FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1692 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1147 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Strategia Audi S TDI: zwinność na długich trasach
  Dodano: 2019-05-27
Wyświetlono: 86 razy
Strategia Audi S TDI: zwinność na długich trasach
Wydajny silnik wysokoprężny, idealny na długie trasy i konsekwentnie zelektryfikowany. W modelach typu S, Audi wykorzystuje zalety napędu TDI i elektryfikacji. Modele Audi S4, S5, S6, S7 i SQ5 pojawią się na rynku wyposażone w jednostkę napędową V6 TDI, 48-woltowy system mild-hybrid oraz w napędzaną elektrycznie sprężarkę. Maksymalny moment obrotowy 700 Nm oraz moc wyjściowa sięgająca 257 kW (349 KM) sprawiają, że modele typu S mają na długich trasach wystarczającą moc, przy jednocześnie niskim zużyciu paliwa i znacznym zasięgu.
foto © Audi

Ich wyjątkowa zwinność sprawia, że dla wielu klientów nastawionych na osiągi, są one samochodami pierwszego wyboru. Nowe moduły zawieszenia, na przykład dynamiczny układ czterech kół skrętnych oraz robiąca wrażenie stylistyka sprawiają, że modele Audi S6 i S7 Sportback prezentują się na drodze mocno i imponująco.

 

We wszystkich sytuacjach drogowych, od sportowego prowadzenia na krętych górskich drogach, po długie odcinki jazdy autostradowej czy codzienne dojazdy do pracy, modele Audi S TDI łączą w sobie wyjątkową zwinność, błyskawiczne zwiększanie mocy i dużą siłę ciągu z niskim zużyciem paliwa i dużym zasięgiem. Interakcja wysokoobrotowego silnika 3.0 V6 TDI z zasilaną elektrycznie sprężarką (EAV) oraz 48-woltowy system hybrydowy mild-hybrid, dają po temu idealne podstawy.

 

Płynne dostarczanie mocy i poczucie sportowej jazdy

 



Dzięki trzylitrowej jednostce napędowej V6 TDI, z zaledwie 2500 obr./min generującej maksymalny moment obrotowy 700 Nm, szybko reagującej sprężarce z napędem elektrycznym (EAV) i zasilającemu ją 48-woltowemu głównemu układowi elektrycznemu, wysoka moc układu napędowego jest dostępna w szerokim zakresie prędkość obrotowych silnika. Wynik: natychmiastowe reakcja już przy minimalnych obrotach i duży, stały przyrost mocy aż do 3100 obr./min. Ponadto w połączeniu z 48-woltowym systemem hybrydowym mild-hybrid, silnik V6 TDI oferuje bezkonkurencyjny zasięg: na przykład S6 Limousine ze zbiornikiem o pojemności 73 l., może przejechać na jednym zbiorniku paliwa około 1170 km, odnotowując spalanie rzędu ok. 6,2 l/100 km.



Modele Audi S TDI z segmentów średniego i wyższego-średniego dają klientom szeroką gamę wyboru obejmującą pojazdy w całym spektrum wydajności: od wyraziście sportowych do komfortowych, gdzie komfort postrzegany jest z punktu widzenia ogólnej koncepcji, układu napędowego i wyposażenia. To czyni je pojazdami idealnymi do odbywania długich podróży, a jednocześnie autami ze sportowym zacięciem. S4 i S5 to dynamicznie przyspieszające pojazdy segmentu D, S6 to mocna, biznesowa limuzyna, S6 Avant to elegancki wariant kombi, a S7 Sportback ma charyzmę czterodrzwiowego Gran Turismo. Nowo zaprezentowana druga generacja SQ5 TDI wpisuje się z kolei w tradycję praktycznych, mocnych SUV-ów. 



Uderzenie momentu obrotowego: 700 Nm pochodzących z jednostki V6 TDI, turbosprężarki, EAV oraz z 48-woltowego systemu elektrycznego 



Modele S TDI czerpią z udanej koncepcji SQ7 TDI, jednak w połączeniu z silnikiem V6 idą jeszcze o krok dalej. Duży, sportowy SUV był pierwszym Audi wyposażonym seryjnie w elektrycznie napędzaną sprężarkę EAV. Sprężarka ta gwarantuje szybki wzrost momentu obrotowego podczas przyspieszania. To samo rozwiązanie zastosowano w nowych modelach S. Dla uzyskania jeszcze krótszego czasu reakcji, sprężarka EAV została w nich przeniesiona tuż obok silnika. Gwarantuje to uzyskanie krótszych i bardziej bezpośrednich ścieżek przepływu gazów i jeszcze większą wydajność. Interakcja sprężarki elektrycznej i turbosprężarki umożliwia natychmiastową reakcję i świetne przyspieszenie we wszystkich sytuacjach drogowych.



Sprężarka elektryczna jest zasilana z 48-woltowego układu hybrydowego mild-hybrid, co oznacza, że w prawie każdej sytuacji dostępna jest tu wystarczająca moc energii elektrycznej. Inaczej niż w przypadku konwencjonalnej turbosprężarki, jest ona uruchamiana wyłącznie za pomocą zasilania elektrycznego. Ma bardzo krótki czas reakcji: około 250 milisekund. Kombinacja elektrycznie napędzanej sprężarki i turbosprężarki, w zakresie od 2500 do 3100 obr./min daje natychmiastowy, równy wzrost momentu obrotowego do maksymalnie 700 Nm. Kierowca ma poczucie płynnego dostarczania mocy i sportowej jazdy, nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika. 



Audi po raz pierwszy połączyło tu 48-woltowy główny system elektryczny ze sprężarką elektryczną i silnikiem V TDI. Zestawienie sprężarki z napędem elektrycznym i systemu hybrydowego mild-hybrid (MHEV) w ten wysokowydajny główny system elektryczny, jest potwierdzeniem kolejnego kroku w kierunku szeroko zakrojonej elektryfikacji marki. Sprężarka elektryczna zwiększa osiągi, a system MHEV pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. W zakresie prędkości od 55 do 160 km/h, samochód może nawet przez 40 sekund żeglować z wyłączonym silnikiem. Podczas hamowania rekuperacyjnego maksymalna moc wyjściowa wynosi 8 kW. Ponieważ system hybrydowy mild-hybrid jest połączony z układem czujników pojazdu, zużycie paliwa w modelach S w realnych warunkach jazdy spadło nawet o 0,4 l/100 km. 



Trzylitrową jednostkę napędową V6 TDI opracowano z myślą o wysokiej dynamice modeli S i pod wieloma względami dostosowano do zwiększonej mocy wyjściowej. Aluminiowe tłoki są teraz bardziej odporne na wysokie temperatury, zmodyfikowane zostały korbowody i wał korbowy, głowice zoptymalizowano jeśli chodzi o ich chłodzenie oraz powiększono pompy oleju i płynu chłodzącego. W sumie, te i inne adaptacje techniczne zapewniają o wiele większą wydajność. Dzięki wyjątkowej koncepcji połączenia mocnego silnika wysokoprężnego V6 i zelektryfikowanego napędu, modele S TDI charakteryzują się ogromnym zasięgiem.

 

Wszystkie Audi S TDI homologowane są zgodnie z normą emisji spalin Euro 6d temp. System wtrysku paliwa Common Rail wtryskuje paliwo przez ośmiootworowe dysze, pod ciśnieniem nawet 2500 barów. Tak osiągane wysokie ciśnienie wtrysku umożliwia dokładne rozpylenie oraz efektywne i ubogie w szkodliwe substancje spalanie. W zorientowanych na wysoką moc silnikach Diesla, komponent oczyszczający spaliny zawiera dwa zintegrowane z podzespołem silnika duże, współdziałające ze sobą moduły. Katalizator NOC (NOx-Oxidation Catalyst) magazynuje tlenki azotu, aż do swojego całkowitego wypełnienia. Oczyszczanie odbywa się poprzez wzbogacanie mieszanki. W celu zmniejszenia związanego z tym zwiększonego zużycia paliwa, katalizator NOC jest aktywny przede wszystkim w niskich temperaturach spalin. Po osiągnięciu właściwej temperatury pracy, za przemianę NOx podczas jazdy po autostradzie lub poza terenem zabudowanym (np. w średnim zakresie prędkości obrotowej silnika) odpowiada drugi element — filtr cząstek stałych oleju napędowego powlekany SCR.

 

Dla kierowców lubiących sportową jazdę, miłośników stylistyki i komfortu: zawieszenie, prezencja i wyposażenie



Modele S TDI są stworzone do dynamicznego pokonywania zakrętów na autostradach i w długich trasach. Świadczy o tym nie tylko układ napędowy, ale również układ kierowniczy i zawieszenie. Zaawansowane rozwiązania techniczne zawieszenia gwarantują zwiększoną dynamikę skrętów. W modelach S6 i S7 standardem jest zawieszenie S Sport z układem regulacji tłumienia. Opcjonalnie dostępne jest również bardziej komfortowo zestrojone, adaptacyjne zwieszenie pneumatyczne. Sportowe zawieszenie sprężynowo-pneumatyczne jest standardowo montowane w SQ5. 
 

Na życzenie, zamiast standardowego układu wspomagania kierownicy w S4 i S5 oraz progresywnego układu kierowniczego w S6 i S7, Audi może zamontować dynamiczny układ kierowniczy dostosowujący swe przełożenie do prędkości jazdy. Układ ten standardowo montowany jest w modelu SQ5. Dynamiczny układ czterech kół skrętnych dostępny jest opcjonalnie w modelach Audi S6 i S7. Modele klasy wyższej-średniej można zamówić z lekkimi, odpornymi na ścieranie ceramicznymi tarczami hamulcowymi z włókna węglowego, które zapewniają maksymalne hamowanie nawet przy bardzo dużym obciążeniu. We wszystkich modelach S TDI, za przenoszenie mocy odpowiada ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic oraz stały napęd na cztery koła quattro. Opcjonalnie, samochód wyposażyć można również w mechanizm różnicowy quattro sport, aktywnie, zgodnie z potrzebą przenoszący moc między tylnymi kołami i zapewniający jeszcze większą zwinność podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. 
 

Stylistyka modeli S podkreśla ich sportowy i elegancki charakter. Robiąca wrażenie stylistyka zewnętrzna i wyraźnie sportowe wnętrze sprawiają, że samochód natychmiast przyciąga uwagę. Atrakcyjną koncepcję stylistyczną dopełnia szeroki zakres standardowego wyposażenia. W modelach S6 Limousine, S6 Avant i S7 Sportback do wyposażenia standardowego należą Audi virtual cockpit i wysokiej klasy system infotainment MMI Navigation plus.



Fakty i dane



Koncepcja S TDI


- Elektrycznie wspomagany Diesel nastawiony na wysokie osiągi na długich trasach: idealny wybór dynamicznej wydajności
- Koncepcja S TDI łączy w sobie dynamikę, komfort, możliwość pokonywania długich tras i wysoką wydajność
- Zasada działania: 3-litrowy silnik V6 TDI, elektrycznie napędzana sprężarka i 48-woltowy system hybrydowy mild-hybrid (MHEV)
- Zalety połączenia silnika S TDI, elektrycznie napędzanej sprężarki i systemu MHEV: duża zwinność, natychmiastowy przyrost mocy, spora siła ciągu, duży zasięg i niskie zużycie paliwa
- Natychmiastowy czas reakcji już od najniższych prędkości obrotowych oraz nawet 700 Nm momentu obrotowego
- Ogromne zasięgi: 1170 km w przypadku S6 Limousine z opcjonalnym zbiornikiem o pojemności 73 l, przy średnim zużyciu paliwa 6,2 l/100 km
- W kategoriach układu napędowego, zawieszenia, wyposażenia i ogólnej koncepcji, modele S zapewniają szeroki zakres stylów jazdy: od sportowego po komfortowy
 

Układ napędowy


- Silnik 3.0 TDI o mocy 257 kW (349 KM) w modelach S6 i S7, 255 kW (347 KM) w S4, S5 i SQ5, z maksymalnym momentem obrotowym 700 Nm dostępnym w zakresie od 2500 do 3100 obr./min
- 48-woltowy główny system elektryczny z elektrycznie napędzaną sprężarką 
- Elektrycznie napędzana sprężarka EAV służąca do szybkiego zwiększania momentu obrotowego podczas przyspieszenia już przy niskich prędkościach obrotowych silnika, moc wyjściowa do 7 kW, czas reakcji około 250 milisekund
- 48-woltowy, główny system elektryczny jako układ hybrydowy mild hybrid z alternatorem-rozrusznikiem oraz z akumulatorem litowo-jonowym 10 Ah.
- Żeglowanie i rekuperacja z mocą wyjściową do 8 kW

- Poszerzony zakres systemu start-stop – włącza się przy 22 km/h

- Zużycie paliwa w warunkach codziennej jazdy mniejsze nawet o 0,4 l paliwa na 100 km

- Wydajne przenoszenie mocy przez ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem momentów napędowych między kołami oraz z mechanizmem różnicowym quattro sport dostępnym opcjonalnie
 

Zawieszenie


- Zawieszenie S Sport z adaptacyjnymi amortyzatorami (opcjonalnie w S4 i S5), zwiększające komfort adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension (S6/S7) dostępne na życzenie, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne sport w specyficznym zestrojeniu S, standardowo wyposażone w możliwość obniżania lub podwyższania (SQ5 TDI)
- S4, S5 i SQ5 TDI z dynamicznym układem kierowniczym (opcja); progresywny układ kierowniczy standardowo w S6 i S7, dynamiczny układ czterech kół skrętnych dostępny na życzenie 
- W opcji ceramiczne tarcze hamulcowe i duże koła (max. 21 cali) w modelach S6 i S7
 

Wyposażenie


- Specyficzne dla modeli S cechy stylistyczne o robiącej wrażenie estetyce i wyglądzie: specyficzny dla modeli przód z szerokimi wlotami powietrza, aluminiowymi kratownicami z podwójną obejmą, przednim spojlerem i obudowami zewnętrznych lusterek w kolorze aluminium, specyficznymi dla modeli typu S tylnym dyfuzorem i felgami
- Wygląd i ogólne wrażenie wnętrza podkreślają sportowy charakter pojazdu: wnętrze w ciemnych odcieniach (opcjonalnie magma red) z barwnymi, kontrastowymi przeszyciami, aluminiowymi dekoracyjnymi wstawkami, sportowymi fotelami/fotelami S Sport pokrytymi zestawieniem skóry i Alcantary z wytłoczonymi emblematami S, Audi virtual cockpit z ekranem S
- Wzbogacone wyposażenie: Audi virtual cockpit, MMI navigation plus, usługi Audi connect, czterostrefowa, automatyczna klimatyzacja montowana standardowo w modelach S6 i S7
- SQ5 TDI wchodzi na rynek europejski latem 2019 r., 
- S4/S5 TDI; S6/S7 TDI wchodzą na rynek europejski w maju 2019 r., 
 

Technika



TDI + EAV + MHEV = zwinność, wydajność i zasięg



Duża zwinność i siła ciągu, połączone z niskim zużyciem, dużym zasięgiem i niewielką emisją spalin: kompleksowa koncepcja układu przeniesienia napędu konsekwentnie stawia na pracę mocnego i wydajnego silnika wysokoprężnego TDI, szybkie wytwarzanie momentu obrotowego przez elektrycznie napędzaną sprężarkę (EAV) i oszczędność paliwa wynikającą z zastosowania systemu mild-hybrid (MHEV). Wytwarzająca 700 Nm momentu obrotowego i wyposażona w turbosprężarkę jednostka 3.0 TDI jest mocną bazą napędu modeli S marki Audi. Sprężarka EAV generuje moc do 7 kW i wspiera turbosprężarkę spalin podczas ruszania z postoju, przyspieszania z niskich obrotów i zmiany obciążeń. Silnik wysokoprężny V6 i EAV współpracują z 48-woltową, główną siecią pokładową, którą Audi konsekwentnie wdraża zalety bazowej elektryfikacji w produkcji seryjnej.



48-woltowy układ elektryczny zadebiutował jako podukład elektryczny w modelu SQ7 TDI, gdzie również zasila elektryczną sprężarkę. Obecnie, w nowych modelach typu S, Audi po raz pierwszy zestawiło sprężarkę EAV z 48-woltową główną siecią pokładową. Z siecią 12-woltową jest ona połączona za pośrednictwem konwertera prądu stałego. Główne elementy składowe 48-woltowej sieci pokładowej – generator-rozrusznik (RSG) i akumulator litowo-jonowy magazynujący energię – tworzą system mild-hybrid (MHEV). W realnych warunkach drogowych może on zaoszczędzić do 0,4 litra paliwa na 100 km.



Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, nowe modele typu S - w zależności od konkretnej sytuacji - mogą toczyć się na wolnym biegu z całkowicie wyłączonym silnikiem, aż do 40 sekund pozostawać w trybie żeglowania albo rekuperować. W tym ostatnim przypadku RSG zamienia energię kinetyczną w elektryczność i kieruje ją do 48-woltowego akumulatora. Zakres działania systemu start-stop zaczyna się już przy prędkości poniżej 22 km/h. 



Oprócz tego, że 48-woltowy system elektryczny jest ważnym mechanizmem wspomagającym efektywność nowych modeli typu S, wpływa również na ich moc. Sprężarka EAV jest zintegrowana z systemem zarządzania napędem MHEV. Wykorzystuje odzyskiwaną energię czasowo magazynowaną w akumulatorze litowo-jonowym, by szybko i sprawnie, przy pomocy silnika elektrycznego przyspieszyć turbinę. Wysoka wydajność rekuperacyjna systemu MHEV oznacza, że EAV jest stale dostępna. 



Co więcej, sam silnik 3.0 TDI został w wielu zakresach znacznie ulepszony. Wał korbowy, tłoki, korbowody i pompa olejowa zostały na nowo zaprojektowane, tak by sprostać wymaganiom wyższych osiągów, przy jednoczesnym zachowaniu typowej dla silników TDI wydajności pod względem zużycia paliwa. Układ chłodzenia chłodzi również sprężarkę EAV, generator-rozrusznik RSG i obudowę turbosprężarki. 



Całe to złożone rozwiązanie umożliwia uzyskiwanie sportowych osiągów i zapewnia doskonałą równowagę przy niskim spalaniu. S4 i S5 od 0 do 100 km/h przyspieszają w 4,8 sekundy. Audi S6 Limousine potrzebuje na standardowy sprint 5 sekund. W przypadku S7 Sportback i SQ5 TDI trwa on jedną dziesiątą sekundy dłużej. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna tych modeli wynosi 250 km/h. Wszystkie modele S TDI posiadają homologację zgodnie z normą emisji spalin Euro 6d temp.



Przegląd struktury systemu



Silnik: trzylitrowa jednostka napędowa V6 TDI

 



Silnik 3.0 TDI napędzający nowe modele S, to najnowsza, znacznie ulepszona faza rozwojowa wysokoprężnej jednostki V6. W S6, S6 Avant i S7 Sportback, z pojemności skokowej 2967 cm3 generuje on moc 257 kW (349 KM) oraz dostępny w zakresie od 2500 do 3100 obrotów na minutę moment obrotowy rzędu 700 Nm. Moc jednostkowa: 117,9 KM na jeden litr pojemności skokowej, a jednostkowy moment obrotowy: 235,9 Nm na litr. W Audi S4, S5 i SQ5 parametry te wynoszą odpowiednio: 255 kW (347 KM) i również 700 Nm. 



Wysokoprężny silnik V6 pracujący pod wysokim ciśnieniem zapłonu - do 205 bar, na praktycznie każdym polu techniki pochwalić się może ultranowoczesnymi rozwiązaniami. Tłoki wykonano z odpornego na wysokie temperatury stopu aluminium. Zmieniono ich geometrię, odpowiednio dopasowując korbowody i wał korbowy. Zespół powiększonych kół podnosi moc pompy olejowej, a dodatkowe płyty chłodzące w chłodnicy oleju zapewniają lepszą wydajność chłodzącą. Obiegi chłodzenia cieczą skrzyni korbowej i głowic cylindrów są od siebie odseparowane, dzięki czemu olej w silniku szybko nagrzewa się po zimnym starcie. Zmniejsza to straty powstające na skutek tarcia, a tym samym zużycie paliwa. Głowice są chłodzone dwuczęściowymi płaszczami wodnymi. W ich górnej części chłodziwo cyrkuluje wolniej niż w wysoce obciążonej strefie dolnej. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszają się straty przepływu, a pompa wodna potrzebuje mniej energii napędowej. 



Duża turbosprężarka spalin wytwarza do 2,4 bara względnego ciśnienia ładowania – na godzinę może sprężyć do 1100 kg powietrza. Jej zmienna geometria łopatek (VTG) jest zoptymalizowana w taki sposób, by gwarantować minimalne straty. Dodatkowy, niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin, aktywny w większości sytuacji drogowych, odbiera spaliny dopiero po tym, gdy przejdą one przez kolejne elementy układu oczyszczania spalin i dopiero wtedy ponownie kieruje je do sprężarki. W ten sposób – w przeciwieństwie do konwencjonalnego, zwrotnego prowadzenia spalin pod wysokim ciśnieniem – umożliwia napędzanie sprężarki przy pomocy pełnego przepływu mas, co znacznie podwyższa jej sprawność. Dzięki dużej ilości prowadzonych zwrotnie spalin, spalanie przebiega w niższych temperaturach, co znacznie obniża emisję niefiltrowaną NOx.



Do uzyskania wysokiej czystości spalin przyczynia się również układ wtryskowy Common Rail. Wtryskuje on paliwo przez ośmiootworowe dysze, pod ciśnieniem do 2500 barów. Podczas każdego cyklu pracy może wtrysnąć do siedmiu osobnych dawek paliwa. Oznacza to dokładne rozpylanie i dzięki temu precyzyjne i ubogie w szkodliwe substancje spalanie. Nowe modele S TDI są homologowane zgodnie z normą emisji spalin Euro 6d temp (168 mg NOx/km). 



Wydajne, wysokoprężne jednostki napędowe czerpią korzyści z tego, że oczyszczanie spalin odbywa się w bezpośrednim sąsiedztwie silnika. Funkcjonują tu trzy moduły pracujące w tandemie: Katalizator NOx magazynuje tlenki azotu aż do swego całkowitego wypełnienia, a jego czyszczenie odbywa się poprzez wzbogacanie mieszanki w silniku. By zminimalizować związane z tym dodatkowe zużycie paliwa, katalizator włącza się przede wszystkim przy niskich temperaturach spalin.



Po osiągnięciu temperatury roboczej o konwersję NOx w większości sytuacji drogowych dba drugi moduł systemu - filtr cząstek stałych z powłoką SCR. Ulepszona powłoka SCR gwarantuje również stabilną konwersję tlenków azotu w nieszkodliwy azot przy dużych obciążeniach, na przykład podczas ciągnięcia przyczepy. Konwersję ułatwią roztwór AdBlue. Ostatnim elementem systemu kontroli emisji zanieczyszczeń jest katalizator nieprzereagowanego amoniaku – SCR.



EAV: Elektrycznie napędzana sprężarka 

 



Elektrycznie napędzana sprężarka EAV to doskonały partner klasycznej turbosprężarki spalin. Przejmuje ona wytwarzanie ciśnienia doładowania zawsze wtedy, gdy spaliny mają zbyt mało energii napędowej by uruchomić konwencjonalną turbosprężarkę. EAV eliminuje zjawisko turbodziury i przy pomocy swego elektrycznego napędu dostarcza powietrze potrzebne silnikowi do przeprowadzenia procesu spalania. W rezultacie tego, TDI natychmiast wytwarza większą moc i moment obrotowy, a w konsekwencji wystarczającą ilość spalin do zasilania konwencjonalnej turbosprężarki.



Sprężarka EAV jest montowana w odcinku dróg dolotowych, za chłodnicą międzystopniową, blisko przepustnicy – jest to pozycja montażowa gwarantująca natychmiastową reakcję. W przypadku większości obciążeń, zasysane powietrze omija sprężarkę EAV, docierając bezpośrednio do silnika. Jeśli jednak żądanie mocy związane z wciśnięciem pedału gazu jest duże, a równocześnie energia wytwarzana po stronie turbiny turbosprężarki jest mała, zawór bypassu zamyka bezpośrednią drogę powietrza. Teraz zasysane powietrze za pośrednictwem bypassu dociera do sprężarki EAV i jest tu sprężane pod ciśnieniem max. 2,4 bara. Mały silnik elektryczny przyspiesza koło turbiny sprężarki z mocą do 7 kW. Sprawia, że turbina o średnicy 68 mm w mniej niż 250 milisekund osiąga prędkość do 70 tys. obrotów na minutę. 



Dzięki tej dodatkowej sile, sprężarka EAV umożliwia szybkie reakcje i świetne przyspieszenie w każdej sytuacji: czy to podczas wyprzedzania, czy wyjeżdżania z zakrętu, czy też spontanicznego przyspieszenia. Połączenie sprężarki EAV z systemem mild-hybrid sprawia, że jej pełną moc można wykorzystać kilka razy z rzędu. Efektem tego jest mocny, homogenicznie rosnący moment obrotowy. 



MHEV: technika mild-hybrid i 48-woltowa główna sieć pokładowa



Funkcjonowanie sprężarki EAV możliwe jest dzięki 48-woltowemu systemowi mild-hybrid. Składa się on z dwóch głównych podzespołów: alternatora-rozrusznika RSG połączonego z wałem korbowym przy pomocy paska wieloklinowego i z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10 Ah umieszczonego pod powierzchnią ładunkową bagażnika. Razem tworzą one system mild-hybrid nowych modeli typu S. Dzięki inteligentnemu sterowaniu z użyciem predyktywnego asystenta wydajności sprzężonego z czujnikami pojazdu, system ten w realnych warunkach drogowych może obniżyć zużycie paliwa nawet o 0,4 litra na 100 km. 



Gdy kierowca, jadąc z prędkością pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, zarządzanie napędem, w zależności od sytuacji wybiera jedno z trzech rozwiązań: modele typu S mogą wtedy rekuperować, toczyć się na biegu jałowym albo żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez maksymalnie 40 sekund. Decyzja o wyborze jednego z tych trybów jest podejmowana na podstawie analizy informacji przekazywanych przez predyktywnego asystenta wydajności (element wyposażenia standardowego w modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback). Korzysta on z mapy trasy standardowej nawigacji i danych pozyskiwanych z pokładowych czujników. Ważną rolę odgrywa tu także ustawienie trybu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select: w trybie dynamic odbywa się raczej rekuperacja, a w trybie efficiency – żeglowanie. 
 

System mild-hybrid jest powiązany z czujnikami pojazdu, dlatego możliwa jest także prospektywna rekuperacja. Jeśli np. jadący przed nami pojazd zahamuje, to radarowy czujnik standardowego systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense rozpozna sytuację i inteligentne zarządzanie napędem samoczynnie wybierze oszczędzający paliwo tryb żeglowania albo rekuperacji. 
 

Podczas rekuperacji alternator-rozrusznik RSG zamienia energię kinetyczną w elektryczną, a następnie magazynuje ją w akumulatorze litowo-jonowym. W przypadku trybu toczenia się – czyli po zdjęciu przez kierowcę nogi z pedału gazu – pracując jako generator może rekuperować z toczącego się pojazdu do 4 kW mocy. Przy lekkim hamowaniu wartość ta może wzrastać nawet do 8 kW – hamowanie w tym zakresie odbywa się czysto elektrycznie. Gdy jednak przekroczona zostanie pewna granica oporu pedału hamulca, gdy zostanie on wciśnięty mocniej, za cały proces hamowania zaczyna odpowiadać klasyczny, hydrauliczny układ hamulcowy. Rekuperacja kończy się dopiero wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Jeśli teraz ponownie doda gazu, to alternator-rozrusznik RSG ponownie włączy silnik - w zależności od sytuacji szybciej i bardziej komfortowo niż konwencjonalny rozrusznik. System start-stop załącza się już przy prędkości rezydualnej 22 km/h. Zatrzymany raz pojazd może wystartować nawet przy wciśniętym pedale hamulca, gdy tylko ruszy pojazd przed nami. 
 

Przegląd gamy modeli Audi S TDI
 

Moc, prezencja i komfort – Audi S4, S5, S6, S7 i SQ5 TDI łączą sportowe osiągi z pełną wyrazu stylistyką i wysokimi walorami użytkowymi na co dzień. Kompleksowa ich koncepcja daje szeroki zakres osiągów - od dynamicznych, sportowych, po wysoki poziom komfortu. Cechy te od zawsze charakteryzują wysokiej mocy modele marki Audi.
 

Fakt ten podkreśla nowa koncepcja napędu w skład której wchodzi silnik TDI, sprężarka EAV i system MHEV. Stały napęd na cztery koła quattro i zawieszenie sportowe S z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia pewnie przenoszą moc silnika na jezdnię. Nowe komponenty zawieszenia i jego zestrojenie podkreślają zarówno zwinność oraz zwrotność, jak i przystosowanie modeli S do jazdy na długich trasach. Rozbudowane, standardowe wyposażenie infotainment i connectivity oraz wyższy niż normalnie standardowy poziom komfortu, czynią z modeli Audi typu S prawdziwych zwycięzców długich tras.
 

Osiągi: układ przeniesienia mocy i zawieszenie

 


 

W nowych modelach typu S , za przenoszenie mocy odpowiada szybko i komfortowo działająca, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Posiada ona dostosowujący się do liczby obrotów tłumik drgań, w wysokim stopniu kompensujący drgania silnika 3.0 TDI przy bardzo niskich obrotach. 
 

Nowe rozwiązania szczegółów doskonalą ścisłą współpracę skrzyni tiptronic z systemem mild-hybrid. Sprzęgło w przekładni centralnej przerywa dopływ mocy w przypadku toczenia się pojazdu, gdy silnik pracuje na biegu jałowym lub gdy jest całkowicie wyłączony. Podczas żeglowania, elektryczna pompa oleju, niezależna od silnika spalinowego, umożliwia załączenie odpowiedniego biegu przy ponownym starcie silnika. Dodatkowe moduły techniczne przyczyniają się do zwiększenia wydajności skrzyni. Wąskie sprężyny w wielopłytkowych zestawach oddzielają jedną płytkę od drugiej, redukując w ten sposób opór tarcia.
 

Jak w każdym modelu typu S marki Audi, stały napęd na cztery koła quattro jest tu dostępny standardowo. Podczas normalnego trybu jazdy samoblokujący się międzyosiowy mechanizm różnicowy rozdziela momenty pomiędzy przednią i tylną osią w stosunku 40:60. Gdy dochodzi do poślizgu, większa część sił przenoszona jest na oś z lepszą przyczepnością – w ekstremalnym przypadku nawet aż 70 procent może trafiać na oś przednią, a 85 procent na oś tylną. Idealnym uzupełnieniem napędu na cztery koła quattro jest selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych – czyli inteligentny program komputerowy. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów program ten minimalnie przyhamowuje odciążone koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, zanim jeszcze mogłyby wpaść one w poślizg. W ten sposób nasze Audi bardzo lekko wchodzi w zakręt, a zachowanie pojazdu podczas jazdy jest jeszcze bardziej sportowe, zwrotne i stabilne.
 

Na życzenie, Audi montuje we wszystkich nowych modelach typu S sportowy mechanizm różnicowy. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, aktywnie transferuje on większą część momentów napędowych na mające lepszą przyczepność tylne koło toczące się po zewnętrznym łuku zakrętu. W ten sposób sportowe zawieszenie dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując najmniejsze nawet oznaki potencjalnej podsterowności. 
 

W porównaniu z poprzednikami, nowe modele typu S są także lepsze pod względem dynamiki poprzecznej. Progresywny układ kierowniczy, który wraz z rosnącym promieniem skrętu kierownicy działa coraz bardziej bezpośrednio, jest w Audi S6 i S7 elementem wyposażenia standardowego. W modelach S4, S5 i SQ5 TDI, Audi montuje na życzenie dynamiczny układ kierowniczy, w zależności od prędkości zmieniający swoje przełożenie nawet o prawie 100 procent. W modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback można zamówić jeszcze bardziej złożone rozwiązanie – dynamiczny układ czterech kół skrętnych. Układ ten to połączenie dynamicznego układu kierowniczego przedniej osi ze zmiennym przełożeniem o stosunku 9,5:1 i 16,5:1, z osobnym układem kierowniczym osi tylnej, sterowanym przy pomocy napędu wrzecionowego i poprzecznych drążków kierowniczych. Przy prędkościach do 60 km/h, koła tylne skręcają o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich. W ten sposób kąt zawracania zmniejsza się o maksymalnie 1,1 m. Przy średnich i dużych prędkościach powyżej 60 km/h, koła tylne skręcają o maksymalnie dwa stopnie w tym samym kierunku co koła przednie. Dzięki temu, modele typu S oferują znacznie większą zwrotność i zwinność przy niskich prędkościach oraz większą stabilność jazdy przy prędkościach wysokich i podczas zmiany pasa ruchu.
 

Standardowo, Audi wyposaża modele S6 i S7 w zawieszenie sportowe S z systemem kontroli stopnia tłumienia. W modelu S7 Sportback obniża ono karoserię o 10 mm, w S6 i S6 Avant – o 20 mm, a w SQ5 TDI – o 30 mm. W modelach S4 i S5 zawieszenie sportowe S obniża środek ciężkości pojazdu o 23 mm. Komfortową alternatywą dostępną po raz pierwszy dla modeli S6 i S7 jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension – pneumatyczna amortyzacja z regulowanym tłumieniem. Pracuje ono w trzech trybach i posiada pozycję „lift“ (unoszenie) zestrojoną specjalnie do jazdy po kiepskich drogach oraz funkcję samopoziomowania. W trybie „auto“, powyżej prędkości 120 km/h obniża ono karoserię o kolejne 10 mm, a w trybie „dynamic“ pojazd zawsze zawieszony jest nisko. 


Zarówno w przypadku regulowanego zawieszenia, jak i zawieszenia pneumatycznego, centralną jednostką sterującą jest elektroniczna platforma zawieszenia (EFP). Zarządza ona także systemami opcjonalnymi: dynamicznym układem czterech kół skrętnych i sportowym mechanizmem różnicowym, szybko i dokładnie koordynując ich pracę. Sposób pracy tego i innych komponentów technicznych kierowca może zgodnie ze swoimi preferencjami indywidualnie regulować w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. System ten jest zestrojony w sposób typowy dla modeli S i posiada szeroki wachlarz trybów: „comfort“, „auto“ „dynamic“, „efficiency“ i „individual“. W Audi SQ5 TDI dochodzą jeszcze tryby offroad i allroad. 
 

Tarcze hamulcowe nowych modeli S mogą mieć średnicę do 400 mm przy przedniej osi i 350 mm przy osi tylnej. Ich – opcjonalnie lakierowane na czerwono – sześciotłoczkowe zaciski, wykonane są z aluminium i ozdobione emblematem S. Na życzenie, Audi montuje w modelach S6 i S7 tarcze z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym, które przy przedniej osi także mają średnicę 400 mm. Ceramiczny układ hamulcowy waży 9 kg mniej niż jego stalowy odpowiednik.
 

Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback standardowo jeżdżą na 20-calowych felgach z oponami w rozmiarze 255/40. W Audi SQ5 TDI opony mają rozmiar 255/45. Opcjonalnie dostępne są felgi 21-calowe, z oponami w rozmiarach 255/35 lub 255/40 dla modelu SQ5 TDI. Audi Sport GmbH oferuje dodatkowo 20-calowe opony performance cechujące się jeszcze lepszymi właściwościami pod względem przyczepności i dynamiki jazdy. 
 

Prezencja: wyrazista stylistyka, sportowy i ekskluzywny wygląd

 

 

Nowe modele typu S charakteryzują się indywidualną stylistyką, zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną. Prezentują własny, sportowy, a równocześnie pełen umiaru charakter. Mocno zarysowane zderzaki z dużymi wlotami powietrza, ozdobne litery S w kolorze ciemnego chromu i aluminium, na przykład na osłonie chłodnicy i przednim spojlerze, wyraziste progi, obudowy lusterek w kolorze aluminium, szeroki tylny dyfuzor i cztery końcówki rur układu wydechowego, nadają im na ulicy wyrazistej prezencji. 
 

Wnętrze ma wygląd typowy dla modeli S – w zimnych, ciemnych kolorach, z aluminiowymi wstawkami dekoracyjnymi, kontrastowymi szwami i charakterystycznymi dla nich detalami wyposażenia. Fotele sportowe z obiciami ze skóry/tkaniny Alcantara i tłoczonymi emblematami S są elementem wyposażenia standardowego. Dla modeli S6 Limousine i S6 Avant alternatywnie dostępne są fotele sportowe S z mocno zarysowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami, wytłaczanymi emblematami S i stebnowaniem w kształcie rombów. W S7 Sportback są one elementem wyposażenia standardowego. Ponadto Audi oferuje regulowane w wielu kierunkach, zindywidualizowane fotele konturowe, do wyboru z wentylacją i z funkcją masażu. Dostępne są też obicia z najszlachetniejszej skóry Valcona. By jeszcze bardziej zindywidualizować auto, można wybrać różne pakiety skórzane i wstawki ozdobne. 
 

 

Podpórkę pod lewą stopę oraz pedały we wszystkich modelach S wykonano ze stali szlachetnej. Przy wsiadaniu kierowcę witają podświetlane aluminiowe listwy progowe z logo S. Do elementów charakterystycznych dla tych luksusowych modeli klasy wyższej należy także forma graficzna standardowego kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala. W jego centrum znajduje się obrotomierz, ma on czerwone cyfry na czarnym tle. W Audi S4, S5 i SQ5 wyposażenie podstawowe obejmuje system informacji kierowcy z 7-calowym kolorowym wyświetlaczem.
 

Komfort: pewna technika na długie trasy
 

Sześć nowych modeli S dysponuje bogatym wyposażeniem. Obok już wymienionych elementów, w standardzie dostępne są reflektory diodowe. W modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback dochodzi nawigacja MMI Navigation plus, kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit i czterostrefowa automatyczna klimatyzacja. Bardzo bogata jest paleta systemów infotainment i usług Audi connect. 
 

Nowe modele S oferują także obszerne portfolio systemów wsparcia kierowcy. W Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback na uwagę zasługuje adaptacyjny asystent jazdy (AFA) – podporządkowanymi sobie funkcjami wspiera on kierowcę w kontroli ruchów wzdłużnych i poprzecznych pojazdu od chwili ruszenia, aż po najwyższą prędkość. We współpracy ze standardowym asystentem wydajności, adaptacyjny asystent jazdy AFA może samoczynnie przyspieszać i hamować duże Audi S6 Avant. W modelu SQ5 TDI kontrola ruchów pojazdu w przód i w bok jest podzielona pomiędzy korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, a aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist. 
 

Modele S marki Audi są doskonałymi towarzyszami podróży na długich trasach nie tylko z powodu swego dużego zasięgu, ale również dzięki sztywnej strukturze karoserii, która stanowi bazę precyzyjnego zachowania pojazdu podczas jazdy, niskiego poziomu hałasu we wnętrzu i wysokiego bezpieczeństwa podczas zderzenia. Inne ich zalety to dopracowana aerodynamika i aeroakustyka oraz przestronne wnętrze i duży bagażnik. 
 

Na europejskich rynkach modele S zadebiutują wiosną albo latem 2019 roku.

 

Dane o zużyciu w/w modeli
(Dane o zużyciu, o emisji CO2 oraz o klasach wydajności zależą od użytych jednostkowo zestawów kół i opon)



Audi S4 Limousine TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161
 

Audi S4 Avant TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,3; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 165 – 164
 

Audi S5 Coupé TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161
 

Audi S5 Sportback TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161


Audi S6 Limousine TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,3 — 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 165 – 164
 

Audi S6 Avant TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,5; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 171
 

Audi S7 Sportback TDI 
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,5; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 170
 

Audi SQ5 TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,8 – 6,6; emisja CO2 w trybie mieszanym w g/km: 177 – 172

 

 

Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl



Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl

 Pisaliśmy również
» Nowa wersja Audi Q7: przeskok na wyższy poziom
» Audi Sport po raz piąty wygrywa 24-godzinny wyścig na torze Nurburgring
 Inne artykuły
» Nowa wersja Audi Q7: przeskok na wyższy poziom 2019-06-26
  Audi Q7 2019 Audi Q7 przeszło gruntowną aktualizację, zarówno wizualną, jak i techniczną. Prezentuje nową stylistykę rodziny Q i oprócz przestronności oferuje też wysoką dynamikę i doskonały komfort. Technika mild-hybrid, cyfrowa koncepcja obsługi oraz opcjonalne reflektor... więcej »

» Nowa Kia XCeed: miejski crossover, który łączy zalety SUV-ów i aut kompaktowych 2019-06-26
  Kia XCeed 2019 Nowy crossover marki Kia, tzw. CUV (od Crossover Utility Vehicle), prezentuje się bardziej dynamicznie niż klasyczne SUV-y, ale oferuje równie przestronne wnętrze jak one. Podwyższona pozycja za kierownicą w Kia XCeed zapewnia przy tym lepszą widoczność zza ki... więcej »

» Garmin Camper: zaawansowana nawigacja dla entuzjastów kamperów i przyczep kempingowych 2019-06-26
  Garmin Camper 785 Garmin zaprezentował urządzenie Camper 785. To oparta na GPS nawigacja samochodowa, oferująca specjalne ułatwienia przeznaczone dla osób podróżujących kamperami oraz zestawami z przyczepami kempingowymi. Nawigacja zyskała dodatkową funkcję w postaci wideorejes... więcej »

» Samochód kontra piasek. Jak wygrać pojedynek z suchą piaszczystą nawierzchnią w letni upał? 2019-06-26
  SEAT piasek Przed nami rekordowe letnie temperatury. Umiejętność bezpiecznej jazdy po suchej, piaszczystej nawierzchni przydaje się obecnie nie tylko rajdowcom na pustynnych bezdrożach, ale również każdemu kierowcy wyjeżdżającemu za miasto. Niektóre polne i leśne trasy w ... więcej »

» Nowy crossover Ford Puma – kiedy wejdzie do sprzedaży i co oferuje? 2019-06-26
  Ford Puma 2019 Ford zaprezentował dziś zupełnie nowy model Puma – kompaktowego crossovera zainspirowanego stylem pojazdów SUV, łączącego oszałamiający wygląd zewnętrzny, największą w swojej klasie pojemność bagażnika oraz 48-woltowy, miękki hybrydowy układ napędowy. ... więcej »

» Audi Sport po raz piąty wygrywa 24-godzinny wyścig na torze Nurburgring 2019-06-25
  Audi Nurburgring 2019 Czterdziesta siódma edycja 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring, aż do ostatniej sekundy była niezmiernie ekscytująca. Po niezwykle burzliwym ostatnim etapie zmagań, Audi R8 LMS z numerem 4 wygrało starcie z ubiegłorocznym zwycięzcą, zespołem Porsche, za... więcej »

» Ciężki dzień dla Audi Sport ABT Schaeffler 2019-06-25
  Audi Sport ABT Schaeffler 2019 W sobotę, podczas wyścigu Formuły E rozgrywanego po raz pierwszy w stolicy Szwajcarii Bernie, oba bolidy Audi Sport ABT Schaeffler zdobyły punkty. Jednak w rywalizacji o tytuł mistrzowski tej serii wyścigów, team Audi musiał pogodzić się z porażką.... więcej »

» Nowy Passat może jeździć na prąd, poruszać się częściowo autonomicznie i na życzenie łączyć się z Internetem 2019-06-25
  Passaty 2019 Volkswagen wprowadził do sprzedaży nowego Passata – model jeszcze bardziej zaawansowany technologicznie. Zmiany wprowadzone w aucie –sprzedanym dotąd na świecie w liczbie ponad 30 milionów egzemplarzy, co sprawiło, że jest ono najpopularniejszym pr... więcej »

» Volkswagen zamierza uruchomić w Europie 36.000 punktów ładowania samochodów elektrycznych! 2019-06-25
  Volkswagen ID.3 stacja ladowanie Volkswagen zamierza szybko doprowadzić do przełomu w dziedzinie samochodów elektrycznych i wzmacnia wysiłki w zakresie budowy infrastruktury zasilania. W całej Europie koncern wybuduje do 2025 roku łącznie 36.000 punktów ładowania, 11.000 z nich stworzy marka ... więcej »

» Audi Tradition z niecierpliwością oczekuje na rajd rozgrywany na rodzimym terenie 2019-06-25
  Audi Tradition 2019 W dniach od 27 do 29 czerwca, Audi Tradition świętować będzie w swym rodzimym regionie. W tych dniach odbędzie się czternasta edycja rajdu klasyków Donau Classic. Na kolejnych etapach zlokalizowanych w przepięknych okolicach Donaumoos, Altmühltal i Hallertau, ... więcej »

» Audi i Sony Pictures Entertainment elektryzują w nowym filmie 2019-06-25
  Audi i Sony Pictures Audi połączyło siły z Sony Pictures Entertainment i jeszcze przed lipcową premierą filmu „Spider-Man: Daleko do domu” pokazało jego ekskluzywny zwiastun.... więcej »

» Mazda CX-30 – już wiemy, ile kosztuje nowy SUV Japończyków 2019-06-25
  Mazda CX-30 Pół roku po polskiej premierze Nowej Mazdy 3, pierwszego modelu nowej generacji samochodów, Mazda Motor Poland ujawnia wyposażenie i ceny kompaktowego SUV-a nowej generacji – Mazdy CX-30. Sprzedaż wersji z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G rozpocznie się już w li... więcej »

» Historia rzędowych 4-cylindrowych silników Honda 2019-06-24
  Honda CB650R 2019 Modele opisane poniżej przedstawiają długą historię silników rzędowych 4-cylindrowych Honda w gamie CB, począwszy od wprowadzenia CB750, aż do wydania w 2019 roku modelu CB650R Neo Sports Café.... więcej »

» Nowy Wiceprezes SEAT-a ds. finansów 2019-06-24
  Carsten Isensee Carsten Isensee został mianowany nowym Wiceprezesem ds. finansów SEAT-a i 1 czerwca 2019 roku rozpoczął pracę jako członek Komitetu Wykonawczego spółki. Przejął obowiązki Holgera Kintschera, który będzie od teraz pełnił funkcję szefa finansów i IT w Volkswagen... więcej »

» Renault i Nissan jako pierwsi producenci samochodów będą współpracować z firmą Waymo we Francji i w Japonii nad usługami mobilności bez kierowcy 2019-06-24
  Renault Nissan Groupe Renault, Nissan Motor Co. i Waymo – liderzy w swoich dziedzinach – zawarli na okres wstępny umowę na wyłączność w celu zbadania wszystkich aspektów związanych z usługami umożliwiającymi przewóz pasażerów i realizację dostaw we Francji i w Ja... więcej »

» Dlaczego środki do dezynfekcji rąk i kremy do opalania mogą być szkodliwe dla Twojego samochodu? 2019-06-24
  Ford kremy Kupowane w coraz większych ilościach środki do dezynfekcji rąk i kremy przeciwsłoneczne z mocnym filtrem mogą dobrze służyć naszemu zdrowiu i być szkodliwe dla naszych samochodów. Substancje chemiczne, występujące w niektórych takich produktach mogą reagować n... więcej »

» SEAT pierwszym motoryzacyjnym partnerem jednego z największych festiwali muzycznych w Polsce 2019-06-24
  Opener Festival SEAT jest pierwszą marką motoryzacyjną, jaka zaistnieje w przestrzeni kultowego festiwalu muzycznego. Współpraca SEAT-a z Open’er Festival jeszcze bardziej zbliża energiczną markę rodem z Barcelony do młodych uczestników festiwalu przez unikalne emocje t... więcej »

» Volkswagen obejmuje udziały w Northvolt AB 2019-06-19
  Volkswagen fabryka Zwickau Volkswagen AG zainwestuje 900 milionów euro we wspólną z firmą Northvolt AB działalność w zakresie akumulatorów. Część tej kwoty zostanie przeznaczona na utworzenie spółki joint venture ze szwedzkim producentem, część zostanie zainwestowana bezpośrednio w Nort... więcej »

» BMW serii 8 - teraz także w wersji czterodrzwiowej! 2019-06-19
  BMW serii 8 Gran Coupe 2019 Od września 2019 roku na rynku w końcu pojawi się czterodrzwiowa odmiana "ósemki". Na początku będzie dostępna w czterech wersjach silnikowych o mocach od 320 do 530 KM. ... więcej »

» Można już zamawiać nowego VW Passata |VW Passat 2019 CENNIK 2019-06-19
  Passat 2019 Nowy Passat, najpopularniejszy na świecie samochód klasy średniej, stanowi wzorzec innowacyjności w swoim segmencie, już dziś oferując technologię jutra. Zastosowano w nim najbardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak matrycowe reflektory, pojemnościowa kier... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110
Wyświetlane: 0 - 20 z 22194 rekordów
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |