Mimo, że centrum ED2 (European Design Development) znajduje siÄ™ we Francji, miÄ™dzy NiceÄ… i Cannes, praktycznie nie sÅ‚ychać tam jÄ™zyka francuskiego – czÅ‚onkowie miÄ™dzynarodowego zespoÅ‚u porozumiewajÄ… siÄ™ po angielsku. Ich zadaniem jest tworzenie propozycji projektów nadwozi i wnÄ™trz samochodów na zamówienie centrum projektowego Lexusa w Japonii. ZespóÅ‚ dostaje w ciÄ…gu roku Å›rednio siedem zleceÅ„, których specyfikacja zdziwiÅ‚aby zwykÅ‚ego czÅ‚owieka. Na przykÅ‚ad w przypadku koncepcyjnego Lexusa UX hasÅ‚em przewodnim byÅ‚o „wewnÄ…trz – na zewnÄ…trz”.
Warsztat wyobraźni
– „To, co tworzymy, jest w dużym stopniu efektem naszej fantazji” mówi DuÅ„czyk Stephan Jubt Rasmussen, którego specjalnoÅ›ciÄ… sÄ… nadwozia – „To jednak nie marzenia o przyszÅ‚oÅ›ci, gdzie wszystko jest możliwe; musimy uwzglÄ™dniać pewne ograniczenia, na przykÅ‚ad wymiary. Ale nasza praca pokazuje, w którym kierunku zmierza nasza wyobraźnia. Lexus to mÅ‚oda marka, nie skupiamy siÄ™ tylko na nastÄ™pnym seryjnym modelu”. Enigmatyczne hasÅ‚o „wewnÄ…trz – na zewnÄ…trz” byÅ‚o z jednej strony wyzwaniem, ale z drugiej impulsem pobudzajÄ…cym kreatywność projektantów.
– „Stephan wymyÅ›liÅ‚, że koncepcyjny UX bÄ™dzie miaÅ‚ bardzo duże bÅ‚otniki” – opowiada Alexandre Gommier, Francuz specjalizujÄ…cy siÄ™ w projektowaniu wnÄ™trz samochodów – „Trzeba byÅ‚o wymyÅ›lić, jak tÄ™ zewnÄ™trznÄ… cechÄ™ odzwierciedlić wewnÄ…trz” – Gommier, zrÄ™czny rysownik, rozpoczÄ…Å‚ od szkiców, najpierw na papierze, później na ekranie komputera. – „Te rysunki to 20 procent pracy” – dodaje.
Od kartki do 3D
W oparciu o dwuwymiarowe szkice za pomocÄ… oprogramowania CAD powstaje cyfrowy trójwymiarowy model auta, który pozwala weryfikować projekt na różne sposoby. Wizualizacje w różnych kolorach można wyÅ›wietlać na ekranie monitora, projektanci mogÄ… też oglÄ…dać model w naturalnej wielkoÅ›ci za pomocÄ… gogli do rzeczywistoÅ›ci wirtualnej. To daje dobre pojÄ™cie o przestrzennej naturze projektu, jednak nie aż tak dobre, jak model fizyczny. Najpierw powstaje makieta w skali 40 procent, frezowana z bloku tworzywa sztucznego przez specjalnego robota, sterowanego przez komputer w oparciu o projekt 3D. Samochód zyskuje w ten sposób po raz pierwszy swój materialny wymiar, który można oceniać wizualnie w sposób maksymalnie zbliżony do postrzegania prawdziwego auta.
Rzeźba
Gdy projekt osiÄ…gnie stadium finalne, zespóÅ‚ modelarzy przystÄ™puje do budowy makiety w skali 1:1. ZaczynajÄ… od zbudowania podwozia i metalowego szkieletu nadwozia o wÅ‚aÅ›ciwych wymiarach. W miejscach dużych elementów do szkieletu mocowane sÄ… odpowiednio przyciÄ™te pÅ‚yty styropianu, mniejsze i bardziej zÅ‚ożone elementy wycinane sÄ… z tworzywa ABS. Makieta, choć jeszcze kanciasta, zaczyna przypominać samochód, ma ruchome elementy takie jak drzwi i pokrywy.Kolejnym etapem jest modelowanie ostatecznego ksztaÅ‚tu nadwozia. Tradycyjnym materiaÅ‚em używanym do tego celu jest glina, jednak dziÅ› korzysta siÄ™ ze specjalnego polimeru, który w temperaturze pokojowej jest twardy, a po ogrzaniu do 60°C daje siÄ™ Å‚atwo formować. Na szkielet nakÅ‚ada siÄ™ warstwÄ™ tej „gliny” o gruboÅ›ci ok. 2,5 cm, a nastÄ™pnie modelarze za pomocÄ… rzeźbiarskich narzÄ™dzi nadajÄ… nadwoziu ksztaÅ‚t zgodny z projektem. Ta żmudna robota zajmuje nawet miesiÄ…ce, za to efekt koÅ„cowy, po polakierowaniu lub oklejeniu foliÄ…, jest nie do odróżnienia od prawdziwego samochodu. Makieta przygotowana do prezentacji na wystawach samochodowych wyposażona jest nie tylko w ruchome elementy wyposażenia kabiny, ale ma również silnik elektryczny, umożliwiajÄ…cy jej poruszanie siÄ™ o wÅ‚asnych siÅ‚ach.
– „Samochód koncepcyjny to wizualny komunikat, którego treść czÄ™sto nie przekÅ‚ada siÄ™ na koÅ„cowy produkt. Jego stworzenie wymaga mnóstwa pracy, ale jeÅ›li wykona siÄ™ jÄ… dobrze, w przyszÅ‚oÅ›ci wyda owoce” – mówi Simon Humphries, prezes ED2.
Warto zauważyć, że przedstawiony w 2012 roku koncepcyjny Lexus LF-LC doczekaÅ‚ siÄ™ niemal dosÅ‚ownej realizacji w postaci flagowego coupe LC 500. Lexus potwierdza, że również model UX bÄ™dzie miaÅ‚ wersjÄ™ seryjnÄ….