FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1678 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1138 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Honda Goldwing 2020
  Dodano: 2019-10-23
Wyświetlono: 121 razy
Honda Goldwing 2020
W nowej Hondzie Gold Wing 2020 nastąpiły zmiany w systemie wtrysku paliwa oraz automatycznej przekładni DCT, co wpływa na zwiększenie komfortu podczas manewrowania przy niskich prędkościach. Ponadto w wersji ‘Tour’ zmieniono ustawienia zawieszenia oraz zastosowano większe uchwyty dla pasażera, zwiększające komfort podróżowania. Wprowadzono także nowy kolor Matte Ballistic Black Metallic dla wersji z DCT oraz Pearl Glare White dla wersji Tour.
foto © Honda

1. Wstęp

 

Honda Gold Wing, od pojawienia się na rynku w 1975 roku, jako motocykl klasy naked o pojemności 1000 cm3, niezmiennie pozostaje królem długodystansowych jednośladów. Jest to pojazd, który również konstrukcyjnie nie stoi w miejscu, rozwijając się, rosnąc fizycznie i zyskując kolejne centymetry pojemności skokowej. Przez dziesięciolecia swojej kariery motocykl zapracował na solidną i wręcz niezrównaną reputację luksusowego, niezawodnego i najbardziej komfortowego jednośladu świata.

 

W 2018 roku, w odpowiedzi na zmiany demograficzne i ewolucję rynku motocyklowego, zespół odpowiedzialny za przyszłość Gold Winga zdecydował się na radykalne porzucenie kierunku, w którym już tradycyjnie zmierzał rozwój motocykla. Tak więc GL1800 Gold Wing musiał się zmienić od stóp do głów, by móc pojechać w nowym kierunku. Nie zrezygnowano z niepowtarzalnego, sześciocylindrowego boksera, który zapewnia lawinę momentu obrotowego i mocy, a Gold Wing nadal jest flagowym motocyklem turystycznym Hondy, wyposażonym w rozwiązania, które pozwalają dwóm osobom na jazdę w niemożliwym do podrobienia stylu. Nowy Gold Wing jest jednak mniejszy, lżejszy i zwinniejszy – jak przystało na prawdziwy „jednoślad dla motocyklisty".

 

 

W modelu na rok 2020 udoskonalono zawieszenie i manewrowość motocykla przy niskich prędkościach, aby jeszcze zwiększyć komfort podróżowania flagowym motocyklem Hondy typu tourer, zasilanego dynamicznym 6-cylindrowym bokserem z „lawinowym” momentem obrotowym.

 

2. Przegląd modelu

 

Korzystając z tego samego silnika i podwozia, nowy "Wing" będzie dostępny w wersji podstawowej GL1800 Gold Wing, a także w edycji "Tour" z kufrem centralnym i poduszką powietrzną. W obydwu wersjach oferowana jest także przekładnia dwusprzęgłowa DCT dla zwiększenia komfortu oraz wszechstronności motocykla.

 

Silnik i podwozie zostały zaprojektowane tak, aby przesunąć pozycję kierowcy do przodu i uzyskać znacznie bardziej zwartą konstrukcję motocykla. Rama z profili aluminiowych jest skonstruowana wokół zawieszenia przedniego widelca, co pozwoliło na przesunięcie silnika ku przodowi, jako że przednie koło porusza się w górę i w dół w płaszczyźnie bardziej zbliżonej do pionu, zapewniając jednocześnie wysoką precyzję kontroli ruchów zawieszenia i stabilność przedniej części pojazdu, a to dzięki większej sztywność i mniejszemu tarciu w układzie zawieszenia. Tłumienie w przednim zawieszeniu może być regulowane elektronicznie.

 

Zoptymalizowany pod względem wielkości, sześciocylindrowy silnik w układzie bokser nie tylko nie stracił mocy, momentu obrotowego i fascynującej charakterystyki. W 2018 roku dodano elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW) z 4 trybami jazdy: TOUR, SPORT, ECON i RAIN. Hondowski system sterujący momentem obrotowym (HSTC) utrzymuje przyczepność tylnego koła, podczas gdy tłumienie w zawieszeniu kół i zintegrowany układ hamulcowy (CBS) zmieniają charakterystyki pracy w zależności od wybranego trybu jazdy. Wspomaganie startu na wzniesieniu (HSA) i system wyłączania silnika na biegu jałowym ułatwiają użytkowanie i poprawiają sprawność paliwową motocykla.

 

Klasyczna manualna skrzynia biegów dysponuje 6 przełożeniami. Przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) posiada 7 biegów, z czułością sprzęgła, szybkością zmiany biegów i zakresem prędkości obrotowych zmian w górę i w dół dostosowanymi specjalnie do każdego z trybów jazdy. Posiada również funkcję powolnej jazdy do przodu i do tyłu. W modelu na 2020 rok nastąpiły zmiany w systemie wtrysku paliwa oraz automatycznej skrzyni biegów DCT, co ma wpłynąć na poprawę manewrowania przy niskich prędkościach.

 

Najważniejsze jest jednak poczucie wolności, jakie zapewnia Gold Wing. Ekscypującym osiągom towarzyszy jeszcze większa swoboda, z jaką Gold Wing ich dostarcza: stylowe, aerodynamicznie ukształtowane owiewki kierują strumienie powietrza wokół kierowcy, elektroniczny ekran dostosowany do preferencji kierowcy wyświetla to, czego życzy sobie użytkownik, siedzenie zapewnia komfort wymagany do całodziennych podróży. Nowe funkcje, jak system inteligentnego kluczyka, Apple CarPlay™ i łączność Bluetooth zapewniają jeszcze więcej komfortu i wygody.

 

Oferowane wersje kolorystyczne:

 

  • GL1800 Gold Wing – Matte Majestic Silver Metallic
  • **NOWY** GL1800 Gold Wing DCT – Matte Ballistic Black Metallic.
  • GL1800 Gold Wing Tour – Candy Ardent Red / Darkness Black
  • GL1800 Gold Wing Tour DCT & air bag – Darkness Black Metallic with Grey / Candy Ardent Red with Black / **NOWY** Pearl Glare White

 

3. Kluczowe cechy

 

3.1 Stylizacja i wyposażenie

 

  • Ostre, nowocześnie poprowadzone linie pokazują, co kryje się pod nimi
  • Elektronicznie sterowana szyba, z możliwością zmiany kąta i wysokości
  • Elektroniczne sterowanie przepustnicy (TBW) zapewnia płynną pracę tempomatu
  • Duża objętość kufrów bagażowych przewidziana na potrzeby lekkiej turystyki, kufer górny mieści dwa pełne kaski
  • 7-calowy wyświetlacz TFT zapewnia przejrzystość informacji nawigacyjnych oraz komunikatów systemu audio
  • Apple CarPlay pozwala na bezproblemowe korzystanie z iPhone’ów
  • Całe oświetlenie w technologii LED, kierunkowskazy z automatycznym wyłączaniem
  • System Smart Key ułatwia uruchamianie motocykla i dostęp do przewożonego bagażu
  • W wersji ‘Tour’ światła przeciwmgłowe w LED są w standardzie
  • 2 gniazda USB
  • Większe, komfortowe uchwyty dla pasażera w wersjach ‘Tour’

 

Poprzedni Gold Wing wyróżniał się bogatym wzornictwem i władczą wyniosłością. Obecny model proponuje zupełnie inną postawę i zastępuje zrelaksowane linie poprzednika bardziej wyostrzonymi, muskularnymi kształtami. Kluczowe pojęcia, którymi zespół Hondy opisywał swoje cele w trakcie opracowywania nowego Gold Winga, to "wyrafinowany kształt” i „ostra stylizacja".

 

Gold Wing otrzymał unikalną sylwetkę, w której komfort kontrastuje z dynamicznymi możliwościami podwozia i silnika, oddając tradycyjne dla Gold Winga wykończenie, spasowanie i jakość materiałów na poziomie premium. Nowa "twarz" motocykla odważnie opadającą ku przodowi w połączeniu ze zwartymi proporcjami owiewek, tak więc charakterystyczna przednia część motocykla, prezentuje się bardzo energicznie.

 

Wiodąca linia motocykla, rozciągająca się przez całą jego długość, podkreślając różne funkcje „przecinanych" elementów nadwozia i wyraźnie pokazując zredukowane rozmiary całej maszyny. Centralnym elementem jest owiewka z ostrymi i płaskimi powierzchniami, a także detale poprawiające aerodynamikę. Całość emanuje napięciem linii oraz powierzchni i sugeruje, że osiągi są mocną stroną tego motocykla.

 

Wpatrując się w poszczególne elementy i zespoły, jak zawieszenie widelca na podwójnych wahaczach, leżący sześciocylindrowy silnik, czy jego układ wydechowy, we wszystkim rzuca się w oczy ich funkcjonalne piękno. Wszystko wygląda na rysowane ręką tego samego konstruktora, tworząc wrażenie nieprzeciętnej spójności i najwyższego poziomu inżynierii mechanicznej wspomaganej elektroniką.

 

Motocykl jest mniejszy i ostrzej uformowany, z silnym naciskiem na nową estetykę, ale zespół odpowiedzialny za jego rozwój nie zapominał o komforcie, ogrzewaniu i co najważniejsze, o kontrolowaniu przepływów powietrza.

 

Poprzedni model posiadał duże owiewki zaprojektowane z myślą o uzyskaniu za nimi kieszeni gromadzących powietrze. W nowym Gold Wingu wybrano inną drogę polegającą na kontrolowaniu przepływu powietrza wokół kierowcy i pasażera, skutecznie zapewniając przyjemny chłód lub ciepło. Ograniczone w ten sposób opory aerodynamiczne pomogły również poprawić efektywność zużycia paliwa.

 

Zrezygnowano też z dużej szyby, a w jej miejsce zastosowano mniejszą, regulowaną elektrycznie, obsługiwaną przełącznikiem umieszczonym po lewej stronie kierownicy. Nowa szyba zapewnia doskonałą ochronę przed wiatrem (kierowca i pasażer znajdują się obecnie bliżej szyby), a jednocześnie łatwiej o poczucie przestrzeni i swobody, gdy kierowca tego zapragnie. Regulacja kąta i wysokości szyby jest bezstopniowa. Opcjonalnie dostępna jest powiększona szyba, w pełni regulowany deflektor chroniący ramiona i górną część ciała oraz stałe deflektory osłaniające łydki i stopy.

 

Siedzenia kierowcy i pasażera są rozdzielone, podobnie jak w poprzednim modelu - kierowca może cieszyć się prowadzeniem motocykla, podczas gdy pasażer na swoim miejscu czerpie radość z samej jazdy. Kształt siedziska kierowcy zapewnia wygodę i podparcie, jednocześnie pozwalając na ruchy ciała, by umożliwić korzystanie z nowej dawki dynamiki i zapewnić łatwy dostęp stóp do podłoża.

 

Całe oświetlenie motocykla wykonano w technice LED, a w modelu na 2020 rok lampy przeciwmgłowe są w standardzie. Dolna część reflektorów korzysta z 5 polerowanych soczewek optycznych po obu stronach, aby utworzyć świetlną sygnaturę "Jewel-Eye". Korzystanie z wiązki świateł drogowych (w górnej części) daje wrażenie stereoskopowe. Przednie kierunkowskazy umieszczone są w obudowach lusterek, a ich działanie kończy automatyczne wyłączanie się dzięki stałemu porównywaniu prędkości przedniego i tylnego koła co pozwala obliczyć, kiedy należy wyłączyć kierunkowskaz po zakończeniu manewru w danej sytuacji drogowej.

 

Tempomat nowego Gold Winga również został zmodyfikowany. Prędkość ustawiona za pomocą przełącznika tempomatu (umieszczonego po prawej stronie kierownicy) jest teraz widoczna w lewym dolnym polu prędkościomierza.

 

Ponadto dzięki systemowi elektronicznej przepustnicy (TBW) udało się uzyskać płynniejsze dochodzenie do określonej prędkości, jak i znacznie stabilniejszą pracę, szczególnie podczas jazdy pod górę. W przypadku modeli z klasyczną przekładnią, rozłączenie sprzęgła, hamowanie lub odkręcenie manetki anuluje działanie tempomatu, podobnie jak w poprzednim modelu. W przypadku wersji DCT (w trybie AT), po zakończeniu hamowania z uruchomionym tempomatem i wznowieniu jego działania, Gold Wing dąży do przywrócenia wcześniej ustawionej prędkości dobierając przy tym odpowiednie biegi.

 

Przed projektowaniem miejsca na bagaż, Honda zbadała, jak właściciele Gold Wingów wykorzystują swoje motocykle. Wyniki badania doprowadziły do decyzji o zmniejszeniu całkowitej objętości przeznaczonej na bagaże, jako że większość z właścicieli jeździła na krótsze, 2-3 dniowe wycieczki, nie wykorzystując dostępnej pojemności kufrów.

