Europejski rynek nowych samochodów niezmiennie roÅ›nie. Powodem tej sytuacji jest miÄ™dzy innymi coraz wiÄ™ksza stabilizacja gospodarczo-spoÅ‚eczna, co z kolei przekÅ‚ada siÄ™ na wiÄ™ksze zaufanie konsumentów i jest jednym z gÅ‚ównych czynników napÄ™dzajÄ…cych popyt wewnÄ™trzny.
W 2017 roku europejski rynek samochodów osobowych odnotowaÅ‚ wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów o 3,1 proc. – oznacza to, że na drogach pojawiÅ‚o siÄ™ o 15,6 mln aut wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej. Mimo że wzrost ten byÅ‚ o poÅ‚owÄ™ mniejszy w stosunku do 2016 roku, i tak można mówić o sporym sukcesie branży motoryzacyjnej – piszÄ… specjaliÅ›ci JATO Dynamics.
RównoczeÅ›nie liczba rejestracji samochodów zasilanych olejem napÄ™dowym wyniosÅ‚a w 2017 roku 6,77 mln egzemplarzy – to o 7,9 mln mniej niż w 2016 roku, kiedy zarejestrowano 7,35 mln samochodów. JATO Dynamics podkreÅ›la, że ubiegÅ‚oroczny wynik jest najgorszy od 2013 roku.
JATO Dynamics – diesel jest w dramatycznej sytuacji
SpecjaliÅ›ci JATO Dynamics podkreÅ›lajÄ…, że sytuacja na rynku samochodów z silnikami Diesla jest o wiele bardziej dramatyczna, niż mogÅ‚oby siÄ™ to wydawać. Samochody te stanowiÅ‚y w 2017 roku 43,8 proc. Å‚Ä…cznej liczby rejestracji. To najniższy wynik od 2003 roku, kiedy wspóÅ‚czynnik ten wyniósÅ‚ 43,4 proc. i kiedy jedynym konkurentem dla tej technologii byÅ‚y tylko i wyÅ‚Ä…cznie silniki benzynowe. Obecnie diesle tracÄ… również ze wzglÄ™du na mocnÄ… pozycjÄ™ samochodów z napÄ™dem hybrydowym oraz – w znacznie mniejszym stopniu – obecność samochodów elektrycznych. JATO Dynamics przypomina, że udziaÅ‚ technologii Diesla na rynku motoryzacyjnym sukcesywnie spada już od 2015 roku.
Dane zbierane na europejskim rynku przez JATO Dynamics pokazujÄ…, że 25 z 26 rynków na naszym kontynencie odnotowaÅ‚o spadek zainteresowania samochodami napÄ™dzanymi olejem napÄ™dowym. GwaÅ‚towne spadki odnotowano miÄ™dzy innymi w Luksemburgu, Grecji i Hiszpanii, a także w Portugalii, Irlandii oraz WÅ‚oszech.
Najbardziej szokujÄ…cÄ… sytuacjÄ™ można zaobserwować w Norwegii. W 2011 roku na cztery zarejestrowane samochody przypadaÅ‚y trzy z silnikami wysokoprężnymi. Zaangażowanie rzÄ…du w promocjÄ™ pojazdów napÄ™dzanych paliwami alternatywnymi spowodowaÅ‚o, że udziaÅ‚ diesli zmniejszyÅ‚ siÄ™ w tym kraju do 23 proc. Oznacza to spadek o 52 punkty procentowe w ciÄ…gu zaledwie 6 lat.
Mniej diesli to wiÄ™cej samochodów z napÄ™dem alternatywnym?
Analitycy JATO Dynamics zauważajÄ…, że kryzys na rynku samochodów na olej napÄ™dowy oznacza wzrosty liczby rejestracji wÅ›ród samochodów z silnikami benzynowymi. Liczby pokazujÄ…, że w 2017 roku ilość rejestracji tych samochodów w Europie zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 10,9 proc., a kierowcy zaczÄ™li częściej wybierać samochody zasilane benzynÄ… już w 2015 roku. W ubiegÅ‚ym roku liczba rejestracji takich aut przekroczyÅ‚a Å›redniÄ… rynku – udziaÅ‚ ich zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o 3,6 punktu procentowego i byÅ‚a to druga najwyższa zmiana w tym stuleciu.
Samochody z napÄ™dem alternatywnym – a wiÄ™c auta hybrydowe oraz elektryczne – odnotowaÅ‚y w 2017 roku wzrost o 46,2 proc., zaÅ› rok wczeÅ›niej ich liczba zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 25 proc. Tym samym ich wolumen wzrósÅ‚ z 505 100 sztuk w 2016 r. do rekordowych 738 300 sztuk w 2017 r. WÅ›ród samochodów z napÄ™dami alternatywnymi niezmiennie dominujÄ… auta hybrydowe. W drugim kwartale ubiegÅ‚ego roku Europejczycy zarejestrowali o 38 proc. wiÄ™cej takich pojazdów niż w tym samym okresie 2016 roku.
W 2017 roku – wg raportu stowarzyszenia producentów samochodów ACEA – zarejestrowano w sumie o prawie 40 proc. wiÄ™cej nowych aut osobowych z napÄ™dem alternatywnym w stosunku do ubiegÅ‚ego roku. NajwiÄ™kszym wzrostem – o ponad 50 proc. – mogÄ… pochwalić siÄ™ hybrydy.
Lepsza technologia, wiÄ™kszy zasiÄ™g, pojemniejsze baterie oraz niższe ceny przyciÄ…gnęły wiÄ™cej nabywców pojazdów z napÄ™dem alternatywnym – czytamy w analizie JATO Dynamics. Jednak problemem zwiÄ…zanym z samochodami napÄ™dzanymi w 100 proc. elektrycznie nadal jest brak infrastruktury. StÄ…d ich udziaÅ‚ w rynku samochodów z napÄ™dem alternatywnym jest nadal marginalny i pozostaje na poziomie 0,9 proc. – to o 0,3 punktu procentowego wiÄ™cej niż w 2016 roku.