Czy ktokolwiek wybierze się latem na przechadzkę w zimowym obuwiu? Odpowiedź na to pytanie jest oczywista: nadejście cieplejszych dni powoduje, że natychmiast zmieniamy buty na letnie. Dokładnie tak samo powinno być z oponami. Nadejście temperatur średniodobowych powyżej 7 stopni Celsjusza powinno być dla wszystkich kierowców sygnałem: czas zmienić opony na letnie!"Kiedy robi się ciepło, opony zimowe produkowane z innej mieszanki gumy niż opony letnie rozgrzewają się zbyt szybko, co prowadzi do nadmiernego zużycia bieżnika. Wymiana opon zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynności, które należy wykonać przygotowując samochód do jazdy w sezonie wiosennym i letnim" - powiedział Jacek Pryczek, Dyrektor Sprzedaży Goodyear Dunlop Tires Polska, wiodącego producenta opon w naszym kraju.
Ministrowie jeżdżą na letnich
Przy mrozach i śniegu opony zimowe są wybawieniem. Dzięki nim samochód lepiej trzyma się ośnieżonej drogi, co może uratować życie. Miękkie zimowe opony zużywają się bardzo szybko w wysokich temperaturach i może się okazać, że jesienią trzeba będzie kupować nowe. A zatem zmiana opon zimowych na letnie to po prostu oszczędność.
I druga sprawa. Latem warunki na drogach pozwalają na dużo szybszą jazdę niż zimą. Tymczasem większość opon zimowych ma niższe indeksy prędkości, co nie jest żadnym problemem zimą, kiedy siłą rzeczy jeździ się wolniej, ale latem staje się wadą. Opony zimowe nie są przystosowane do szybkiej i jednocześnie bezpiecznej jazdy po rozgrzanej autostradzie. Próby agresywnej jazdy, dynamicznego pokonywania zakrętów na zimowych oponach
w letnich temperaturach to nie jest dobry pomysł.
Doskonale wiedzą o tym doświadczeni kierowcy i mechanicy Biura Ochrony Rządu, Sejmu, ministerstw czy resortów centralnych. I zmieniają opony na letnie, kiedy zrobi się cieplej. Nie tylko ze względu na oszczędność i bezpieczeństwo.
Dzięki zmianie opon wzrasta też komfort jazdy. Gdy zimą kierowcy zmagają się na drodze z lodem i śniegiem, a z powodu zimna szyby w samochodzie są zamknięte, fakt, że opony zimowe są nieco głośniejsze niż letnie nie ma większego znaczenia.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Przy wiosennej wymianie opon o jednej rzeczy trzeba bezwzględnie pamiętać: opony
nie mogą być łyse, bo grozi to poważnym wypadkiem. Przed założeniem opon, których używaliśmy w poprzednim sezonie trzeba więc koniecznie sprawdzać, czy nadal nadają
siÄ™ one do jazdy.
W myśl przepisów minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm. Poniżej tej granicy opony
nie są zdatne do użytku. Jeśli więc ogumienie nie spełnia wymogów kodeksu, przy kontroli drogowej może się nie skończyć na upomnieniu. Policjant może nawet zatrzymać dowód rejestracyjny. Normy kodeksu nie są jednak wyśrubowane. Mówią o wartościach absolutnie niezbędnych dla bezpieczeństwa na drodze. Według fachowców nad wymianą starych opon letnich na nowe odpowiedzialny kierowca powinien się zastanowić już przy klockach bieżnika startych do 3 mm.
"To kwestia parametrów. Jeśli bieżnik jest częściowo zużyty, opona gorzej trzyma
się nawierzchni, droga hamowania się wydłuża i rośnie ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu na cienkiej warstwie wody" - ostrzega Jacek Pryczek.
Na każdą kieszeń
Przyjęło się przekonanie, że zakup nowych opon, to spory wydatek. Nic bardziej mylnego!
Na naszym rynku dostępne są opony letnie na każdą kieszeń.
W Polsce można kupić w przystępnej cenie np. sprawdzone i cenione przez tysiące polskich kierowców opony Dębica Passio lub Dębica Furio, a także opony Sava Perfecta dostosowane do potrzeb tak popularnych w naszym kraju samochodów kompaktowych oraz vanów. Na średniej półce cenowej również jest w czym wybierać. Przykładem tegoroczna nowość Fulda Carat Progresso znacznie skracająca drogę hamowania. Amatorzy szybszej, bardziej sportowej jazdy oraz wielbiciele tuningu wybiorą zapewne dynamiczne opony Dunlop SP Sport Maxx. Na najwyższej półce dostępne są z kolei super ciche opony Goodyear Excellence oraz przystosowane specjalnie do jazdy w deszczu Goodyear HydraGrip.
Wymienione opony różnią się mieszanką gumy, rozwiązaniami konstrukcyjnymi i ceną,
ale mają jedną cechę wspólną: są nowoczesne i zapewniają bezpieczeństwo podczas wiosennych i letnich podróży.
Goodyear jest największym producentem opon na świecie, z centralą  w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 85 zakładach w 28 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 80.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A
Przykazania bezpiecznego kierowcy
DoÅ›wiadczeni kierowcy mówiÄ… zawsze, że o opony trzeba dbać, bo wtedy one zadbajÄ… o caÅ‚y samochód. Warto pamiÄ™tać o tym przysÅ‚owiu przed wyjazdem na wiosenny weekend lub letnie wakacjeÂ
Wiosna i lato to okres długich wycieczek samochodowych, często z większym obciążeniem i przy większych prędkościach. Nie bez znaczenia jest także wysoka temperatura. Wszystkie te czynniki mają duży wpływ na stan opon. Dlatego zawsze należy pamiętać o upewnieniu
się, że:
- Stan techniczny opon jest dobry
Regularnie, przynajmniej raz na miesiąc trzeba sprawdzać, czy opony nie są uszkodzone, popękane, czy nie mają widocznych ubytków.
- Opony mają właściwe ciśnienie
Przed każdą dłuższą podróżą należy sprawdzać ciśnienie opon. Powinno się je mierzyć przy zimnych oponach. Odpowiedni poziom ciśnienia w oponach naszego auta zazwyczaj można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, na słupku drzwi lub w schowku. Prawidłowe ciśnienie w oponach to gwarancja ich większej trwałości i mniejsze zużycie paliwa. Nieprawidłowe ciśnienie może doprowadzić do wypadku.
- Bieżnik nie jest zużyty
Opony dobrze się trzymają drogi tylko wtedy, gdy bieżnik nie jest ponad miarę zużyty. Tzw. łyse opony mogą być przyczyną groźnych wypadków. Zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego minimalna wymagana wysokość bieżnika to 1,6 mm. Jednak specjaliści zalecają zmianę opon letnich na nowe już przy klockach bieżnika zużytych do 3 mm.
Jeśli nie ma się pewności, co do stanu bieżnika wystarczy przeprowadzić prosty test. Należy włożyć monetę dwugroszową w rowek bieżnika. Jeśli widoczna jest cała korona orła - trzeba wymienić oponę.
- Wszystkie opony sÄ… takie same
Najlepiej jeśli wszystkie cztery opony są identyczne. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, należy zadbać, by na jednej osi samochodu znajdowały się - zgodnie z przepisami prawa - opony
o takiej samej rzeźbie bieżnika. Od tego zależy nasze bezpieczeństwo.
- Felgi sÄ… w dobrym stanie
Przy naszym stanie dróg felgi często ulegają uszkodzeniom mechanicznym, co może utrudnić prawidłowe wyważenie. Szczególnie podatne na uszkodzenia są felgi aluminiowe.
Co najmniej dwa razy do roku powinien je obejrzeć fachowiec w profesjonalnym serwisie oponiarskim.
- Opony wymieniał fachowiec
Samodzielna wymiana opon może przynieść więcej szkód niż pożytku. Nie warto na tym oszczędzać. Po pierwsze można uszkodzić oponę, a po drugie bez profesjonalnego sprzętu odpowiednie wyważenie koła jest praktycznie niemożliwe.
- Auto nie jest przeładowane
Przeładowanie pojazdu może grozić uszkodzeniem opon i samochodu. Wartość graniczna ładunku odpowiednia dla danego wozu znajduje się w jego instrukcji obsługi.
- Opony były przechowywane w odpowiednich warunkach
Odpowiednio oczyszczone opony powinny być przechowywane w przewiewnych i zaciemnionych pomieszczeniach, w których temperatura nie spada poniżej -5 stopni Celsjusza i nie przekracza +35 stopni Celsjusza. Jeśli nie mamy odpowiedniego miejsca, należy oddać opony na przechowanie do profesjonalnego serwisu oponiarskiego. Adresy tych serwisów można znaleźć na stronie www.goodyear.pl.