FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1661 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1128 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Cztery pierścienie, napęd na cztery koła: 40 lat quattro
  Dodano: 2020-03-12
Wyświetlono: 171 razy
Cztery pierścienie, napęd na cztery koła: 40 lat quattro
„Quattro” znaczy „Audi”, a „Audi” znaczy „quattro”. Ten właśnie rodzaj napędu na cztery koła, od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od momentu, w którym pierwsze Audi quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały około 10,5 miliona pojazdów z układem napędowym quattro. Teraz nadszedł czas na kolejny rozdział w tej wyjątkowej historii sukcesu: wraz z prototypami Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback, cztery pierścienie wprowadzają nową technikę - elektryczny torque vectoring, czyli sterowany elektrycznie selektywny rozkład momentów napędowych między kołami.
foto © Audi

  • Rozwiązanie techniczne i historia sukcesu: około 10,5 miliona pojazdów z napędem na cztery koła quattro wyprodukowanych od 1980 r.
  • Nowe quattro z elektrycznym torque vectoring – selektywnym rozkładem momentów napędowych między kołami - w prototypach Audi e-tron S i e-tron S Sportback
  • Audi – pierwszy na świecie producent wytwarzający seryjnie auta z trzema silnikami elektrycznymi

 

 

40 lat napędu quattro: bilans sukcesów i paleta modeli

 

Napęd quattro przez 40 lat zbudował imponującą bazę sukcesów. Do końca roku 2019, koncern z Ingolstadt wyprodukował 10 448 406 aut z napędem na cztery koła, w tym 804 224 w samym tylko roku 2019.Prawie 45% wszystkich modeli Audi zbudowanych w 2019 r. było wyposażonych w układ napędowy quattro, a większość z nich pochodziła z fabryk w Changchun w Chinach i San José Chiapa w Meksyku. Zakłady Ingolstadt i Neckarsulm wyprodukowały w 2019 r. 258 765 nowych samochodów wyposażonych w słynną technikę napędu na cztery koła.

 

Układ napędowy quattro jest filarem marki Audi. Można go znaleźć w każdej serii modelowej za wyjątkiem kompaktowego A1. Wszystkie duże i mocne wersje pojazdów, jak również wszystkie modele S i RS, moc swoich jednostek napędowych przenoszą na drogę za pośrednictwem wszystkich czterech kół.

 

Napęd quattro 2.0: elektryczna funkcja torque vectoring

 

Teraz Audi prezentuje kolejny etap rozwoju napędu na cztery koła. W prototypach Audi e-tron S i e-tron S Sportback, napędowi quattro towarzyszyć będzie elektrycznie sterowany torque vectoring — selektywny rozkład momentów napędowych pomiędzy kołami. Proces ten trwa zaledwie kilka milisekund i może też włączać wysoki moment obrotowy, dzięki czemu pojazdem tym można pokonywać zakręty tak samo energicznie jak samochodem sportowym. Audi to pierwszy producent w segmencie premium, który stosuje tu technikę wykorzystania trzech silników elektrycznych i będzie ją wdrażał do produkcji seryjnej.

 

 

Dzięki modelom Audi e-tron oraz Audi e-tron Sportback, marka wchodzi w erę zrównoważonego transportu. W obu tych SUV-ach, przednią i tylną oś napędzają osobne silniki elektryczne. Zawieszenie i jednostki sterowania napędem ściśle ze sobą współpracują, idealnie regulując rozkład momentu obrotowego między osiami — bez przerw, płynnie, w ułamkach sekund.

 

 

Z uwagi na skupienie się przede wszystkim na wydajności, oba elektryczne SUV-y zazwyczaj wykorzystujątylkotylny silnik elektryczny. Jeśli jednak kierowca zażąda więcej mocy niż może zapewnić silnik tylnej osi, błyskawicznie załącza się silnik osi przedniej. Odbywa się to także predyktywnie, jeszcze zanim przy śliskiej nawierzchni lub podczas pokonywania zakrętów nastąpi poślizg albo samochód stanie się podsterowny, czy też nadsterowny. Wynikiem takiego działania jest wyjątkowa precyzja prowadzenia pojazdu. Sposób prowadzenia może być zmienny — od niezwykle stabilnego po sportowe – a zmieniać go można za pośrednictwem systemów regulacji zawieszenia.

 

Gwiazdorski skład: wersje mechanicznego układu napędowego quattro

 

Technika quattro marki Audi jest wszechstronna i precyzyjnie dostosowana do konkretnej koncepcji pojazdu. Cechą wspólną wszystkich tego typu modeli jest sposób współpracy układu z selektywnym rozkładem momentów napędowych między kołami — funkcją oprogramowania elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESC), który poprawia właściwości jezdne na granicy przyczepności, delikatnie przyhamowując koła w odpowiednich momentach.

 

W modelach z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu, stosuje się dwa różne rozwiązania techniczne, zależne od montowanej w danym modelu skrzyni biegów. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro współpracującego zautomatyczną skrzynią biegów tiptronic jestczysto mechaniczny, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy. Podczas normalnej jazdy przenosi on nieco więcej momentu na oś tylną, ale w razie potrzeby może skierować nawet 70% momentu na oś przednią lub nawet 85% na oś tylną. Napęd quattro z techniką ultra — montowany w modelach z automatyczną skrzynią biegów S tronic lub z przekładnią manualną — wykorzystuje układ dwusprzęgłowy. Oznacza to, że jego jednostka sterująca może w razie potrzeby w ułamkach sekund przenieść siły napędowe  z osi przedniej na wszystkie cztery koła, w wielu przypadkach z wyprzedzeniem. W porównaniu z napędem stałym, nie ma tu różnic w zakresie przyczepności i dynamiki jazdy.

 

Kompaktowe modele Audi z silnikami montowanymi poprzecznie, są wyposażone


w specjalny układ napędowy quattro. Jego sercem jest hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, dla lepszego podziału obciążeń między osiami montowane na końcu wału napędowego, przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. W wielu modelach sterowanie sprzęgłem jest tak dynamiczne, że może ono przenieść część momentu obrotowego z osi przedniej na tylną gdy tylko samochód zacznie wchodzić w zakręt. W sprzęgło wielopłytkowe wyposażone jest również Audi R8 — wysokiej klasy auto sportowe z silnikiem montowanym centralnie. W tym przypadku jest ono montowane na osi przedniej. W razie potrzeby przenosi moment obrotowy z kół tylnych na przednie.

 

40 lat quattro: kamienie milowe

 

W roku 1980 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie po raz pierwszy pokazano model Audi quattro. Prezentacja tego przełomowego modelu oznaczała wprowadzenie do samochodów osobowych napędu na cztery koła, który był lekki, kompaktowy, wydajny i pozbawiony naprężeń. Była to na ówczesne czasy absolutna nowość w tym segmencie pojazdów. Rewolucyjna koncepcja quattro od samego początku świetnie się nadawała do samochodów sportowych, a jednocześnie również do aut produkcji seryjnej. Oryginalne quattro o mocy 147 kW (200 KM) pozostawało w gamie modelowej Audi aż do roku 1991, przechodząc po drodze kilka technicznych modyfikacji. W 1984 r. dodano ekskluzywny wariant Sport quattro o mocy 225 kW (306 KM). W 1986 r. blokowany ręcznie międzyosiowy mechanizm różnicowy, który od samego początku był montowany w oryginalnym quattro, zastąpiono mechanizmem różnicowym typu Torsen, który mógł płynnie rozdzielać momenty napędowe.

 

W kolejnych latach marka kontynuowała udoskonalanie techniki quattro. Pierwszy model Audi TDI ze stałym napędem na cztery koła pojawił się w 1995 r. W roku 1999 technikę tę zastosowano w seriach modelowych A3 i TT, czyli w segmencie pojazdów kompaktowych. Kolejny duży krok zrobiono w 2005 r., dzięki międzyosiowemu mechanizmowi różnicowemu z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem mocy. W 2007 r. na przedniej osi Audi R8 pojawiło się sprzęgło wiskotyczne, a w kolejnym roku wprowadzono sportowy mechanizm różnicowy. quattro ultra dodano w 2016 r.

 

40 lat quattro: przewaga w sporcie motorowym

 

Marka Audi po raz pierwszy stanęła na starcie Rajdowych Mistrzostw Świata w roku 1981, a zaledwie sezon później zdominowała to wydarzenie. Zespół Audi zdobył tytuł mistrza w klasyfikacji producentów w 1982 r., a fiński kierowca Hannu Mikkola zdobył tytuł mistrza klasyfikacji kierowców w 1983 r. W 1984 r. marka Audi zdobyła oba tytuły, a mistrzem świata został Szwed Stig Blomqvist. W tym samym roku cztery pierścienie wprowadziły do stawki model Sport quattro z krótszym rozstawem osi, a w 1985 r. Sport quattro S1 o mocy 350 kW (476 KM). W 1987 r. Walter Röhrl pojechał po zwycięstwo w wyścigu górskim Pikes Peak (USA) specjalnie zmodyfikowanym modelem S1, co było pięknym podsumowaniem tych porywających rajdowych lat.

 

Następnie Audi przerzuciło się na wyścigi samochodów turystycznych. W 1988 r., samochodem Audi 200 zdobyło mistrzowskie tytuły w amerykańskiej serii wyścigów TransAm zarówno w klasyfikacji marek, jak i klasyfikacji kierowców, a w kolejnym roku osiągnęło duży sukces w serii IMSA GTO. W sezonie 1990/91 producent zgłosił duże V8 quattro do serii mistrzostw DTM (Deutsche Tourenwagenmeisterschaft), co zakończyło się zdobyciem dwóch tytułów mistrza klasyfikacji kierowców. Model A4 quattro Supertouring, w 1996 r. wziął udział w czterech mistrzostwach krajowych — i wszystkie je wygrał. Dwa lata później, europejscy organizatorzy mocą nowych uregulowań, prawie całkowicie wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych.

 

Kolejne wyścigowe Audi z napędem na cztery koła – hybrydowe Audi R18 e-tron quattro - stanęło na torze w roku 2012. Tu rozwiązanie quattro było jeszcze inne. Silnik spalinowy V6TDI napędzał tylne koła, podczas gdy akumulator koła zamachowego dostarczał odzyskaną energię do dwóch silników elektrycznych na osi przedniej. Samochód wykorzystywał układ napędowy quattro chwilowo, podczas przyspieszania. Jego bilans wygranych robi duże wrażenie: trzy zwycięstwa łączne w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz po dwa tytuły mistrzowskie dla kierowców i marki w World Endurance Championship (WEC).

 

40 lat quattro: Przewaga Dzięki Technice

 

quattro jest ikoną. Ta nazwa jest synonimem bezpiecznej jazdy i sportowego charakteru, fachowej wiedzy technicznej i dominacji nad konkurencją. Jednym zdaniem to po prostu Przewaga Dzięki Technice. Jej pozycję potwierdza sukces modeli quattro na drogach i torach wyścigowych, ale również seria legendarnych reklam telewizyjnych i kampanii reklamowych. W roku 1986, zawodowy kierowca rajdowy Harald Demuth, wjechał modelem Audi 100 CS quattro w górę skoczni narciarskiej w fińskim kurorcie Kaipola. Mistrz torów wyścigowych, Szwed Mattias Ekström dokonał podobnego wyczynu w 2019 r. samochodem Audi e-tron quattro wyposażonym w trzy silniki elektryczne — wjechał po najbardziej stromym odcinku toru narciarskiego Streifw Kitzbühel, pokonując stok o nachyleniu dochodzącym miejscami nawet do 85%.

 

Fakty i liczby

 

40 lat Audi quattro

 

Bilans sukcesów

 

  • Prawie 10,5 miliona samochodów z napędem na cztery koła quattro wyprodukowanych od 1980 r.
  • Łącznie w 2019 r.: na całym świecie zbudowano 804 224 samochody z napędem quattro, z czego 258 765 w Niemczech.
  • Technika quattro jest stosowana standardowo we wszystkich modelach Audi
    o dużej mocy

 

Techniki mechanicznego napędu quattro

 

  • Szeroka gama rozwiązań technicznych: stały napęd quattro na cztery koła, quattro z techniką ultra w modelach z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu oraz sportowy mechanizm różnicowy w wielu modelach najwyższej klasy
  • Napęd quattro ze sprzęgłem wielopłytkowym w modelach z silnikami montowanymi poprzecznie i w sportowym R8

 

Elektryczny napęd na cztery koła

 

  • Modele Audi e-tron i e-tron Sportback są wyposażone w dwa oddzielnie sterowane silniki elektryczne
  • W prototypach Audi e-tron S i e-tron S Sportback zamontowano po trzy silniki elektryczne, z czego dwa na osi tylnej połączone są z elektryczną funkcją torque vectoring

 

Kamienie milowe techniki quattro

 

  • Od 1980 do 1999 r.: oryginalne quattro z roku 1980 i Sport quattro z 1984 z manualnie blokowanym międzyosiowym mechanizmem różnicowym; mechanizm różnicowy Torsen pojawia się w roku 1986; modele TT i A3 z napędem quattro wyjeżdżają na drogi w roku 1999.
  • Od 2000 do 2020 r.: międzyosiowy mechanizm różnicowy z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem mocy w 2005 r.; Audi R8 ze sprzęgłem wiskotycznym w 2007 r.; sportowy mechanizm różnicowy w 2008 r.; napęd quattro z techniką ultra w 2016 r.

 

quattro w sporcie motorowym

 

  • Lata ‘80.: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 1982–1984; trzy zwycięstwa w wyścigu górskim Pikes Peak w latach 1985–1987; ogromny sukces w seriach TransAm i IMSA GTO w Stanach Zjednoczonych
  • Lata ‘90.: tytuły mistrzowskie kierowców w wyścigach DTM w latach 1990 i 1991; siedem tytułów w kategorii samochodów superturystycznych w jednym tylko sezonie 1996
  • Lata 2010.: trzy zwycięstwa w wyścigu w Le Mans i cztery tytuły World Endurance Championship (WEC) dla Audi R18 e-tron quattro

 

Rozszerzoną wersję informacji dotyczących historii, rozwiązań technicznych i przyszłości napędu quattro znaleźć można w banku prasowym Audi, pod adresem: http://audi.press-bank.pl/artykul,36611,40_lat_quattro__zwycieska_technika_audi



Źródło: Audi, Mototarget.pl

 Pisaliśmy również
» AUDI AG osiągnęło cele finansowe i wyznacza dalszy kurs na osiągnięcie długoterminowej konkurencyjności
» Audi RS 5 DTM: nowe szaty dla mistrzowskiego samochodu [ZDJĘCIA]
 Inne artykuły
» Volvo wprowadza procedury bezpieczeństwa w okresie epidemii 2020-03-30
  Volvo koronawirus Branża samochodowa, choć przeżywa wyraźne spowolnienie, nadal funkcjonuje. Przemieszczanie się w niezbędnych potrzebach własnym samochodem jest znacznie bezpieczniejsze niż korzystanie z transportu publicznego. Utrzymanie prywatnej mobilności staje się prioryt... więcej »

» Marka Volkswagen Samochody Dostawcze oraz Volkswagen Poznań wydłuża czas przerwy w produkcji 2020-03-29
  Volkswagen Poznan 2020 fabryka Poznan Volkswagen Samochody Dostawcze oraz Volkswagen Poznań wydłuża okres wstrzymania produkcji o kolejny tydzień, do Świąt Wielkanocnych tj. 10 kwietnia. Marka reaguje tym samym na zmniejszone zapotrzebowanie rynku na lekkie samochody dostawcze jak również ryzyko b... więcej »

» SEAT podsumowuje rekordowy rok 2019 i wskazuje wyzwania na 2020 2020-03-29
  seat wyniki finansowe 2020 SEAT ogłosił raport finansowy za rekordowy pod względem wyników 2019 rok. Hiszpański producent odnotował zysk operacyjny na poziomie 346 milionów euro, czyli o 17,5% wyższym niż w 2018 roku (294 milionów). Natomiast obrót wzrósł o 11,7% i wyniósł 11,157 miliar... więcej »

» Volkswagen przedłuża zawieszenie produkcji 2020-03-29
  Volkswagen fabryka Wrzesnia Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Dostawcze i Volkswagen Group Components przedłużają zawieszenie produkcji w niemieckich zakładach o cztery dni robocze, co jest odpowiedzią na spadek popytu na samochody i na wyzwania, które stoją przed łańcuc... więcej »

» Mitsubishi Outlander PHEV 2020 już w polskiej ofercie [Outlander PHEV cennik, ZDJĘCIA] 2020-03-25
  Outlander PHEV 2020 W polskich salonach Mitsubishi Motors można już składać zamówienia na najnowszy model Mitsubishi Outlander PHEV 2020 - pierwszy i obecnie najpopularniejszy na świecie i w Europie samochód SUV z elektrycznym napędem hybrydowym i zasilaniem z gniazdka (plug-in).... więcej »

» Volvo Cars i Polestar przywracają produkcję w Chinach, zakłady w Szwecji i USA mają 20 dni przerwy 2020-03-24
  Volvo fabryka Chiny Volvo Chiny W trosce o zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego swoim pracownikom, zarząd Volvo Cars podjął decyzję o wstrzymaniu produkcji w szwedzkich i amerykańskich fabrykach od 26 marca do 14 kwietnia. Ta informacja zbiegła się z dobrą wiadomością, że wznowiły produkcj... więcej »

» Jak powinniśmy dezynfekować samochód? 2020-03-24
  Das WeltAuto 2020 Podróżowanie w dobie aktualnych wydarzeń stało się sporym wyzwaniem. Pandemia koronawirusa powodującego chorobę COVID-19 sprawiła, że każde wyjście z domu stwarza potencjalne możliwości zakażenia się wirusem. Dlatego najlepiej powstrzymać się lub zminimalizowa... więcej »

» Jak działa samochód elektryczny? 2020-03-24
  SEAT Mii electric wnetrze Na koniec 2019 roku po polskich drogach jeździło o 95% więcej samochodów elektrycznych niż rok wcześniej*. Wiele osób jednak wciąż zastanawia się, jak właściwie wygląda ich użytkowanie. Największe wątpliwości budzą sposób ładowania, bezpieczeństwo i moc pojazd... więcej »

» Volvo Car Poland apeluje do kierowców: wolniejsza jazda, mniej ludzi w szpitalach 2020-03-23
  Wypadki Polska wypadki na drogach Epidemia koronawirusa stanowi duże obciążenie dla polskiej służby zdrowia, a wiele wskazuje na to, że szczyt zachorowań i największe oblężenie szpitali jeszcze przed nami. Tymczasem w Polsce w ubiegłym roku rannych w wypadkach było ponad 35 000 osób, a kolejny... więcej »

» Bezpieczna taksówka: nowe rozwiązania w czasach pandemii 2020-03-23
  Carpol przegroda Polska firma Carpol, która do tej pory specjalizowała się głównie w produkcji zabudów do aut dostawczych, zaczyna również sprzedawać przegrody do taksówek osobowych. Szybka reakcja na obecną sytuację związaną z koronawirusem, przyspieszyła decyzję firmy o wpro... więcej »

» Techniczny kamień milowy - eksperci chwalą technologię Car2X Volkswagena 2020-03-23
  Car2X Volkswagen 2020 Za sprawą innowacyjnej technologii Car2X nowy Golf może pomóc kierowcom zapobiegać wypadkom dzięki bezprzewodowemu łączeniu się z innymi pojazdami i z infrastrukturą drogową. Organizacja Euro NCAP wyraziła swoje uznanie dla funkcji ostrzegania o zbliżaniu się ... więcej »

» Elektryczny napęd: nowy e-BULLI, czyli crossover czerpiący z klasyki i z najnowszych rozwiązań samochodów elektrycznych 2020-03-23
  e-BULLI 2020 Volkswagen Samochody Dostawcze (VWSD) prezentuje model e-BULLI: w pełni elektryczny, bezemisyjny samochód. Auto koncepcyjne, wyposażone w najnowsze, pochodzące z elektrycznych samochodów marki Volkswagen systemy napędowe, zbudowane zostało na bazie wyprodukowa... więcej »

» Historia sukcesu Mitsubishi Outlander PHEV 2020-03-23
  Outlander PHEV 2020 SILNIKI W ciągu ostatnich lat globalny przemysł samochodowy zaczął wykorzystywać elektromobilność jako wkład w walkę ze zmianami klimatycznymi, opracowując samochody koncepcyjne i tworząc sojusze, by przyspieszyć prace, jakich wymaga osiągnięcie postępu, zarówno w zak... więcej »

» W ramach akcji Serwis #zostańwdomu Ford Polska wprowadza nowe bezpłatne usługi mające na celu zapobieganiu rozprzestrzeniania się COVID-19 2020-03-20
  Ford zostan w domu 2020 Ford Polska wprowadza bezpłatne usługi w ramach akcji Serwis #zostańwdomu. Obejmują one odbiór pojazdu od klienta (door to door), pełną dezynfekcję przed przekazaniem auta oraz pakiet Ford Video Check. Wszystkie działania koncentrują się przede wszystkim na za... więcej »

» AUDI AG osiągnęło cele finansowe i wyznacza dalszy kurs na osiągnięcie długoterminowej konkurencyjności 2020-03-19
  Audi AG Audi przez trudny rok budżetowy 2019 przeszło stabilnym kursem. Koncern systematycznie zmniejszał zapasy WLTP i w wysoce konkurencyjnym otoczeniu osiągnął nieco wyższy poziom dostaw samochodów marki Audi niż w roku poprzednim. Przychody w wysokości 55,7 mld eu... więcej »

» Marka Volkswagen wkracza w elektryczną erę 2020-03-19
  ID.3 premiera Marka Volkswagen Samochody Osobowe wchodzi wzmocniona w kolejną fazę transformacji. Mimo kurczącego się rynku główna marka koncernu Volkswagen dostarczyła klientom w ubiegłym roku 6,3 miliona samochodów – najwięcej w swojej historii.... więcej »

» Zobacz, jak nowy SEAT Leon wygląda na drodze [ZDJĘCIA, FILM] 2020-03-19
  Seat Leon 2020 na drodze SEAT Leon czwartej generacji po raz pierwszy wyjechał na drogę bez kamuflażu. Samochód zwraca uwagę nie tylko wysublimowanym designem, ale także wyższym stopniem automatyzacji i pełną łącznością z siecią.... więcej »

» Pociągi zamiast ciężarówek: redukcja emisji CO2 w procesach logistycznych Volvo Cars 2020-03-18
  Volvo pociagi Volvo Cars ogranicza emisję dwutlenku węgla generowaną poprzez procesy logistyczne. Transporty między zakładami produkcyjnymi i składami nowych aut będą realizowane drogą kolejową, a nie za pomocą transportu drogowego.... więcej »

» Pozytywne wyniki koncernu Volkswagen oraz należących do niego marek w 2019 roku 2020-03-18
  Herbert Diess 2020 Niemal wszystkie marki koncernu Volkswagen zamknęły rok obrachunkowy 2019 lepszymi wynikami finansowymi niż poprzedni. Dr Herbert Diess, Prezes Zarządu Volkswagen AG, stwierdził: „Rok 2019 był dla koncernu Volkswagen bardzo udany. Przygotowaliśmy fundame... więcej »

» Nissan, TenneT i The Mobility House: samochody elektryczne magazynują nadwyżki energii z farm wiatrowych i przyczyniają się do ograniczenia emisji CO2 2020-03-18
  Nissan Leaf Mototarget Operator systemów przesyłowych TenneT, największy na świecie producent samochodów elektrycznych Nissan oraz firma technologiczna The Mobility House zrealizowały ważny projekt w zakresie podłączania pojazdów do sieci elektroenergetycznej (vehicle-to-grid; V2G),... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146
Wyświetlane: 0 - 20 z 22904 rekordów
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |