Kobiety sÄ… bardziej narażone na obrażenia doznane podczas wypadków samochodowych. Wynika to z różnic w anatomii, oraz z niższej wytrzymaÅ‚oÅ›ci ich szkieletu. Drugim problemem byÅ‚o to, że przez caÅ‚e lata manekiny zderzeniowe i wszelkie normy zderzeniowe korzystaÅ‚y z manekinów imitujÄ…cych budowÄ™ rosÅ‚ego mężczyzny. To mÄ™skie ciaÅ‚o byÅ‚o gÅ‚ównym punktem odniesienia dla inżynierów. Nasza marka przeÅ‚amaÅ‚a ten sposób myÅ›lenia.
Zmiana zaczęła siÄ™ okoÅ‚o 50 lat temu. W 1970 roku utworzono zespóÅ‚ ds. badaÅ„ wypadków drogowych Volvo. Od tego czasu zespóÅ‚ zebraÅ‚ i przeanalizowaÅ‚ dane z ponad 40 000 samochodów i 70 000 pasażerów. W toku prac bardzo szybko okazaÅ‚o siÄ™, że kobiety i dzieci wymagajÄ… odrÄ™bnego podejÅ›cia, by zapewnić im peÅ‚ne bezpieczeÅ„stwo. To pracy tego wÅ‚aÅ›nie dziaÅ‚u zawdziÄ™czamy powstanie systemu WHIPS (konstrukcja zagÅ‚ówka chroniÄ…ca odcinek szyjny krÄ™gosÅ‚upa) oraz SIPS (ochrona przed urazami ciaÅ‚a podczas uderzeÅ„ w bok pojazdu).
Oto wyniki badaÅ„, wnioski i systemy, dziÄ™ki którym Volvo jest równie bezpieczne dla wszystkich, niezależnie od pÅ‚ci, postury, czy wieku:
• Kobiety sÄ… ogólnie bardziej narażone na urazy szyjnego odcinka krÄ™gosÅ‚upa niż mężczyźni, gÅ‚ównie z powodu różnic anatomicznych. Aby temu zapobiec, Volvo wprowadziÅ‚o system Whiplash Protection System (WHIPS), który Å‚Ä…czy specyficznie uksztaÅ‚towany zagÅ‚ówek z przemyÅ›lanÄ… konstrukcjÄ… siedzenia. DziÄ™ki tej kombinacji, wsparta jest nie tylko gÅ‚owa, ale także plecy. Po jej wprowadzeniu, ryzyko odniesienia urazu szyi podczas wypadku z udziaÅ‚em kobiet, spadÅ‚ o poÅ‚owÄ™.
• Kobiety częściej niż mężczyźni doznajÄ… urazu klatki piersiowej w wypadkach drogowych z powodu różnic w wytrzymaÅ‚oÅ›ci szkieletu. Aby zapewnić optymalnÄ… ochronÄ™, Volvo Cars nieustannie rozwija swojÄ… konstrukcjÄ™ samochodu i wprowadza boczne poduszki powietrzne chroniÄ…ce pasażerów. System ochrony przed uderzeniami bocznymi (SIPS) opiera siÄ™ na inteligentnej strukturze wzmocnieÅ„, która zwiÄ™ksza ogólny poziom bezpieczeÅ„stwa. W rzeczywistoÅ›ci, wraz z bocznÄ… poduszkÄ… powietrznÄ… tuÅ‚owia, SIPS zmniejsza poważne obrażenia klatki piersiowej o ponad 50% u mężczyzn i kobiet, w porównaniu do samochodów Volvo przed wprowadzeniem SIPS.
• Kobiety byÅ‚y również w centrum uwagi podczas opracowywania nadmuchiwanej kurtyny (IC). Różnice wysokoÅ›ci miÄ™dzy ludźmi sprawiajÄ…, że kurtyny zakrywajÄ…ce caÅ‚Ä… powierzchniÄ™ okna jest istotnym elementem bezpieczeÅ„stwa, zapewniajÄ…cym niezbÄ™dnÄ… ochronÄ™ gÅ‚owy podczas zderzenia bocznego. Wraz z SIPS i bocznÄ… poduszkÄ… powietrznÄ… tuÅ‚owia, kurtyna zasÅ‚aniajÄ…ca okno zmniejsza ryzyko poważnych urazów gÅ‚owy o okoÅ‚o 75% w porównaniu do modeli Volvo, które tych systemów nie miaÅ‚y. Kurtyny chroniÄ… pasażerów zarówno przednich jak i tylnych siedzeÅ„.
• Aby dowiedzieć siÄ™ wiÄ™cej o ciężarnych kobietach w wypadkach, Volvo Cars opracowaÅ‚o pierwszy na Å›wiecie manekin (tzw. crash test dummy) do testowania zderzeÅ„, który odwzorowuje budowÄ™ ciaÅ‚a w Å›rednio zaawansowanej ciąży. Po ich zastosowaniu, dokonano obliczeÅ„ w jaki sposób pas bezpieczeÅ„stwa i poduszka powietrzna pomagajÄ… chronić kobietÄ™ i pÅ‚ód.
W ciÄ…gu ostatnich kilku lat inżynierowie Volvo zauważyli, że należy lepiej chronić lÄ™dźwiowy odcinek i w ogóle dolnÄ… część pleców pasażerów aut. W wyniku badaÅ„ powstaÅ‚a technologia, wprowadzona najpierw w XC90, a teraz we wszystkich samochodach opartych na platformie SPA. W konstrukcji foteli wbudowano konstrukcjÄ™ pochÅ‚aniajÄ…cÄ… energiÄ™, na przykÅ‚ad wtedy, gdy samochód wypadnie z drogi i z ogromnÄ… siÅ‚Ä… uderzy w podÅ‚oże. Ta technologia znacznie wykracza poza wymogi prawne stawiane producentom samochodów.
Dowiedz siÄ™ wiÄ™cej na temat podejÅ›cia Volvo Cars do bezpieczeÅ„stwa i dzielenia siÄ™ spostrzeżeniami na temat bezpieczniejszych samochodów dla każdego ciaÅ‚a: https://www.volvocars.com/intl/why-volvo/human-innovation/future-of-driving/safety.