-
skomplikowana budowa osi, kompaktowe pięciowahaczowe zawieszenie z tyłu
-
obrÄ™cze kóÅ‚ zoptymalizowane pod kÄ…tem aerodynamiki, opony o różnej szerokoÅ›ci z przodu i z tyÅ‚u, mocne hamulce
-
najmocniejszy model ID.4 z układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu i z regulowanym zawieszeniem DCC
„Elektryczny SUV ID.4 daje mnóstwo radoÅ›ci podczas jazdy, podobnie jak kompaktowy ID.3” – zapewnia Karsten Schebsdat, szef dziaÅ‚u dynamiki jazdy, ukÅ‚adów kierowniczych i elektronicznych systemów wspomagajÄ…cych w Volkswagenie. „W zawieszeniu tego samochodu wykorzystaliÅ›my wiele pomysÅ‚ów i nowych systemów, które zapewniajÄ… jeszcze wyższy poziom bezpieczeÅ„stwa i jeszcze wiÄ™kszÄ… przyjemność z jazdy”.
Sportowe prowadzenie i nisko poÅ‚ożony Å›rodek ciężkoÅ›ci. Fakt, że ID.4 doskonale siÄ™ prowadzi wynika już z samej koncepcji tego samochodu. ZnakomitÄ… trakcjÄ™ zapewnia mu tylny napÄ™d. Kierowca może siÄ™ o tym przekonać choćby wtedy, gdy rusza spod Å›wiateÅ‚ na mokrej nawierzchni. Akumulator znajduje siÄ™ miÄ™dzy osiami, w najniższym punkcie samochodu. Ma to ogromne zalety zarówno dla poÅ‚ożenia Å›rodka ciężkoÅ›ci, jak i dla rozÅ‚ożenia masy auta – zależnie od wersji silnika różni siÄ™ ona najwyżej o jeden procent od idealnej wartoÅ›ci wynoszÄ…cej 50:50.
W przedniej osi Volkswagena ID.4 zastosowano kolumny McPhersona, przeÅ‚ożenie przekÅ‚adni kierowniczej wynosi zaÅ› 15,9:1. Po raz pierwszy w modelu Volkswagena przekÅ‚adnia ukÅ‚adu kierowniczego znajduje siÄ™ przed Å›rodkiem koÅ‚a – takie usytuowanie zapewnia pojazdowi dużą stabilność podczas szybkiej jazdy w zakrÄ™tach. W tylnym zawieszeniu wykorzystano nowÄ…, skomplikowanÄ… konstrukcjÄ™ – kompaktowy ukÅ‚ad piÄ™ciowahaczowy z ramÄ… pomocniczÄ…, elastycznie poÅ‚Ä…czony z nadwoziem. Aby zmniejszyć masÄ™ pojazdu, elementy zawieszenia wykonano z aluminium.
Duże koÅ‚a i mocne hamulce. KoÅ‚a podstawowej wersji ID.4 bÄ™dÄ… mieć rozmiar 18 cali i mogÄ… być wykonane ze stali lub z aluminium. W wyższych wersjach dostÄ™pne bÄ™dÄ… wyÅ‚Ä…cznie koÅ‚a z lekkich stopów w rozmiarze 19, 20 lub 21 cali. Mimo że duże koÅ‚a zajmujÄ… sporo miejsca w nadkolach, ID.4 jest w stanie zawrócić na zaledwie 10,2 metrach – to bardzo maÅ‚a Å›rednica zawracania jak na samochód tej klasy.
Wzór obrÄ™czy kóÅ‚ odpowiada wymogom aerodynamiki, opony wyróżniajÄ… siÄ™ niskim oporem toczenia. W wypadku modeli podstawowych koÅ‚a, zarówno przednie, jak i tylne, majÄ… szerokość 235 mm i różny profil zależnie od wielkoÅ›ci obrÄ™czy. Wszystkie pozostaÅ‚e wersie ID.4 bÄ™dÄ… seryjnie wyposażane w opony o różnej szerokoÅ›ci – z przodu 235 mm, a z tyÅ‚u 255 mm.
Mocny SUV, jakim jest ID.4 musi mieć solidne hamulce. Tarcze przednich hamulców w modelach ID.4 z akumulatorem o pojemnoÅ›ci 77 kWh majÄ… Å›rednicÄ™ 358 mm. Tylne hamulce sÄ… bÄ™bnowe; ich okÅ‚adziny wystarczÄ… na caÅ‚y okres eksploatacji samochodu. Korozja nie ma prawa bytu, mimo że hamulce przy koÅ‚ach na co dzieÅ„ używane sÄ… rzadko. Najczęściej do hamowania wykorzystuje siÄ™ elektryczny silnik, który podczas tej czynnoÅ›ci odzyskuje energiÄ™.
Progresywny ukÅ‚ad kierowniczy, system regulacji zawieszenia DCC i wybór trybów jazdy. Wersje ze sportowym pakietem „Plus” majÄ… najbardziej rozbudowany ukÅ‚ad zawieszenia. Jednym z dwóch elementów pakietu jest progresywny ukÅ‚ad kierowniczy, który w miarÄ™ wzrostu kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy pracuje coraz bardziej bezpoÅ›rednio – jego przeÅ‚ożenie siÄ™ga od 15,9:1 do 14,5:1. Drugim elementem pakietu „Plus” jest adaptacyjne zawieszenie DCC, które dopasowuje sposób pracy do rodzaju nawierzchni i sytuacji w danej chwili. Zmienia ono charakterystykÄ™ pracy amortyzatora przy każdym kole z osobna 200 razy na sekundÄ™ – dziÄ™ki temu raz zawieszenie zapewnia najwyższy komfort jazdy, innym razem wyróżnia siÄ™ wiÄ™kszÄ… sztywnoÅ›ciÄ….
System DCC oraz ukÅ‚ad kierowniczy o zmiennej sile wspomagania sÄ… sprzężone z systemem wyboru trybów jazdy, do dyspozycji kierowcy sÄ… cztery takie tryby. Eco, Comfort i Sport skonfigurowano fabrycznie. Z kolei w trybie Individual kierowca ma możliwość wybrania na dotykowym centralnym ekranie trybu poÅ›redniego miÄ™dzy Comfort i Sport, albo obydwa te tryby jeszcze wyostrzyć, czyli sprawić, by samochód byÅ‚ jeszcze bardziej komfortowy lub jeszcze bardziej dynamiczny.
Grafikę w pełnej rozdzielczości można zobaczyć tutaj.
„Menedżer” dynamiki jazdy. JeÅ›li kierowca sobie życzy ID.4 może pokonywać zakrÄ™ty bardzo szybko, stabilnie i niemal neutralnie – m.in. dziÄ™ki elektronicznemu systemowi regulacji dynamiki jazdy (tzw. menedżer dynamiki jazdy), który Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracuje z systemem kontroli stabilizacji ESC. Volkswagen zaprezentowaÅ‚ menedżera jazdy w nowym Golfie. Steruje on pracÄ… elektronicznej blokady XDS, która przyhamowuje pojedynczo poszczególne koÅ‚a oraz pracÄ… systemu regulacji zawieszenia DCC. Stosuje przy tym cyfrowy wzór w celu zapewnienia w każdej sytuacji optymalnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych. Już podczas wjazdu w zakrÄ™t ID.4 reaguje dziÄ™ki niemu bardziej spontanicznie, a zakrÄ™t pokonuje jeszcze precyzyjniej wybierajÄ…c optymalnÄ… liniÄ™ przejazdu.
System ESC wspóÅ‚pracuje z kolei ze sterownikami silnika elektrycznego i z moduÅ‚em elektroniki. Mimo że samochody z tylnym napÄ™dem z powodu swojej konstrukcji majÄ… tendencjÄ™ do nadsterownoÅ›ci, system ten sprawia, że tylne koÅ‚a ID.4 znajdujÄ… przyczepność w każdej sytuacji – podczas maksymalnego przyspieszania, szybkiego pokonywania zakrÄ™tów oraz hamowania poprzez rekuperacjÄ™. Regulacja trakcji – to kolejna nowość w Volkswagenie – odbywa siÄ™ poprzez sterowanie liczbÄ… obrotów. Dzieje siÄ™ to w każdej milisekundzie, a wiÄ™c tak szybko, a przez to tak pÅ‚ynnie, że kierowca niemal tego nie zauważa.
Debiut z udziaÅ‚em oÅ›miu modeli. ID.4, pierwszy w peÅ‚ni elektryczny SUV Volkswagena i pierwszy elektryczny model marki, który bÄ™dzie produkowany na różnych kontynentach, pojawiÅ‚ siÄ™ w wersji 1ST Edition, wkrótce zaÅ› zadebiutuje w oÅ›miu skonfigurowanych odmianach. Można bÄ™dzie wybrać wersje wyposażone w akumulator o pojemnoÅ›ci energetycznej 52 lub 77 kWh; zasiÄ™g wynosi do 520 km (wedÅ‚ug WLTP). Moc elektrycznego silnika może wynosić 109 kW (148 KM) lub 150 kW (204 KM).
W przyszÅ‚oÅ›ci motoryzacja bÄ™dzie elektryczna. W ramach strategii „Transform 2025+” marka Volkswagen zainwestuje w rozwiÄ…zania z zakresu elektrycznej mobilnoÅ›ci do 2024 roku 11 miliardów euro. ID.4 jest po ID.3 drugim modelem z rodziny ID. Od niedawna uzupeÅ‚nia ona klasycznÄ… gamÄ™ samochodów Volkswagena. Nazwa ID. oznacza inteligentny design, nowÄ… tożsamość i wizjonerskie rozwiÄ…zania techniczne.