Jednak
najpopularniejszym miejscem dokonywania takich napraw sÄ… warsztaty
niezależne (nieautoryzowane), które odwiedza 38%
respondentów. Tylko nieco ponad jedna czwarta (26%) badanych
zleca bieżące naprawy serwisom autoryzowanym przez producentów
aut.
Inaczej
jest w przypadku napraw powypadkowych, które są dokonywane
głównie przez specjalistów: 32% badanych powierza je
warsztatom niezależnym, zaś 20% warsztatom autoryzowanym. Tylko 6%
pytanych decyduje siÄ™ na samodzielnÄ… naprawÄ™ auta po wypadku.
Natomiast blisko jedna trzecia (32%) osób decydujących o
miejscu dokonania naprawy nie potrafi określić, komu zleciłaby
naprawÄ™ w razie kolizji.
Inne
naprawy, czyli wszelkie prace przy samochodzie poza bieżącą
konserwacją i naprawami powypadkowymi, są najczęściej (przez 41%
respondentów) wykonywane samodzielnie (w tym także z pomocą
rodziny bądź znajomych). Warsztaty niezależne wybiera 36% osób,
natomiast na serwisy autoryzowane decyduje siÄ™ blisko co piÄ…ty
(19%) odpowiedzialny za naprawy auta.
Wyniki
badania pokazują, że udział napraw dokonywanych samodzielnie jest
u nas wyższy niż w takich krajach europejskich, jak Niemcy czy
Francja. Jednocześnie Polacy rzadziej korzystają z usług
autoryzowanych warsztatów – komentuje Piotr SowiÅ„ski z
TNS OBOP. Powodem są nie tylko ceny usług w warsztatach, ale
także wiek naszych aut – Å›redni wiek aut obecnych w polskich
gospodarstwach domowych wynosi 12 lat. Są to więc często pojazdy o
stosunkowo prostej budowie, które łatwiej naprawić we
wÅ‚asnym zakresie – wyjaÅ›nia Piotr SowiÅ„ski.
*MAA
– Market Analysis Automotive Aftermarket – badanie na temat
eksploatacji i napraw samochodów osobowych. Projekt stworzony
przez agencję badawczą TNS Infratest we współpracy z
wiodącymi europejskimi producentami części zamiennych, od 2005
roku prowadzony w Polsce przez TNS OBOP.
Badanie
panelowe prowadzone metodą wywiadów telefonicznych (Computer
Assisted Telephone Interviews) 3 razy w roku na reprezentatywnej
próbie N=5000 osób odpowiedzialnych za naprawy i
konserwacjÄ™ samochodu posiadanego w gospodarstwie domowym.
Przedstawione wyniki dotyczÄ… napraw dokonanych w roku 2005.
TNS
zajmuje siÄ™ dostarczaniem kompleksowej informacji o rynku:
jest
największą na świecie firmą realizującą badania oraz analizy
dostosowane do potrzeb klientów,
jest
wiodącym dostawcą badań społeczno-politycznych,
posiada
długoletnie doświadczenie w dziedzinie realizacji paneli
konsumenckich, a także pomiaru wielkości audytorium telewizyjnego
(telemetria) oraz monitoringu reklam.
TNS
działa w ramach globalnej sieci obejmującej swym zasięgiem 70
krajów, co umożliwia dostarczanie w spójny sposób,
na bieżąco aktualizowanych, wysokiej jakości informacji i analiz.