-
z badania InsightOut Lab i marki Volkswagen wynika, że 1 na 10 Polaków deklaruje, iż miaÅ‚ już okazjÄ™ prowadzić samochód elektryczny
-
tylko co trzecia osoba (35%) z tej grupy stwierdziÅ‚a, że jeździÅ‚a autem „wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym, czyli takim Å‚adowanym za pomocÄ… wtyczki”
-
wiÄ™kszość ankietowanych (51%) za auto elektryczne uznaÅ‚a „auto hybrydowe, czyli takie zarówno na prÄ…d, jak i na paliwo”
Licznika ElektromobilnoÅ›ci PSPA i PZPM wynika, że po polskich drogach jeździ 6.551 samochodów elektrycznych (BEV) i 5.107 aut hybrydowych typu plug-in (PHEV). WedÅ‚ug danych PSPA po drogach porusza siÄ™ również 144.313 osobowych i dostawczych samochodów hybrydowych (HEV). Te ostatnie, oprócz spalinowej jednostki napÄ™dowej, sÄ… wyposażone w silnik elektryczny, ale akumulator o niewielkiej pojemnoÅ›ci energetycznej znacznie ogranicza możliwość jazdy z wykorzystaniem wyÅ‚Ä…cznie energii elektrycznej. W ich wypadku silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowÄ… jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… i wyrÄ™cza jÄ… z napÄ™du samochodu przede wszystkim w czasie ruszania z miejsca, kiedy silnik spalinowy pracuje w najmniej korzystnych warunkach.
Samochody hybrydowe typu plug-in sÄ… skonstruowane podobnie jak auta hybrydowe – na ich pokÅ‚adzie znajdujÄ… siÄ™ silniki spalinowy i elektryczny (lub nawet dwa elektryczne) oraz akumulator, ale o znacznie wiÄ™kszej pojemnoÅ›ci energetycznej niż w autach typu HEV. Wciąż jednak nie tak duży, jak w samochodach elektrycznych. DziÄ™ki niemu hybrydy typu plug-in majÄ… zasiÄ™g na energii elektrycznej wynoszÄ…cy najczęściej okoÅ‚o 50 kilometrów. Samochody hybrydowe tego typu, podobnie jak elektryczne, sÄ… wyposażone w gniazdo Å‚adowania akumulatora.
„Mówi siÄ™, że jak coÅ› jest do wszystkiego, to jest do niczego. Z wyjÄ…tkiem samochodów hybrydowych typu plug-in, które sÄ… pomostem miÄ™dzy autami z silnikiem spalinowym a samochodami elektrycznymi” – mówi MichaÅ‚ Baranowski. „Z danych statystycznych wiemy, że Å›redni dystans, który dziennie pokonuje przeciÄ™tny polski kierowca wynosi 27 km. ZasiÄ™g nowoczesnych aut hybrydowych typu plug-in potrafi być do dwóch razy wiÄ™kszy. To oznacza, że takim autem można poruszać siÄ™ na co dzieÅ„ z wykorzystaniem wyÅ‚Ä…cznie energii elektrycznej i bez koniecznoÅ›ci Å‚adowania akumulatora w trakcie dnia. Gdy mamy potrzebÄ™ wyjazdu w trasÄ™, PHEV nie ma żadnych ograniczeÅ„. Tankujemy i jedziemy tak samo daleko, jak samochodem wyposażonym wyÅ‚Ä…cznie w silnik spalinowy” – dodaje.
W przeciwieÅ„stwie do hybryd i hybryd typu plug-in, samochody elektryczne obchodzÄ… siÄ™ bez silnika spalinowego i – podobnie jak auta typu PHEV – mogÄ… być wyposażone w jeden lub dwa silniki elektryczne. Samochody elektryczne majÄ… też akumulator o znacznie wiÄ™kszej pojemnoÅ›ci energetycznej niż auta hybrydowe typu plug-in. W zależnoÅ›ci od pojemnoÅ›ci akumulatora, zasiÄ™g samochodów elektrycznych nowej generacji, na przykÅ‚ad przeÅ‚omowego modelu ID.3, wynosi nawet do 550 kilometrów.
Zarówno najnowszy, jak i pozostaÅ‚e odcinki podcastu można znaleźć na najwiÄ™kszych platformach podcastowych: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Stitcher i YouTube oraz na stronie internetowej: https://www.volkswagen.pl/pl/elektromobilnosc/elektrycznie-tematyczni/odcinek-07-hev-phev-bev-czym-na-stacje-czym-do-ladowarki.html.