-
Wyniki finansowe Grupy Audi po sześciu miesiącach roku 2019: przychody 28,8 mld euro; zysk operacyjny 2,3 mld euro, operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży 8,0 procent
-
StaÅ‚y, wysoki poziom przepÅ‚ywów pieniężnych netto rzÄ™du 2,3 mld euro – nawet pomimo dyscypliny wydatkowej
-
CzÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. finansów Alexander Seitz mówi: „Plan Transformacji Audi pomaga nam podejmować konsekwentne dziaÅ‚ania przeciw wielu niekorzystnym czynnikom”
-
W drugiej poÅ‚owie roku w peÅ‚ni elektryczne Audi e-tron pojawi siÄ™ również na rynku chiÅ„skim
W tym samym okresie Audi poczyniÅ‚o duże wydatki zwiÄ…zane z mobilnoÅ›ciÄ… jutra. W wyniku powyższych, operacyjny wskaźnik rentownoÅ›ci ze sprzedaży rzÄ™du 8,0 za pierwsze póÅ‚rocze tego roku, byÅ‚ poniżej prognozowanego, dÅ‚ugoterminowego wskaźnika oscylujÄ…cego w przedziale od 9 do 11 procent, ale mieÅ›ciÅ‚ siÄ™ w wideÅ‚kach od 7 do 8,5 procent prognozowanych na rok 2019. Pomimo wielu przeszkód, Grupa Audi potwierdziÅ‚a swoje cele finansowe na ten rok.
„Tak jak siÄ™ spodziewaliÅ›my, rok 2019 jest dla nas prawdziwym testem. DziaÅ‚amy w bardzo trudnym otoczeniu rynkowym, peÅ‚nym niekorzystnych dla nas czynników, ale wdrażajÄ…c Plan Transformacji Audi podejmujemy konsekwentne dziaÅ‚ania przeciwko temu trendowi” – mówi Alexander Seitz, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG ds. finansów, rynku chiÅ„skiego i zagadnieÅ„ prawnych. „JednoczeÅ›nie – podobnie jak wielu naszych konkurentów – musimy odÅ›wieżyć wizjÄ™ naszego modelu biznesowego i pracować ciężko nad dÅ‚ugofalowÄ… konkurencyjnoÅ›ciÄ…. Nasza nowa strategia „Konsekwentnie Audi” definiuje nasze zamierzenia i plany na przyszÅ‚ość. To co teraz jest najważniejsze, to jej spójne wdrożenie. Wspólnie z przedstawicielami pracowników chcemy uzgodnić rozsÄ…dne rozwiÄ…zania pozwalajÄ…ce na sfinansowanie zmian.”
Strategiczne zmiany przedstawione przez zarzÄ…d Audi podczas dorocznego Walnego Zgromadzenia pod koniec maja, w centrum uwagi stawiajÄ… dekarbonizacjÄ™ w caÅ‚ej Grupie, a w skÅ‚ad tego pojÄ™cia wchodzi również ciÄ…gÅ‚a rozbudowa oferty samochodów elektrycznych. DziÄ™ki strategii „Konsekwentnie Audi”, rentowność i wartość firmy majÄ… znaczÄ…co wzrosnąć w perspektywie dÅ‚ugoterminowej. Planowane wydatki Audi do koÅ„ca 2023 roku wyniosÄ… okoÅ‚o 40 miliardów euro.
