TrochÄ™ historii
Honda ma już ponad 20-letnie doÅ›wiadczenie w pracy nad ukÅ‚adami hybrydowymi. Pierwszy opracowany przez tÄ™ markÄ™ napÄ™d, Å‚Ä…czÄ…cy dziaÅ‚anie silnika spalinowego z elektrycznym, zostaÅ‚ zastosowany w modelu Insight, który wszedÅ‚ do sprzedaży w Japonii oraz w Stanach Zjednoczonych w 1999 roku. UkÅ‚ad ten otrzymaÅ‚ wtedy nazwÄ™ IMA (od Integrated Motor Assist), a sam Insight przykuwaÅ‚ uwagÄ™ dość oryginalnÄ… stylistykÄ… – z charakterystycznie zaprojektowanymi tylnymi nadkolami – podporzÄ…dkowanÄ… wyÅ›rubowanym parametrom aerodynamicznym. Kolejne modele z podobnym systemem to Civic – dostÄ™pny w USA od roku 2002 i Accord, którego wersja hybrydowa pojawiÅ‚a siÄ™ tam dwa lata później. ByÅ‚y one jednak równoczeÅ›nie oferowane z innymi typami napÄ™du. W 2009 roku do oferty Hondy – również w Europie – weszÅ‚a kolejna generacja Insighta, a rok później – nowy model o nazwie CR-Z. Podobnie jak Insight, CR-Z dostÄ™pny byÅ‚ tylko i wyÅ‚Ä…czne z ukÅ‚adem hybrydowym, jednak miaÅ‚ za zadanie dostarczyć wiÄ™cej frajdy z jazdy niż oferowane wtedy hybrydy. ByÅ‚o to niewielkie i bardzo zwinne 3-drzwiowe coupé, sportowÄ… sylwetkÄ… nawiÄ…zujÄ…ce do kultowego modelu CR-X i przeczÄ…ce teorii, że auto z napÄ™dem hybrydowym musi być nudne. W 2010 roku ukÅ‚ad IMA po raz pierwszy zastosowano w Hondzie Jazz, znanej z niespotykanej w tym segmencie przestronnoÅ›ci i wyjÄ…tkowej funkcjonalnoÅ›ci. Podobnie jak jego benzynowe odmiany, Jazz Hybrid wyposażony zostaÅ‚ w Magic Seats – sprytny system skÅ‚adania tylnych siedzeÅ„, z którego ten model zasÅ‚ynÄ…Å‚, zyskujÄ…c miano niezwykle wszechstronnego.
Honda Electric Vision
Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w marcu 2019 roku, Honda potwierdziÅ‚a kierunek, w którym firma bÄ™dzie zmierzać, ogÅ‚aszajÄ…c, że wszystkie gÅ‚ówne modele oferowane przez tÄ™ markÄ™ zostanÄ… zelektryfikowane. W praktyce oznacza to, że bÄ™dÄ… one wyposażone w napÄ™dy wykorzystujÄ…ce silniki elektryczne, miÄ™dzy innymi ukÅ‚ady hybrydowe. Aby odzwierciedlić tÄ™ wizjÄ™, każdy zelektryfikowany produkt nowej generacji lub innowacja z zakresu zarzÄ…dzania energiÄ… otrzyma emblemat „e:” z rozszerzeniem zawierajÄ…cym nazwÄ™ zastosowanej technologii z zakresu elektryfikacji. Na potwierdzenie zobowiÄ…zania Hondy, latem bieżącego roku weszÅ‚a na rynek czwarta generacja Hondy Jazz, wraz z nowym wariantem tego modelu – Jazz Crosstar. Honda Jazz przeznaczona na rynek europejski dostÄ™pna jest tylko i wyÅ‚Ä…cznie z napÄ™dem hybrydowym, konstrukcyjnie nawiÄ…zujÄ…cym do tego zastosowanego w CR-V Hybrid. Zgodnie z zapowiedziÄ…, na klapie bagażnika Jazza znalazÅ‚ siÄ™ nowy emblemat „e:HEV”, gdzie „HEV” oznacza technologiÄ™ hybrydowÄ… i pochodzi od nazwy Hybrid Electric Vehicle.
UkÅ‚ad hybrydowy Hondy – z czego siÄ™ skÅ‚ada?
Zastosowany w modelu Jazz, system hybrydowy skÅ‚ada siÄ™ dwóch silników elektrycznych, silnika benzynowego DOHC i-VTEC o pojemnoÅ›ci 1,5 litra, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnej przekÅ‚adni bezpoÅ›redniej i jednostki sterujÄ…cej przepÅ‚ywem mocy. Moc maksymalna ukÅ‚adu napÄ™dowego Hondy Jazz wynosi 109 KM i jest taka sama jak moc maksymalna silnika elektrycznego. Wynika to z charakterystyki pracy ukÅ‚adu, w którym za przeniesienie napÄ™du odpowiada elektronicznie sterowana skrzynia (e-CVT) o staÅ‚ym przeÅ‚ożeniu. KorzyÅ›ci z jej zastosowania sÄ… bardzo istotne. Prosta budowa z niewieloma ruchomymi elementami odpÅ‚aca siÄ™ niezawodnoÅ›ciÄ… i wyjÄ…tkowÄ… trwaÅ‚oÅ›ciÄ… konstrukcji, zapewniajÄ…c dÅ‚ugÄ…, bezawaryjnÄ… eksploatacjÄ™ auta.
Jak to działa?
UkÅ‚ad hybrydowy Jazza zawsze pracuje w jednym z trzech trybów. Optymalny tryb pracy bardzo szybko i pÅ‚ynnie dobierany jest przez komputer do danej sytuacji na drodze. CaÅ‚y proces odbywa siÄ™ w sposób nieodczuwalny dla kierowcy. I tak, podczas jazdy miejskiej nawet w 80 procentach podróżujemy w trybie elektrycznym (EV Drive), w którym akumulator litowo-jonowy zasila bezpoÅ›rednio elektryczny silnik napÄ™dowy. Przemieszczanie siÄ™ w trybie elektrycznym zapewnia bezemisyjnÄ… jazdÄ™, podczas której napÄ™d nie wykorzystuje jednostki spalinowej. Gdy w mieÅ›cie potrzebne jest bardziej dynamiczne przyspieszanie, napÄ™d przeÅ‚Ä…cza siÄ™ w tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym rolÄ™ asystenta zaczyna odgrywać silnik benzynowy. PracujÄ…c, wytwarza on energiÄ™, a ta trafia do generatora. Tam zamieniana jest na prÄ…d, który nastÄ™pnie przekazywany jest do silnika elektrycznego napÄ™dowego. Podczas jazdy miejskiej napÄ™d samodzielnie przeÅ‚Ä…cza siÄ™ pomiÄ™dzy trybami elektrycznym i hybrydowym, co gwarantuje maksymalnÄ… efektywność. Trzeci tryb – silnika spalinowego – zaÅ‚Ä…cza siÄ™ podczas jazdy z wysokimi prÄ™dkoÅ›ciami, a wiÄ™c gÅ‚ównie na drogach szybkiego ruchu. Wykorzystywany jest tu mechanizm sprzÄ™gÅ‚a blokujÄ…cego, który umożliwia bezpoÅ›rednie przekazywanie momentu napÄ™dowego z jednostki benzynowej 1.5 DOHC i-VTEC na koÅ‚a samochodu. W tym przypadku rolÄ™ asystenta, który doÅ‚adowuje generator, przejmuje na siebie silnik elektryczny.
Korzyści
NajwiÄ™ksze korzyÅ›ci z użytkowania samochodu wyposażonego w napÄ™d hybrydowy uzyskujemy w mieÅ›cie, gdzie tryb elektryczny wykorzystywany jest w najwiÄ™kszym stopniu. Ponadto czÄ™ste hamowania, charakterystyczne dla jazdy miejskiej, powodujÄ…, że ukÅ‚ad hybrydowy odzyskuje dużo energii, którÄ… później wykorzystuje do jazdy w trybie elektrycznym. Fakt, iż przez wiÄ™kszość czasu jednostka spalinowa nie pracuje, przekÅ‚ada siÄ™ zwiÄ™kszenie ekonomiki jazdy. W oficjalnych informacjach dot. modelu Jazz, Honda deklaruje wielkość zużycia paliwa na poziomie od 3,7 do 5,9 l/100 km, w zależnoÅ›ci od stylu jazdy. DoÅ›wiadczenia zdobyte w tym zakresie przez jego użytkowników potwierdzajÄ…, że uzyskanie Å›redniego spalania na poziomie „katalogowym” nie nastrÄ™cza żadnych trudnoÅ›ci. Co wiÄ™cej, nie jest to okupione obniżeniem osiÄ…gów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,4 s, co jest bardzo dobrym wynikiem dla miejskiego auta.
Co bÄ™dzie dalej…
Å»wawy mieszczuch Hondy, wyposażony we wczeÅ›niej wspomniany system skÅ‚adania tylnej kanapy – Magic Seats, jest nie tylko bardzo ekonomicznym, ale i niezwykle funkcjonalnym samochodem wpisujÄ…cym siÄ™ w aktualne trendy elektromobilnoÅ›ci. Nowy Jazz to pierwszy z serii pojazdów marki Honda, oznaczonych emblematem rozpoczynajÄ…cym siÄ™ na „e:”. Honda zapowiada systematyczne wprowadzanie produktów zgodnych z ideÄ… elektryfikacji na rynki Europy, gdzie normy dotyczÄ…ce emisji spalin sÄ… najbardziej wyÅ›rubowane. Bardzo ważnym etapem strategii firmy jest poczÄ…tek sprzedaży modelu Honda e, wykorzystujÄ…cego w peÅ‚ni elektryczny napÄ™d. Ten niewielki i zarazem bardzo nowoczesny samochód pojawiÅ‚ siÄ™ już w krajach z najbardziej rozwiniÄ™tÄ… infrastrukturÄ… do zasilania pojazdów elektrycznych. W czerwcu bieżącego roku Honda e zdobyÅ‚a jednÄ… z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa przemysÅ‚owego, uzyskujÄ…c tytuÅ‚ „Red Dot: Best of the Best 2020” za przeÅ‚omowÄ… stylistykÄ™ produktu. W Polsce pierwsze sztuki modelu Honda e zobaczymy pod koniec 2020 roku.
Infografikę dot. układu hybrydowego można zobaczyć tutaj.