 

Kufer centralny wersji "Tour" mieści 2 kaski integralne, a w połączeniu z kuframi bocznymi łączna pojemność bagażowa wyniesie 110 litrów. Otwieranie zapewnia przycisk lub inteligentny kluczyk. Opcjonalnie dostępny jest bagażnik mocowany do centralnego kufra i specjalnie zaprojektowane torby wewnętrzne.

 

Pojemność zbiornika paliwa to 21 litrów zużycie paliwa wynosi 5,6 l/100km.

 

Luksusowy panel instrumentów tworzy unikalny motocyklowy kokpit. Dla tarcz wskaźników zegarowych wybrano kolory o niskim kontraście z ciemnymi odcieniami, z zewnętrznymi częściami tarcz uformowanymi stożkowo, by wytworzyć poczucie głębi. Pierścień z metalową teksturą otacza każdą z tarcz, a podziałki podświetlone diodami LED wzmacniają głębię i tworzą spokojną, ale efektowną grafikę.

 

 

7-calowy kolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny TFT dostarcza komunikaty z systemów informacji i rozrywki (dla audio i nawigacji), a także umożliwia kontrolę nad ustawieniami HSTC i zawieszenia kół. Informacje są wyświetlane w różnych segmentach ekranu w bardzo funkcjonalnym porządku, dzięki czemu kierowca może odczytać wszystkie istotne dane przy minimalnych ruchach oczu.

 

Poziom jasności wskazań jest regulowany automatycznie (maksymalnie wynosi 1000 kandeli). Ciśnienie w oponach jest wyświetlane w formie liczbowej w dolnym lewym rogu zestawu przyrządów.

 

Honorowe miejsce na konsoli środkowej i na kluczyku zajmuje nowe godło Gold Winga. Jego wyraźny trójwymiarowy, chromowany, dwutonowy wzór łączy w sobie siłę i godność głowy lwa z majestatycznymi skrzydłami orła z wysuniętymi szponami, gotowego do ataku. Inteligentny kluczyk (Smart Key) uaktywnia wszystkie systemy motocykla, zawiera także klucz awaryjny. Zapłon i blokada kierownicy mogą być włączane lub wyłączane, gdy tylko kierowca posiada przy sobie Smart Key.

 

Dostęp do bagażu został uproszczony. Jeśli osoba znajdująca się przy motocyklu posiada przy sobie kluczyk, to wystarczy nacisnąć przycisk, aby otworzyć kufry boczne lub kufer centralny. Możliwe jest także tymczasowe odblokowanie bagażu za pomocą pilota - przycisk odblokowujący na inteligentnym kluczyku umożliwia pasażerowi natychmiastowy dostęp do kufrów bocznych, czy kufra centralnego. Hydrauliczne siłowniki płynnie otwierają i zamykają pokrywy. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku połączenia włącza awaryjne miganie kierunkowskazów.

 

Nowy Gold Wing jest kompatybilny z Apple CarPlay™,, więc kierowca może wykorzystać spersonalizowane informacje i treści z telefonu iPhone, takie jak numery kontaktów i listy odtwarzania muzyki. Zapewniono również łączność Bluetooth, można też wykorzystać połączenie za pośrednictwem kabla USB.

 

Lekkie głośniki zostały zlokalizowane z uwzględnieniem nowej pozycji kierowcy, celem uzyskania żywego dźwięku przestrzennego. Dostępny jest również przełącznik sterowania dźwiękiem dla pasażera, by zapewnić jeszcze przyjemniejszą podróż. Przełączniki są umieszczone w górnej części prawego kufra bocznego i sterują głośnością, wyborem źródła oraz umożliwiają „przewijanie” odsłuchiwanej muzyki.

 

Mapy i wskazówki nawigacyjne są wyświetlane na 7-calowym, kolorowym ekranie ciekłokrystalicznym TFT w środkowej części zestawu wskaźników, a najnowsza wersja systemu wzbogaciła się także o żyrokompas, co oznacza kontynuowanie nawigowania nawet w tunelach. Rezygnacja z dowolnego punktu trasy lub wybranie opcji "DOM" są obecnie możliwe także w czasie jazdy. W modelu na 2020 rok mapy zostały zaktualizowane oraz istnieje możliwośćwprowadzenia do 99 różnych punktów trasy w celu szczegółowego planowania podróży.

 

3.2 Podwozie

 

  • Rama wykonana z aluminiowych profili, pozycja kierowcy i silnika blisko przodu motocykla
  • Zawieszenie przedniego koła na dwóch wahaczach i tylne zawieszenie Pro-Arm
  • Zoptymalizowane ustawienia zawieszenia dla jazdy z pasażerem w wersjach ‘Tour”
  • Charakterystyki tłumienia z przodu i z tyłu są regulowane w zależności od wybranego trybu jazdy
  • Napięcie wstępne sprężyny tylnego zawieszenia jest regulowane elektronicznie
  • ABS oraz podwójnie zintegrowany układ hamulcowy (Dual-Combined Braking System, D-CBS)

 

Podwójna odlewana rama aluminiowa Gold Winga, zastosowana w 2018 roku, pozwoliła zmieścić silnik w mniejszej przestrzeni i przesunąć go o 40 mm do przodu. Grubość ścianek ramy zoptymalizowano w każdym jej miejscu, zapewniając płynną i stabilną jazdę, od prędkości piechura, do maksymalnej prędkości motocykla, biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania ruchu miejskiego, jak i jazdy autostradowej.

 

Kierowcę i pasażera „przesunięto” o 36 mm do przodu, a dzięki dynamice przedniego koła zawieszonego na podwójnych wahaczach (i dzięki geometrii tych wahaczy), przednie koło przy pełnym dobiciu zawieszenia znajduje się 24 mm dalej z przodu, niż w poprzedniej generacji modelu.

 

Inną zaletą zawieszenia przedniego z dwoma wahaczami jest zmniejszenie tarcia ślizgowego (wynikającego z odkształceń przy przejeżdżaniu nierówności i ze skrętów kierownicy), które występuje w standardowym widelcu teleskopowym w czasie poruszania się w górę i w dół względem goleni. Łożyska są stosowane we wszystkich obszarach występowania tarcia przy skręcie i skoku zawieszenia, co dodatkowo redukuje tarcie.

 

Skręty kierownicy przekazywane są za pośrednictwem podwójnych wsporników widelca i są również oddzielone od ruchów pionowych koła tłumionych przez pojedynczy amortyzator. Dodatkowo, opatentowany poprzeczny drążek kierowniczy łączy kierownicę z przednią osią, a pozycja mechanizmu obrotu kierownicy z mniejszą masą wokół niego (plus umiejscowienie kierownicy) zapewnia kierowcy całkowicie naturalne wrażenia dotyczące zachowania przedniego koła.

 

Podwójnie zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) optymalnie rozkłada siłę hamowania na przednie i tylne koła. Podczas gdy ABS w poprzednim modelu był obsługiwany przez 2 silniczki, oba zostały zastąpione przez jeden mniejszy i lżejszy cyrkulacyjny modulator obwodu ABS, który został zintegrowany z elektronicznym modułem sterującym pracą hamulców. System działa również w powiązaniu z bieżącym trybem jazdy, automatycznie dostosowując charakterystyki hamowania do warunków jazdy, zwiększając bezpieczeństwo. Podwójne tarcze przednie o średnicy 320 mm współpracują z 6-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi, natomiast tylna tarcza o średnicy 316 mm otrzymała zacisk 3-tłoczkowy.

 

W Gold Wingu od 2018 roku, pierwszy raz w motocyklu Honda , zastosowano zawieszenia tylnego koła Pro-Arm nowej konstrukcji. To dość stare rozwiązanie wykorzystywało łożyska stożkowe plus dźwignie o wymaganej grubości w celu zapewnienia prawidłowej sztywności. Nowy projekt Pro-Arm wykorzystuje przeprojektowaną (złożono zgłoszenie patentowe) konstrukcję wałka sworznia i łączy się z ramą po lewej stronie. Prawa strona służy do dostępu obsługowego i serwisowego.

 

Taki układ zmienił rozkład sił i naprężeń na dźwigniach obrotowych, co pozwala na większą swobodę projektowania, a w gotowym motocyklu ułatwia kontrolowanie maszyny, przyczynia się również do zwiększenia stabilności podczas jazdy. Nowy Pro-Link zapewnia progresję zawieszenia i komfort - układ dźwigniowy został zoptymalizowany, a zastosowanie przegubów kulistych eliminuje obciążenia skrętne.

 

Poziom tłumienia jest regulowany elektrycznie, zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy. Silniki krokowe umieszczone w przednich i tylnych amortyzatorach przesuwają iglice w celu kontrolowania przepływu oleju, dopasowując siłę tłumienia do sytuacji drogowej.

 

Wstępne napięcie tylnej sprężyny jest obecnie również regulowane elektrycznie. System obsługuje się bardziej intuicyjnie niż numerycznie. Niezależnie od czterech trybów jazdy, istnieją cztery ustawienia wstępnego napięcia sprężyny w zależności od obciążenia - od miękkiego do twardego: tylko kierowca, kierowca z bagażem; kierowca z pasażerem i kierowca z pasażerem i z bagażem. Ustawienie jest wyświetlane na ekranie TFT, a wybór dokonywany jest za pomocą przełącznika. W modelu na 2020 rok nowe ustawienia zawieszenia zostały zoptymalizowane pod kątem dalekich wypraw kierowcy z pasażerem.

 

Wyprzedzenie i kąt pochylenia główki ramy są ustawione na 30,5°/109mm, z rozstawem osi 1695 mm. Poprzedni Gold Wing miał masę z płynami 413 kg. Nowy Gold Wing ma masę z płynami wynoszącą 365 kg (DCT 364kg), a w wersji tour 380kg ze skrzynią manualną i 383 kg z DCT i poduszką powietrzną.

 

 

3.3 Silnik

 

  • Sześciocylindrowy bokser z 4 zaworami na cylinder
  • Elektronicznie sterowana przepustnica (TBW) umożliwiła dodanie 4 trybów jazdy różniących się między innymi charakterystykami silnika
  • Zmiany w systemie wtrysku paliwa w celu ułatwienia manewrowości przy niskich prędkościach
  • Wybór trybu jazdy wpływa także na pracę HSTC, siły tłumienia w zawieszeniu kół i na pracę hamulców
  • System wyłączania silnika po zatrzymaniu (Idling Stop) oraz rozrusznik zintegrowany z alternatorem (ISG) są standardem w wersji z przekładnią DCT
  • Asystent ruszania na wzniesieniu (HSA)
  • 6-biegowa klasyczna przekładnia ze wspomaganym sprzęgłem antyhoppingowym.

 

Perłą w koronie poprzedniego Gold Winga (od 2002 roku) był sześciocylindrowy silnik w układzie bokser, pracujący z aksamitną gładkością turbiny gazowej, który wytwarzał moment obrotowy od niskich obrotów, dając poczucie ogromnej mocy i wywołujący u kierowcy reakcje przypominające uzależnienie.

 

Aby zrealizować ambicje związane z nowym podwoziem, silnik o pojemności 1833 cm3 został solidnie przekonstruowany w 2018 roku. Pozostawiono jego konfigurację jako sześciocylindrowego leżącego wzdłużnie boksera, ale wyposażono go w cztery zawory na cylinder, zamiast dwóch, zmniejszono jego gabaryty i masę o 6,2 kilograma.

 

Moc maksymalna 126,5 KM (93kW) pojawia się przy 5500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 170Nm występuje przy 4500 obr/min. Średnica cylindrów wynosi 73 mm, skok tłoków 73mm. Osie lewych i prawych cylindrów przesunięte są względem siebie o 4 mm, a tuleje cylindrowe zostały wykonane z aluminium. Stopień sprężania wynosi 10,5:1.

 

Głowice cylindrów są typu Unicam. Zawory wlotowe są sterowane za pomocą popychaczy palcowych, a zawory wylotowe za pomocą dźwigienek zaworowych, zastosowano również współosiowy wałek dźwigienek zaworów dla zaworów wlotowych i wylotowych, rezygnując z poprzednio stosowanej mechaniki otwierania zaworów.

 

Kształty komór spalania dostosowano do 4 zaworów na cylinder (zamiast wanienkowego kształtu stosowanego przy 2 zaworach), z kanałami dolotowymi wywołującymi dobre zawirowanie ładunku trafiającego do cylindrów, co poprawia sprawność spalania. Płaszcze tłoków pokryto warstwą molibdenu celem zmniejszenia strat tarcia.

 

Zastosowanie elektronicznej przepustnicy (TBW) przyniosło możliwość wprowadzenia 4 trybów jazdy zmieniających charakter i moc silnika, w powiązaniu ze zmianami charakterystyk systemu HSTC, charakterystyk tłumienia w zawieszeniu kół i ustawieniami systemu hamulcowego D-CBS.

 

Tryb TOUR jest podstawowym trybem jazdy pozwalającym na połączenie komfortu i mocy. W tym trybie zmiany położenia manetki przyspieszenia bezpośrednio, w 100% przekładają się na otwarcie przepustnicy. Tłumienie w amortyzatorach i rozkład sił hamowania pomiędzy przednie i tylne koło przyjmuje standardową wartość domyślną.

 

Tryb SPORT oznacza, ze obrót manetki przyspieszenia przełoży się na największe otwarcie przepustnicy, co zapewnia bardzo łatwe uzyskiwanie dynamicznych przyspieszeń. Tłumienie w zawieszeniu będzie bardziej zdecydowane, zmieni się też ciśnienie działające na mechanizm tylnego hamulca.

 

Tryb ECON oferuje minimalizację zużycia paliwa i ułatwia spokojną jazdę z mniej więcej stałą prędkością. Tłumienie i siły hamowania są znacząco ograniczone.

 

Tryb RAIN (deszcz) powoduje przemianę motocykla w łagodny pojazd, którym łatwiej się poruszać w trudnych warunkach, po śliskiej nawierzchni. Siły hamowania zostaną znacząco złagodzone w stosunku do wartości standardowych, tłumienie w zawieszeniu będzie łagodne, przez co zawieszenie staje się miękkie.

 

We wszystkich czterech trybach jazdy system HSTC zadba, by motocykl mógł skutecznie przyspieszać, jeśli nawierzchnia będzie mokra i śliska.

 

Pojedyncza przepustnica zastąpiła podwójną przepustnicę z poprzedniego modelu, przy czym zmieniono średnice i grubości ścianek kolektora dolotowego, aby uzyskać oszczędności masowe. Objętość kolektora dolotowego pomiędzy przepustnicą i zaworami wlotowymi cylindrów została zmniejszona o około 10%, przyspieszając przepływ powietrza i poprawiając szybkość reakcji na zmiany kąta przepustnicy.

 

Do silnika prowadzą dwa kanały dolotu powietrza umieszczone z przodu po lewej stronie i z tyłu po prawej stronie. Taka konfiguracja umożliwia zawirowanie powietrza zasysanego do silnika i pozwala na efektywniejsze wykorzystanie całej powierzchni czynnej filtra powietrza oraz na zmniejszenie oporów przepływu. Wewnętrzne ukształtowanie obu kanałów zostało zoptymalizowane w celu dostosowania do pulsacji powietrza generowanej przez silnik w zakresie jego niskich obrotów, poprawiając szybkość reakcji i zwiększając moment obrotowy przy mniejszych otwarciach przepustnicy.

 

Dźwięk i odczucia, jakie towarzyszą pracy silnika Gold Winga zawsze były atutem tego motocykla. Nowy podwójny układy wydechowy utrzymał wewnętrzną strukturę z poprzedniego modelu, z dwoma komorami oraz z komorą rezonansową, natomiast zrezygnowano ze stosowania wełny szklanej, aby zaoszczędzić na masie układu.

 

ISG (rozrusznik zintegrowany z alternatorem), jak sama nazwa wskazuje, stanowi połączenie funkcji rozrusznika i alternatora w jednym elemencie. Alternator staje się rozrusznikiem, gdy na jego styki zostanie podane odpowiednie napięcie elektryczne.

 

Tłumik sprzęgła łączącego silnik z ISG, które przenosi moment obrotowy rozrusznika na wał korbowy, bądź napędza alternator, został zamieniony z lepkościowego stosowanego przy alternatorze w poprzednim modelu na mechaniczny, korzystający ze sprężyny spiralnej i gumy. Masa całego systemu została zmniejszona o około 2,4 kg. ISG wykorzystuje przekładnię śrubową, redukując mechaniczny hałas silnika.

 

Kluczowe cechy systemu wyłączania silnika przy zatrzymaniu, to wyjątkowo cichy ponowny rozruch uzyskany dzięki zastosowaniu ISG oraz poczucie płynności, które osiągnięto dzięki kombinacji sterowania DCT i TBW. Po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem świetlnym z aktywowanym układem wyłączania silnika, ten automatycznie zatrzymuje się po 3 sekundach, a do ponownego uruchomienia silnika kierowca musi jedynie przekręcić manetkę przyspieszenia, co natychmiast uruchamia silnik.

 

System jest sterowany tak, że ciśnienie oleju hydraulicznego jest doprowadzane z wyprzedzeniem do linii DCT, która aktywuje sprzęgło podczas uruchamiania silnika, tak więc czas opóźnienia od momentu, gdy kierowca obróci manetkę do rozruchu jest redukowany do minimum. Aby zapobiec nierównomiernościom przy rozruchu, TBW sprawia, że zawór przepustnicy stopniowo otwiera się po obróceniu manetki, a tym samym zapewnia płynne przyspieszenie, godne komfortu Gold Winga. Wyłączanie silnika po zatrzymaniu może być aktywowane lub dezaktywowane przełącznikiem umieszczonym po prawej stronie kierownicy.

 

Ruszanie pod górę na typowym motocyklu często wymaga jednoczesnego zwalniania hamulców, otwierania przepustnicy i włączania sprzęgła, wszystko to w proporcjach zależnych od stopnia nachylenia drogi. Chcąc ułatwić zadanie kierowcy, nowego Gold Winga wyposażono w system ruszania na wzniesieniu (HSA) - zarówno wersję z manualną skrzynią biegów, jak i DCT.

 

Po zatrzymaniu się na pochyłości, ściskanie dźwigni hamulca powoduje że modulator ABS wytwarza ciśnienie w tylnym zacisku hamulcowym. Podczas ruszania, nawet jeśli dźwignia hamulca jest już zwolniona, ciśnienie hydrauliczne tymczasowo utrzymuje siłę hamowania (przez około 3 sekundy), a więc możliwe jest ruszenie z miejsca pod górę korzystając tylko z manetki przyspieszenia. Podczas aktywności systemu wskaźnik HSA jest zapalony, informując o tym kierowcę.

 

W 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów, wspomagane krzywkowo sprzęgło antyhoppingowe (z mniejszą ilością tarcz i ze zmniejszonym tarciem hydraulicznym w mechanizmie zwalniania) zastąpiło sprzęgło wspomagane hydraulicznie. Zredukowano w ten sposób nacisk na dźwignię o 20%, a także wygładzono działanie sprzęgła przy redukcji biegów. Mechanizm antyhoppingowy przyczynia się do poprawy odczuć kierowcy przy redukcji biegu.

 

3.4. Przekładnia dwusprzęgłowa (DCT)

 

  • 7-biegowa przekładnia DCT trzeciej generacji
  • W modelu na 2020 rok przekładnia DCT jest dostępna także w podstawowej wersji GL1800 Gold Wing
  • Płynniejsza, cichsza praca z szybszymi zmianami biegów w górę i w dół
  • Tryb wolnej jazdy umożliwia motocyklowi “pełzanie” do przodu lub do tyłu
  • 4 tryby jazdy wpływają również na działanie DCT, optymalizując je pod kątem przeznaczenia każdego z trybów
  • W modelu na 2020 rok zoptymalizowano manewrowość przy niskich prędkościach

 

Honda sprzedała ponad 100 000 motocykli wyposażonych w przekładnię DCT w całej Europie od czasu, gdy system pojawił się jako opcja w VFR1200F w 2009 roku. W dowód uznania go na rynku w ostatnim roku finansowym, DCT stanowiło 48% sprzedaży w Europie w modelach, w których DCT była opcją.

 

Unikalna hondowska przekładnia dwusprzęgłowa jest tak oczywistym partnerem dla silnika Gold Winga, że rozwój całej konstrukcji odbywał się wokół DCT. Jest to już trzecia, całkowicie nowa generacja systemu, po raz pierwszy wyposażona w 7 biegów i zaprojektowana specjalnie z myślą o długodystansowych podróżach. Przekładnia pracuje niezwykle płynnie i szybko.

 

W modelu na 2020 rok przekładnia DCT w Gold Wingu została dodatkowo zoptymalizowana pod kątem zwrotności przy niskich prędkościach, a krótkie przełożenia zmniejszają wstrząs zmiany biegów. W wyższym zakresie prędkości są one dłuższe, aby zmniejszyć obroty silnika. W obu zakresach prędkości jest komfortowo, ponieważ zmiana biegów w górę lub w dół jest najwyższej jakości.

 

Przekładnia DCT zapewnia powtarzalne, płynne zmiany biegów w górę iw dół, a korzystanie z niej staje się szybko rzeczą zupełnie naturalną. Przekładnia wykorzystuje dwa sprzęgła: jedno z nich do ruszania i jazdy na biegach 1, 3 i 5, drugie dla biegów 2, 4 i 6, z wałkiem głównym jednego ze sprzęgieł umieszczonym wewnątrz wałka głównego drugiego sprzęgła, co pozwala uzyskać bardzo zwartą budowę całej przekładni.

 

Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez osobne obwody elektrohydrauliczne. Chwilę przed zmianą biegów, system dobiera bieg do załączenia przy pomocy sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Następnie pierwsze sprzęgło jest elektronicznie rozłączane, a jednocześnie drugie sprzęgło zostaje załączone.

 

 Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy dwa sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni z powodu błędnej koordynacji ruchów przy zmianie biegu), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i mniejsze zmęczenia kierowcy.

 

Odgłosom i wibracjom towarzyszącym zmianom biegów poświęcono dodatkową uwagę w trakcie rozwoju trzeciej generacji DCT. Gumki tłumiące hałas na obu końcach prowadnic widełek i wodzika znacznie redukują poziom dźwięków wydobywających się podczas zmian biegów.

 

Sprężynowy tłumik drgań został zainstalowany między sprzęgłem, a wałkiem głównym przekładni, aby zmniejszyć hałas i drgania towarzyszące zetknięciu sprzęgła z wałkiem głównym przy zmianie biegów.

 

Przekładnia DTC Gold Winga wyposażona jest w tryb wolnej jazdy umożliwiający poruszanie się z prędkością 1,8 km/h do przodu lub 1,2 km/h do tyłu, a załączany bezzwłocznie przyciskiem +/- umieszczonym po lewej stronie kierownicy.

 

W wałkach głównych (zbudowanych jako rura w rurze), zewnętrzny wałek główny połączony z kołami zębatymi biegów parzystych jest połączony z wałkiem wewnętrznym za pomocą łańcucha, za pośrednictwem kół zębatych umieszczonych na wałku pośrednim. Struktura ta zapewnia zewnętrznemu wałkowi głównemu rolę wałka biegu wstecznego, co zaowocowało lekkością mechanizmu biegu wstecznego i jego zwartą budową - bez potrzeby stosowania osobnego wałka wstecznego biegu.

 

Po aktywacji trybu wolnej jazdy używane są oba sprzęgła DCT, które umożliwiają ruch do tyłu za pomocą sprzęgła nr 1 i ruch do przodu za pomocą sprzęgła nr 2. W ten sposób poruszanie się do przodu lub do tyłu przy małej prędkości jest możliwe tylko przy użyciu sprzęgła, bez potrzeby zmieniania biegów. Ponadto system elektronicznej przepustnicy kontroluje prędkość przez sterowanie pojemnością sprzęgła w niewielkim zakresie, przy zachowaniu pewnej prędkości obrotowej silnika, zapewniając w ten sposób kontrolę i bezpieczeństwo działania w wielu sytuacjach.

 

4 dostępne tryby jazdy są wspomagane przez DCT. Wszystkie parametry silnika i innych systemów są analogiczne, jak w modelach z klasyczną przekładnią, ale dodane są dodatkowe parametry specyficzne dla DCT. Tryb TOUR wykorzystuje ustawienie domyślne dla płynnego załączania sprzęgła i zmian biegów w trybie AT, z programem zmian biegów od niskich do wysokich obrotów. W trybie SPORT stosuje się bardziej bezpośrednie załączanie sprzęgieł, ze zmianami biegów przeprowadzanymi w zakresie średnich i wysokich prędkości obrotowych. 

 

W trybie ECON załączanie sprzęgła jest wykonywane płynnie, a załączone biegi utrzymywane są w zakresie niskich i średnich obrotów silnika, przy standardowym sposobie zmiany przełożeń. W trybie RAIN sprzęgła działają również bardzo płynnie, załączone biegi utrzymywane są w zakresie niskich i średnich obrotów silnika, a zmiana przełożeń trwa w trybie AT dłużej, niż zwykle.

 

 

4. Dane techniczne

 

SILNIK

 

Typ

Bokser, chłodzony cieczą, 6-cylindrowy, 4-suwowy, 24-zawory, SOHC

Pojemność

1833 cm³

Ilość zaworów na cylinder

4

Skok i średnica tłoka

73 mm x 73 mm

Kompresja

10,5:1

Moc maksymalna

126,5 KM (93kW) / 5500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

170 Nm / 4500 obr./min.

Pojemność miski olejowej

4,4 litra (manualny)/ 5,6 litra (DCT)

Emisja CO2

Gold Wing i Gold Wing ‘Tour’ manual: 128 g/km

Gold Wing ‘Tour’ z DCT i poduszką powietrzną: 131 g/km

SYSTEM PALIWOWY

 

Wtrysk

PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa

Przepustnica

50 mm

Filtr powietrza

Papierowy filtr kartridżowy

Pojemność zbiornika paliwa

21,1 litra

Zużycie paliwa

5,6 litra/100km

SYSTEM ELEKTRYCZNY

 

Zapłon

Zintegrowany rozrusznik/alternator (ISG)

Pojemność akumulatora

12V/20AH

Napięcie i natężenie

12V/120A

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Sprzęgło

Wersja manualna: hydrauliczne, mokre, wielotarczowe, z antyhoppingiem

Wersja DCT: hydrauliczne, mokre, wielotarczowe

Skrzynia biegów

Wersja manualna: 6 przełożeń (z nadbiegiem) i elektrycznym wstecznym

Wersja DCT: 7-biegowe DCT z biegiem wstecznym

Przełożenie wstępne

1,795(79/44)

Przełożenia biegów

DCT:  1 bieg: 2,167; 2 bieg: 1,696; 3 bieg: 1,304;                   4 bieg: 1,038; 5 bieg: 0,821; 6 bieg: 0,667; 7 bieg: 0,522; wsteczny: 1,190

Manual: 1bieg: 2,200; 2bieg: 1,417; 3bieg: 1,036;         4bieg: 0,821; 5 bieg: 0,667; 6bieg: 0,522

Przełożenie końcowe

Od strony silnika 0,972

Od strony tylnego koła 2,615

Przeniesienie napędu

Wał Kardana

RAMA

 

Typ

Aluminiowa, podwójna, kołyskowa

PODWOZIE

 

Wymiary (dł*szer*wys)

Gold Wing

dł: 2475 mm

szer: 925 mm

wys: 1340 mm

Gold Wing ‘Tour’

dł: 2575 mm

szer: DCT 905 mm / Manual 925 mm

wys: 1430 mm

Rozstaw osi

1695 mm

Kąt główki ramy

30,5°

Wyprzedzenie

109 mm

Promień skrętu

3,4 m

Wysokość siedziska

745 mm

Prześwit

130 mm

Masa własna (z płynami i paliwem)

Gold Wing: Manual 365 kg / DCT 364 kg

 

Gold Wing ‘Tour’:  Manual 380kg

DCT z poduszką powietrzną 383 kg

ZAWIESZENIE

 

Przód

Podwójny wahacz

Tył

Pro Link

KOŁA

 

Przód

130/70R 18

Tył

200/55R 16

Felga przód

18 x MT3,5

Felga tył

16 x MT6,0

HAMULCE

 

System

D-CBS zintegrowany z ABS

Przód

Podwójne pływające tarcze 320mm x 4.5mm z 6-tłoczkowymi zaciskami

Tył

Tarcza wentylowana 316mmx 11mm z 3-tłoczkowym zaciskiem

 

Podana specyfikacja jest orientacyjna i może ulec zmianie bez uprzedzenia.

 

** Uwaga – powyższe dane zostały osiągnięte podczas standardowych testów WMTC. Testy zostały przeprowadzone w oparciu o wersję standardową pojazdu z jedną osobą i bez dodatkowego wyposażenia. Wielkość spalania zależy od stylu i warunków jazdy, obsługi pojazdu, warunków pogodowych i drogowych, ciśnienia w kołach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera i wielu innych czynników.



Źródło: Honda Motocykle

 Pisaliśmy również
» Honda podejmuje współpracę z Vattenfall w zakresie elastycznych dostaw energii dla użytkowników pojazdów elektrycznych
» Honda przyspiesza realizację strategii Electric Vision
 Inne artykuły
» Ford dołącza do międzybranżowej inicjatywy, wzywającej do działań w sprawie zmian klimatu i wspierania Zrównoważonej Europy do 2030 roku 2019-11-12
  Ford logo Ford Motor Company przyłącza się do inicjatywy „Nowy Ład dla Europy” („New Deal for Europe”), by wspierać lepszą współpracę i innowacje na rzecz zrównoważonej przyszłości; to naturalne posunięcie dla firmy, która od dawna realizuje prog... więcej »

» Elektryczna ofensywa Citroena 2019-11-12
  PSA EV Do 2025 roku Citroën planuje zrealizować wielką elektryczną ofensywę, której celem jest pełne zelektryfikowanie gamy. Ofensywa dotyczy lekkich samochodów dostawczych oraz powiązanych samochodów osobowych i stanie się ważnym czynnikiem wzrostu Citroëna. Pierwsz... więcej »

» Audi e-tron FE06 w drodze do Rijadu 2019-11-12
  Audi e-tron FE06 IAA 2019 Już wkrótce sezon rozpocznie się na dobre. Na niecałe dwa tygodnie przed pierwszym wyścigiem sezonu 2019/2020 Formuły E, dziesięć kontenerów i skrzyń nadanych przez team Audi Sport ABT Schaeffler opuściło Niemcy i udało się do Arabii Saudyjskiej, gdzie 22 i 23... więcej »

» Debiut elektrycznego ID. SPACE VIZZION podczas Los Angeles Auto Show 2019-11-12
  Volkswagen nowe logo Światowy debiut studyjnego modelu ID. SPACE VIZZION będzie miał miejsce w Los Angeles 19 listopada, w przeddzień otwarcia Salonu Samochodowego. Nowy model z rodziny ID. to kolejny samochód stworzony z myślą o nowej erze w motoryzacji i odzwierciedlający nowy s... więcej »

» Bezkompromisowy Ford Ranger Raptor 2019-11-07
  Ford Ranger Raptor 2019 Występujący w czterech wersjach: XL, XLT, Limited oraz Wildtrak Ford Ranger, to bezkompromisowy, naszpikowany nowoczesnymi technologiami pick-up. Poradzi sobie zarówno w trudnym terenie, jak i na autostradach. Do rodziny dołącza jeszcze bardziej ekstremalna we... więcej »

» Ile kosztuje wynajem długoterminowy Forda? 2019-11-07
  Ford logo W obecnych czasach samochód pracujący w firmie stał się usługą. Osoby odpowiedzialne za swoje floty chcą skupić się na swoim biznesie, a elementy obsługi samochodów powierzyć w ręce specjalistów. Taką możliwość zapewnia usługa Ford Wynajem – Super Easy.... więcej »

» Volvo Cars użyje technologii blockchain do śledzenia źródeł pochodzenia kobaltu używanego do produkcji baterii aut elektrycznych 2019-11-07
  Volvo blockchain Volvo Cars to pierwszy producent aut, który sięgnie po technologie blockchain, by identyfikować skąd pochodzi kobalt wykorzystywany do produkcji akumulatorów aut elektrycznych. To oświadczenie zbiega się z premierą pierwszego elektrycznego modelu Volvo XC40 Re... więcej »

» Obudowa do silnika elektrycznego Volkswagena ID.3 jest produkowana w Poznaniu! [FILM] 2019-11-07
  Volkswagen Poznan ID.3 W odlewni Volkswagen Poznań rozpoczęła się seryjna produkcja elementu obudowy elektrycznego silnika Volkswagena ID.3. Produkowany w Poznaniu komponent trafia do zakładu w Kassel, gdzie powstaje elektryczny układ napędowy pierwszego modelu z rodziny ID. Wielkoś... więcej »

» SEAT wchodzi na rynek motocykli z całkowicie elektrycznym eScooterem 2019-11-07
  Seat eScooter SEAT zwiększa swoje zaangażowanie w rozwój mobilności miejskiej i wchodzi na rynek motocykli, przedstawiając koncepcję własnego jednośladu. SEAT eScooter to całkowicie elektryczny ekwiwalent motocykli o pojemności silnika 125 cm³. Jego oficjalna prezentac... więcej »

» Volkswagen aktywny w Chinach: więcej nowych zelektryfikowanych modeli 2019-11-06
  Volkswagen ID.Next Marka Volkswagen zwiększa ofensywę aut elektrycznych w Chinach. W przyszłym roku do klientów trafi około 300.000 zelektryfikowanych samochodów. Do 2025 r. ich liczba sięgnie około miliona. Już za 3 lata Volkswagen będzie oferował na chińskim rynku 10 modeli wy... więcej »

» Model CB4X zaprezentowany z dumą na targach EICMA przez rzymskie centrum badawczo-rozwojowe Hondy 2019-11-06
  CB4X Concept Po raz piąty z rzędu Honda wykorzysta część swojego stoiska na EICMA nazwaną „Design Studio” jako tło do zaprezentowania czegoś zupełnie nowego – w tym przypadku odważnego projektu motocykla CB4X Concept.... więcej »

» Audi Night – cztery pierścienie świętują 25-lecie modeli RS 2019-11-06
  Audi Night 2019 25 lat temu na rynku pojawił się pierwszy model Audi RS, rozpoczynając tym samym historię popularności sportowych modeli produkowanych seryjnie. Audi RS zawsze budziły podziw, przede wszystkim swym pokrewieństwem z samochodami sportowymi startującymi na torac... więcej »

» Jeszcze ostrzejsze i jeszcze bardziej rzucające się w oczy: Audi R8 V10 RWD i Audi R8 LMS GT4 2019-11-06
   Audi R8 V10 RWD, Audi R8 LMS GT4 Od serii specjalnej do regularnej oferty: Audi R8 V10 z napędem na tylną oś (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 13,1 – 12,9; łączna emisja CO2 w g/km: 293 – 299), staje się stałym elementem oferty czterech pierścieni. W tym kontekście przeprojektowa... więcej »

» Czas digitalizacji. Jakie są zawody przyszłości? 2019-11-06
  SEAT VR Technologiczne innowacje doprowadziły do całkowitego przeobrażenia rynku pracy. Według raportu Uniwersytetu Oksfordzkiego, 47% dzisiejszych zawodów zniknie w ciągu 25 lat. Choć brzmi to pesymistycznie, trzeba podkreślić, że proces digitalizacji stwarza zupełni... więcej »

» Futuron Concept – nowy elektryczny SUV coupe marki Kia [ZDJĘCIA] 2019-11-05
  Kia Futuron Concept Kia Motors zaprezentowała model studyjny o nazwie Futuron Concept – nowego SUV-a w stylu coupé wyposażonego w napęd na cztery koła, który daje przedsmak tego, jak mogą wyglądać przyszłe auta elektryczne koreańskiej marki.... więcej »

» Targi Fleet Market 2019 – spotkanie biznesu z motoryzacją 2019-11-05
  Targi Fleet Market 2019 Ogólnopolskie Targi Motoryzacyjne i Biznesowe Fleet Market odbędą się już 20 listopada br. w hali Global EXPO w Warszawie. 11. edycja targów, organizowana jest z myślą o przedsiębiorcach, osobach odpowiedzialnych za politykę samochodową w firmach oraz o wszyst... więcej »

» Mazda notuje stabilną sprzedaż w Europie 2019-11-05
  Mazda CX-30 2019 Mazda Motor Corporation ogłosiła wyniki finansowe i sprzedażowe za I półrocze roku fiskalnego, raportując globalną sprzedaż 731 000 pojazdów w okresie od 1 kwietnia do 30 września 2019 r.... więcej »

» CBR1000RR-R Fireblade i CBR1000RR Fireblade SP to najnowsza atrakcja stoiska Hondy na EICMA w 2020 roku 2019-11-05
  Honda CBR1000RR-R 2019 Honda prezentuje dziś na targach EICMA w Mediolanie pełną europejską gamę swoich motocykli na rok 2020. Oferta Hondy na 2020 rok rozciąga się od motocykli ze świata wyścigów, poprzez modele adventure i roadstery, po pojazdy idealne do codziennych dojazdów do p... więcej »

» Audi wdraża do produkcji innowacyjną metodę lakierowania 2019-11-05
  Audi lakierowanie Ochrona środowiska i optymalizacja kosztów: Wykorzystując metodę znaną pod nazwą „bezrozpryskowego lakierowania”, w procesie produkcji samochodów marki Audi można teraz nakładać na karoserię dwa różne kolory w jednym procesie lakierniczym. Nowa tec... więcej »

» Czy roboty znają się na sztuce? 2019-11-04
  Seat roboty 2019 W fabryce SEAT-a przez 24h na dobę pracuje ponad 2 tysiące robotów. Ich działaniu przyglądała się Madeline Gannon, prelegentka Masterclass by SEAT na festiwalu Sónar+D w Barcelonie. Przy okazji swojej podróży do Hiszpanii artystka i badaczka odwiedziła również... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129
Wyświetlane: 0 - 20 z 22579 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © WCOTY


A jednak się kręci
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |