosÅ‚y prawie dwukrotnie.
Grupa Audi raportuje za pierwszy kwartaÅ‚ 2019 r. 1 mld 100 mln euro (2018: 1 mld 300 mln) zysku operacyjnego. Oprócz niższego wolumenu sprzedaży, negatywny wpÅ‚yw na zyski miaÅ‚a również sytuacja stopniowego wycofywania starych wersji i wprowadzania nowych ważnych modeli, odbywajÄ…ca siÄ™ w ramach obecnej inicjatywy produktowej, a także wyższe wydatki zaliczkowe na nowe rozwiÄ…zania techniczne. Rentowność operacyjna ze sprzedaży spadÅ‚a do 8,0 procent (2018 r.: 8,5 procent). ZmniejszajÄ…ce przychody efekty, bÄ™dÄ…ce pochodnÄ… dekonsolidacji wielomarkowych spóÅ‚ek importerskich, miaÅ‚y pozytywny wpÅ‚yw na wskaźnik rentownoÅ›ci i zmniejszyÅ‚y jego spadek.
„PoczÄ…tek tego roku pokazaÅ‚, że jesteÅ›my jeszcze odlegli od zaÅ‚ożonych przez nas celów. Musimy osiÄ…gnąć szybki i znaczÄ…cy postÄ™p w zakresie naszych struktur kosztowych, tak by rok 2019 staÅ‚ siÄ™ dla Audi punktem zwrotnym" - mówi Alexander Seitz, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. finansowych, prawnych i rynku chiÅ„skiego. "ZwÅ‚aszcza w czasach radykalnych zmian technologicznych, bardziej niż kiedykolwiek wczeÅ›niej stosuje siÄ™ zasadÄ™, że przy opracowywaniu produktów premium potrzebujemy marży premium. DziÄ™ki naszemu Planowi Transformacji Audi mamy zamiar przyspieszyć.”
W marcu tego roku rozpoczęły siÄ™ w Europie regularne dostawy w peÅ‚ni elektrycznego modelu Audi e-tron. W kwietniu, na wystawie motoryzacyjnej Auto Shanghai 2019 zaprezentowano Audi Q2 L e-tron, model opracowany specjalnie z myÅ›lÄ… o rynku chiÅ„skim. Natomiast jeszcze przed koÅ„cem roku, swÄ… premierÄ™ bÄ™dzie miaÅ‚o trzecie elektryczne auto spod znaku czterech pierÅ›cieni – Audi e-tron Sportback. Od roku 2019, do koÅ„ca 2023, Audi planuje wydać ok. 14 mld euro na poczet rozwoju mobilnoÅ›ci elektrycznej, cyfryzacji i wysoce zautomatyzowanej jazdy. W kwocie tej znajdujÄ… siÄ™ wydatki na poszerzanie infrastruktury – zakup nieruchomoÅ›ci i sprzÄ™tu oraz rozbudowÄ™ fabryk, a także na badania i rozwój. OgóÅ‚em, caÅ‚kowite wydatki przeznaczone na piÄ™cioletni okres planowania wynoszÄ… okoÅ‚o 40 mld euro.
By sfinansować swe zaÅ‚ożenia, Audi na poczÄ…tku roku 2019 podwyższyÅ‚o cele planu transformacji i obecnie dąży do osiÄ…gniÄ™cia dodatniego wyniku finansowego w wysokoÅ›ci 15 mld euro w latach 2018-2022. W dodatkowym pakiecie prac w ramach programu, kapitaÅ‚ spóÅ‚ki ma zostać zoptymalizowany. W myÅ›l zaÅ‚ożeÅ„ pakietu, Grupa Audi dostosowuje m.in. przyszÅ‚Ä… alokacjÄ™ produkcji poszczególnych linii modelowych do fabryk potrafiÄ…cych efektywnie Å‚Ä…czyć różne architektury pojazdów oraz odpowiednio rozdziela zadania pomiÄ™dzy zakÅ‚adami swej miÄ™dzynarodowej sieci produkcyjnej.
Za pierwszy kwartaÅ‚ tego roku, Grupa Audi raportuje zysk przed opodatkowaniem w wysokoÅ›ci 1 mld 196 mln euro (2018: 1 mld 426 mln). W tym zawiera siÄ™ wynik finansowy, który po części w efekcie innych metod wyceny, spadÅ‚ do 96 mln euro (2018: 127 mln).
Nawet w trudnych warunkach pierwszego kwartaÅ‚u, cztery pierÅ›cienie wygenerowaÅ‚y znaczÄ…co dodatnie przepÅ‚ywy pieniężne netto w wysokoÅ›ci 1 mld 207 mln euro (2018: 1 mld 919 mln). W porównaniu z wyższymi wartoÅ›ciami z poprzedniego roku, na tegoroczne przepÅ‚ywy oddziaÅ‚ywaÅ‚ negatywny, jednorazowy efekt zwiÄ…zany z dekonsolidacjÄ… multibrandowych spóÅ‚ek importerskich. Ponadto w roku 2018 pozytywny efekt na przepÅ‚ywy wywarÅ‚y zmiany w udziaÅ‚ach kapitaÅ‚owych firmy HERE.
W prognozach na caÅ‚y rok 2019, koncern przewiduje umiarkowane zwiÄ™kszenie dostaw samochodów marki Audi i oczekuje wzrostu, zwÅ‚aszcza w drugiej poÅ‚owie roku. Dane dotyczÄ…ce dostaw bÄ™dÄ… również odzwierciedlać redukcjÄ™ zapasów w organizacji sprzedaży i handlu detalicznego, które zostaÅ‚y stworzone specjalnie na potrzeby procesu przechodzenia na cykl WLTP. W zwiÄ…zku z tym, Grupa Audi przewiduje nieznaczny wzrost przychodów. W roku obrotowym 2019 rentowność operacyjna ze sprzedaży ma wynieść od 7,0 do 8,5 procent, a przepÅ‚ywy pieniężne netto od 2,5 do 3,0 mld euro.
Wybrane dane sprawozdawcze Grupy Audi
|
I kwartał 2019
|
I kwartał 2018
|
Dostawy samochodów marki Audi
|
447 247
|
463 750
|
Przychody Grupy Audi w euro
|
13 mld 812 mln
|
15 mld 320 mln
|
Zysk operacyjny Grupy Audi w euro
|
1 mld 100 mln
|
1 mld 300 mln
|
Rentowność operacyjnaze sprzedaży Grupy Audi
|
8,0 procent
|
8,5 procent
|
Przepływy pieniężne netto Grupy Audi w euro
|
1 mld 207 mln
|
1 mld 919 mln
|
Dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl