Nowa wersja Lexusa GS - GS 300h
Pojawienie siÄ™ GS 300h w obejmujÄ…cej luksusowe sedany gamie modelowej GS czyni Lexusa pierwszÄ… na Å›wiecie markÄ… premium, która oferuje dla tego samego modelu dwa różne warianty napÄ™du hybrydowego.
Czwarta generacja Lexusa GS pojawiła się w europejskiej sprzedaży w 2012 roku, początkowo w trzech wersjach: GS 250, GS 350 AWD oraz flagowy, dysponujący wysokimi osiągami GS 450h z napędem hybrydowym. Czwarty przedstawiciel rodziny, GS 300h, zadebiutuje pod koniec 2013 roku.
Przy okazji premiery nowego GS 300h, cała rodzina GS przeszła zmiany stylizacyjne oraz otrzymała szereg usprawnień w zakresie rozwiązań technicznych i w kwestii bezpieczeństwa jazdy.
GS 300h bÄ™dzie dostÄ™pny również w wersji F SPORT, z niepowtarzalnymi elementami wzorniczymi i specjalnymi udogodnieniami ukierunkowanymi na jeszcze bardziej fascynujÄ…ce doznania podczas jazdy.
Napęd w pełni hybrydowy
Nowy GS 300h wyposażony zostaÅ‚ w napÄ™d hybrydowy drugiej generacji, podobny do zastosowanego w IS 300h. Zapewnia on znacznie obniżony poziom emisji CO2, NOx oraz czÄ…stek staÅ‚ych (sadzy), bez uszczerbku dla osiÄ…gów.
W skÅ‚ad hybrydowego zespoÅ‚u napÄ™dowego wchodzi potężny silnik elektryczny o mocy 105 kW (143 KM), sprzÄ™gniÄ™ty z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym pracujÄ…cym w cyklu Atkinsona i wyposażonym w nowej generacji ukÅ‚ad wtryskowy D-4S, podwójny ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du VVT-i oraz wysoce efektywny ukÅ‚ad recyrkulacji spalin (EGR). Silnik spalinowy rozwija moc 133 kW (181 KM) przy 6000 obr/min oraz moment obrotowy 221 Nm w przedziale 4200-5400 obr/min.
NapÄ™dzajÄ…cy tylne koÅ‚a za poÅ›rednictwem elektronicznie sterowanej bezstopniowej przekÅ‚adni napÄ™dowej (ECVT) hybrydowy zespóÅ‚ napÄ™dowy generuje sumarycznÄ… moc 164 kW (223 KM).
RównoczeÅ›nie hybrydowy napÄ™d nowego Lexusa charakteryzuje siÄ™ ultra niskÄ… emisjÄ… CO2, zaczynajÄ…cÄ… siÄ™ od poziomu 109 g/km oraz Å›rednim zużyciem paliwa nieprzekraczajÄ…cym 4,7 l/100 km.
Dynamika jazdy
Jak każdy z przedstawicieli rodziny GS, również GS 300h oferuje emocjonujÄ…ce doznania podczas jazdy. PoÅ‚Ä…czenie konstrukcji zawieszenia z podwójnymi wahaczami rozwidlonymi z przodu i ukÅ‚adem wielodrążkowym z tyÅ‚u, mocnych hamulców oraz bezpoÅ›redniego i precyzyjnego ukÅ‚adu kierowniczego pozwoliÅ‚o uzyskać doskonaÅ‚Ä… zwrotność, zminimalizować przechyÅ‚y nadwozia oraz zapewnić odpowiedni komfort jazdy, jak przystaÅ‚o na szybkÄ… i mocnÄ… limuzynÄ™ marki Lexus.
Podobnie jak GS 450h F SPORT, również nowy GS 300h w wersji F SPORT może być wyposażony w nowatorskie rozwiÄ…zania poprawiajÄ…ce dynamikÄ™ jazdy, jak na przykÅ‚ad zawieszenie AVS o zmiennej charakterystyce.
