Wprowadzony w nowym Lexusie LS pakiet Lexus Safety System + A jest rozszerzeniem istniejÄ…cego systemu bezpieczeÅ„stwa czynnego Lexus Safety System + o nowe funkcje wspomagajÄ…ce kierowcÄ™ w różnych sytuacjach oraz pozwalajÄ…ce zmniejszyć ryzyko kolizji lub ograniczyć jej skutki. System dziaÅ‚a w sposób jasny i intuicyjny, a informacje sÄ… prezentowane kierowcy na przedniej szybie za pomocÄ… dużego wyÅ›wietlacza projekcyjnego HUD oraz na wyÅ›wietlaczu wielofunkcyjnym.
Dotychczasowe funkcje pakietu bezpieczeÅ„stwa, takie jak system ochrony przedzderzeniowej PCS (Pre-Collision System), funkcjÄ™ ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu LDA (Lane Departure Alert) i aktywny tempomat Dynamic Radar Cruise Control, udoskonalono i uzupeÅ‚niono o Active Steering Assist – funkcjÄ™ pomagajÄ…cÄ… uniknąć kolizji przez zmianÄ™ toru jazdy, Front Cross Traffic Alert (FCTA) – mechanizm ostrzegajÄ…cy o możliwoÅ›ci kolizji na skrzyżowaniach, czy Lexus CoDrive – rozwiÄ…zanie wspomagajÄ…ce utrzymanie pasa ruchu i zmianÄ™ pasów ruchu w razie potrzeby.
PCS z udoskonalonÄ… ochronÄ… pieszych
Po wykryciu przeszkody przed samochodem system ochrony przedzderzeniowej PCS zapobiega zderzeniom, a jeśli są nieuniknione, minimalizuje ich skutki poprzez wspomaganie hamowania lub w przypadku braku reakcji kierowcy inicjowanie hamowania awaryjnego. W nowym modelu LS system wyposażono w pierwszą w świecie funkcję ostrzegania o obecności pieszych (Pedestrian Alert). Określa ona pozycję i kierunek poruszania się pieszych znajdujących się przed samochodem i w razie potrzeby prezentuje stosowne ostrzeżenia w postaci animacji na wyświetlaczu HUD. Jeśli ryzyko potrącenia jest duże, funkcja Active Steering Assist rozpoczyna hamowanie oraz jeśli to konieczne, steruje kierownicą w celu ominięcia pieszego.
Lexus CoDrive – krok w stronÄ™ automatycznego prowadzenia
Zaawansowany asystent kierowcy Lexus CoDrive wzbogaca aktywny tempomat o funkcje wspomagania utrzymania pasa ruchu (LTA, Lane Tracing Assist) oraz wspomagania zmiany pasa ruchu (LCA, Lane Change Assist). Odciążają one kierowcę podczas jazdy po drogach ekspresowych, drogach z wieloma zakrętami i w korkach, a jednocześnie wyraźnie informują go o swym działaniu za pomocą wyświetlacza HUD.
LTA – wspomaganie utrzymania pasa ruchu
Lane Tracing Assist pomaga utrzymać samochód na pasie ruchu podczas jazdy z wÅ‚Ä…czonym aktywnym tempomatem, wykorzystujÄ…c ukÅ‚ad elektrycznego wspomagania kierownicy. System Å›ledzi oznakowanie jezdni za pomocÄ… kamery, a jeÅ›li jest ono niewidoczne (na przykÅ‚ad podczas jazdy w korku z maÅ‚ymi odstÄ™pami), może podążać za poprzedzajÄ…cym pojazdem. Jeżeli w oparciu o dane nawigacyjne system wykryje, że przed zakrÄ™tem prÄ™dkość jazdy jest zbyt duża, ostrzega o tym kierowcÄ™ za poÅ›rednictwem wyÅ›wietlacza HUD oraz wyÅ›wietlacza wielofunkcyjnego i automatycznie zmniejsza prÄ™dkość.
LCA – wspomaganie zmiany pasa ruchu
Po użyciu przez kierowcÄ™ kierunkowskazu, funkcja Lane Change Assist po sprawdzeniu otoczenia w bezpieczny sposób dokonuje zmiany pasa ruchu, odpowiednio sterujÄ…c kierownicÄ… oraz przyspieszaniem i zwalnianiem.
Driver Emergency Stop Assist – awaryjne zatrzymanie pojazdu
JeÅ›li podczas jazdy po drodze ekspresowej z użyciem funkcji LTA kierowca przez dÅ‚uższy czas pozostaje nieaktywny, funkcja Driver Emergency Stop Assist zwraca jego uwagÄ™ za pomocÄ… sygnaÅ‚ów dźwiÄ™kowych oraz optycznych i zaczyna delikatnie zmniejszać prÄ™dkość. NastÄ™pnie wÅ‚Ä…cza Å›wiatÅ‚a awaryjne i używa klaksonu, aby ostrzec innych kierowców, po czym zatrzymuje samochód na pasie ruchu. Po zatrzymaniu odblokowuje drzwi i wysyÅ‚a sygnaÅ‚ alarmowy przez sieć HELPNET, przyczyniajÄ…c siÄ™ do szybkiego udzielenia pomocy.
AHS – dwustopniowe adaptacyjne Å›wiatÅ‚a drogowe
Dwustopniowe adaptacyjne Å›wiatÅ‚a drogowe (AHS, Adaptive High-beam System) zapewniajÄ… optymalne oÅ›wietlenie drogi za pomocÄ… reflektorów, z których każdy zawiera 8 diod LED u góry i 16 u doÅ‚u. Każdy z rzÄ™dów diod może być niezależnie wÅ‚Ä…czany i wyÅ‚Ä…czany, co umożliwia precyzyjne sterowanie zasiÄ™giem i ksztaÅ‚tem snopów Å›wiatÅ‚a w sposób pozwalajÄ…cy korzystać ze Å›wiateÅ‚ drogowych bez oÅ›lepiania kierowców innych pojazdów.
FCTA – ostrzeganie o ruchu poprzecznym z przodu
System FCTA (Front Cross Traffic Alert) to pierwsze w Å›wiecie rozwiÄ…zanie, którego celem jest zapobieganie kolizjom na skrzyżowaniach. Za pomocÄ… radaru wykrywa on pojazdy nadjeżdżajÄ…ce z lewej oraz prawej strony i ostrzega o nich kierowcÄ™ przy użyciu wyÅ›wietlacza HUD, a w przypadku braku reakcji również wyÅ›wietlacza wielofunkcyjnego i sygnaÅ‚u dźwiÄ™kowego.
RSA – asystent znaków drogowych
Funkcja RSA (Road Sign Assist) automatycznie rozpoznaje znaki drogowe korzystajÄ…c z kamery i wykorzystuje informacje z map nawigacyjnych, wyÅ›wietlajÄ…c obowiÄ…zujÄ…ce w danym miejscu znaki na wyÅ›wietlaczu HUD i wyÅ›wietlaczu wielofunkcyjnym. Ogranicza to ryzyko przeoczenia znaków przez kierowcÄ™, zwiÄ™kszajÄ…c w ten sposób bezpieczeÅ„stwo jazdy.
Udoskonalenia dotychczasowych funkcji bezpieczeństwa czynnego
Lexus udoskonaliÅ‚ istniejÄ…ce rozwiÄ…zania PCS, LDA i aktywny tempomat, wchodzÄ…ce w skÅ‚ad pakietu Lexus Safety System +, którego rozwiniÄ™ciem jest Lexus Safety System + A obecny w nowym LS.
System PCS za pomocÄ… radaru milimetrowego i stereoskopowej kamery wykrywa pojazdy i pieszych, zapobiegajÄ…c kolizjom przez ostrzeganie kierowcy i wspomaganie hamowania lub w razie braku reakcji inicjowanie hamowania awaryjnego. Udoskonalony PCS wykrywa również rowerzystów i lepiej dziaÅ‚a w nocy, a także zapewnia wiÄ™kszÄ… skuteczność samoczynnego hamowania, pozwalajÄ…c zmniejszyć prÄ™dkość o 60 km/h po wykryciu pieszego.
Funkcja LDA, pomagajÄ…ca uniknąć niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu, wykrywa teraz również granice miÄ™dzy jezdniÄ… a powierzchniami takimi jak trawa, piasek czy krawężnik, dziÄ™ki czemu może ostrzegać kierowcÄ™ również podczas jazdy po drogach pozbawionych oznakowania poziomego.
Udoskonalony radar i kamery zapewniajÄ… wiÄ™kszÄ… skuteczność i zasiÄ™g rozpoznawania obiektów, co pozwoliÅ‚o ulepszyć również funkcjonowanie aktywnego tempomatu. DziÄ™ki temu jazda z jego użyciem jest teraz bardziej pÅ‚ynna i komfortowa, dajÄ…c pasażerom poczucie bezpieczeÅ„stwa.
Inne funkcje bezpieczeństwa czynnego
Asystent hamowania przy manewrowaniu
Aby zmniejszyć ryzyko kolizji podczas manewrowania np. na parkingu, gdzie oprócz obiektów nieruchomych mogÄ… poruszać siÄ™ pojazdy i ludzie, oprócz dotychczasowych ultradźwiÄ™kowych czujników zbliżeniowych (ICS, Intelligent Clearance Sonar) oraz funkcji automatycznego hamowania po wykryciu ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTAB, Rear Cross Traffic Auto Brake) wprowadzono funkcjÄ™ ostrzegania i automatycznego hamowania po wykryciu przez tylnÄ… kamerÄ™ pieszych podczas cofania.
Monitor panoramiczny
UÅ‚atwiajÄ…cy poruszanie siÄ™ w ciasnych miejscach monitor panoramiczny zostaÅ‚ wzbogacony o funkcje widoku odstÄ™pów bocznych oraz widoku przy skrÄ™caniu. Widok odstÄ™pów bocznych ukazuje na 12,3-calowym wyÅ›wietlaczu obraz przestrzeni przed samochodem tak, jak byÅ‚aby widziana znad jego tyÅ‚u. Daje to kierowcy lepszÄ… orientacjÄ™ co do odstÄ™pów po bokach pojazdu w wÄ…skich miejscach. W tym trybie widok przy skrÄ™caniu przedstawia samochód widziany od tyÅ‚u pod kÄ…tem od strony odpowiedniej dla kierunku skrÄ™tu, co uÅ‚atwia unikniÄ™cie kolizji z przeszkodami.
Cyfrowe lusterko wsteczne
Cyfrowe lusterko pokazuje widok z tylnej kamery na wyÅ›wietlaczu wbudowanym w lusterko wsteczne. Pozwala ono kierowcy obserwować obraz nie zasÅ‚oniÄ™ty np. gÅ‚owami pasażerów, poprawia widoczność w nocy i podczas deszczu, a także umożliwia obserwacjÄ™ nawet po zaciÄ…gniÄ™ciu zasÅ‚ony tylnej szyby. Za pomocÄ… dźwigienki można wybrać cyfrowy lub zwykÅ‚y, optyczny tryb pracy lusterka.