FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1652 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1124 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Innowacyjny Ford Puma z miękką hybrydą pod maską, największą przestrzenią bagażową w klasie i zaletami crossovera [Ford Puma CENNIK]
Autor: ŁM  Dodano: 2020-01-23
Wyświetlono: 562 razy
Innowacyjny Ford Puma z miękką hybrydą pod maską, największą przestrzenią bagażową w klasie i zaletami crossovera [Ford Puma CENNIK]
W gamie napędów nowego Forda Puma pojawi się zaawansowany, oszczędny układ miękkiej hybrydy. Model oferuje też klientom największą w swojej klasie funkcjonalność i przyciągające spojrzenia nadwozie kompaktowego crossovera.
foto © Ford

  • Nowy crossover Ford Puma zmniejsza zużycie, podnosi osiągi oraz frajdę z jazdy, dzięki zaawansowanemu układowi napędowemu EcoBoost Hybrid z 48-woltową instalacją miękkiej hybrydy.
  • Praktyczne rozwiązanie przestrzeni ładunkowej zapewnia najlepszą w tej klasie pojazdów pojemność bagażową. Nowa stylistyka nadwozia Pumy otwiera kolejny rozdział języka projektowego Forda, skoncentrowanego na człowieku.
  • Standardowy system wczesnego informowania, tempomat adaptacyjny z systemem Stop & Go dostępne jako opcja. Nowe warianty wyposażeniowe: Titanium X i ST-Line X i ST-Line V

 

 

Dynamiczne osiągi oraz obniżone zapotrzebowanie na paliwo to zasługa 48‑woltowego hybrydowego układu napędowego EcoBoost, w którym elektryczny moment napędowy dyskretnie wspiera osiągi trzycylindrowej, benzynowej jednostki spalinowej 1.0‑EcoBoost o niskim współczynniku tarcia wewnętrznego, generując moc maksymalną 155 KM.

 

Puma to nowy rozdział w języku projektowym marki Ford, z niezwykle charyzmatyczną stylizacją, której znakami rozpoznawczymi są wysoko umieszczone przednie reflektory oraz muskularne linie nadwozia. Inspirowane modelami segmentu SUV proporcje zapewniają wyższą pozycję kierowcy, co zwiększa pewność za kierownicą i umożliwia uzyskanie największej w klasie pojemności bagażnika – 456 litrów.

 

Wśród zaawansowanych systemów, wspierających kierowcę i zapewniających bezstresową jazdę oraz prostszą obsługę samochodu wymienić warto:

 

  • Adaptacyjny tempomat (ACC) z systemem wyłączania silnika na postoju (Stop & Go), system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości (SSR) i system utrzymania pojazdu na środku pasa ruchu (LCA), które ułatwiają jazdę autostradową oraz poruszanie się w korku,

 

  • Nowy system wczesnego ostrzegania, który informuje kierowcę o niebezpieczeństwie na drodze przed pojazdem zanim znajdzie się ono w zasięgu wzroku lub polu działania czujników samochodu.

 

Ponadto Ford Puma to pierwszy model w tym segmencie, który oferuje system bezdotykowej obsługi pokrywy bagażnika oraz funkcję masażu lędźwiowego odcinka kręgosłupa – obydwa rozwiązania dostępne bez dopłat w luksusowej wersji Titanium X. Wersja ST-Line, inspirowana linią modeli Ford Performance, pojawi się w salonach ze sportowymi dodatkami nadwozia, opcjonalnymi czarnymi 19-calowymi felgami z aluminium, ze sportowym zawieszeniem i spłaszczoną u dołu kierownicą. Nowy wariant ST-Line V znacznie podnosi komfort, dzięki skórzanym fotelom Windsor, dostępnym w standardzie i wysokiej klasy systemowi audio B&O.

 

– Nasi klienci jasno zadeklarowali, że potrzebują kompaktowego auta o wyrazistej stylistyce, które powinno oferować rozwiązania przydatne w codziennym życiu i eksploatacji. W rezultacie powstał nowy Ford Puma – charyzmatyczny, funkcjonalny i oferujących liczne technologie, od foteli z funkcją masażu, po hybrydowy układ napędowy – przekonuje Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.

 

 

Zaawansowane technologie napędowe

 

W zeszłym roku roku Ford poinformował, że każdy model, poczynając od nowego Focusa, otrzyma wersję z napędem wykorzystującym silnik elektryczny. Ford Puma jest jednym z 14 zelektryfikowanych pojazdów, które Ford zamierza wprowadzić na rynek do końca obecnego roku.

 

Klienci Pumy będą jednymi z pierwszych, którzy skorzystają z wyrafinowanej architektury miękkiej hybrydy, służącej redukcji zużycia paliwa, która jednocześnie wzmocni radość z jazdy, podnosząc osiągi i przyspieszając reakcje samochodu.

 

Technologia napędowa EcoBoost Hybrid wspomaga benzynową jednostkę 1.0 EcoBoost przy pomocy zintegrowanego, napędzanego paskiem urządzenia BISG, które łączy w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Standardowy alternator został zastąpiony zintegrowanym rozrusznikiem-generatorem BISG, umożliwiającym podczas wytracania prędkości odzyskiwanie energii, którą wykorzystuje się do ładowania chłodzonej powietrzem 48‑woltowej baterii akumulatorów litowo-jonowych.

 

BISG działa również jako silnik elektryczny, płynnie współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową o niskich stratach tarcia wewnętrznego, wykorzystując zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.

 

Inteligentny, samoregulujący się system miękkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby określić, kiedy i jak intensywnie ładować akumulator. Pozwala to uzyskać wymierne korzyści i wykorzystywać przechowywaną w akumulatorze energię zgodnie z jednym z dwóch planów działania:

 

  • Substytucja momentu obrotowegoz wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG, przez co system dostarcza do 50 Nm momentu obrotowego, zmniejszając obciążenie silnika benzynowego. W efekcie układ podnosi oszczędność paliwa o 9 procent według reguł cyklu pomiarowego WLTP. Substytucja momentu obrotowego przyczynia się do ograniczenia poziomu emisji CO2, która w Pumie wynosi 124 g/km i do niskiego zużycia paliwa od 5,4 l/100 km dla wariantu 125 KM wg WLTP (96 g/km i 4,2 l/100 km wg NEDC) oraz emisji CO2 od 126 g/km i zużycia paliwa od 5,5 l/100 km w wariancie 155 KM wg WLTP (99 g/km i 4,4 l/100 km wg NEDC).1

 

  • Uzupełnienie momentu obrotowegoz wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG w celu zwiększenia całkowitego, dostępnego w układzie momentu obrotowego o 20 Nm powyżej poziomu osiąganego przez sam silnik benzynowy przy pełnym obciążeniu i dostarczenie o 50 procent wyższego momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów. Efektem jest podniesienie dynamiki.

 

BISG umożliwił również inżynierom Forda obniżenie współczynnika kompresji w silniku 1,0 EcoBoost i zastosowanie większej turbosprężarki, na którą zdecydowali się, aby ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu dodatkowego momentu obrotowego, zwiększającego też prędkość obrotową silnika i turbosprężarki.

 

BISG jest w stanie ponownie uruchomić silnik w około 300 milisekund – mniej więcej tyle twa mrugnięcie okiem – pozwala również na wykorzystanie w modelu Puma EcoBoost Hybrid systemu Auto Start-Stop, by poszerzyć zakres scenariuszy jazdy, w jakich działa. Zapewnia przy tym jeszcze większą oszczędność paliwa, również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prędkości poniżej 15 km/h, nawet gdy pojazd jest na biegu z wciśniętym pedałem sprzęgła.

 

– Nasz 1-litrowy silnik EcoBoost dowodzi, że oszczędność paliwa można połączyć ze wzrostem osiągów. Układ napędowy EcoBoost Hybrid przenosi to połączenie na wyższy poziom – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe. – Wierzymy, że klienci pokochają płynne i natychmiastowe dostarczanie mocy przez nasze napędy EcoBoost Hybrid, a jednocześnie będą cieszyć się rzadszymi wizytami na stacjach benzynowych.

 

Ponadto klienci mogą wybierać wśród zaawansowanych benzynowych jednostek napędowych EcoBoost oraz wysokoprężnych silników EcoBlue, które standardowo wyposażane są w system Auto Start-Stop, pozwalający na dalszą oszczędność paliwa oraz współpracują z płynnie działającą sześciostopniową przekładnią manualną.

 

Silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1 litra i o mocy 125 KM oferuje emisję CO2 od 131 g/km i zużycie paliwa wynoszące 5,7 l/100 km wg WLTP (103 g/km i 4,5 l/100 km wg NEDC)1, a jeszcze w tym roku będzie dostępny z nową siedmiobiegową, dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią, oferującą płynną zmianę biegów i skutecznie podnoszącą oszczędność paliwa i komfort jazdy.2

 

Litrowe silniki EcoBoost i EcoBoost Hybrid, pracujące pod maskami modelu Puma, wyposażone są w pierwszy w branży system dezaktywacji cylindra dla silnika trójcylindrowego, zaprojektowany przez Forda, który może  automatycznie wyłączyć z pracy jeden z cylindrów, gdy pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, na przykład podczas jazdy wybiegiem lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. System może wyłączyć lub ponownie włączyć jeden cylinder w ciągu 14 milisekund.

 

 

Dostępny silnik wysokoprężny  1,5-litra EcoBlue o mocy 120 KM, który zostanie wprowadzony do oferty pod koniec roku, zapewni podwyższoną moc i moment obrotowy, a także docelową emisję CO2 od 117 g/km i przewidywane zużycie paliwa od 4,5 l/100 km, mierzone w cyklu WLTP (od 99 g/km oraz 3,8 l/100 km w cyklu NEDC).Inne ważne rozwiązania techniczne, to między innymi:

 

  • Zintegrowany kolektor dolotowy optymalizujący proces „oddychania” silnika,
  • Turbosprężarka o niskiej bezwładności, co zapewnia szybsze i łatwiejsze do kontrolowania reakcje,
  • Wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa charakteryzujący się krótszym czasem reakcji i precyzyjniejszym odmierzaniem dawki paliwa

 

Przyjemność prowadzenia podniosło wprowadzenie system wyboru trybu jazdy, co umożliwia kierowcy zmianę sposobu reakcji przepustnicy, siły wspomagania kierownicy i czułości systemu kontroli trakcji, a także punktów zmian biegów dla modeli z przekładnią automatyczną, by dopasować reakcje pojazdu i jego osiągi do różnych scenariuszy jazdy.

 

Zmienne tryby jazdy umożliwiają kierowcy dostosowanie pracy samochodu do warunków drogowych, pogodowych i terenowych na każde żądanie. Może on wybierać spośród trybów Normal, Eco, Sport, Droga nieutwardzona i Śliska nawierzchnia, zobrazowanych grafiką dostosowaną do jego specyfiki, prezentowaną na wyświetlaczu.  

 

Puma wykorzystuje zoptymalizowaną architekturę segmentu B, znaną z modelu Fiesta, który słynie ze znakomitych właściwości jezdnych.  Nowa konstrukcja tylnego zawieszenia kół z belką skrętną, większymi amortyzatorami, sztywniejszymi tulejami oraz zmodernizowanymi górnymi punktami mocowania pozwala ograniczyć tarcie i zwiększa sztywność konstrukcyjną całego podwozia, co przekłada się na najlepsze dynamiczne właściwości jezdne w tej klasie.

 

Pełne wyrazu odmiany i wzorcowa funkcjonalność

 

Nowa Puma reprezentuje architekturę segmentu B, z optymalnym rozstawem osi i kół, dzięki czemu udało się wypracować proporcje typowe dla przyciągającego wzrok auta klasy SUV. Nisko poprowadzona i opadająca linia dachu to swoista cecha modelu, która zaprzecza trendom stylistycznym, promującym „klinowaty” kształt sylwetki crossovera. Dla odmiany Puma wyróżnia się spłaszczoną linią przewężenia, która pozwala zachować bardziej zrównoważone proporcje.

 

Wyraziste nadkola podkreślają sportowy charakter, a rzucający się w oczy front zwraca uwagę na wysoko osadzone, zaprojektowane misternie reflektory o kształcie przypominającym kanoe. Nisko osadzone diodowe światła przeciwmgielne zintegrowano z przednimi kratkami dyfuzorów, które kierują przepływ powietrza obok przednich kół, aby zmniejszyć turbulencje i poprawić aerodynamikę.

 

Wyjątkowa konstrukcja „pływającego” słupka A zapewnia nieprzerwane połączenie linii przewężenia z maską, dzięki czemu przesunięto optyczny ciężar kabiny do tyłu, zapewniając mocną i elegancką sylwetkę.

 

Zróżnicowane pod względem charakteru wersje Pumy, jak usportowiona ST-Line, czy stylowa Titanium, a także dwie znajdujące się na szczycie listy wyposażenia: Puma Titanium X i luksusowa Puma ST-Line V, wpisują się w indywidualne preferencje klientów.

 

Wersja Puma ST-Line V, oparta na sportowej Puma ST-Line, wyróżnia się satynowaną aluminiową górną osłoną chłodnicy, wraz z ramką, dolną osłoną w kolorze hebanowym, dolną partią tylnego zderzaka w kolorze nadwozia i dużym tylnym spoilerem. Standardowa specyfikacja obejmuje reflektory diodowe, skórzane fotele Windsor, skórzaną kierownicę Manacor, wysokiej klasy system audio B&O i system dostępu bezkluczykowego Ford KeyFree.

 

Nadwozie Pumy Titanium X zwraca uwagę luksusowymi, 18-calowymi, 10-ramiennymi felgami w wariancie perłowo-szarym oraz czernią fortepianową w wykończeniach kilku detali, a także chromowanymi akcentami kraty wlotu powietrza o strukturze plastra miodu i na osłonach lamp przeciwmgłowych. Takie same zabiegi zmieniły tylne listwy progowe, podczas gdy tylny element dyfuzora i dolna osłona silnika mają szare, metaliczne akcenty. Podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia mają wbudowane kierunkowskazy i lampy, oświetlające nawierzchnię, gdy drzwi są otwarte.

 

Puma Titanium X jest pierwszym Fordem, który ma zdejmowane i dające się uprać pokrowce na siedzeniach, ułatwiające utrzymanie przez lata schludnego, luksusowego wnętrza. Zintegrowane suwaki znacznie ułatwiają ich szybki demontaż. Wnętrze zostało dodatkowo wzbogacone o kierownicę pokrytą materiałem o teksturze skóry naturalnej, drewnopodobne aplikacje obramowań zespołu zegarów i panelu instrumentów oraz wyraziste dekoracyjne wstawki materiałowe wewnętrznych paneli drzwiowych.

 

– Chcieliśmy, by Puma Titanium X była przyjazna i wygodna jak dom, dlatego zastosowaliśmy kolory, materiały i ogólne wykończenie wnętrza, które odzwierciedla takie otoczenie – powiedziała Sonja Vandenberk, główna projektantka odpowiedzialna za kolory i materiały, Ford of Europe.

 

Zorientowana na osiągi wersja ST-Line oferowana jest ze standardowymi felgami 18-calowymi lub opcjonalnymi czarnymi obręczami 19-calowymi z aluminium oraz ze sportowo zestrojonym zawieszeniem, w którego skład wchodzą zmodyfikowane sprężyny oraz amortyzatory. Osłona chłodnicy ST-Line wyróżnia się matowymi czarnymi elementami dekoracyjnymi oraz obwódką z czarną, połyskującą powłoką, takimi samymi ramkami lamp przeciwmgłowych oraz dostępnym w opcji, większym i bardziej praktycznym spojlerem dachowym.

 

 

Elementy dolnego spojlera wersji ST-Line kierują strumień powietrza do wlotu przedniej kurtyny. Kabina Pumy ST-Line wyróżnia się m.in. spłaszczonym u dołu wieńcem kierownicy oraz charakterystycznymi czerwonymi przeszyciami, dostępnymi w wersji z opcjonalną, częściowo skórzaną tapicerką foteli. Sportowy klimat wnętrza podkreślają również aluminiowe pedały i gałka zmiany biegów oraz charakterystyczna czarna podsufitka.

 

Paleta 10 żywych kolorów nadwozia Pumy obejmuje lakiery: Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Lucid Red, Grey Matter, Desert Island Blue, Magnetic oraz Metropolis White.

 

 

Pomysłowa funkcjonalność

 

Nadwozie kompaktowego crossovera skrywa wnętrze o nadzwyczajnej funkcjonalności, którą dodatkowo zwiększają przemyślane rozwiązania transportowe w tylnej części kabiny. Puma oferuje największą w klasie, bezkompromisową pojemność bagażnika o wartości 456 litrów. Po złożeniu tylnych foteli, praktyczny przedział bagażowy może z powodzeniem pomieścić bagaż o wymiarach 112 x 97 x 43 cm (dł. x szer. x wys.).

 

Samochód zaprojektowano tak, by spełnić z dużym zapasem wymagania klientów, dotyczące przestrzeni bagażowej, a Ford MegaBox zapewnia głęboki, uniwersalny pojemnik o pojemności 80 litrów. Jest to schowek o wymiarach 764 x 753 x 306 mm (szer. x dł. x gł.), w którym można w pozycji pionowej przewozić wyższe, mniej stabilne przedmioty o wysokości do 115 cm, np. rośliny doniczkowe. A po opuszczeniu pokrywy schowka, może on być wykorzystywany do dyskretnego przewozu zabrudzonego sprzętu sportowego lub ubłoconych kaloszy. Natomiast syntetyczne wykończenie schowka MegaBox oraz korek odpływowy w jego dnie umożliwiają proste umycie jego wnętrza czystą wodą.

 

 

Jeszcze większą funkcjonalność gwarantuje regulowana podłoga bagażnika, której wysokość można zmieniać jedną ręką i dostosowywać do wymiarów i masy przewożonego bagażu. Podłogę można ustawić w jednym z trzech położeń:

 

  • W najniższym ustawieniu bagażnik oferuje największą pojemność, a schowek MegaBox zostaje zasłonięty,

 

  • W wyższej pozycji podłoga tworzyć będzie równą i płaską powierzchnię ze złożonymi tylnymi fotelami,

 

  • A po całkowitym usunięciu pokrywy podłogowej, może ona być przechowywana pionowo za oparciem tylnych foteli, a bagażnik oferował będzie 456 litrów pojemności.

 

 

Regulowana pokrywa podłogowa ma – dla dodatkowej wytrzymałości i trwałości – strukturę plastra miodu, na wzór konstrukcji o heksagonalnych komórkach, wykorzystywanej do budowy niezwykle wytrzymałych komponentów samolotów odrzutowych i super-samochodów.

 

Załadunek bagażu do nowej Pumy jest teraz niezwykle prosty dzięki debiutującemu w tej klasie systemowi bezdotykowej obsługi pokrywy bagażnika. System umożliwia dostęp do przestrzeni bagażowej nawet z dłońmi pełnymi toreb, lub z dzieckiem na rękach i jest łatwiejszy dzięki zastosowaniu bezdotykowej techniki otwierania bagażnika za pomocą prostego ruchu stopy pod tylnym zderzakiem.

 

Ponadto crossover ten posiada również innowacyjną półkę bagażnika, dzięki czemu użytkownik nie musi martwić się, co z nią zrobić podczas załadunku lub wyładunku dużych bagaży. Półka została zintegrowana z pokrywą bagażnika, co oznacza, że po otwarciu klapy unosi się razem z nią, umożliwiając łatwy dostęp do wnętrza. Zaletą takiego rozwiązania jest również brak konieczności zastosowania dodatkowych wsporników bocznych. A dzięki swej elastycznej konstrukcji, po zamknięciu pokrywy bagażnika półka potrafi odkształcać się w kontrolowany sposób pod naciskiem większych ładunków, które wystają powyżej jej normalnego położenia. 

 

– Naszym nadrzędnym celem było opracowanie bezprecedensowej funkcjonalności kompaktowego wnętrza modelu Puma – wyjaśnia Norbert Steffens, główny inżynier modelu Puma.– Unikalny schowek MegaBox oraz półka bagażnika to przykłady innowacyjnych rozwiązań, które pozwoliły nam wypracować najwyższą funkcjonalność wnętrza bez uszczerbku dla jego stylistyki i wyglądu.

 

 

Technika budująca zaufanie

 

Dzięki systemowi 12 czujników ultradźwiękowych, 3 radarów oraz 2 kamer, rozmieszczonych dookoła karoserii samochodu, nowa Puma może zaoferować bogaty pakiet technologii i systemów Ford Co-Pilot 360, które zapewniają ochronę, wspomagają kierowcę podczas jazdy i parkowania oraz sprawiają, że prowadzenie samochodu jest jeszcze bezpieczniejsze, wygodniejszej i bezstresowe.3

 

Adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, pozwalają utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu. System pomaga również zredukować stres podczas długich podróży, utrzymując pojazd na środku pasa ruchu. Potrafi też dostosować prędkość pojazdu do obowiązujących w danym miejscu ograniczeń, monitorując znaki drogowe umieszczone przy drodze i nad drogą. Jest to dodatek do informacji dostarczanych z pokładowego systemu nawigacji. Stop & Go i System utrzymania na pasie ruchu (LC) to funkcje dostępne tylko w połączeniu z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów.

 

Stop & Go pozwala adaptacyjnemu tempomatowi (ACC) doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania w ruchu wymagającym zatrzymywania się i ruszania, wykorzystując do 50 procent całkowitej dostępnej siły hamowania. Pozwala też automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia.

 

Dzięki pokładowemu modemowi FordPass Connect, pojazd zyskał system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze, który ostrzega kierowcę o zagrożeniach znajdujących się na trasie samochodu nawet wówczas, gdy zagrożenie to znajduje się np. za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi i kierowca nie jest go w stanie jeszcze dostrzec.

 

Komunikaty o lokalnych zagrożeniach wysyłane są niezależnie od informacji z układu nawigacji satelitarnej i udostępniane są przez lokalne władze oraz przez pojazdy skomunikowane z chmurą danych.

 

Dzięki temu kierowca informowany jest o takich utrudnieniach, jak roboty drogowe czy awaryjne zatrzymanie innego pojazdu, obecność zwierząt, pieszych, czy innych przeszkód na jezdni, a nawet o niebezpiecznych warunkach jazdy. Często kierowca otrzymuje te komunikaty ostrzegawcze zanim jeszcze znajdą się one w jego polu widzenia.

 

Pierwszy raz w modelu Forda z segmentu B zadebiutuje również tylna, szerokokątna kamera (180°), z której obraz może być wyświetlany na pokładowym ekranie dotykowym. Dzięki temu, podczas cofania kierowca będzie mógł szybciej zauważyć pieszych, rowerzystów czy inne pojazdy.

 

System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbliżających się do niego i mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym. System może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia.

 

Aktywny asystent parkowania ułatwia kierowcy znalezienie odpowiedniego miejsca do parkowania i zaparkowanie samochodu bez użycia rąk, za innym pojazdem albo równolegle do innych samochodów. System automatycznych świateł drogowych (AHB) zapobiega oślepianiu innych użytkowników drogi poprzez inteligentne sterowanie reflektorami samochodu.

 

Udoskonalona wersja systemu kontroli pasa ruchu (LKS) posiada funkcję wykrywania skraju jezdni (RED), która potrafi rozpoznać kraniec drogi i miejsce jej łączenia z nawierzchnią nienadającą się do bezpiecznej jazdy, np. z nieutwardzonym lub utwardzonym, żwirowym poboczem, czy pasem zieleni. System potrafi również zapobiegać niekontrolowanemu zjazdowi z jezdni, przykładając odpowiednie wartości momentu na kierownicy w celu dokonania korekty toru jazdy.

 

Systemy wykorzystywane przez model Puma wspomagają kierowcę także podczas jazdy po mieście. System aktywnego wspomagania hamowania potrafi wykrywać pieszych znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu, a także tych, którzy mogą wejść na drogę przed pojazdem.

 

Został zaprojektowany w celu redukowania skutków niektórych kolizji czołowych z udziałem pojazdów i pieszych, a także celem pomagania kierowcom w ich unikaniu. Puma została wyposażona w udoskonaloną wersję systemu, dysponującego kamerą o szerszym kącie obiektywu, który pomaga lepiej śledzić ruchy pieszych i rowerzystów.

 

W razie wypadku, system hamowania po kolizji pomaga zmniejszyć skutki potencjalnej kolizji wtórnej poprzez automatyczne zastosowanie umiarkowanego ciśnienia hamowania po wykryciu pierwszego zderzenia. Spowolnienie pojazdu może potencjalnie zmniejszyć obrażenia u pasażerów i pozwala uniknąć dalszych uszkodzeń pojazdu.

 

Inne rozwiązania zaprojektowane tak, by pomóc kierowcy Pumy w unikaniu wypadków obejmują:

 

  • Zaawansowany system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody, zaprojektowany do pracy przy prędkościach jazdy w mieście i na autostradzie, wykorzystuje radar i kamerę do wykrywania z wyprzedzeniem wolniej poruszających się lub nieruchomych pojazdów i zapewnia moment skręcający koła, co umożliwia kierowcy ominięcie pojazdu, z którym ryzyko kolizji byłoby wysokie,

 

  • Ostrzeżenie o wjeżdżaniu na drogę jednokierunkową „pod prąd” używa kamery zamontowanej za przednią szybą i korzysta z informacji systemu nawigacji w samochodzie, aby zapewnić kierowcy dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia, jeśli nieuważnie przejedzie on obok dwóch znaków "zakazu wjazdu" przed wjazdem na autostradę.

 

– Puma oferuje bogaty pakiet rozwiązań i systemów, których próżno szukać w innych modelach z tego segmentu – przekonuje Steffens. – Takie systemy jak funkcja bezprzewodowego ładowania czy układ Stop & Go zaprojektowano jako perfekcyjne uzupełnienie stylu życia współczesnego klienta. Dzięki nim użytkowanie modelu Puma staje się jeszcze prostsze i bardziej intuicyjne.

 

Puma uzyskała maksymalną ocenę bezpieczeństwa 5 gwiazdek, przyznaną przez niezależny instytut Euro NCAP, badający pojazdy w testach zderzeniowych. Zdobyła też komplet punktów, zarówno w zderzeniu z barierą, jak i w bardziej wymagającym bocznym zderzeniu ze słupem.Uznanie zyskały także systemy wsparcia, w tym układ aktywnego wspomagania hamowania, Inteligentny tempomat i system utrzymania na wybranym pasie ruchu.

 

Innowacyjne i kuszące

 

Właściciel Pumy może zdecydować się na wiele rozwiązań, zapewniających komfort w podróży, w tym debiutujące w tym segmencie przednie fotele z funkcją masażu lędźwiowego odcinka kręgosłupa, które mają zbawienny wpływ na napięte mięśnie pleców i sprawiają, że jazda staje się jeszcze bardziej relaksująca. System oferuje trójstopniowy zakres intensywności i kierunku masowania.

 

Fotel kierowcy ma regulację wysokości, podobnie jak przedni fotel pasażera. Oparcia obu zaprojektowano tak, aby dzięki ich płaskiej formie z zagłębieniem zyskać jak najwięcej przestrzeni dla kolan pasażerów drugiego rzędu. Konstrukcja siedziska w drugim rzędzie ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Pełnowymiarowe, otwierane panoramiczne okno dachowe sprawia, że kabina modelu Puma jest jeszcze bardziej przestronna i lepiej doświetlona. Okno, które wykonano z hartowanego i przyciemnianego szkła, składa się z dwóch paneli zajmujących niemal całą szerokość dachu.

 

Takie rozwiązania, jak zintegrowana bezprzewodowa ładowarka do smartfonów pozwalają łatwiej sprostać codziennym wyzwaniom życia zawodowego i towarzyskiego. Żadne z dwóch gniazd USB nie musi teraz być zajęte przez kabel do tradycyjnego ładowania, bowiem bezprzewodową ładowarkę umieszczono tuż pod panelem instrumentów. Urządzenie to potrafi wykryć kompatybilny sprzęt elektroniczny i samoczynnie zainicjować procedurę ładowania.

 

 

Podczas ładowania indukcyjnego urządzenia mogą pozostać podłączone przez Bluetooth do systemu łączności i rozrywki SYNC 3, co pozwala kierowcy sterować  za pomocą prostych poleceń głosowych dźwiękiem, nawigacją i podłączonymi smartfonami. System SYNC 3 obsługiwany jest poprzez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy. Jest on kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™, dostępnymi bez dodatkowych kosztów.

 

System FordPass Connect z modemem pokładowym sprawia, że nowy Ford Puma staje się mobilnym punktem dostępowym Wi-Fi, gwarantującym łączność bezprzewodową nawet dla 10 urządzeń. Dzięki aplikacji mobilnej FordPass, system oferuje szereg wygodnych usług, takich jak lokalizacja pojazdu, funkcja statusu pojazdu, która informuje kierowcę o poziomie paliwa w zbiorniku, stanie instalacji alarmowej, konieczności wymiany oleju, itd., a także funkcja zdalnego ryglowania i odryglowania zamków drzwi oraz zdalnego uruchamiania silnika w wersjach wyposażonych w siedmiostopniową przekładnię automatyczną.4

 

Opcjonalny system nagłośnienia firmy B&O został przygotowany z myślą o jakości dźwięku klasy premium, który zachowuje czystość brzmienia niezależnie od warunków jazdy. Jednym z elementów 10-głośnikowego zestawu jest zintegrowany subwoofer (150 x 200 mm), który gwarantuje niezwykłą jakość tonów niskich. Mimo iż subwoofer umieszczono w bagażniku, nie ogranicza on pojemności przedziału bagażowego. Położenie głośników wysokotonowych zostało zoptymalizowane, aby uzyskać szerszą scenę dźwiękową na poziomie siedzeń, zapewniając wspaniałe wrażenia akustyczne na wszystkich miejscach w samochodzie. Sercem systemu jest wzmacniacz sygnału cyfrowego o mocy 575 watów, który odpowiada za wyrównanie i miksowanie dźwięku, oferuje też wybór trybów dźwięku przestrzennego.

 

Ponadto kierowca może dostosować rodzaj i kolejność wyświetlania informacji systemów wspomagania jazdy i wskazówek nawigacji dzięki w pełni konfigurowalnemu zespołowi cyfrowych zegarów o powierzchni 12,3 cala. W celu płynnego wkomponowania modułu wskaźników w deskę rozdzielczą zastosowano technologię swobodnego formowania, umożliwiającą wygięcie górnych krawędzi. Panel zawiera obwody wbudowane w wyświetlacz, co umożliwiło projektantom nadanie mu kształtów wykraczających poza tradycyjną prostokątną formę.

 

Dodatkowo 24-bitowy zestaw wskaźników „true color” wyświetla szczegółowe, bardziej intuicyjne obrazy i ikony w pełnym spektrum kolorów, dzięki czemu stają się jaśniejsze, mniej męczące dla oczu i łatwiejsze do odczytania.

 

Nowy Ford Puma dołącza do rozrastającej się europejskiej gamy aut klasy SUV i zainspirowanych SUV-ami crossoverów, którą tworzą takie modele, jak m.in. Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, Kuga, Edge, oraz nowy Explorer Plug-In Hybrid.

 

Ford zatrudnił tu dodatkowo 1 700 pracowników i zainwestował około 200 milionów euro, aby wesprzeć produkcję Pumy w najnowocześniejszym zakładzie Forda w Krajowej (Craiova) w Rumunii. Wszystkie inwestycje Forda w zakłady w Krajowej od 2008 r. sięgają prawie 1,5 mld. euro.
 

 

– Nabieramy przekonania, że Puma trafi w gusta Europejczyków planujących zakup samochodu kompaktowego – powiedział Rowley. – Dołożyliśmy wszelkich starań, by zapewnić klientom uniwersalność, jakiej oczekują, dzięki której będą mogli jeździć najlepiej wyglądającym samochodem, jaki kiedykolwiek posiadali.

 

CENNIK i DANE TECHNICZNE nowej Pumy

 

 

1Deklarowane zużycie paliwa / zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 w aktualnym brzmieniu.

 

2Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.

 

3Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę.

 

4Tam, gdzie jest to dozwolone przez prawo.



Źródło: Ford, Mototarget.pl

 Pisaliśmy również
» Ford ulepsza systemy skomunikowania pojazdów dostawczych: modem, usługi komunikacyjne i aktualizacje bezprzewodowe teraz w standardzie
» Letni Salon Forda w Porcie Jastarnia już otwarty!

Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:

Nowy Ford Puma [CENNIK, ZDJĘCIA]:
w lewo
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
Puma 2020
© Ford
w prawo
 Inne artykuły
» Mazda 6 w wyjątkowej, limitowanej ofercie wakacyjnej 2020-07-10
  Mazda6 to wyrafinowany stylistycznie, komfortowy i bogato wyposażony samochód, który teraz dostępny jest w ofercie wakacyjnej już za 103 900 zł. Ten flagowy model Mazdy jest gotowy do odbioru w wybranych salonach, a możliwość kontaktu przez komunikator Gruveo ... więcej »

» Ford ulepsza systemy skomunikowania pojazdów dostawczych: modem, usługi komunikacyjne i aktualizacje bezprzewodowe teraz w standardzie 2020-07-10
  Ford Connectivity Ford zapewnia standardowe skomunikowanie z siecią zdecydowanej większości pojazdów dostawczych, pomagając klientom w rozwoju ich firm, podnoszeniu produktywności, optymalizowaniu czasu pracy pojazdów i zachowaniu technologicznej aktualności funkcji i systemów.... więcej »

» Lato bez VAT w salonach Volvo 2020-07-10
  XC40, XC60, XC90 Sprzedaż Volvo w Polsce wskazuje na to, że segment aut premium szybko odradza się po spowolnieniu związanym z pandemią. Aby kontynuować czerwcowy trend wzrostowy, szwedzka marka sięga po mocną ofertę „Lato bez VAT”. Dotyczy ona zarówno klientów ind... więcej »

» Pierwszy całkowicie elektryczny model CUPRY już w 2021 roku 2020-07-09
  CUPRA el-Born CUPRA el-Born połączy sportową dynamikę i zaawansowane technologie z założeniami zrównoważonej mobilności, minimalizującej wpływ na środowisko. Nowy model rozpędzi się do 50 km/h w zaledwie 2.9 sekundy, a dzięki akumulatorowi o pojemności 82 kWh, zapewni zasię... więcej »

» SEAT inwestuje w przyszłość 2020-07-09
  SEAT inwestuje w przyszlosc W trakcie konferencji 8 lipca SEAT ogłosił plany dalszego rozwoju firmy, wychodzące naprzeciw nowym wyzwaniom. Hiszpański producent planuje do 2025 roku przeznaczyć 5 miliardów euro na inwestycje, które utwierdzą innowacyjny i zrównoważony charakter firmy oraz... więcej »

» Carsten Intra zastąpi Thomasa Sedrana na stanowisku prezesa zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze 2020-07-09
  Carsten Intra Z dniem 1 września 2020 r. funkcję prezesa zarządu marki Volkswagen Samochody Dostawcze obejmie prof. dr Carsten Intra. Dotychczasowy prezes zarządu dr Thomas Sedran, będzie w przyszłości zarządzał pojazdami użytkowymi i aktywami inżynieryjnymi w ramach całej ... więcej »

» Wyniki badań: większość Polaków za dopłatami do aut elektrycznych, ale wolą model norweski 2020-07-09
  eup gama Większość ankietowanych Polaków jest zwolennikami programu dopłat do samochodów elektrycznych. Jednak forma wsparcia zaproponowana w programach Zielony Samochód, eVan i Koliber nie jest ich zdaniem najlepsza – wynika z badania przeprowadzonego przez Insi... więcej »

» Honda Civic Type R Limited Edition ustanawia nowy rekord okrążenia na legendarnym torze Suzuka 2020-07-09
  Civic Type R Limited Edition tor Suzuka Najbardziej ekstremalny Type R marki Honda – Civic Type R Limited Edition, ustanowił nowy rekord okrążenia* dla samochodu z napędem na przednie koła na znanym torze Suzuka w Japonii**, z czasem 2 minuty 23,993 sekundy.... więcej »

» Letni Salon Forda w Porcie Jastarnia już otwarty! 2020-07-09
  Letni Salon Forda 2020 W tym roku Letni Salon Forda odbywa się pod hasłem "Go Electric". Odwiedzający mogą obyć bezpłatne jazdy testowe najnowszą odsłoną Forda Kugi - najbardziej zelektryfikowanym modelem Forda w historii oraz hybrydową Pumą, a także przetestować 8-osobowe Turneo Cu... więcej »

» Audi Q4 Sportback e-tron concept [ZDJĘCIA] 2020-07-07
  Audi Q4 Sportback e-tron concept Z perspektywy technicznej są bliźniętami. Jeśli jednak spojrzymy na ich kształty, każdy z nich ma pewne charakterystyczne i niepowtarzalne cechy. Audi Q4 e-tron concept było na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w roku 2019 zapowiedzią pierwszego k... więcej »

» Zakład w Emden wkracza w erę elektromobilności 2020-07-07
  Volkswagen elektromobilnosc Emden Marka Volkswagen konsekwentnie realizuje plan przebudowy fabryk pod kątem uruchomienia w nich produkcji samochodów elektrycznych. Rozpoczęły się prace w zakładzie w Emden, z którego taśm w 2022 roku zaczną zjeżdżać samochody napędzane energią elektryczną.... więcej »

» CUPRA Formentor oficjalnym samochodem FC Barcelona 2020-07-07
  CUPRA Formentor FC Barcelona Autorski model hiszpańskiej marki został ogłoszony pierwszym w historii oficjalnym pojazdem klubu piłkarskiego FC Barcelona. Piłkarze klubu otrzymają możliwość szerokiej personalizacji swoich samochodów. W środę 8 lipca CUPRA uruchomi ogólnodostępną platformę ... więcej »

» Historia klimatyzacji. Jak letnie podróże stały się przyjemniejsze? 2020-07-06
  klimatyzacja seat Pierwszy układ chłodzenia, który został zamontowany w samochodzie, wcale nie był przeznaczony dla pasażerów. Wynalazek z 1884 roku, składający się z pojemnika wypełnionego lodem, miał zapobiegać przegrzewaniu się silnika. Półtora wieku późnej zaawansowane syst... więcej »

» Rene Rast po raz pierwszy poprowadził bolid Formuły E 2020-07-06
  Rene Rast Formula E Rozpoczął się ostatni etap przygotowań do wznowienia sezonu Formuły E. Podczas treningów na torze Lausitzring, nowy kierowca Audi René Rast przejechał swe pierwsze okrążenie za kierownicą bolidu Formuły E. To był jego debiut w zespole Audi Sport ABT Schaeffler... więcej »

» Elektryczny samochód dla każdego: nowy Opel Corsa e 2020-07-06
  Fleet Market 2019, Opel Corsa e 2019 pel Corsa demokratyzuje elektryczną mobilność. W zupełnie nowej, szóstej generacji modelu Corsa niemiecki producent po raz pierwszy oferuje zasilaną akumulatorami wersję elektryczną o zasięgu do 337 kilometrów (wg WLTP).... więcej »

» Niezapomniane wakacje? Tylko z Volkswagenem California 6.1! 2020-07-06
  Volkswagen California 6.1 Wakacje, to tradycyjnie czas wyjazdów, podróży, odkrywania nowych miejsc. Czas spokoju i beztroskiego spędzania czasu. Niecodzienny splot różnych okoliczności sprawił, ze w tym roku wielu z nas postawiło na indywidualne spędzanie urlopu, z dala od dużych hotel... więcej »

» Volvo Cars - czerwcowe odbicie sprzedaży w Polsce i na świecie 2020-07-06
  Volvo produkcja Sprzedaż Volvo Cars zaczyna szybko odradzać się po recesji spowodowanej pandemią koronawirusa. Sprzedaż w czerwcu była tylko o 2,1% niższa niż w czerwcu ubiegłego roku. Wzrost sprzedaży odnotowano w USA i Chinach. Spadek w Europie był minimalny. Swoją cegiełkę... więcej »

» Egzemplarze ID.3 1ST dostępne za pośrednictwem strony internetowej Volkswagena 2020-07-03
  ID.3 zero CO2 Osoby, które jako pierwsze chcą zostać posiadaczami przełomowego Volkswagena ID.3, od 3 lipca mogą zapoznać się z ofertą egzemplarzy modelu w limitowanej wersji 1ST dostępnymi za pośrednictwem strony internetowej www.volkswagen.pl.... więcej »

» Rusza sezon kartingowy 2020 2020-07-03
  karting 2020 Po długich miesiącach oczekiwania wreszcie rusza sezon kartingowy w Polsce. Już w najbliższy weekend na Autodromie Słomczyn będziemy świadkami inauguracji zarówno Kartingowych Mistrzostw Polski, jak i serii Rok Cup Poland oraz Rotax Max Challenge Poland. ... więcej »

» Co obejmuje bezpłatna usługa FordPass connect? 2020-07-03
  FordPass connect Ford zaoferował europejskim klientom szeroki wybór usług wspomagających funkcje pojazdów skomunikowanych z siecią, dzięki którym kierowcy mają możliwość kontrolowania i monitorowania kluczowych systemów w samochodach za pomocą swojego smartfona.... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158
Wyświetlane: 0 - 20 z 23159 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © WCOTY


A jednak się kręci
Najczęściej oglądane
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |