Podobna sytuacja dotyczy także operatorów maszyn roboczych. Nie muszÄ… oni pokonywać setek kilometrów dziennie, ale w kabinach swoich pojazdów spÄ™dzajÄ… nie mniej czasu niż ich koledzy z TIRów. Szczególnie narażeni sÄ… operatorzy dziaÅ‚ajÄ…cy w trudnych warunkach atmosferycznych, pracujÄ…cy z przerwami, np. pomiÄ™dzy zaÅ‚adunkami, kiedy silniki zostajÄ… wyÅ‚Ä…czone. W zimie dochodzi też problem z odpaleniem maszyny po dÅ‚uższym postoju.
W obu przypadkach o komfort cieplny, jak i rozruch silnika dbajÄ… dodatkowe systemy ogrzewania.
Jak ogrzewać kabinę podczas postoju?
Każdy pojazd osobowy lub ciężarowy ma wbudowany system ogrzewania, który wykorzystuje ciepÅ‚o odprowadzane z silnika. DziÄ™ki obiegowi wody, nagrzewnicy i wentylacji już po kilku minutach od wÅ‚Ä…czenia motoru w Å›rodku robi siÄ™ przyjemnie ciepÅ‚o. O ile podczas samej jazdy, jest to efekt uboczny poruszania siÄ™, o tyle na postoju silnik musi dalej pozostać wÅ‚Ä…czony, by temperatura w Å›rodku nie spadaÅ‚a. Jest to oczywiÅ›cie zwiÄ…zane z ciÄ…gÅ‚Ä… pracÄ… silnika, zużyciem paliwa oraz emisjÄ… spalin, o haÅ‚asie nie wspominajÄ…c. Taka jaÅ‚owa praca może stanowić nawet 50% dobowego użycia silnika. RozwiÄ…zaniem tej sytuacji jest dodatkowy agregat, który odpowiada za produkcjÄ™ ciepÅ‚a w ukÅ‚adzie, bez pracy silnika samochodu lub maszyny roboczej.
Jak dziaÅ‚a ogrzewanie typu “engine-off”?
System automatycznego ogrzewania typu “engine-off” wÅ‚Ä…cza dodatkowy agregat w chwili wyÅ‚Ä…czenia silnika pojazdu. DziÄ™ki temu, temperatura utrzymywana jest na poziomie optymalnym dla kierowcy lub operatora. Dodatkowym bonusem, nawet po dÅ‚uższym postoju, jest Å‚atwiejsze ponowne uruchomienie silnika, który po prostu jest już lekko podgrzany. Takie rozwiÄ…zanie zapewnia mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z jaÅ‚owÄ… pracÄ… silnika, nawet o ponad 90%.
“Zarówno w samochodach ciężarowych, jak i maszynach roboczych, w pracy typu “engine-off” możemy wyróżnić cztery etapy pracy.” - wyjaÅ›nia Tomasz Konieczny z Webasto Petemar, dostawcy tego urzÄ…dzeÅ„ - “Pierwszy to kiedy silnik samochodu pracuje i emituje ciepÅ‚o. NastÄ™pnie silnik zostaje wyÅ‚Ä…czony, przepÅ‚yw ciepÅ‚a jest zakÅ‚ócony, energia cieplna w silniku zostaje utracona, czego efektem jest spadek temperatury w kabinie. Wtedy do gÅ‚osu dochodzi agregat Webasto, który nadal wykorzystuje resztkowe ciepÅ‚o silnika dziÄ™ki wÅ‚asnym pompom obiegowym. A na koÅ„cu, w czwartym etapie, gdy silnik siÄ™ schÅ‚odzi, automatycznie zaÅ‚Ä…cza siÄ™ ogrzewanie postojowe Webasto, utrzymujÄ…c optymalny komfort cieplny w Å›rodku pojazdu.“
Czy to się opłaca?
Komfort cieplny w kabinie ciężarówki lub maszyny roboczej to bardzo ważny czynnik w pracy kierowców. Każdy z nich bÄ™dzie dbaÅ‚ o ten komfort w dostÄ™pny sposób. Ogrzewanie postojowe pozwala zaoszczÄ™dzić koszty zwiÄ…zane z samÄ… eksploatacjÄ… silnika podczas godzin pracy jaÅ‚owej, co wpÅ‚ywa na jego żywotność. OszczÄ™dza także paliwo i zmniejsza emisjÄ™ spalin. Sam agregat grzewczy zużywa znacznie mniej paliwa, a przy tym ma potężnÄ… moc grzewczÄ…, co pozwala na bÅ‚yskawiczne ogrzanie kabiny przy bardzo cichej pracy. UrzÄ…dzenia sÄ… niewielkich rozmiarów, można je montować w pojazdach nowych, jak i używanych, także w tych przeznaczonych do przewozu Å‚adunków niebezpiecznych.
O skali oszczÄ™dnoÅ›ci decyduje czas wykorzystania urzÄ…dzeÅ„, liczba pojazdów we flocie, zużycie paliwa konkretnych modeli, jeÅ›li miaÅ‚oby siÄ™ korzystać wyÅ‚Ä…cznie z pracy silnika. Każdy menadżer zna koszty obsÅ‚ugi swojej floty i jest w stanie szybko wyliczyć różnice.