-
Le Mans: Audi R18 e-tron quattro #1 znowu gotów do startu
-
Cztery pierÅ›cienie na piÄ…tym, szóstym i siódmym miejscu startowym
-
Loïc Duval opuÅ›ciÅ‚ szpital
Ingolstadt/Le Mans, 13 czerwca 2014 r. Audi wygraÅ‚o w Le Mans „wyÅ›cig przed wyÅ›cigiem“. Mechanikom Audi Sport Team Joest w rekordowym czasie – przez jednÄ… noc – udaÅ‚o siÄ™ zmontować na nowo Audi R18 e-tron quattro z numerem startowym „1“, które wczeÅ›niej ulegÅ‚o wypadkowi. To osiÄ…gniÄ™cie wzbudzajÄ…ce podziw na caÅ‚ym Å›wiecie.
Jeszcze w Å›rodÄ™ wieczorem, podczas pierwszego treningu na czas, Audi Sport Team Joest zaczęło montaż nowego Audi R18 e-tron quattro, wykorzystujÄ…c zastÄ™pczÄ… karoseriÄ™ typu monocoque. Widzowie i przedstawiciele mediów w Le Mans przecierali oczy ze zdumienia, gdy w czwartek rano ujrzeli w boksie trzy egzemplarze Audi R18 e-tron quattro. PopoÅ‚udniem, nowe Audi R18 przeszedÅ‚ odbiór techniczny. Po jego pozytywnym zakoÅ„czeniu, pojazd z numerem startowym „1“ byÅ‚ ponownie gotów do walki.
W drugiej rundzie kwalifikacyjnej źródÅ‚em drobnych komplikacji byÅ‚ uszkodzony czujnik i zdarzenie, podczas którego Lucas di Grassi wjechaÅ‚ w bariery ochronne. W czwartkowy wieczór, w czasie przedÅ‚użonej do 2,5 godziny trzeciej rundy kwalifikacyjnej, odbudowane Audi R18 e-tron quattro pojechaÅ‚o już bez problemów.
Fanów Loïca Duvala na pewno ucieszÄ… dobre wieÅ›ci: W czwartek wieczorem Francuz zostaÅ‚ wypuszczony ze szpitala, w którym spÄ™dziÅ‚ noc na obserwacji. Przed udaniem siÄ™ razem z ojcem w podróż powrotnÄ… do Genewy, gdzie w ciÄ…gu nastÄ™pnych dni ma dojść do siebie po wypadku, Duval odwiedziÅ‚ swój team i kolegów w paddocku.
Nazwisko Loïca Duvala bÄ™dzie nadal widniaÅ‚o na Audi R18 e-tron quattro z numerem startowym „1“, choć jego miejsce w kokpicie zajÄ…Å‚ Hiszpan Marc Gené. Wraz z Lucasem di Grassim i wielokrotnym zwyciÄ™zcÄ… z Le Mans Tomem Kristensenem, Gené wystartuje z siódmego pola startowego. Najlepszy w eliminacjach wynik „jedynki” to robota di Grassiego, który „wykrÄ™ciÅ‚” czas 3 min. 25,814 sek.
Dwa pozostaÅ‚e Audi R18 e-tron quattro zgodnie z planem zaliczyÅ‚y w czwartek rundy kwalifikacyjne i w sobotÄ™ wystartujÄ… z trzeciego szeregu. Najszybsze wÅ›ród kierowców Audi okrążenie ma na swym koncie Oliver Jarvis, który na krótko przed koÅ„cem drugiej rundy kwalifikacji pojechaÅ‚ z czasem 3 min. 23,271 sek., chociaż na ostatniej szykanie musiaÅ‚ zwolnić (żóÅ‚ta flaga) i straciÅ‚ w ten sposób kilka dziesiÄ…tych sekundy. Z Jarvisem kokpit pojazdu z numerem startowym „3“ dzielÄ… debiutujÄ…cy
w Le Mans Filipe Albuquerque i Marco Bonanomi.
André Lotterer, czasem 3 min. 24,276 sek., zapewniÅ‚ sobie i swoim kolegom z bolidu z numerem 2, Marcelowi Fässlerowi i Benoît Tréluyerowi, szóste miejsce startowe.
Wszystkich dziewiÄ™ciu kierowców Audi zaliczyÅ‚o nocÄ… przepisowe, obowiÄ…zkowe okrążenia, mogÄ…c przekonać siÄ™ przy tym po raz kolejny o zaletach laserowych Å›wiateÅ‚ Audi. Audi R18 e-tron quattro to pierwszy prototyp Le Mans ze Å›wiatÅ‚ami laserowymi. Wpisuje siÄ™ w ten sposób w seriÄ™ technicznych innowacji koncernu z Ingolstadt, prezentowanych co roku na wyÅ›cigu 24 h Le Mans. W wieczór poprzedzajÄ…cy imprezÄ™, Audi zaprezentuje w Le Mans także swój pierwszy model seryjny ze Å›wiatÅ‚ami laserowymi – Audi R8 LMX.
W sobotÄ™, 14 czerwca, dokÅ‚adnie o godz. 15.00, dwukrotny mistrz FormuÅ‚y 1, Fernando Alonso, rozpocznie tegoroczny dwudziestoczterogodzinny wyÅ›cig w Le Mans. Ten najważniejszy dÅ‚ugodystansowy wyÅ›cig Å›wiata bÄ™dzie transmitowany na żywo przez 31 kanaÅ‚ów telewizyjnych w 190 krajach. W Europie transmisjÄ™ na żywo nieprzerwanie prowadzić bÄ™dzie Eurosport.
Na www.audi-motorsport.com od godz. 14.30, oglÄ…dać bÄ™dzie można bezpÅ‚atny livestreaming z kamer pokÅ‚adowych wszystkich trzech Audi R18 e-tron quattro. Audi Sport bÄ™dzie też zamieszczać szczegóÅ‚owe informacje na żywo na Facebooku
i na Twitterze.
DziÄ™ki dwunastu zwyciÄ™stwom w piÄ™tnastu startach w Le Mans, Audi to najbardziej utytuÅ‚owana marka w najnowszej historii tej imprezy. CzoÅ‚owÄ… piÄ…tkÄ™ dzieliÅ‚o w kwalifikacjach na odcinku 13,629 kilometra mniej niż 1,5 sekundy. NapiÄ™cie przed wyÅ›cigiem, który oglÄ…dać bÄ™dzie 300 tys. widzów jest wiÄ™c duże. Ponad tysiÄ…c osób zwiÄ…zanych z mediami już kilka dni temu przybyÅ‚o na miejsce zmagaÅ„, by podziwiać pierwsze spotkanie dwóch najbardziej utytuÅ‚owanych marek w historii Le Mans – Audi i Porsche.
Koncern Audi w roku 2013 dostarczyÅ‚ klientom okoÅ‚o 1 575 500 samochodów marki Audi. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki, Audi A3, zostaÅ‚ wyróżniony nadawanym przez jury zÅ‚ożone z dziennikarzy z caÅ‚ego Å›wiata tytuÅ‚em „World Car of the Year 2014” (Å›rednie, Å‚Ä…czne zużycie paliwa: 7,1 – 3,2 l/100 km, Å›rednia emisja CO2: 165 – 85 g/km). W caÅ‚ym roku przedsiÄ™biorstwo osiÄ…gnęło przychody w wysokoÅ›ci 49,9 miliardów Euro, a jego wynik operacyjny wyniósÅ‚ 5,03 miliardów Euro. Marka Audi obecna jest na ponad 100 rynkach caÅ‚ego Å›wiata, a produkcja odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), w Brukseli (Belgia), w BratysÅ‚awie (SÅ‚owacja), Martorell (Hiszpania), w KaÅ‚udze (Rosja), Aurangabad (Indie), Changchun (Chiny) i w Dżakarcie (Indonezja). W grudniu 2013, cztery ringi rozpoczęły również produkcjÄ™ samochodów w Foshan (Chiny). W roku 2015 produkcja ruszy w São José dos Pinhais (Brazylia), a od 2016 w San José Chiapa w Meksyku. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do Audi AG sÄ… miÄ™dzy innymi quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/ WÅ‚ochy) oraz producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A (Bolonia/WÅ‚ochy). Audi zatrudnia obecnie ponad 73 500 pracowników, z czego 52 500 w Niemczech.
W latach 2014 - 2018 koncern planuje inwestycje rzÄ™du 22 miliardów Euro, gÅ‚ównie w nowe produkty i zrównoważone technologie. Audi przykÅ‚ada dużą wagÄ™ do korporacyjnej odpowiedzialnoÅ›ci, a w swej strategii ustanowiÅ‚o zasadÄ™ zrównoważonego rozwoju swoich produktów i procesów produkcyjnych. DÅ‚ugoterminowym celem koncernu jest mobilność wolna od CO2.