DopÅ‚aty do samochodów elektrycznych: najpierw firmy i organizacje, później zwykli ludzie...
Zgodnie z komunikatem na stronie Ministerstwa Energii, wsparcie ma dotyczyć między innymi:
-
przedsiÄ™biorców budujÄ…cych punkty Å‚adowania oraz tankowania pojazdów napÄ™dzanych paliwami alternatywnymi,
-
producentów ekologicznych Å›rodków transportu,
-
samorzÄ…dów inwestujÄ…cych w czysty transport publiczny,
-
wytwórców biokomponentów,
-
podmiotów, które planujÄ… zakup nowych pojazdów zero i niskoemisyjnych.
W komunikacie warto zwrócić uwagÄ™ na sÅ‚owo „miÄ™dzy innymi” (pierwsze podkreÅ›lenie), które sugeruje, że pewnych grup w tej informacji nie wymieniono. Tymi „pewnymi grupami” mogÄ… być osoby fizyczne, czyli zwykli obywatele – w wiadomoÅ›ci pojawiajÄ… siÄ™ bowiem „podmioty, które planujÄ… zakup nowych pojazdów zero- i niskoemisyjnych” (drugie podkreÅ›lenie).
A jeÅ›li „podmioty”, to mowa jest raczej o firmach i organizacjach niż o osobach fizycznych.
Częściowo potwierdzałyby to katalogi na stronie Legislacja.gov: nie widać żadnego ruchu w projekcie dopłat poświęconym osobom fizycznym (patrz TUTAJ), natomiast w kwestii firm i organizacji debatowano na posiedzeniu Komisji Prawniczej w dniach 4-9 września 2019 (patrz TUTAJ, punkt 9.).
Oprócz tego w komunikacie mówi siÄ™ o innych szczegóÅ‚owych warunkach rozliczania projektów i konkursów wspieranych z pieniÄ™dzy zgromadzonych na Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, by Polska jako kraj mogÅ‚a osiÄ…gnąć strategiczne cele w zakresie nisko- i zeroemisyjnego transportu.
DopÅ‚aty do samochodów elektrycznych 2019 dla firm i organizacji – co wiemy?
Zgodnie z wcześniejszą, jedyną dostępną wersją projektu ustalono następujące dopłaty dla firm i organizacji:
-
dla samochodu elektrycznego 30 procent kosztów kwalifikujÄ…cych do objÄ™cia wsparciem (ceny nabycia), ale nie wiÄ™cej niż 36 tysiÄ™cy zÅ‚otych,
-
dla samochodu napÄ™dzanego gazem ziemnym do 30 procent kosztów kwalifikujÄ…cych, ale nie wiÄ™cej niż 20 tysiÄ™cy zÅ‚otych,
-
dla samochodu napÄ™dzanego wodorem do 30 procent kosztów kwalifikujÄ…cych, ale nie wiÄ™cej niż 100 tysiÄ™cy zÅ‚otych.
Pozostawiono również maksymalny próg cenowy: nabywany samochód elektryczny nie bÄ™dzie mógÅ‚ być droższy niż 125 tysiÄ™cy zÅ‚otych.
PojawiÅ‚a siÄ™ również możliwość uzyskania dopÅ‚at przy zakupie autobusów, ciężarówek, elektrycznych motocykli, trój- i czterokoÅ‚owców. Próg 125 tysiÄ™cy zÅ‚otych jest progiem netto, co podnosi caÅ‚kowitÄ… cenÄ™ samochodu do okoÅ‚o 150 tysiÄ™cy zÅ‚otych.
Dodano wreszcie, że Å›rodki z FNT bÄ™dÄ… mogÅ‚y być wydatkowane na promocjÄ™ i edukacjÄ™ w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych – co oznacza dodatkowe Å›rodki na dziaÅ‚ania marketingowe.
Kiedy poznamy finalną treść rozporządzenia?
AktualnÄ…, tÄ™ podpisanÄ… wersjÄ™ rozporzÄ…dzenia, powinniÅ›my poznać wkrótce, czyli najpóźniej w ciÄ…gu nadchodzÄ…cych kilku dni.