-
Design z wydÅ‚użonymi bocznymi liniami stylistycznymi i z dachem w stylu coupé
-
Jednostki napędowe TDI i TFSI o wysokiej wydajności i osiągach
-
Standardowy kokpit cyfrowy i dotykowy wyświetlacz, gama usług z pakietu connect
Nowe Audi A3 Limousine ma bardzo sportowy, a zarazem elegancki wyglÄ…d. W porównaniu z poprzednikiem, samochód jest teraz o 4 cm dÅ‚uższy (dÅ‚ugość: 4,5 m), choć rozstaw osi pozostaÅ‚ bez zmian. Szerokość auta wzrosÅ‚a o 2 cm, do 1,82 m, a jego wysokość o 1 cm, do 1,43 m. WpÅ‚ynęło to na zwiÄ™kszenie przestrzeni nad gÅ‚owÄ… – o dobre 2 cm z przodu, gdzie równoczeÅ›nie pozycja fotela kierowcy jest niższa – oraz po bokach. Pojemność bagażnika – 425 l. – jest dokÅ‚adnie taka sama jak w modelu poprzednim.
Emanująca mocą i elegancka: stylistyka zewnętrzna
Przód samochodu zdominowany jest przez dużą osÅ‚onÄ™ chÅ‚odnicy Singleframe z grillem z kratownicÄ… w stylistyce plastra miodu. Po jej obu bokach umieszczono charakterystyczne reflektory. Ich zewnÄ™trzne krawÄ™dzie tworzÄ… trapezoidalne kÄ…ty zbiegajÄ…ce ku doÅ‚owi. W najbardziej rozbudowanej wersji wyposażonej w reflektory diodowe Matrix LED w kÄ…tach tych umieszczono nowe, cyfrowe Å›wiatÅ‚a do jazdy w dzieÅ„. ÅšwiatÅ‚a te skÅ‚adajÄ… siÄ™ z matrycy pikseli zbudowanej z 15 diodowych segmentów, które mogÄ… być indywidualnie uruchamiane i nadajÄ… poszczególnym wersjom A3 Limousine unikalnego charakteru.
W Audi A3 Sportback linia nadwozia biegnÄ…ca nad progami auta, tuż przed tylnym nadkolem wznosi siÄ™ w kierunku tylnych Å›wiateÅ‚, akcentujÄ…c w ten sposób krótki tyÅ‚ auta. W Limousine natomiast linia boczna ciÄ…gnie siÄ™ aż po tylny zderzak. PodkreÅ›la to dÅ‚ugość pojazdu (Limousine jest o 15 cm dÅ‚uższe niż Sportback) i nadaje bokom eleganckiego wyglÄ…du. WklÄ™sÅ‚a powierzchnia poniżej linii ramion dodatkowo akcentuje progi i krawÄ™dzie. W takich miejscach dokÅ‚adnie zaobserwować można grÄ™ Å›wiateÅ‚ i cieni na powierzchniach. Linia dachu od sÅ‚upka B dynamicznie opada – podobnie jak wyglÄ…da to w autach typu coupé – i koÅ„czy siÄ™ efektownym spojlerem na klapie bagażnika. Spojler – opcjonalnie dostÄ™pny w wersji z carbonu – wizualnie akcentuje tyÅ‚ auta i podkreÅ›la mocny wyglÄ…d czterodrzwiowej limuzyny.
Opływowe nadwozie
Wyższy tyÅ‚ oraz duży dyfuzor znacznie poprawiajÄ… aerodynamikÄ™ auta w porównaniu z jego poprzednikiem. W wyniku tego, nowe A3 Limousine z jednostkÄ… napÄ™dowÄ… 2.0 TDI 110 kW (150 KM) osiÄ…ga wartość oporu Cd rzÄ™du 0,25, która jest o 0,04 punktu Cd lepsza niż w pierwszej generacji tego modelu. Przyczynia siÄ™ do tego również wlot powietrza z dwoma elektrycznie regulowanymi moduÅ‚ami żaluzji montowanymi tuż za Singleframe. Inteligentnie i w zależnoÅ›ci od potrzeb sterujÄ… one wlatujÄ…cym powietrzem. Dodatkowo na opÅ‚ywowość nadwozia i na redukcjÄ™ oporów powietrza wpÅ‚ywajÄ…: osÅ‚ony podwozia, lusterka zewnÄ™trzne o poprawionej aerodynamice oraz aktywne chÅ‚odzenie hamulców.
Ukierunkowany i zdigitalizowany: kokpit
Kokpit nowego Audi A3 Limousine jest w peÅ‚ni ukierunkowany na kierowcÄ™ – zarówno jeÅ›li chodzi o jego design, jak i o wyÅ›wietlacz i elementy sterujÄ…ce. Åšrodkowy panel przyrzÄ…dów z centralnym ekranem systemu MMI touch jest delikatnie zwrócony w stronÄ™ kierowcy. Ekran ma przekÄ…tnÄ… 10,1 cala, a jego obsÅ‚uga jest bardzo intuicyjna. Standardowo system zawiera funkcjÄ™ wykrywania pisma odrÄ™cznego oraz funkcjÄ™ obsÅ‚ugi gÅ‚osowej jÄ™zykiem potocznym, która opcjonalnie może wykorzystywać możliwoÅ›ci chmury danych. Deska rozdzielcza z ekranem o przekÄ…tnej 10,25 cala, znajdujÄ…ca siÄ™ za kierownicÄ… w zasiÄ™gu wzroku kierowcy, już w wersji bazowej jest cyfrowa. W rozbudowanej wersji Audi virtual cockpit plus, jej ekran ma 12,3 cala i można na nim wybrać jeden z trzech widoków – w tym widok sportowy o dynamicznym designie i z pochyÅ‚ymi cyframi. Wskaźniki obrotów i prÄ™dkoÅ›ci sÄ… tu ukazane w formie diagramów sÅ‚upkowych z czerwonymi elementami graficznymi.
PoÅ‚Ä…czony z sieciÄ…: od systemów infotainment, aż po systemy wsparcia kierowcy
NajwyższÄ… wersjÄ… rozbudowy systemów infotainment w nowym A3 Limousine jest system MMI Navigation plus osadzony na moduÅ‚owej platformie infotainment trzeciej generacji MIB 3. MIB 3 ma aż o dziesięć razy wiÄ™kszÄ… moc obliczeniowÄ… niż platforma poprzedniej generacji, sprawia, że samochód poÅ‚Ä…czony jest z sieciÄ… w standardzie LTE Advanced oraz daje kierowcy i pasażerom możliwość poÅ‚Ä…czenia z internetem za poÅ›rednictwem pokÅ‚adowego hotspotu Wi-Fi. MMI Navigation plus oferuje natomiast w standardzie szerokÄ… gamÄ™ usÅ‚ug Audi connect, w tym informacje online o natężeniu ruchu, bieżące informacje, a także zdjÄ™cia, czasy otwarcia i opinie użytkowników o wybranych, interesujÄ…cych miejscach.
Elementem tej gamy sÄ… też usÅ‚ugi Car-to-X korzystajÄ…ce z tzw. inteligencji rozproszonej floty Audi. Samochodom, w których zamontowano odpowiednie wyposażenie, dostarczajÄ… one np. informacji o niebezpiecznych miejscach, ograniczeniach prÄ™dkoÅ›ci, czy o wolnych miejscach parkingowych przy ulicy. Gdy samochód jest unieruchomiony, można za pomocÄ… aplikacji myAudi przenieść dane nawigacji z auta na smartfona kierowcy i w ten sposób kontynuować prowadzenie do celu już po opuszczeniu pojazdu.
Audi A3 Limousine można poÅ‚Ä…czyć ze smartfonem za poÅ›rednictwem interfejsu Audi smartphone interface, integrujÄ…cego telefony z systemem iOS z Apple Car Play i telefony z systemem Android z Android Auto (oba umieszczone w MMI, dostÄ™pność w zależnoÅ›ci od kraju) lub przez Audi phone box. Audi phone box Å‚Ä…czy dodatkowo smartfona z antenÄ… samochodowÄ… i może go indukcyjnie naÅ‚adować. Audi A3 Limousine może mieć ponadto funkcjÄ™ uruchamiania silnika za pomocÄ… smartfona z systemem Android. Funkcja ta nosi nazwÄ™ Audi connect key. Personalizacja systemu umożliwia wprowadzenie do niego danych odnoszÄ…cych siÄ™ nawet do szeÅ›ciu osób. W indywidualnych profilach zapisać można m.in. ustawienia foteli, ulubione media i ustawienia klimatyzacji. Standardowo na pokÅ‚adzie auta montuje siÄ™ również cyfrowe radio DAB+. Opcjonalnie natomiast zamówić można radio internetowe i radio hybrydowe, które w zależnoÅ›ci od mocy sygnaÅ‚u automatycznie przeÅ‚Ä…cza miÄ™dzy sygnaÅ‚em FM, DAB i internetowym, zapewniajÄ…c w ten sposób optymalny odbiór stacji radiowej.
DziÄ™ki bliskiej wspóÅ‚pracy ze sobÄ…, systemy wsparcia kierowcy sÄ… wyjÄ…tkowo wydajne. Dla przykÅ‚adu: w przypadku systemu Audi pre sense front, kamera umieszczona w obudowie lusterka wstecznego wspóÅ‚pracuje z czujnikiem radarowym w przodzie pojazdu, zapobiegajÄ…c w ten sposób wypadkom albo przynajmniej Å‚agodzÄ…c ich dotkliwość. Dane pozyskiwane w wyniku tej wspóÅ‚pracy wykorzystywane sÄ… również przez standardowy system zapobiegania kolizjom. Wprost z samochodów klasy wyższej pochodzi Adaptive cruise assist ACA, wspomagajÄ…cy kierowcÄ™ w prowadzeniu. Predyktywny asystent wydajnoÅ›ci z kolei daje kierowcy znak, kiedy sensownym jest zdjÄ™cie nogi z pedaÅ‚u przyspieszenia. Asystent robi to z wykorzystaniem danych pozyskiwanych z systemu nawigacji. Ostrzeżenie przy wysiadaniu, asystent ruchu przecinajÄ…cego tor jazdy z tyÅ‚u i kamery 360°, uzupeÅ‚niajÄ… pakiet użytecznych w ruchu miejskim systemów wspomagania.
Na początek trzy silniki: napędy
Na poczÄ…tek nowe Audi A3 Limousine dostÄ™pne bÄ™dzie w trzech wersjach napÄ™dowych do wyboru: w dwóch wersjach z silnikiem benzynowym TFSI i w jednej z silnikiem wysokoprężnym TDI. Ich cechÄ… wspólnÄ… jest wysoka wydajność. 35 TFSI – 1,5-litrowa jednostka z bezpoÅ›rednim wtryskiem – wytwarza 110 kW (150 KM) mocy i dostÄ™pna jest w dwóch zestawieniach: z nowo zaprojektowanÄ… szeÅ›ciobiegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ… biegów (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km: 6,3 – 5,6; Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 128-143) lub z siedmiobiegowÄ… skrzyniÄ… automatycznÄ… S tronic (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km:6,1-5,5; Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 124-139).
W wersji z dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ… biegów S tronic stosuje siÄ™ technikÄ™ cylinder on demand COD oraz montuje siÄ™ 48-woltowy system mild hybrid. System ten odzyskuje energiÄ™ podczas hamowania, wspiera jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… dodajÄ…c jej 50 Nm momentu obrotowego podczas ruszania i przyspieszania z niskich obrotów oraz w wielu sytuacjach umożliwia Audi A3 Limousine tzw. żeglowanie z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem. RozwiÄ…zanie to pozwala zaoszczÄ™dzić ok. 0,4 l. paliwa na 100 km
w codziennym użytkowaniu pojazdu.
Silnik 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) (Å‚Ä…czne zużycie paliwa w l/100 km:5,0 – 4,4; Å‚Ä…czna emisja CO2 w g/km: 116-130) również wspóÅ‚pracuje z siedmiobiegowÄ… skrzyniÄ… automatycznÄ… S tronic, tu jednak zmiana biegów zachodzi przy pomocy techniki shift-by-wire.
Komfortowe, a zarazem dynamiczne: zawieszenie
Zawieszenie nowego A3 Limousine zostaÅ‚o tak zestrojone, by byÅ‚o sportowe, a jednoczeÅ›nie by pracowaÅ‚o harmonijnie i jeszcze bardziej precyzyjnie niż w modelu poprzednim. Precyzja i szybkość reakcji jest w dużej mierze zasÅ‚ugÄ… dynamicznego ukÅ‚adu kierowniczego zapewniajÄ…cego optymalnÄ… interakcjÄ™ pomiÄ™dzy wszystkimi komponentami zwiÄ…zanymi z dynamikÄ… poprzecznÄ…. AlternatywÄ… dla standardowego zawieszenia jest zawieszenie sportowe i zawieszenie z kontrolÄ… stopnia tÅ‚umienia. To ostatnie gwarantuje szeroki wachlarz doznaÅ„ podczas prowadzenia – od bardzo komfortowego pokonywania tras, aż po zwrotne, dynamiczne prowadzenie. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select również pozwala kierowcy czerpać różne doznania zwiÄ…zane z odpowiednim zestrojeniem zawieszenia – od wysokiego komfortu, przez dynamikÄ™, po prowadzenie zorientowane na oszczÄ™dność paliwa. System ten zmienia również np. charakterystyki pracy przepustnicy i progresywnego ukÅ‚adu kierowniczego, różnicujÄ…cego przeÅ‚ożenie w zależnoÅ›ci od kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy.
Zamówienia na nowe Audi A3 Limousine bÄ™dzie można wkrótce skÅ‚adać w salonach sprzedaży czterech pierÅ›cieni. Pierwsze egzemplarze nowego modelu powinny pojawić siÄ™ na drogach na poczÄ…tku lata. WiÄ™cej szczegóÅ‚ów na temat nowego Audi A3 Limousine oraz konfigurator tego modelu znaleźć można na stronie www.audi.pl.