Cztery lata po przedstawieniu pierwszego projektu Volkswagen ID.31) – model, który wyprowadzi elektryczne auta z niszy – ma swojÄ… Å›wiatowÄ… premierÄ™. „Oto samochód, który zmieni system” – powiedziaÅ‚ Prezes ZarzÄ…du Herbert Diess z okazji otwarcia MiÄ™dzynarodowej Wystawy Samochodowej (IAA) we Frankfurcie. Chodzi o pogodzenie możliwoÅ›ci indywidualnego przemieszczania siÄ™ z ochronÄ… klimatu.
„ID.3 jest pierwszym na Å›wiecie samochodem, który w ogólnym bilansie nie zwiÄ™ksza emisji dwutlenku wÄ™gla” – podkreÅ›liÅ‚ Diess podczas Group Night organizowanej przez koncern Volkswagen. Jest to możliwe, ponieważ zarówno do produkcji akumulatorów, jak i samego auta wykorzystuje siÄ™ prÄ…d pochodzÄ…cy wyÅ‚Ä…cznie ze źródeÅ‚ odnawialnych. EmisjÄ™ CO2, której jednak nie da siÄ™ uniknąć Volkswagen rekompensuje zaangażowaniem w projekty sÅ‚użące ochronie Å›rodowiska – pierwszy bÄ™dzie realizowany w lesie deszczowym Borneo. W fazie eksploatacji już tylko od nabywcy auta zależy, czy do zasilania jego akumulatorów również bÄ™dzie używaÅ‚ tylko „zielonego” prÄ…du – za poÅ›rednictwem firmy Elli („Electric Life”) Volkswagen przygotowaÅ‚ w tej dziedzinie odpowiedniÄ… ofertÄ™. Ponadto, wraz z rozpoczÄ™ciem sprzedaży ID.3 Volkswagen wprowadzi na rynek Å‚adowarkÄ™ do zasilania jego akumulatorów – przy pomocy ID. Charger klienci bÄ™dÄ… mogli w przyszÅ‚oÅ›ci wygodnie i szybko zasilić energiÄ… swoje elektryczne auto w domu.
„ID.3 oznacza dla marki Volkswagen poczÄ…tek wielkiej ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych” – podkreÅ›liÅ‚ Prezes ZarzÄ…du i dodaÅ‚, że dotyczy ona caÅ‚ego koncernu. Audi rozpoczęło z sukcesem sprzedaż modelu e-tron2). W Porsche przed kilkoma dniami odbyÅ‚a siÄ™ Å›wiatowa premiera Taycana3), najbardziej sportowego elektrycznego samochodu na Å›wiecie. Volkswagen e-Up!4) w nowej wersji o niemal dwukrotnie wiÄ™kszym zasiÄ™gu również ma swojÄ… premierÄ™ podczas IAA. „Do 2028 roku wprowadzimy na rynek prawie 70 nowych elektrycznych samochodów” – zapowiedziaÅ‚ Prezes ZarzÄ…du.
(ID.3 – pierwszy na Å›wiecie samochód elektryczny, którego produkcja w ogólnym bilansie nie zwiÄ™ksza emisji dwutlenku wÄ™gla.)
DziÄ™ki ofensywie w dziedzinie aut elektrycznych na zawsze zmieni siÄ™ oferta nowych modeli. Diess: „Za okoÅ‚o 10 lat niemal co drugi samochód koncernu sprzedawany w Europie i w Chinach bÄ™dzie autem elektrycznym. Å»aden producent nie zmierza tak konsekwentnie w tym kierunku jak my” – powiedziaÅ‚ Diess.
Klienci kupujÄ…cy samochody elektryczne bÄ™dÄ… mieli wiele przyjemnoÅ›ci z jazdy, także dlatego, że tego rodzaju auta bardzo sprawnie przyspieszajÄ…. Inne pożytki dla użytkowników to niskie koszty serwisowania i użytkowania. „Przed samochodami jest wielka przyszÅ‚ość, bo znikajÄ… ich negatywne cechy. Auta bÄ™dÄ… przyjazne Å›rodowisku i bezpieczne. A jednoczeÅ›nie speÅ‚niajÄ… marzenia, które zawsze z nimi wiÄ…zano: zapewniajÄ… wolność, rozwój techniczny, postÄ™p i dobrobyt” – stwierdziÅ‚ Diess.
(Prezes ZarzÄ…du koncernu Herbert Diess przedstawia nowego ID.3.)
Elektryczny samochód na trwaÅ‚e da możliwość korzystania z indywidualnego transportu, dodaÅ‚ później Diess w telewizyjnym programie prowadzonym przez SinÄ™ Tessnow. Volkswagen zorganizowaÅ‚ po raz pierwszy wÅ‚asne studio telewizyjne, z którego na żywo przekazuje relacje z IAA.
(Herbert Diess w rozmowie telewizyjnej z prowadzÄ…cÄ… program SinÄ… Tessnow.)
„Aby udaÅ‚o siÄ™ dokonać tego przeÅ‚omu, przemysÅ‚, spoÅ‚eczeÅ„stwo i politycy muszÄ… dziaÅ‚ać wspólnie” – stwierdziÅ‚ Prezes ZarzÄ…du:
-
W sprawie energii ze źródeÅ‚ odnawialnych: „Gdy Å›wieci sÅ‚oÅ„ce, ale zapotrzebowanie na prÄ…d jest niskie, nie jesteÅ›my w stanie zmagazynować nadmiaru energii. To jest nieekonomiczne” – skrytykowaÅ‚ Diess. JednoczeÅ›nie opowiedziaÅ‚ siÄ™ za szybkÄ… rezygnacjÄ… z wÄ™gla.
-
W sprawie sieci stacji ładowania: ich budowa musi być łatwiejsza i powinna przebiegać szybciej.
-
W sprawie zachÄ™t dla osób maÅ‚o zarabiajÄ…cych i dla maÅ‚ych firm: jako przykÅ‚ad Diess wymieniÅ‚ fundusz, który pozwoliÅ‚by na bezpÅ‚atne Å‚adowanie samochodów elektrycznych kosztujÄ…cych do 20.000 euro.
-
W sprawie podatku drogowego i opodatkowania emisji CO2: „Podatek drogowy zależy dzisiaj od pojemnoÅ›ci silnika i iloÅ›ci emitowanych spalin. Samochody z silnikami Diesla i benzynowymi sÄ… opodatkowane w różny sposób. Jazda elektrycznym autem musi siÄ™ obywatelowi opÅ‚acać, w przeciwnym razie nie bÄ™dzie chciaÅ‚ korzystać z modeli przyjaznych Å›rodowisku” – stwierdziÅ‚ Diess.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=_KL41YjgMtQ&feature=youtu.be
Koncern Volkswagen zamierza wÅ‚Ä…czyć siÄ™ w przezwyciężanie tych trudnoÅ›ci. Herbert Diess; „Ochrona klimatu nie jest barierÄ…, lecz nowÄ… szansÄ… dla Niemiec i Europy. To tutaj mogÅ‚oby być miejsce narodzin i wiodÄ…cy rynek dla nowego rodzaju aut, które nie emitujÄ… CO2. Ochrona klimatu stanie siÄ™ motorem innowacji i przyczyni siÄ™ do wzrostu konkurencyjnoÅ›ci. Możemy tak ksztaÅ‚tować zmiany, żeby na ochronÄ™ klimatu byÅ‚o stać na każdego”.
Podczas Group Night marki należące do koncernu Volkswagen zaprezentowaÅ‚y swoje nowoÅ›ci przygotowane na IAA 2019. Szczególne zainteresowanie kilka dni po swojej Å›wiatowej premierze wzbudziÅ‚ Taycan – pierwszy w peÅ‚ni elektryczny samochód sportowy Porsche. Interesowano siÄ™ również takimi modelami jak Audi e-tron, SEAT Mii electric6) , czy SKODA CITIGOe iV7).
Wielkie zainteresowanie na ekspozycji Lamborghini wzbudza – model Sián8) (na zdjÄ™ciu powyżej) osiÄ…ga prÄ™dkość maksymalnÄ… ponad 350 km/h.
Zużycie energii lub paliwa i emisja dwutlenku węgla:
1) – Volkswagen ID.3: Samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży w Europie.
2) – Audi e-tron: zużycie energii w cyklu mieszanym w kWh/100 km: 24,6 – 23,7 (NEFZ); 26,4 – 22,9 (WLTP), emisja CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 0.
3) – Porsche Taycan Turbo S: zużycie energii w cyklu mieszanym: 26,9 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km / Porsche Taycan Turbo: zużycie energii w cyklu mieszanym: 26,0 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km.
4) – e-Up!: Samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży.
5) – Audi AI:TRAIL quattro: samochód studyjny.
6) – SEAT Mii electric: zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,9 kWh/100 km;
emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km; klasa efektywności: A+.
7) – ŠKODA CITIGOe iV: zużycie energii w cyklu mieszanym w kWh/100 km:
12,8 – 12,9; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km.
8) – Lamborghini Sián: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 19,6 l/100km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 452 g/km (NEDC).