-
Pierwszy taki samochód w produkcji seryjnej: napÄ™d przy pomocy trzech silników elektrycznych wytwarza 370 kW mocy i aż 973 Nm momentu obrotowego
-
Nowa generacja quattro z elektrycznym rozkładem momentu obrotowego między kołami
-
Inteligentne rozwiązania techniczne wpływają na świetną aerodynamikę
Prowadzenie 2.0: doświadczenie z jazdy
Nowe Audi e-tron S i e-tron S Sportback wprowadzają kierowcę w zupełnie nowy wymiar dynamiki. Ich przekładnia typu S przez osiem sekund zapewnia pełne zwiększenie mocy - 370 kW i 973 Nm momentu obrotowego. Standardowy sprint do 100 km/h trwa zaledwie 4,5 sekundy, a przyspieszanie kończy się przy prędkości 210 km/h.
Nowe modele S majÄ… dwa silniki elektryczne na tylnej i jeden na przedniej osi, co czyni je pierwszymi na Å›wiecie seryjnie produkowanymi samochodami elektrycznymi wyposażonymi w trzy silniki elektryczne. Ich ukÅ‚ad napÄ™dowy oparty jest na zasadzie konstrukcji moduÅ‚owej: konstrukcja mocniejszego silnika elektrycznego napÄ™dzajÄ…cego tylnÄ… oÅ›, jest teraz zaadaptowana i zamontowana na przedniej osi. Silnik elektryczny w przodzie e-trona 55 wspóÅ‚pracuje z identycznym strukturalnie odpowiednikiem w tyle pojazdu. WysokonapiÄ™ciowy akumulator ma pojemność energetycznÄ… brutto 95 kWh, z czego 91 procent (86 kWh) jest wykorzystywane w toku eksploatacji. Na jednym naÅ‚adowaniu akumulatora Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback osiÄ…gajÄ… zasiÄ™g odpowiednio do 360 km i 365 km (wartoÅ›ci wstÄ™pne)
w cyklu WLTP.
Nowe quattro: elektryczny rozkład momentu obrotowego
Gdy Audi e-tron S i e-tron S Sportback funkcjonujÄ… w normalnym trybie jazdy, wÅ‚Ä…czone sÄ… tylko tylne silniki elektryczne – wydatnie zwiÄ™ksza to efektywność jazdy. Przedni silnik elektryczny zaÅ‚Ä…cza siÄ™, gdy kierowca żąda wiÄ™kszej wydajnoÅ›ci lub predyktywnie, gdy system uzna, że moc napÄ™dowa jest niewystarczajÄ…ca. Elektryczny napÄ™d na wszystkie koÅ‚a jest wtedy wzbogacany o elektryczny rozkÅ‚ad momentu obrotowego miÄ™dzy koÅ‚ami: każdy z tylnych silników elektrycznych, za pomocÄ… jednobiegowej przekÅ‚adni, wysyÅ‚a moment obrotowy bezpoÅ›rednio do danego koÅ‚a. Nie ma już mechanicznego mechanizmu różnicowego. Regulacja, w zależnoÅ›ci od potrzeb zajmuje tylko milisekundy i pozwala zarzÄ…dzać bardzo wysokimi momentami obrotowymi.
Kierowcy doÅ›wiadczyć mogÄ… doskonaÅ‚ej zwinnoÅ›ci i przyczepnoÅ›ci elektrycznych modeli S, zwÅ‚aszcza podczas pokonywania zakrÄ™tów. W charakterze tych modeli leży sportowy duch – z wiÄ™kszym naciskiem na napÄ™d tylnej osi. JeÅ›li system stabilizacji toru jazdy ESC jest ustawiony na "sport", a system wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select na maksymalne osiÄ…gi w trybie "dynamic", to ukÅ‚ad napÄ™dowy uÅ‚atwia uzyskanie wysokiego poziomu dynamiki poprzecznej, a na życzenie także kontrolowanego driftu. Przy zbliżaniu siÄ™ do fizycznej granicy, nieobciążone przednie koÅ‚o po wewnÄ™trznej stronie Å‚uku jest lekko przyhamowywane, aby zapobiec poÅ›lizgowi i jeszcze bardziej udoskonalić prowadzenie. Ostra dynamika, wysoka precyzja i bezkompromisowe bezpieczeÅ„stwo, opierajÄ… siÄ™ na Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy pomiÄ™dzy wszystkimi jednostkami zarzÄ…dzajÄ…cymi napÄ™dem i systemami zawieszenia.
WspóÅ‚praca: zawieszenie elektrycznych modeli typu S
Duży akumulator wysokiego napiÄ™cia zapewnia równomierne rozÅ‚ożenie obciążeÅ„ miÄ™dzy osiami i jest instalowany nisko - porównywalnie z pozycjÄ… trzech silników elektrycznych. Obniża to Å›rodek ciężkoÅ›ci samochodu, co daje duże korzyÅ›ci podczas prowadzenia. Progresywny ukÅ‚ad kierowniczy, którego przeÅ‚ożenie staje siÄ™ coraz bardziej bezpoÅ›rednie wraz ze wzrostem kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy, podkreÅ›la sportowy charakter auta. Zawieszenie ma specyficzne zestrojenie S. System Audi Drive Select oferuje siedem profili jazdy. Ma miÄ™dzy innymi wpÅ‚yw na pracÄ™ sportowego, adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego. Zawieszenie to - w zależnoÅ›ci od sytuacji na drodze i od ustawieÅ„ - może zmieniać wysokość nawet o 76 milimetrów.
Elektryczne modele typu S sÄ… standardowo wyposażone w 20-calowe koÅ‚a i w opony o szerokoÅ›ci 285 milimetrów. Felgi 21-calowe sÄ… dostÄ™pne na życzenie, a bardziej sportowe, 22-calowe, pojawiÄ… siÄ™ w późniejszym czasie. Z przodu, nad dużymi tarczami hamulcowymi, zamontowane sÄ… staÅ‚e, szeÅ›ciotÅ‚oczkowe zaciski hamulcowe. Standardowo sÄ… malowane na czarno i posiadajÄ… logo S. Na życzenie mogÄ… być pomalowane na kolor jasnopomaraÅ„czowy i ozdobione logo e-tron.
Hamulec jest uruchamiany i sterowany za pomocÄ… kompaktowego moduÅ‚u, który elektronicznie (przewodowo) steruje wzrostem ciÅ›nienia, wzmacnia je elektrycznie, i hydraulicznie uruchamia hamulce. Elektryczny napÄ™d wrzecionowy bÅ‚yskawicznie uruchamia tÅ‚oczki: klocki hamulcowe stykajÄ… siÄ™ z tarczami pod peÅ‚nym ciÅ›nieniem już po 150 milisekundach. W zależnoÅ›ci od sytuacji na drodze, ukÅ‚ad sterowania hamulcami decyduje indywidualnie dla każdej osi czy samochód bÄ™dzie hamowaÅ‚ za pomocÄ… silników elektrycznych, hamulców, czy za pomocÄ… kombinacji obu systemów.
Innowacyjne rozwiÄ…zania: aerodynamika
DziÄ™ki opcjonalnym, wirtualnym lusterkom zewnÄ™trznym (kamery, które wysyÅ‚ajÄ… swoje obrazy do wewnÄ™trznych, wysokokontrastowych wyÅ›wietlaczy), modele Audi e-tron S osiÄ…gajÄ… bardzo dobre wspóÅ‚czynniki oporu powietrza.
Poszerzenia nadkoli to Å›wietny przykÅ‚ad poÅ‚Ä…czenia doskonaÅ‚ej aerodynamiki ze sportowym wyglÄ…dem. Ta innowacyjna technika zostaÅ‚a opracowana przez Audi i jest opatentowana. Teraz cztery pierÅ›cienie po raz pierwszy stosujÄ… jÄ… w pojeździe produkowanym seryjnie. DziÄ™ki temu - pomimo poszerzenia nadkoli - Audi e-tron S Sportback osiÄ…ga wspóÅ‚czynnik oporu powietrza zaledwie 0.26. W Audi e-tron S wspóÅ‚czynnik oporu powietrza wynosi 0.28.
Drugim ważnym elementem w koncepcji aerodynamiki, jest regulowany wlot powietrza chÅ‚odzÄ…cego z kanaÅ‚ami do chÅ‚odzenia hamulców przednich kóÅ‚. Pozostaje on zamkniÄ™ty tak czÄ™sto, jak to możliwe, aby strumieÅ„ powietrza prawie bez turbulencji przepÅ‚ywaÅ‚ nad maskÄ…. W ramach efektywnego zarzÄ…dzania temperaturÄ…, każdy e-tron jest standardowo wyposażony w pompÄ™ ciepÅ‚a. Pobiera ona energiÄ™ cieplnÄ… z ciepÅ‚a odpadowego podzespoÅ‚ów napÄ™du, zwiÄ™kszajÄ…c tym samym zasiÄ™g nawet o dziesięć procent.
Do zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci pojazdu przyczynia siÄ™ również zaawansowana koncepcja rekuperacji. Kierowcy mogÄ… wybierać pomiÄ™dzy trzema poziomami rekuperacji, z których najwyższy pozwala im na operowanie w czasie jazdy tylko jednym pedaÅ‚em. Podczas hamowania, silniki elektryczne zwalniajÄ… samodzielnie, aż do okolic 0.3 g, czyli w wiÄ™kszoÅ›ci codziennych sytuacji. Hydrauliczne hamulce wkraczajÄ… do akcji tylko powyżej tego poziomu. Silniki elektryczne pozostajÄ… jednak caÅ‚y czas aktywne i mogÄ… odzyskać nawet 270 kW mocy przy hamowaniu z prÄ™dkoÅ›ci 100 km/h.
Pięć centymetrów wiÄ™cej: stylistyka zewnÄ™trzna
Już na pierwszy rzut oka widać, że Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback to mocne samochody elektryczne. Ich przedni i tylny zderzak mają mocne kontury, a kurtyny powietrzne są wyjątkowo duże i wyraziste. Sam dyfuzor z tyłu rozciąga się prawie na całej szerokości pojazdu. Fakt, że nadkola po obu stronach są szersze o 23 milimetry powoduje, że samochody sprawiają wrażenie bardzo atletycznych. Srebrne elementy ozdobne z przodu i z tyłu samochodu podkreślają ich walory. To, podobnie jak aluminiowe obudowy lusterek zewnętrznych, ekskluzywne cechy modeli S. Duże fragmenty dolnej części nadwozia mogą być na życzenie klienta pomalowane w kontrastowym kolorze.
Oba samochody mogÄ… być opcjonalnie wyposażone w reflektory Matrix LED – kolejne rozwiÄ…zanie, które Audi jesieniÄ… 2019 roku jako pierwsze na Å›wiecie wprowadziÅ‚o do seryjnej produkcji wraz z modelem e-tron Sportback. Każde Å›wiatÅ‚o jest podzielone na 1,3 miliona pikseli i może być sterowane z dużą precyzjÄ…, co stwarza możliwoÅ›ci dla wielu nowych funkcji. Na przykÅ‚ad w wÄ…skich przejazdach Å›wiatÅ‚o wyznacza pozycjÄ™ samochodu na pasie ruchu i w ten sposób pomaga kierowcy bezpiecznie pozostać w jego centrum.
Progresywne: wnętrze i wyposażenie
WnÄ™trze Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback jest zaprojektowane w ciemnych kolorach. Seryjnie dostÄ™pne sÄ… elektrycznie regulowane fotele sportowe. Ich tapicerka skórzana/Alcantara oraz dźwignia zmiany biegów majÄ… romboidalne przetÅ‚oczenia S. Dekoracyjne wykoÅ„czenia wykonano z szczotkowanego aluminium. DostÄ™pne sÄ… one w dwóch wersjach, a dodatkowo, na życzenie, również w wersji z karbonem oraz pakietem oÅ›wietlenia ambiente.
W pełni cyfrowe: elementy sterujące, infotainment i systemy wspomagania
Podobnie jak wszystkie modele Audi klasy wyższej, Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback sÄ… wyposażone w cyfrowy system MMI touch control z dwoma dużymi wyÅ›wietlaczami centralnymi. Na trzecim wyÅ›wietlaczu – Audi virtual cockpit - kierowca może wybrać specjalny ekran e-tron, w którego centrum sÄ… dane dotyczÄ…ce napÄ™du elektrycznego. UzupeÅ‚nieniem gamy wyÅ›wietlaczy jest head-up display. Nawigacja MMI plus to element wyposażenia standardowego. Jej sercem jest moduÅ‚owa platforma infotainment trzeciej generacji - MIB 3, o ogromnej mocy obliczeniowej. WspóÅ‚pracuje ona z moduÅ‚em komunikacyjnym Å‚Ä…czÄ…cym samochód z otoczeniem i smartfonami pasażerów.
UsÅ‚ugi online Audi connect, a zwÅ‚aszcza rozbudowany system planowania tras e-tron, uzupeÅ‚niajÄ… system nawigacji. System ten oblicza najszybszÄ… trasÄ™ z uwzglÄ™dnieniem optymalnych przystanków potrzebnych do naÅ‚adowania baterii, biorÄ…c pod uwagÄ™ dane o ruchu drogowym, profil jazdy kierowcy oraz czas trwania postojów. W niektórych przypadkach strategia ta może spowodować, że system zaproponuje alternatywnÄ… trasÄ™. Katalog punktów Å‚adowania, zawierajÄ…cy odpowiednie informacje dodatkowe, jest codziennie aktualizowany online. Na życzenie, podczas planowania trasy można wybrać preferowane stacje Å‚adowania, na których kierowca może pÅ‚acić za korzystanie z usÅ‚ugi Å‚adowania kartÄ… e-tron Charging Service.
Oba w pełni elektryczne modele typu S na europejskich rynkach pojawią się jesienią roku 2020.