W pierwszej poÅ‚owie roku 2019 koncern z Ingolstadt przekazaÅ‚ do rÄ…k klientów 906 180 samochodów marki Audi, co byÅ‚o wynikiem gorszym niż w analogicznym okresie roku 2018 (2018: 949 233). Globalny rynek motoryzacyjny również siÄ™ skurczyÅ‚ – w podobnym stopniu – zatem udziaÅ‚ rynkowy czterech pierÅ›cieni pozostaÅ‚ na mniej wiÄ™cej tym samym poziomie. Niekorzystne dla Audi czynniki wynikaÅ‚y również z nastÄ™pstw przejÅ›cia na cykl testowy WLTP oraz z wielu zmian modelowych. Koncern spodziewa siÄ™, że inicjatywa modelowa już w drugiej poÅ‚owie tego roku stymulować bÄ™dzie wzrost sprzedaży. Wtedy na rynku pojawiÄ… siÄ™ odÅ›wieżone wersje doskonale sprzedajÄ…cych siÄ™ modeli A4 i Q7 oraz absolutna nowość: Audi Q3 Sportback. W segmencie samochodów luksusowych Audi powiÄ™kszy swÄ… ofertÄ™ o wersje plug-in np. modeli A7 i A8, o sportowego SUV’a SQ8 oraz o najbardziej dynamicznego czÅ‚onka rodziny A8. Na chiÅ„skim rynku swÄ… premierÄ™ bÄ™dzie miaÅ‚o w peÅ‚ni elektryczne Audi e-tron oraz Audi Q8. W Stanach Zjednoczonych natomiast – nowa generacja ważnego z punktu widzenia firmy modelu, nowej generacji Audi Q3.
Przychody Grupy Audi za I póÅ‚rocze 2019 wyniosÅ‚y 28 mld 761 mln euro (2018: 31 mld 183 mln) i odzwierciedlajÄ… one nowÄ…, dostosowanÄ… strukturÄ™ raportowania firmy. Z uwagi na wczeÅ›niejsze funkcjonowanie w ramach Grupy kilku importerów wielomarkowych, w latach poprzednich skonsolidowane sprawozdania finansowe Audi zawieraÅ‚y również dane o przychodach pochodzÄ…cych ze sprzedaży samochodów innych marek znajdujÄ…cych siÄ™ w Grupie Volkswagen. Od poczÄ…tku roku 2019 przychody te raportowane sÄ… na poziomie Grupy Volkswagen. Po korekcie o te dane, przychody Audi za pierwsze sześć miesiÄ™cy tego roku byÅ‚y nieco wyższe niż w roku ubiegÅ‚ym. Pozytywne efekty pochodzÄ… z oferty tzw. mixu modelowego i przede wszystkim pÅ‚ynÄ… z premier modeli Audi e-tron i Audi Q8. Przychody marki Lamborghini, za sprawÄ… super SUV’a Urus wzrosÅ‚y o 75,6 procent.
Za pierwszÄ… poÅ‚owÄ™ tego roku Grupa Audi raportuje zysk operacyjny na poziomie 2 mld 300 mln euro (2018: 2 mld 761 mln). Spadek wynika miÄ™dzy innymi z wyższej amortyzacji sieci produkcyjnej rozbudowanej w poprzednich latach i ze wzrostu kosztów osobowych. Wyższe wydatki na technologie przyszÅ‚oÅ›ci miaÅ‚y również negatywny wpÅ‚yw na poziom zysku i doprowadziÅ‚y do wzrostu stosunku wydatków na badania i rozwój do przychodów do 7,7 procent (2018: 6,5 procent). Pozytywnie natomiast na zyski wpÅ‚ynęły niższe koszty dystrybucji, a firma z sukcesem caÅ‚y czas wdraża Plan Transformacji. W kontekÅ›cie programu poprawy wyników, Audi podjęło w pierwszej poÅ‚owie roku dziaÅ‚ania, które bÄ™dÄ… miaÅ‚y pozytywny wpÅ‚yw na zysk operacyjny w caÅ‚ym roku 2019, który powinien wzrosnąć o 1 mld euro.
Operacyjna rentowność ze sprzedaży w I póÅ‚roczu spadÅ‚a do 8,0 procent (2018: 8,9 procent). Pozytywny wpÅ‚yw na wskaźnik rentownoÅ›ci miaÅ‚y efekty obniżajÄ…ce przychody po dekonsolidacji importerów wielomarkowych, co osÅ‚abiÅ‚o spadek rentownoÅ›ci.
Zysk Grupy Audi za pierwszych sześć miesiÄ™cy tego roku wyniósÅ‚ 2 mld 580 mln euro przed opodatkowaniem (2018: 3 mld 211 mln). W jego skÅ‚ad wchodzÄ… wyniki finansowe, które częściowo z uwagi na wdrożenie nowych sposobów pomiaru spadÅ‚y do poziomu 280 mln euro (2018: 450 mln).
PrzepÅ‚ywy pieniężne netto w I póÅ‚roczu w wysokoÅ›ci 2 mld 253 mln euro (2018: 2 mld 672 mln) po raz kolejny osiÄ…gnęły wysoki poziom, potwierdzajÄ…c tym samym doskonaÅ‚Ä… wypÅ‚acalność Grupy Audi. W porównaniu z wynikami z roku ubiegÅ‚ego, negatywny wpÅ‚yw na nie miaÅ‚y spadek zysków przed opodatkowaniem i jednorazowy efekt zwiÄ…zany z dekonsolidacjÄ… importerów wielomarkowych. Pozytywnymi czynnikami byÅ‚y tu natomiast zwiÄ™kszona dyscyplina wydatków oraz zaostrzone strategiczne ukierunkowanie dziaÅ‚aÅ„ inwestycyjnych, co doprowadziÅ‚o do spadku stosunku wydatków kapitaÅ‚owych do przychodów do 3,0 procent (2018: 3,4 procent).
„W drugiej poÅ‚owie roku wyraźnie przyspieszymy naszÄ… restrukturyzacjÄ™. Zamierzamy jeszcze bardziej ustabilizować wydajność Audi w niespokojnym otoczeniu” – podkreÅ›la Alexander Seitz. „NadchodzÄ…ce wprowadzenie drugiego etapu cyklu WLTP bÄ™dzie dla nas kolejnym wyzwaniem. Przez ostatnich kilka miesiÄ™cy intensywnie siÄ™ do tego przygotowywaliÅ›my, a nastÄ™pnym naszym krokiem bÄ™dzie skupienie siÄ™ na redukcji powiÄ…zanych z tym zapasów.”
RozpatrujÄ…c peÅ‚en rok, Grupa Audi potwierdza swojÄ… prognozÄ™ zysków i przewiduje operacyjnÄ… rentowność ze sprzedaży na poziomie od 7,0 do 8,5 procent. Wraz z umiarkowanie rosnÄ…cymi dostawami samochodów marki Audi, przychody powinny nieznacznie przekroczyć wartość z ubiegÅ‚ego roku skorygowanÄ… o zdekonsolidowane spóÅ‚ki importerskie. Firma przewiduje przepÅ‚ywy pieniężne netto w wysokoÅ›ci od 2,5 mld do 3,0 mld euro. Audi zakÅ‚ada obecnie, że stosunek wydatków na badania
i rozwój bÄ™dzie umiarkowanie wyższy niż docelowy korytarz wynoszÄ…cy od 6,5 do 7,0 procent; na poczÄ…tku roku firma spodziewaÅ‚a siÄ™ wskaźnika nieco powyżej docelowego korytarza. Z drugiej strony, Grupa Audi przewiduje obecnie niższy wskaźnik nakÅ‚adów kapitaÅ‚owych, który ma znaleźć siÄ™ poniżej docelowego korytarza od 5,5 do 6,0 procent.
Wybrane gÅ‚ówne dane sprzedażowo-finansowe Grupy Audi
|
I póÅ‚rocze 2019
|
I póÅ‚rocze 2018
|
Dostawy samochodów marki Audi
|
906 180
|
949 233
|
Przychody Grupy Audi w mln euro
|
28 761
|
31 183
|
Zysk operacyjny Grupy Audi w mln euro
|
2 300
|
2 761
|
Operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży Grupy Audi w procentach
|
8,0
|
8,9
|
Przepływy pieniężne netto Grupy Audi w mln euro
|
2 253
|
2 672
|
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl