-
Wyostrzony język stylistyczny modeli RS i nowa koncepcja obsługi
-
Silnik V6 biturbo z bardzo wysokim momentem obrotowym
-
NapÄ™d quattro, sportowy mechanizm różnicowy i system kontroli dynamiki jazdy (DRC)
„Modele RS 5 to samochody bardzo dynamiczne, a jednoczeÅ›nie uniwersalne” — mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH. „StaÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro zapewnia RS 5* dodatkowÄ… przyczepność, dynamikÄ™ i stabilność - zalety, które Audi zaprezentowaÅ‚o już 40 lat temu w pierwszym modelu quattro i które od tego czasu optymalizuje. DziÄ™ki opcjonalnemu, sportowemu dyferencjaÅ‚owi tylnej osi, który aktywnie rozdziela moment obrotowy miÄ™dzy koÅ‚ami, prowadzenie tego samochodu jest jeszcze bardziej spontaniczne.”
Zredukowana i funkcjonalna: stylistyka zewnętrzna
RS 5 — zarówno jako dwudrzwiowej Coupé, jak i jako piÄ™ciodrzwiowy Sportback — pozostaje wierne swym sportowym genom i kontynuuje sportowy i elegancki charakter poprzedników. Najlepszym dowodem na to jest trójwymiarowa, przypominajÄ…ca falÄ™ linia ramion. Tak jak w przypadku oryginalnego Audi quattro, RS 5 robi wrażenie doskonale zbalansowanymi proporcjami: dÅ‚uga maska silnika, wiÄ™kszy rozstaw osi i krótkie zwisy, podkreÅ›lajÄ… jego sportowy charakter.
W porównaniu z Audi A5, nowa osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe jest bardziej pÅ‚aska i szersza. Grill osÅ‚ony w charakterystycznej dla modeli RS trójwymiarowej strukturze plastra miodu, jest utrzymany w bÅ‚yszczÄ…cej, czarnej kolorystyce. Widoczne nad grillem atrapy wlotów powietrza przywoÅ‚ujÄ… na myÅ›l klasyczny model Audi Sport quattro z 1984 r. AlternatywÄ… dla standardowych reflektorów diodowych Matrix sÄ… charakterystyczne dla modeli RS przyciemnione reflektory diodowe Matrix ze Å›wiatÅ‚em laserowym Audi. Duże, imponujÄ…ce boczne wloty powietrza majÄ… nowy, piÄ™ciokÄ…tny i geometryczny ksztaÅ‚t.
Gdy spojrzeć na auto z boku, w oczy rzucajÄ… siÄ™ nowe listwy progowe. Intensywna gra Å›wiateÅ‚ i cieni powoduje, że wizualnie niektóre elementy wydajÄ… siÄ™ być bardziej pÅ‚askie i gÅ‚Ä™bsze. Nadkola poszerzone po każdej stronie o 15 mm odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ do DNA quattro. Podobnie jak w RS 6 i w RS 7, nowy zderzak i wkÅ‚adka dyfuzora, tak charakterystyczne dla serii RS, akcentujÄ… tyÅ‚ pojazdu. ImponujÄ…cy dyfuzor podkreÅ›la obecność w tym modelu ukÅ‚adu wydechowego RS zakoÅ„czonego owalnymi, chromowanymi rurami wydechowymi umieszczonymi na obu koÅ„cach zderzaka. W przypadku ukÅ‚adu wydechowego RS sport, koÅ„cówki rur wydechowych sÄ… czarne i wiÄ™ksze. Montowany na pokrywie bagażnika spojler (czarny lub opcjonalnie w kolorze karbonu) stylistycznie wykaÅ„cza tyÅ‚ pojazdu.
Pakiety stylistyczne „LÅ›niÄ…ca czerÅ„”, „Matowe aluminium” i „Carbon” nadajÄ… wielu elementom jeszcze bardziej zindywidualizowanego wyglÄ…du. Lakiery niebieski Turbo, czerwony Tango oraz opcje metaliczne wnoszÄ… do palety kolorystycznej nieco Å›wieżoÅ›ci.
Indywidualizacja i wysoka jakość: wnętrze
We wnÄ™trzu nowego RS 5 dominujÄ… poziome linie i nowy – dostÄ™pny opcjonalnie - pakiet stylistyczny RS w kolorze czarnym z kontrastujÄ…cymi szarymi przeszyciami. Sportowe fotele RS z mocno zarysowanymi konturami można regulować elektrycznie w wielu kierunkach. Na ich oparciach wytÅ‚oczono logo RS. Standardowo tapicerkÄ™ wykonano z poÅ‚Ä…czenia skóry i pikowanej tkaniny Alcantara. Na życzenie, tapicerka może być wykonana ze skóry Feinnappa. NowoÅ›ciÄ… w modelach RS 5 sÄ… panele ozdobne z karbonu w matowym kolorze.
Dotyk zamiast pokrętła: nowa koncepcja obsługi
Futurystyczna stylistyka wnętrza harmonizuje z nową koncepcją obsługi skupioną w 10,1-calowym wyświetlaczu dotykowym MMI. Bazą dla koncepcji obsługi jest modułowa platforma infotainment trzeciej generacji - MIB 3. Duży wyświetlacz wyposażony w akustyczne potwierdzenie wykonywanych operacji wygląda niczym zawieszony w przestrzeni i jest delikatnie skierowany w stronę kierowcy.Struktura menu jest prosta i intuicyjna - jak w smartfonie. Funkcja sterowania głosowego z przetwarzaniem języka naturalnego sprawia, że system rozumie zwroty z języka potocznego.
Jeżeli auto jest wyposażone w najbardziej zaawansowanÄ… wersjÄ™ systemu infotainment - MMI Navigation plus, widok „Monitor RS” dostÄ™pny na centralnym wyÅ›wietlaczu MMI pozwala wyÅ›wietlić informacje o temperaturze silnika i skrzyni biegów, o maksymalnych wartoÅ›ciach przyspieszenie wzdÅ‚użnego i bocznego oraz o ciÅ›nieniu i temperaturze opon. Widok specjalny RS na 12,3-calowym ekranie Audi virtual cockpit pokazuje ciÅ›nienie w oponach, moment obrotowy, moc, temperaturÄ™ oleju silnikowego, ciÅ›nienie doÅ‚adowania i przeciążenie. Ponadto za pomocÄ… przycisku na kierownicy można na nim wyÅ›wietlić czasy okrążeÅ„ i przyspieszenia
od 0 do 100 km/h.
Siła ciągu: napęd
Ogromna siÅ‚a ciÄ…gu i wysoka moc w poÅ‚Ä…czeniu z wydajnoÅ›ciÄ…: Moc wyjÅ›ciowa silnika 2.9 TFSI pozostaje niezmieniona i wynosi 331 kW (450 KM) (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 9,7 – 9,3 (Coupé), 9,9 – 9,4 (Sportback); emisja CO2
w trybie jazdy mieszanej w g/km: 220-210 (Coupé), 223-214 (Sportback). Jednostka napÄ™dowa V6 biturbo zapewnia prÄ™dkość obrotowÄ… od 1900 do 5000 obr./min. Podczas procesu wchodzenia na obroty, każda z turbosprężarek dostarcza sprężone powietrze do bloku cylindrów, a na waÅ‚ korbowy przekazywany jest moment obrotowy rzÄ™du 600 Nm. Oba modele RS od 0 do 100 km/h rozpÄ™dzajÄ… siÄ™
w 3,9 sekundy. Na życzenie, Audi Sport GmbH może podnieść prędkość maksymalną z 250 km/h do 280 km/h.
Moc silnika przenoszona jest przez dostosowanÄ… do sportowej jazdy oÅ›miostopniowÄ…, automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów tiptronic. Kierowca może zmieniać biegi przy pomocy powiÄ™kszonych, aluminiowych manetek przy kierownicy. Podczas normalnej jazdy, rozkÅ‚ad mocy miÄ™dzy osie przedniÄ… i tylnÄ… wynosi 40:60 — taki asymetryczny podziaÅ‚ momentu obrotowego gwarantuje sportowe prowadzenie
z przewagÄ… napÄ™du na oÅ› tylnÄ…. W razie potrzeby, miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy może przekierować nawet 60% mocy silnika na oÅ› przedniÄ… lub 80% na oÅ› tylnÄ…. DynamikÄ™ jazdy jeszcze bardziej zwiÄ™ksza opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy miÄ™dzy koÅ‚ami tylnej osi.
Audi RS 5 Coupé zużywa tylko 9,3 l paliwa na 100 km; RS 5 Sportback — 9,4 l. Emisje CO2 tych pojazdów wynoszÄ… odpowiednio 210 g/km i 214 g/km. (wg. WLTP).
Zestrojone do sportowej jazdy: zawieszenie
Sztywno zestrojone zawieszenie RS sport to doskonaÅ‚y partner mocnego napÄ™du. Na życzenie dostÄ™pne jest zawieszenie RS sport plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy (DRC). Zapewnia ono czysto hydraulicznÄ…, a co za tym idzie natychmiastowÄ… stabilizacjÄ™ nadwozia w czasie jazdy. Koncepcja ta poprawia wydajność i daje wyraźnie wyczuwalne różnice podczas jazdy w poszczególnych trybach (comfort, auto, dynamic) systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.
Poza znanymi już trybami jazdy comfort, auto i dynamic, dostÄ™pne sÄ… dwa nowe: RS1 i RS2. Można je indywidualnie skonfigurować, zapisać, a nastÄ™pnie wybierać za pomocÄ… przycisku RS Mode na kierownicy. System Audi drive select ma wpÅ‚yw na dziaÅ‚anie ważnych elementów technicznych, w tym silnika, skrzyni biegów tiptronic, ukÅ‚adu kierowniczego, a także podzespoÅ‚ów opcjonalnych, takich jak amortyzatory, dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy, sportowy mechanizm różnicowy i klapy w ukÅ‚adzie wydechowym.
RS 5 Coupé i RS 5 Sportback sÄ… standardowo wyposażone w 19-calowe felgi. Na życzenie dostÄ™pne sÄ… felgi 20-calowe w trzech nowych wariantach stylistycznych; w jednym z nich koÅ‚a sÄ… frezowane i pomalowane na matowy brÄ…z.
Więcej informacji, zdjęcia oraz materiały video o odmłodzonych modeliach RS 5 znaleźć można tu: