-
Nowy jÄ™zyk stylistyczny Audi pozwoliÅ‚ na jeszcze wiÄ™ksze zróżnicowanie wizualne modelu
-
Mocny i wydajny silnik: V6 biturbo, 331 kW (450 KM) mocy i 600 Nm momentu obrotowego
-
Nowy system operacyjny MMI touch i nowe, stworzone specjalnie dla modeli typu RS wyświetlacze
Wysokoobrotowy silnik V6 biturbo o mocy wyjÅ›ciowej 331 kW (450 KM), w szerokim zakresie obrotów od 1900 do 5000, przekazuje na waÅ‚ korbowy imponujÄ…ce 600 Nm momentu obrotowego. Nowe Audi RS 4 Avant debiutuje w dniach od 4 do 6 października, podczas finaÅ‚u sezonu DTM na torze Hockenheimring w Niemczech. Zamówienia na ten samochód w Europie skÅ‚adać bÄ™dzie można już w tym miesiÄ…cu, a pierwsze egzemplarze trafiÄ… do europejskiej sieci dealerskiej czterech pierÅ›cieni w grudniu 2019 r.
„PoÅ‚Ä…czenie bezsprzecznie sportowego ducha pojazdu z walorami użytecznoÅ›ci na co dzieÅ„ może niektórym wydawać siÄ™ niekonwencjonalnym pomysÅ‚em, ale dla nas RS 4 Avant jest jednÄ… z najlepszych koncepcji w naszej 25-letniej historii" - mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH. "Jako nasz dÅ‚ugoletni bestseller, Audi RS 4 Avant znaczÄ…co przyczynia siÄ™ do sukcesu Audi Sport GmbH".
Muskularny: stylistyka zewnętrzna
Przód nowego RS 4 Avant zostaÅ‚ gruntownie przeprojektowany i znacznie różni siÄ™ teraz od przodu bazowego Audi A4 Avant. OsÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe jest szersza i bardziej pÅ‚aska. Podobnie jak w wiÄ™kszych modelach typu RS: RS 6 Avant (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km: 11,6 – 11,4; Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 265 – 261) oraz w RS 7 Sportback (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km: 11,7 – 11,5; Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 268 – 283), Singleframe w RS 4 Avant ma kratownicÄ™ o strukturze trójwymiarowego plastra miodu. Kratownica, tak jak w innych modelach typu RS, bÅ‚yszczy gÅ‚Ä™bokÄ… czerniÄ…. By nadać jej czystego wyglÄ…du, pozbawiono jÄ… ramy. Grill opatrzony emblematem RS 4 osadzono bezpoÅ›rednio w zderzaku, a po jego bokach dodano duże wloty powietrza z pionowym podziaÅ‚em.
KsztaÅ‚t diodowych reflektorów przednich RS 4 Avant również zostaÅ‚ przeprojektowany. Opcjonalne reflektory matrycowe (Matrix LED) z przyciemnianymi szkÅ‚ami dopeÅ‚niajÄ… odÅ›wieżonego wizerunku wysokowydajnego Avanta i odróżniajÄ… go od innych czÅ‚onków rodziny A4. Nadkola z zamontowanymi na nich blisterami quattro sÄ… w porównaniu z Audi A4 Avant o 30 mm szersze zarówno w przodzie, jak i z tyÅ‚u pojazdu. BÅ‚yszczÄ…ce czerniÄ… elementy stylistyczne umieszczone obok reflektorów, podkreÅ›lajÄ… efekt szerokoÅ›ci samochodu.
Pakiety stylistyczne „gloss black – bÅ‚yszczÄ…ca czerÅ„”, „matt aluminium – matowe aluminium” i „carbon – karbon”, dodajÄ… indywidualnych akcentów nakÅ‚adkom na progi, obudowom lusterek zewnÄ™trznych oraz zderzakom. Na życzenie, w ramach pakietów stylistycznych „gloss black” i „carbon”, zamówić można czarne pierÅ›cienie w logo Audi i czarne logo RS. Dla uzyskania efektu „niedopracowania”, można też zupeÅ‚nie zrezygnować ze znaków RS. Relingi dachowe standardowo sÄ… matowo czarne. Specyficzny dla samochodów typu RS spojler na tylnej krawÄ™dzi dachu, wkÅ‚adka dyfuzora oraz chromowane koÅ„cówki ukÅ‚adu wydechowego RS, nadajÄ… autu wyrazistego wykoÅ„czenia. Opcjonalny ukÅ‚ad wydechowy RS sport z czarnymi koÅ„cówkami rur wydechowych wytwarza niepowtarzalny, sportowy dźwiÄ™k. Kierowca sam, za poÅ›rednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select decyduje, czy chce uzyskać dźwiÄ™k sportowy, czy bardziej stonowany.
Pełna moc przyczepności: napęd
Silnik 2.9 TFSI V6 biturbo zostaÅ‚ stworzony przez Audi Sport GmbH na bazie legendarnego 2.7 V6, który napÄ™dzaÅ‚ pierwsze RS 4 Avant z roku 1999. Wtedy V6 biturbo miaÅ‚o moc wyjÅ›ciowÄ… 279 kW (380 KM). Nowe RS 4 Avant ma moc 331 kW (450 KM), co oznacza, że z jednego litra pojemnoÅ›ci skokowej otrzymujemy tu 155,5 KM. Pozwala to RS 4 Avant rozpÄ™dzić siÄ™ od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy. Masa silnika TFSI to 182 kilogramy – o 31 kilogramów mniej niż w silniku V8 montowanym w modelu poprzednim z roku 2012. Oznacza to również mniejszÄ… masÄ™ pojazdu brutto oraz lepszy rozkÅ‚ad obciążenia osi – to dwa warunki wstÄ™pne imponujÄ…cej wydajnoÅ›ci. Jednostka V6 biturbo osiÄ…ga imponujÄ…cy moment obrotowy 600 Nm, przekazywany na waÅ‚ korbowy przy prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika od 1900 do 5000 obr./min. PrÄ™dkość maksymalnÄ… ograniczono do 250 km/h, ale dziÄ™ki pakietowi dynamicznemu RS można to ograniczenie podnieść do 280 km/h.
Każda z dwóch turbosprężarek silnika 2.9 TFSI przypisana jest do konkretnego rzÄ™du cylindrów, a razem wytwarzajÄ… ciÅ›nienie doÅ‚adowania rzÄ™du 1,5 bara. Tak jak we wszystkich silnikach V6 i V8 budowanych przez Audi, turbosprężarki instalowane sÄ… pomiÄ™dzy uÅ‚ożonymi pod kÄ…tem 90 stopni w ukÅ‚adzie „V” rzÄ™dami cylindrów. Tym samym strona wydechowa gÅ‚owic cylindrów znajduje siÄ™ po wewnÄ™trznej stronie silnika, a strona ssÄ…ca po jego stronie zewnÄ™trznej. Taki ukÅ‚ad pozwala na kompaktowÄ… konstrukcjÄ™ i umożliwia krótkie drogi przepÅ‚ywu gazów przy minimalnych stratach, co pozwala jednostce 2.9 TFSI reagować szczególnie spontanicznie na ruch pedaÅ‚u gazu.
Jednostka V6 zachwyca nie tylko doskonaÅ‚ymi osiÄ…gami, ale również wysokÄ… wydajnoÅ›ciÄ…. Wg pomiarów nowego cyklu WLTP zużywa tylko 9,2 litra benzyny na 100 km, co odpowiada emisji 208 gram dwutlenku wÄ™gla na kilometr. W porównaniu z modelem poprzednim, spalanie jest mniejsze o 17 procent. DecydujÄ…cym o tym czynnikiem jest opracowany przez Audi proces spalania, znany pod nazwÄ… metody cyklu B. Metoda ta zostaÅ‚a opracowana specjalnie z myÅ›lÄ… o obciążeniach częściowych, które sÄ… dominujÄ…cym trybem pracy silnika w jego normalnym użytkowaniu. W przypadku wyższych obciążeÅ„ i wyższych prÄ™dkoÅ›ci obrotowych, dwustopniowy system zmiennych faz rozrzÄ…du Audi Valvelift System (AVS) zamyka zawory ssÄ…ce z opóźnieniem, zwiÄ™kszajÄ…c tym samym czas otwarcia do 200 stopni obrotu waÅ‚u korbowego. JednoczeÅ›nie skok zaworu zwiÄ™ksza siÄ™ z 6 do 10 milimetrów. W ten sposób Å‚adowanie cylindra odpowiednio siÄ™ zwiÄ™ksza - obroty silnika wzrastajÄ… i zapewniajÄ… dużą moc wyjÅ›ciowÄ….
Moc jednostki 2.9 TFSI za poÅ›rednictwem sportowej, oÅ›miobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic przepÅ‚ywa do staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro. Podczas regularnej jazdy system dostarcza wiÄ™cej mocy do kóÅ‚ osi tylnej. Jego czysto mechaniczny centralny mechanizm różnicowy na oÅ› tylnÄ… kieruje 60 procent momentu obrotowego, a na oÅ› przedniÄ… 40 procent. Kiedy na jednej z osi dochodzi do niepożądanego poÅ›lizgu, wiÄ™kszość mocy silnika kierowana jest bÅ‚yskawicznie i automatycznie na drugÄ… oÅ› – maksymalnie 70 procent mocy na oÅ› przedniÄ… i nawet 85 procent na oÅ› tylnÄ…. Wysokie wartoÅ›ci blokowania umożliwiajÄ… wyraźne zdefiniowanie rozkÅ‚adu momentu obrotowego i bardzo precyzyjnÄ… interakcjÄ™ z systemem ESC oraz z selektywnym rozkÅ‚adem momentów napÄ™dowych miÄ™dzy koÅ‚ami.
Selektywny rozkÅ‚ad momentów napÄ™dowych miÄ™dzy koÅ‚ami dziaÅ‚a na wszelkich typach nawierzchni. Podczas jazdy ze sportowym zaciÄ™ciem, za pomocÄ… elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC przyhamowuje delikatnie koÅ‚a znajdujÄ…ce siÄ™ po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, przekazujÄ…c jednoczeÅ›nie wiÄ™kszość momentu obrotowego na bardziej obciążone koÅ‚a bÄ™dÄ…ce po jego stronie zewnÄ™trznej. Różnica siÅ‚ dosÅ‚ownie wciska samochód w zakrÄ™t, pozwalajÄ…c mu precyzyjnie podążać za kÄ…tem skrÄ™tu kierownicy. Wynik: precyzyjne, zwrotne i neutralne prowadzenie pojazdu. Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy quattro o specyficznym dla modeli typu RS zestrojeniu, zapewnia jeszcze bardziej dynamicznÄ… reakcjÄ™ podczas przyspieszania w zakrÄ™tach. Rozdziela moment obrotowy pomiÄ™dzy tylne koÅ‚a w sposób aktywny i ukierunkowany, poprawiajÄ…c tym samym przyczepność, stabilność i dynamikÄ™. Podczas skrÄ™cania lub przyspieszania w zakrÄ™cie, moment obrotowy jest w przeważajÄ…cej mierze kierowany w kierunku tylnego koÅ‚a na zewnÄ…trz zakrÄ™tu - samochód jest dosÅ‚ownie wciÅ›niÄ™ty w zakrÄ™t, eliminujÄ…c nawet najmniejsze przejawy podsterownoÅ›ci. W przypadku nadsterownoÅ›ci, sportowy mechanizm różnicowy stabilizuje pojazd, kierujÄ…c moment obrotowy na koÅ‚o po wewnÄ™trznej stronie Å‚uku.
Sportowo zestrojone: zawieszenie
Osiowa koncepcja zawieszenia Audi RS 4 Avant z piÄ™cioma wahaczami zarówno z przodu, jak i z tyÅ‚u, pozwala na optymalnÄ… absorpcjÄ™ siÅ‚ wzdÅ‚użnych i poprzecznych. Wyposażone standardowo w zawieszenie RS sport Audi RS 4 Avant, jest o siedem milimetrów niższe niż model bazowy S4 z zawieszeniem sportowym.
DostÄ™pne na życzenie zawieszenie RS sport plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control DRC, poprawia jakość prowadzenia i pozwala pojazdowi jeszcze lepiej trzymać siÄ™ drogi. Jednorurowe amortyzatory majÄ… zmiennÄ… charakterystykÄ™, którÄ… kierowca może ustawić w trzech stopniach. Przewody olejowe oraz zawór centralny Å‚Ä…czÄ… po dwa amortyzatory rozmieszczone naprzeciwlegle po przekÄ…tnej. Podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów, zawory regulujÄ… przepÅ‚yw oleju w amortyzatorze osadzonego dodatkowo na sprężynie koÅ‚a przedniego toczÄ…cego siÄ™ po zewnÄ™trznym Å‚uku. Technika ta wzmacnia amortyzacjÄ™ koÅ‚a i redukuje wszelkie wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie. Koncepcja ta poprawia wydajność i daje wyraźnie wyczuwalne różnice podczas jazdy w poszczególnych trybach (comfort, auto, dynamic) systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Proporcjonalne zawory sÄ… elektrycznie uruchamiane tylko wtedy, gdy majÄ… spowolnić przepÅ‚yw oleju w tÅ‚okach – czyli wtedy, gdy pożądana jest odpowiednia sprężystość zawieszenia.
Nowa generacja amortyzatorów ze zintegrowanym zaworem jest bardziej kompaktowa i lżejsza. Ponadto umożliwia uzyskanie jeszcze szerszej gamy siÅ‚ tÅ‚umienia – od trybu komfortowego, aż do dynamicznego – a także dokÅ‚adniejszÄ… regulacjÄ™ zawieszenia dla dużych siÅ‚ tÅ‚umienia, które wystÄ™pujÄ… zwÅ‚aszcza podczas pokonywania zakrÄ™tów z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ…. Rezultat: zawieszenie RS sport z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC) w trybie „comfort” zapewnia bardzo dużą wygodÄ™ jazdy, a w trybie „dynamic” utwardza zawieszenie. Prowadzenie wtedy jest bardzo precyzyjne, nawet podczas pokonywania zakrÄ™tów z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ….
Skonstruowany z myÅ›lÄ… o samochodach typu RS dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy, dostÄ™pny jest jako alternatywa dla standardowego, elektromechanicznego wspomagania kierownicy. Dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy, w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci jazdy, od kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy i od wybranego trybu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, zmienia przeÅ‚ożenie kierownicy nawet o 100 procent. Przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach – np. w ruchu miejskim i podczas manewrowania – dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy dziaÅ‚a bardzo bezpoÅ›rednio. Dwa obroty kierownicÄ… wystarczajÄ… na peÅ‚en zakres skrÄ™tu. Wspomaganie kierownicy jest wtedy efektywne, a manewry zwiÄ…zane z parkowaniem proste. Na zwykÅ‚ej drodze poza terenem zabudowanym bezpoÅ›rednie dziaÅ‚anie i wspomaganie sÄ… stopniowo coraz mniejsze. Przy dużej prÄ™dkoÅ›ci na autostradzie, poÅ›rednie przeÅ‚ożenie i maÅ‚a siÅ‚a wsparcia niwelujÄ… niespokojne ruchy kierownicy, pomagajÄ…c w ten sposób utrzymać prosty tor jazdy. Dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracuje z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC i w ten sposób zapewnia bezpieczeÅ„stwo, a jednoczeÅ›nie daje radość sportowego prowadzenia auta. W razie potrzeby, system kontruje – jego delikatne, zazwyczaj niezauważane przez kierowcÄ™ ingerencje, zmieniajÄ…c obciążenia redukujÄ… zarówno podsterowność, jak i nadsterowność. Podczas hamowania na nawierzchniach o sÅ‚abej przyczepnoÅ›ci, system wspomaga kierowcÄ™ aplikujÄ…c zdefiniowane, stabilizujÄ…ce ingerencje w pracÄ™ ukÅ‚adu kierowniczego. Na takie interwencje dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy potrzebuje mniej czasu niż ukÅ‚ad hamulcowy dla wytworzenia odpowiedniego ciÅ›nienia hamowania. W wielu sytuacjach dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy zaÅ‚atwia wiÄ™kszÄ… część zadania. Przyhamowanie staje siÄ™ wtedy zbÄ™dne, albo sÅ‚uży tylko do Å‚agodnej redukcji prÄ™dkoÅ›ci. Przewaga w bezpieczeÅ„stwie i sportowej charakterystyce jazdy jest zauważalna najbardziej przy dużych prÄ™dkoÅ›ciach lub podczas jazdy w trudnych warunkach, np. w deszczu czy Å›niegu.
Za pomocÄ… dostÄ™pnego w standardzie systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może tworzyć na wÅ‚asne potrzeby osobiste doÅ›wiadczenia z jazdy. W systemie dostÄ™pnych jest pięć trybów/profili: comfort, auto, dynamic oraz dwa tryby charakterystyczne dla samochodów typu RS, w peÅ‚ni konfigurowalne RS1 i RS2. Za pomocÄ… systemu Audi drive select wpÅ‚ynąć można na zarzÄ…dzanie pracÄ… silnika i skrzyni biegów, wspomagania kierownicy, zawieszenia, dynamicznego ukÅ‚adu kierowniczego, mechanizmu różnicowego quattro sport, brzmienia silnika oraz na charakterystykÄ™ automatycznej klimatyzacji. Konfigurowalny tryb RS2 wpÅ‚ywa z kolei na pracÄ™ systemu elektronicznej stabilizacji jazdy ESC.
Nowy RS 4 Avant fabrycznie wyposażony jest w 19-calowe, kute z aluminium felgi w rozmiarze 265/35. Na życzenie dostÄ™pne sÄ… również felgi 20-calowe w różnych stylistykach, m.in. w peÅ‚ni frezowane felgi piÄ™cioramiennne w caÅ‚oÅ›ci malowane w matowym brÄ…zie. Dla nich przeznaczono opony w rozmiarze 275/30. Mocne stalowe hamulce RS z perforowanymi tarczami kompozytowymi zapewniajÄ… pewne hamowanie. MajÄ… one Å›rednicÄ™ 375 mm na przedniej osi i 330 mm na tylnej osi. SzeÅ›ciotÅ‚oczkowe zaciski hamulcowe z logo RS sÄ… malowane na czarno lub opcjonalnie na czerwono. Na życzenie, na przedniej osi dziaÅ‚ajÄ… szczególnie odporne na tzw. fading hamulce ceramiczne RS. Ich zaciski sÄ… dostÄ™pne w kolorach czerwonym, szarym i niebieskim. Perforowane tarcze majÄ… tu Å›rednicÄ™ 400 mm.
Połączony z siecią kokpit: wnętrze
WnÄ™trze Audi RS 4 Avant utrzymane jest w caÅ‚oÅ›ci w czerni. W konturach drzwi i w krawÄ™dziach konsoli Å›rodkowej znajdujÄ… siÄ™ diodowe pasma Å›wietlne, których kolor Å›wiatÅ‚a w ramach opcjonalnego pakietu oÅ›wietlenia nastrojowego Ambiente zmieniać można w aż 30 odcieniach. Pozioma orientacja deski rozdzielczej daje poczucie przestrzeni wnÄ™trza. Kierowca i pasażer przedniego siedzenia witani sÄ… podÅ›wietlanÄ… listwÄ… progowÄ… z umieszczonym na niej logiem RS 4. DostÄ™pny na życzenie pakiet stylistyczny RS dodaje wnÄ™trzu nieco kolorów. Ponadto w jego ramach na konsoli Å›rodkowej, na podÅ‚okietnikach, na pasach bezpieczeÅ„stwa i na dywanikach pojawia siÄ™ logo RS. Kierownica, dźwignia zmiany biegów oraz podparcia kolan pokryte sÄ… AlcantarÄ… z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami. Poszerzony pakiet stylistyczny RS oprócz czerwieni oferuje również pewne akcenty stylistyczne utrzymane w szaroÅ›ci.
Ekran systemu MMI touch o przekÄ…tnej 10,1 cala jest centralnym elementem obsÅ‚ugi nowego systemu operacyjnego. Umieszczono go w centrum tablicy rozdzielczej i delikatnie zwrócono w stronÄ™ kierowcy. Na powitanie kierowcy zajmujÄ…cego miejsce w samochodzie, dotykowy ekran wysokiej rozdzielczoÅ›ci wyÅ›wietla animacjÄ™ graficznÄ… RS 4 Avant. Ekran MMI touch, który przejÄ…Å‚ wszystkie zadania poprzednio montowanego w tym modelu przycisku obrotowego na konsoli Å›rodkowej, daje akustyczny sygnaÅ‚ zwrotny. Kierowca może na nim wywoÅ‚ać monitor RS, dajÄ…cy podglÄ…d temperatury poszczególnych ukÅ‚adów i podzespoÅ‚ów pojazdu, maksymalnych siÅ‚ przeciążenia, czy informacji o temperaturze i ciÅ›nieniu opon.
Z kolei widok RS wyÅ›wietlajÄ…cy siÄ™ w wirtualnym kokpicie Audi virtual cockpit dostarcza informacji na temat ciÅ›nienia w oponach, momentu obrotowego, mocy wyjÅ›ciowej, temperatury oleju w silniku, czasów okrążeÅ„, pomiarów przyspieszenia i siÅ‚ przeciążenia. WyÅ›wietlacz kontrolny zmiany biegów podpowiada kierowcy konieczność zmiany biegu gdy osiÄ…gniÄ™ty zostanie górny limit obrotów silnika. Opcjonalny wyÅ›wietlacz danych na szybie head-up display pokazuje również niektóre informacje specyficzne dla modeli typu RS, jak np. podpowiedź o koniecznoÅ›ci zmiany biegu.
DziÄ™ki precyzyjnej hierarchii, struktura nowego systemu operacyjnego dostosowana jest do oczekiwaÅ„ użytkowników i jest Å‚atwa w obsÅ‚udze. Funkcja obsÅ‚ugi jÄ™zykiem naturalnym rozumie wiele fraz z jÄ™zyka potocznego i szybko przeksztaÅ‚ca je w polecenia. Nawigacja nowego RS 4 Avant jest teraz bardziej uniwersalna i przyjazna dla użytkownika. Gama usÅ‚ug Audi connect i Audi connect plus zawiera m.in. usÅ‚ugi Car-to-X korzystajÄ…ce z funkcji rozproszonej inteligencji floty Audi.
Kierowca może wÅ‚Ä…czyć tryb RS1 lub RS2 systemu Audi drive select za pomocÄ… nowego przycisku „RS MODE” na spÅ‚aszczonej u doÅ‚u, pokrytej skórÄ… sportowej kierownicy wielofunkcyjnej RS. Również nowe, alumniowe manetki zmiany biegów sÄ… znacznie wiÄ™ksze niż w modelu poprzednim. Znaki RS – poza kierownicÄ… i listwami na progach – noszÄ… również sportowe fotele RS z opcjonalnym przeszyciem w ksztaÅ‚cie plastra miodu oraz obszycie dźwigni zmiany biegów.
Wszechstronne wyposażenie
Audi RS 4 Avant zapewnia takie same możliwoÅ›ci codziennej użytecznoÅ›ci jak model bazowy – A4 Avant. PrzedziaÅ‚ bagażowy ma pojemność 495 litrów. Gdy zostanÄ… zÅ‚ożone oparcia tylnych siedzeÅ„ i przestrzeÅ„ bagażnika zostanie wypeÅ‚niona po sufit, pojemność wzrasta do 1495 litrów. Standardowo pokrywa bagażnika i wewnÄ™trzna roleta uruchamiane sÄ… elektrycznie. Opcjonalnie dostÄ™pna jest możliwość otwierania i zamykania bagażnika przez bezdotykowe czujniki. Na żądanie Audi montuje również hak holowniczy, wysuwany elektrycznie po przyciÅ›niÄ™ciu odpowiedniego przycisku.
Audi RS 4 Avant wspomaga osobÄ™ prowadzÄ…cÄ… auto w wielu sytuacjach drogowych. DostÄ™pnych jest w nim ponad 30 różnych systemów wsparcia kierowcy. Opcjonalne systemy pogrupowane sÄ… w dwa pakiety: „tour” i „city”. WÅ›ród nich znajdujÄ… siÄ™ m.in. adaptacyjny tempomat z funkcjÄ… stop & go kontrolujÄ…cy automatycznie dystans od samochodu znajdujÄ…cego siÄ™ przed nami, asystent skrzyżowaÅ„, ostrzeżenie przy zmianie pasa czy ostrzeżenie przez wysokim krawężnikiem.
Paleta barw lakieru nowego Audi RS 4 Avant skÅ‚ada siÄ™ z oÅ›miu kolorów, w tym nowego koloru niebieskiego Turbo i nowego koloru metalicznego czerwony Tango. Program Audi exclusive oferuje dodatkowo kolejne, spersonalizowane kolory lakierów, np. niebieski Nogaro z efektem perÅ‚owym. Ten wÅ‚aÅ›nie lakier byÅ‚ charakterystyczny dla legendarnego poprzednika wszystkich obecnych modeli typu RS - RS 2 Avant z roku 1994.
Historia legendy
Audi RS 4 Avant, jak żaden inny samochód, jest doskonaÅ‚ym poÅ‚Ä…czeniem najwyższych osiÄ…gów i możliwoÅ›ci codziennego użytkowania. Jego korzenie siÄ™gajÄ… roku 1994, kiedy to na drogach pojawiÅ‚ siÄ™ jego legendarny przodek – Audi RS 2 Avant.
1994 – Audi RS 2 Avant: mocny trendsetter
W roku 1994 cztery pierÅ›cienie wyznaczyÅ‚y modelem RS 2 Avant zupeÅ‚nie nowÄ… Å›cieżkÄ™. Samochód ten byÅ‚ pierwszym na Å›wiecie autem o naprawdÄ™ sportowych osiÄ…gach, które jednoczeÅ›nie byÅ‚o pojazdem piÄ™cioosobowym z dużym przedziaÅ‚em bagażowym. W uksztaÅ‚towaniu nowego stylu samochodów pomogÅ‚y z pewnoÅ›ciÄ… charakterystyczny wyglÄ…d zewnÄ™trzny i niepowtarzalne, dwukolorowe wnÄ™trze z fotelami pokrytymi niebieskÄ… AlcantarÄ…. PiÄ™ciocylindrowy, turbodoÅ‚adowany silnik z pojemnoÅ›ci 2.2 litra uzyskiwaÅ‚ 232 kW (315 KM) mocy. Od 0 do 100 km/h Audi RS 2 Avant przyspieszaÅ‚o w 5,4 sekundy. PrÄ™dkość maksymalna tego auta to 262 km/h. Partnerem Audi w projektowaniu, a nastÄ™pnie w produkcji RS 2 Avant byÅ‚o Porsche AG. Firma ta dostarczaÅ‚a również hamulce i caÅ‚Ä… gamÄ™ felg.
1999 – kompaktowa pojemność i najwyższe osiÄ…gi
W roku 1999, jako partner wspóÅ‚tworzÄ…cy pierwsze Audi RS 4 Avant pojawia siÄ™ spóÅ‚ka Cosworth Technology Ltd, krótko wczeÅ›niej wÅ‚Ä…czona w struktury koncernu. Wspólnie z quattro GmbH, ta angielska firma stworzyÅ‚a jeszcze mocniejszy i o jeszcze wyższym momencie obrotowym silnik 2.7 V6 biturbo 279 kW (380 KM). KanaÅ‚y ssÄ…cy i wydechowy zostaÅ‚y tu przebudowane w celu zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci. ZwiÄ™kszono przekroje kanaÅ‚ów oraz rozmiary turbosprężarek. Zamontowano też wiÄ™ksze intercoolery, zoptymalizowane pod wzglÄ™dem utraty ciÅ›nienia. RS 4 Avant zostaÅ‚o zatem skonstruowane z myÅ›lÄ… o czysto sportowych doznaniach, nie rezygnujÄ…c przy tym z użytecznoÅ›ci na co dzieÅ„. Na samochód byÅ‚ tak duży popyt, że koncern z Ingolstadt podwoiÅ‚ pierwotnie planowanÄ… ilość produkowanych aut.
2005 – Audi RS 4: dynamika w trzech wariantach
Druga generacja RS 4 pojawiÅ‚a siÄ™ w roku 2005. Najpierw na rynek weszÅ‚a limuzyna, później Avant, a na koniec również model w wersji kabriolet. JeÅ›li chodzi o napÄ™d, samochód ten wyposażony zostaÅ‚ w nowy, wysokoobrotowy silnik V8 o pojemnoÅ›ci 4,2 litra. Jednostka z bezpoÅ›rednim wtryskiem rozwijaÅ‚a 309 kW (420 KM) mocy. ByÅ‚ to pierwszy przypadek, w którym cztery pierÅ›cienie zastosowaÅ‚y poÅ‚Ä…czenie bezpoÅ›redniego wtrysku benzyny z koncepcjÄ… silnika wysokoobrotowego. WczeÅ›niej rozwiÄ…zanie to zarezerwowane byÅ‚o tylko dla sportów motorowych. DziÄ™ki niemu, w samochodzie tym można byÅ‚o uzyskać nawet 8250 obr./min. WÅ›ród innych innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych znaleźć tu można ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacnianie wÅ‚óknem wÄ™glowym oraz napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro z asymetrycznÄ…, dynamicznÄ… dystrybucjÄ… momentu obrotowego w stosunku 40 procent na koÅ‚a przednie, 60 procent na koÅ‚a tylne. W owych czasach byÅ‚a to absolutna nowość.
2012 – Audi RS 4 Avant: dynamiczny pojazd wielozadaniowy
W lutym roku 2012, podczas Wystawy Motoryzacyjnej w Genewie, quattro GmbH zaprezentowaÅ‚o trzeciÄ… generacjÄ™ RS 4, tym razem oferowanego wyÅ‚Ä…cznie w wersji Avant. Podobnie jak jego poprzednik, samochód ten wyposażony byÅ‚ w wysokoobrotowy silnik V8 o pojemnoÅ›ci 4,2 litra i o mocy 331 kW (450 KM).
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie: www.audi.press-bank.pl