1. Zakładowa limuzyna
Inauguracja pierwszej fabryki w barceloÅ„skiej Zona Franca w 1955 roku należaÅ‚a do wyjÄ…tkowo hucznych imprez. Jednym z punktów programu byÅ‚a wycieczka SEAT-em 1400 po nowo otwartym zakÅ‚adzie. Model zostaÅ‚ tak przerobiony, aby pomieÅ›cić jak najwiÄ™kszÄ… liczbÄ™ goÅ›ci. UsuniÄ™to dach samochodu i pokrywÄ™ bagażnika oraz zamontowano z tyÅ‚u dodatkowe miejsca siedzÄ…ce. Pracownicy nazwali niecodziennÄ… wersjÄ™ „zakÅ‚adowÄ… limuzynÄ…”. DziÅ› samochód zajmuje ważne miejsce w budynku A122 fabryki w Zona Franca, obok 330 innych pojazdów wchodzÄ…cych w skÅ‚ad kolekcji historycznych aut SEAT-a.
2. SEAT numer 1 000 000
Milionowy samochód, model SEAT 124, zjechaÅ‚ z taÅ›m produkcyjnych w 1969 roku. Firma zdecydowaÅ‚a siÄ™ wylosować spoÅ›ród pracowników osobÄ™, której podaruje auto. Szczęśliwcem zostaÅ‚ mÅ‚ody mężczyzna, który pracowaÅ‚ na popoÅ‚udniowej zmianie. OkazaÅ‚o siÄ™, że nie miaÅ‚ prawa jazdy i nie mógÅ‚ szybko go uzyskać, ponieważ wszystkie pieniÄ…dze oszczÄ™dzaÅ‚ na mieszkanie. Choć niedawno siÄ™ ożeniÅ‚, wciąż mieszkaÅ‚ z rodzicami. SEAT zdecydowaÅ‚ siÄ™ zatem odkupić samochód od pracownika, aby ten mógÅ‚ wpÅ‚acić zaliczkÄ™ na mieszkanie. Egzemplarz również doÅ‚Ä…czyÅ‚ do kolekcji historycznych aut.
3. Papamobile SEAT-a
W 1982 roku papież Jan PaweÅ‚ II odbyÅ‚ pielgrzymkÄ™ do Hiszpanii. Do SEAT-a trafiÅ‚o zlecenie wyprodukowania na tÄ™ okazjÄ™ nowego papieskiego samochodu, jako że watykaÅ„ski papamobile nie zmieÅ›ciÅ‚by siÄ™ w bramach stadionów Camp Nou i Santiago Bernabeu. Inżynierom SEAT-a w rekordowym czasie udaÅ‚o siÄ™ dostosować model Panda do potrzeb Ojca ÅšwiÄ™tego, który skorzystaÅ‚ z niego podczas spotkaÅ„ z wiernymi.
4. Pierwszy samochód elektryczny SEAT-a
SEAT wyprodukowaÅ‚ swój pierwszy samochód elektryczny w 1992 roku. Pojazd otwieraÅ‚ maraton podczas Mistrzostw Olimpijskich w Barcelonie. Ówczesna technologia pozwoliÅ‚a na zamontowanie w aucie póÅ‚tonowej baterii, która gwarantowaÅ‚a zasiÄ™g do 65 km. Co ciekawe, Å‚adowarkÄ™ umieszczono z przodu, za osÅ‚onÄ… chÅ‚odnicy. Na tym nie koÅ„czyÅ‚o siÄ™ jednak zaangażowanie SEAT-a w organizacjÄ™ Olimpiady. Firma użyczyÅ‚a organizatorom 2000 samochodów do transportu sportowców, dziennikarzy i obsÅ‚ugi. Ponadto do hiszpaÅ„skich medalistów trafiÅ‚y luksusowe auta Toledo Podium, wyposażone m.in. w telefon stacjonarny i faks.
5. Zamiast Å›niegu… panele fotowoltaiczne
Projekt budowlany zakÅ‚adów w Martorell oparty zostaÅ‚ na planie fabryki Volkswagena w póÅ‚nocnych Niemczech. Architekci, biorÄ…c pod uwagÄ™ panujÄ…cy w regionie klimat, zaprojektowali dach tak, aby utrzymaÅ‚ zalegajÄ…ce na nim Å›nieg. Intensywne opady w okolicach Barcelony sÄ… maÅ‚o prawdopodobne, ale dziÄ™ki konstrukcji możliwe byÅ‚o zamontowanie dużej liczby paneli fotowoltaicznych. Obecnie SEAT może pochwalić siÄ™ najwiÄ™kszÄ… dachowÄ… instalacjÄ… fotowoltaicznÄ… w branży motoryzacyjnej w Europie.
6. Ibiza dla następcy tronu
Gdy obecny król Hiszpanii Filip VI skoÅ„czyÅ‚ 18 lat, jego ojciec, król Jan Karol, podarowaÅ‚ mu SEAT-a IbizÄ™. Po latach użytkowania, samochód trafiÅ‚ do kolekcji aut historycznych marki. Gdy w 2014 roku król zÅ‚ożyÅ‚ wizytÄ™ w barceloÅ„skiej fabryce, byÅ‚ ogromnie wzruszony widokiem caÅ‚kowicie odnowionego auta, którym podróżowaÅ‚ w latach 80.
7. Nazwy modeli SEAT-a
Od premiery SEAT-a Rondy w 1982 roku kolejne modele producenta nazywane sÄ… na cześć hiszpaÅ„skich miast i regionów. SEAT zaprezentowaÅ‚ już 14 samochodów z geograficznymi nazwami, np. Ibiza, Leon czy Arona. WczeÅ›niej pojazdy oznaczano pojemnoÅ›ciÄ… silnika (800 lub 1500) albo numerem projektu (124 lub 127). W przypadku SEAT-a 600 wystÄ…piÅ‚ ciekawy zbieg liczb: starszym bratem modelu byÅ‚ Fiat 600, jego silnik miaÅ‚ pojemność 600 cm³, a caÅ‚e auto ważyÅ‚o 600 kg. O nazwach najnowszych modeli zadecydowali fani marki. Na przykÅ‚ad nazwÄ™ SEAT-a Tarraco, nawiÄ…zujÄ…cÄ… do miasta Tarragona, wyÅ‚oniono w otwartym plebiscycie, w którym każdy mógÅ‚ zgÅ‚osić swojÄ… propozycjÄ™. Po wstÄ™pnej selekcji nastÄ…piÅ‚a faza gÅ‚osowania. NazwÄ™ Tarraco wybraÅ‚o 52 tysiÄ…ce osób.