O dobrym wyniku i skutecznym ograniczeniu skutków pandemii zadecydowaÅ‚y dobre zarzÄ…dzanie sytuacjÄ… kryzysowÄ…, szybka poprawa na najwiÄ™kszym pojedynczym rynku, jakim sÄ… Chiny oraz przede wszystkim stabilniejszy biznes w zakresie usÅ‚ug premium i finansowych. Przychód ze sprzedaży wyniósÅ‚ 222,9 miliarda euro (-11,8 procent) i okazaÅ‚ siÄ™ lepszy niż sprzedaż (-16,4 procent). Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi zwiÄ…zanymi (sprawa diesli) osiÄ…gnÄ…Å‚ dobry poziom 10,6 miliarda euro (-45,0 procent), mimo pandemii.
Frank Witter, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Koncernu ds. Finansów i IT, stwierdziÅ‚: „Covid-19 przyniósÅ‚ nam nieznane dotÄ…d wyzwania. Koncern Volkswagen skutecznie przeciwdziaÅ‚aÅ‚ w zeszÅ‚ym roku wpÅ‚ywowi pandemii na bieżącÄ… dziaÅ‚alność, a jednoczeÅ›nie podjÄ…Å‚ ważne strategiczne decyzje dotyczÄ…ce wÅ‚asnej transformacji. PrzedÅ‚ożone wyniki finansowe sÄ… znacznie lepsze niż siÄ™ spodziewano i pokazujÄ… na co stać nasz koncern, zwÅ‚aszcza w kryzysie. Rezultaty osiÄ…gniÄ™te w drugim póÅ‚roczu, które okazaÅ‚y siÄ™ znacznie lepsze od pierwszego, zamierzamy przenieść na bieżący rok, a realizacja programów w zakresie kosztów staÅ‚ych i zakupów trwale nas wzmocni. Dlatego spoglÄ…damy w przyszÅ‚ość optymistyczniej i zamierzamy uzyskać w skali koncernu operacyjnÄ… stopÄ™ zwrotu mieszczÄ…cÄ… siÄ™ w górnym zakresie spodziewanego przedziaÅ‚u”.
W roku obrachunkowym 2020 koncern Volkswagen sprzedaÅ‚ 9,2 miliona pojazdów (-16,4 procent) i nieznacznie, do 13,0 (12,9) procent, zwiÄ™kszyÅ‚ swój udziaÅ‚ w Å›wiatowym rynku samochodów osobowych. W ramach globalnej ofensywy w zakresie samochodów elektrycznych klientom dostarczono 422.000 aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, a wiÄ™c trzy razy wiÄ™cej niż w poprzednim roku. Przychody ze sprzedaży wyniosÅ‚y 222,9 miliarda euro. Spadek o 11,8 procent w porównaniu z rokiem poprzednim zostaÅ‚ spowodowany przede wszystkim zmniejszeniem sprzedaży wynikajÄ…cym z pandemii Covid-19. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi osiÄ…gnÄ…Å‚ mimo to dobry poziom 10,6 (19,3) miliarda euro, co odpowiada operacyjnej stopie zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi w wysokoÅ›ci 4,8 (7,6) procent. Oprócz spadku sprzedaży negatywny wpÅ‚yw miaÅ‚y niekorzystne kursy walut, wynik obciążyÅ‚y ponadto jednorazowe wydatki na restrukturyzacjÄ™ wynoszÄ…ce 0,5 miliarda euro. Pozytywny skutek miaÅ‚y natomiast niższe koszty staÅ‚e. Zysk koncernu Volkswagen przed opodatkowaniem wyniósÅ‚ 11,7 (18,4) miliarda euro. Operacyjna stopa zwrotu przed opodatkowaniem zmniejszyÅ‚a siÄ™ do 5,2 (7,3) procent. Zysk operacyjny spóÅ‚ek chiÅ„skich wyniósÅ‚ 3,6 (4,4) miliarda euro.
PrzepÅ‚yw gotówki netto w dziale samochodów okazaÅ‚ siÄ™ jednoznacznie pozytywny i mimo pandemii Covid-19 osiÄ…gnÄ…Å‚ poziom 6,4 (10,8) miliarda euro, spadek w porównaniu z poprzednim rokiem byÅ‚ w gÅ‚ównej mierze spowodowany niższym zyskiem i zwiÄ™kszonym odpÅ‚ywem Å›rodków wynikajÄ…cym ze sprawy diesla. Pozytywny wpÅ‚yw miaÅ‚o przede wszystkim skuteczne zarzÄ…dzanie zasobami. PÅ‚ynność netto poprawiÅ‚a siÄ™ – także ze wzglÄ™du na dobrze ulokowane obligacje hybrydowe – osiÄ…gajÄ…c wysokość 26,8 (21,3) miliarda euro. Mimo dużo mniejszych kosztów badaÅ„ i rozwoju w dziale samochodów ich udziaÅ‚ wynoszÄ…cy 7,6 (6,7) procent okazaÅ‚ siÄ™ – z powodu wywoÅ‚anego pandemiÄ… dużego spadku przychodów ze sprzedaży – wyższy niż rok wczeÅ›niej. Ze wzglÄ™du na znaczne zmniejszenie nakÅ‚adów inwestycyjnych ich udziaÅ‚ w dziale samochodów zmniejszyÅ‚ siÄ™ do 6,1 (6,6) procent.
Perspektywy
Koncern Volkswagen przewiduje, że dostawy dla klientów w roku 2021 – zakÅ‚adajÄ…c skuteczne stÅ‚umienie pandemii Covid-19 – przy wciąż trudnej sytuacji rynkowej okażą siÄ™ znacznie wiÄ™ksze niż rok wczeÅ›niej. Wyzwaniem bÄ™dÄ… zwÅ‚aszcza koniunktura na rynku, rosnÄ…ca konkurencja, niestabilność rynków surowcowych i dewizowych, zabezpieczenie Å‚aÅ„cucha dostaw oraz ostrzejsze wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji. Spodziewamy siÄ™, że przychód ze sprzedaży w koncernie Volkswagen i dziale samochodów osobowych bÄ™dzie w 2021 roku znaczÄ…co wiÄ™kszy niż w poprzednim roku. W wypadku wyniku operacyjnego koncernu i dziaÅ‚u samochodów osobowych w 2021 roku spodziewamy siÄ™ rentownoÅ›ci operacyjnej w przedziale 5,0-6,5 procent. W dziale samochodów dostawczych, przy znacznie wiÄ™kszych niż rok wczeÅ›niej przychodach ze sprzedaży, spodziewamy siÄ™ operacyjnej stopy zwrotu w przedziale 4,0-5,5 procent przed nakÅ‚adami na restrukturyzacjÄ™. W dziale Power Engineering liczymy siÄ™ z przychodami mniejszymi niż ubiegÅ‚oroczne i z zyskiem operacyjnym na granicy rentownoÅ›ci. W dziale usÅ‚ug finansowych, przy znacznie wiÄ™kszych niż rok wczeÅ›niej przychodach, oczekujemy zysku operacyjnego na ubiegÅ‚orocznym poziomie.
ZakÅ‚adamy, że w dziale samochodów udziaÅ‚ badaÅ„ i rozwoju wyniesie w 2021 roku 7 procent, a udziaÅ‚ inwestycji – 6 procent. Spodziewamy siÄ™, że wpÅ‚yw sprawy diesla na pÅ‚ynność bÄ™dzie w 2021 roku mniej wiÄ™cej taki sam, jak w roku minionym, a efekty dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie fuzji (Merger&Acquisition) okażą siÄ™ znacznie wiÄ™ksze. Z tego powodu spodziewamy siÄ™ przepÅ‚ywu gotówki netto na ubiegÅ‚orocznym poziomie.PÅ‚ynność netto w dziale samochodów zapewne nieznacznie wzroÅ›nie w 2021 roku. Spodziewamy siÄ™ zysku z inwestycji (ROI) wyraźnie powyżej minimalnego celu procentowego.