Stylistyka
Nowy GS 300h dzieli z pozostaÅ‚ymi przedstawicielami rodziny GS wyraziste i dynamiczne linie nadwozia, w tym agresywnÄ… stylistykÄ™ przodu z charakterystycznym wyróżnikiem marki w postaci klepsydrowej osÅ‚ony chÅ‚odnicy. Kolejne rozwiniÄ™cie przyjÄ™tego przez markÄ™ Lexus unikalnego jÄ™zyka wzorniczego L-finesse zaowocowaÅ‚o uzyskaniem szykownej i wÅ‚adczej sylwetki, jak przystaÅ‚o na luksusowego sedana o wysokich osiÄ…gach.
Przy okazji premiery GS 300h wprowadzony zostanie nowy zestaw kolorów nadwozia zarezerwowanych dla wersji F SPORT: biaÅ‚y F „F White”, czarny metalik „Starlight Black” oraz niebieski metalik „Midnight Blue”. W wersjach F SPORT dostÄ™pne bÄ™dÄ… teraz diodowe Å›wiatÅ‚a przeciwmgielne, a wersje wyposażenia Prestige modelu GS otrzymajÄ… opcjonalnie 19-calowe obrÄ™cze kóÅ‚ z lekkiego stopu, poprzednio zarezerwowane dla specyfikacji F SPORT.
Wzornictwo wnętrza
Przestronne, piÄ™knie wykoÅ„czone wnÄ™trze GS jest kontynuacjÄ… motywu wzorniczego nowej generacji Lexusów. Ergonomicznie rozplanowany, dwustrefowy, zorientowany na kierowcÄ™ kokpit z zaawansowanÄ… komunikacjÄ… na linii czÅ‚owiek-maszyna uÅ‚atwia utrzymanie czujnoÅ›ci i komfortowego klimatu podczas dÅ‚ugich podróży.
W czwartej generacji modeli GS po raz pierwszy pojawi siÄ™ szereg wysoce innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych. SÄ… to miÄ™dzy innymi energooszczÄ™dny ukÅ‚ad klimatyzacji S-Flow z integralnym kompleksowym sterowaniem klimatem w kabinie i funkcjÄ… „nanoe”, drugiej generacji zdalny sterownik Remote Touch Interface (RTI) sprzężony z jednym z najwiÄ™kszych w Å›wiecie samochodowym pokÅ‚adowym wyÅ›wietlaczem wielofunkcyjnym oraz wybór zestawów audio oferujÄ…cych niezrównanÄ… siÅ‚Ä™ i czystość dźwiÄ™ku.
Debiut GS 300h jest okazją do odświeżenia wnętrza rodziny GS nową dźwignią przekładni napędowej oraz rozszerzenia listy dostępnego wyposażenia o projektor komputera pokładowego HUD.
Bezpieczeństwo
Modele GS Lexusa są bogato wyposażone w jedne z najnowocześniejszych, jakie są obecnie dostępne na rynku, rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo jazdy i wspomagających prowadzenie samochodu. Zaawansowany system ochrony przedzderzeniowej (PCS) w GS 450h oraz w nowym GS 300h obejmuje także kamerę monitorującą czujność kierowcy, a komplementarny z nim układ adaptacyjnej kontroli prędkości jazdy (ACC) działa w pełnym zakresie prędkości.
Dodatkowe funkcje służące bezpieczeństwu jazdy to między innymi wspomaganie utrzymania pasa ruchu (LKA) oraz system noktowizyjny, a także nowowprowadzone w GS 300h ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA). Układ RCTA, wykorzystujący czujnik radarowy układu monitorującego martwe pola widoczności, ostrzega o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego.
Koszt utrzymania
Z racji unikalnego poÅ‚Ä…czenia niskich kosztów serwisowych i eksploatacyjnych, znacznych ulg bÄ…dź zwolnieÅ„ podatkowych oraz wysokiego wskaźnika utrzymania wartoÅ›ci rynkowej, nowy Lexus GS 300h bardzo korzystnie prezentuje siÄ™ pod wzglÄ™dem kosztów utrzymania.
Napęd hybrydowy Lexusa GS 300h został specjalnie opracowany z myślą o maksymalnej trwałości i jak najniższych wymaganiach w zakresie obsługi technicznej.
Konstrukcja zespoÅ‚u napÄ™dowego jest bezsprzÄ™gÅ‚owa. Funkcje rozrusznika i alternatora realizowane sÄ… przez odpowiednie podzespoÅ‚y napÄ™du hybrydowego, co eliminuje potrzebÄ™ serwisowania i wymiany tych elementów przez caÅ‚y okres eksploatacji samochodu. Tradycyjny pasek napÄ™dowy rozrzÄ…du zostaÅ‚ zastÄ…piony bezobsÅ‚ugowym Å‚aÅ„cuchem.
NapÄ™d hybrydowy ma również pozytywny wpÅ‚yw na trwaÅ‚ość hamulców i ogumienia. Przez 90000 km przebiegu GS 300h nie wymaga wymiany tarcz hamulcowych i zużyje zaledwie jeden komplet klocków hamulcowych oraz opon.
Rygorystycznie weryfikowany pod wzglÄ™dem wydajnoÅ›ci i trwaÅ‚oÅ›ci, jak również wspierany ponad piÄ™tnastoletnim doÅ›wiadczeniem praktycznym, akumulator trakcyjny nie wymaga wymiany przez caÅ‚y okres użytkowania samochodu.
PoÅ‚Ä…czenie żywotnoÅ›ci tego elementu ze skróconymi czasami serwisowania stawia koszty obsÅ‚ugi technicznej GS 300h poÅ›ród najniższych w jego segmencie rynkowym.
Legitymując się najniższą w swojej klasie emisją CO2, zaczynającą się od zaledwie 109 g/km i wynikającą z bardzo niskiego, nie przekraczającego 4,7 l/100 km zużycia paliwa, GS 300h łączy niskie koszty eksploatacji ze znacznymi korzyściami podatkowymi w wielu europejskich krajach, na przykład Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
NapÄ™d hybrydowy Lexus Hybrid Drive okazuje siÄ™ niezwykle ekonomiczny zarówno pod wzglÄ™dem wydatków na paliwo, jak i utrzymania wartoÅ›ci rynkowej. W uznaniu tego GS 450h uzyskaÅ‚ tytuÅ‚ „Mistrza WartoÅ›ci Rynkowej 2013” (Wertmeister 2013) w rankingu prowadzonym wspólnie przez magazyn Auto Bild i firmÄ™ Eurotax, okazujÄ…c siÄ™ bezkonkurencyjnym w swojej klasie pod wzglÄ™dem utrzymania wartoÅ›ci rynkowej, co jest wyrazem wysokiego zaufania, jakim klienci obdarzajÄ… Lexusy wyposażone w napÄ™d hybrydowy.
LEXUS LF-NX
„Badamy możliwość wejÅ›cia w nowy segment, w którym marka Lexus dotÄ…d byÅ‚a nieobecna. Koncepcyjny LF-NX jest prawdziwym SUV-em z dodatkowymi, typowymi dla Lexusa atrybutami w postaci dynamicznej stylistyki, wyrafinowania i zaawansowanych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych. Jest on mÅ‚odzieÅ„czy, wyrazisty i nowatorski. Jego Å›miaÅ‚e linie zapowiadajÄ… przyszÅ‚e trendy ewolucyjne obowiÄ…zujÄ…cego w marce Lexus jÄ™zyka wzorniczego L-Finesse.”
Mark Templin, wiceprezes zarzÄ…du Lexus International
Marka Lexus zadebiutowaÅ‚a w segmencie luksusowych SUV-ów w 1998 roku wraz z premierÄ… pierwszego modelu RX, po raz pierwszy w historii Å‚Ä…czÄ…cego wszechstronność, funkcjonalność i wytrzymaÅ‚ość samochodu typu SUV z wÅ‚asnoÅ›ciami jezdnymi, osiÄ…gami i wyrafinowaniem luksusowej limuzyny.
Nieco mniejszy od RX, mierzÄ…cy 4640 mm dÅ‚ugoÅ›ci i 2700 mm rozstawu osi, koncepcyjny LF-NX celuje w rosnÄ…cy segment bardziej zwartych i bardziej miejskich luksusowych SUV-ów Å›redniej wielkoÅ›ci, przyciÄ…gajÄ…c uwagÄ™ nowej grupy klientów marki Lexus, o wiÄ™kszych oczekiwaniach w kwestiach wzorniczych.
Stylistyka
ÅšmiaÅ‚e, efektowne i nowatorskie nadwozie LF-NX stanowi kolejnÄ… ewolucjÄ™ obowiÄ…zujÄ…cego w marce Lexus jÄ™zyka wzorniczego L-finesse, po raz pierwszy wnoszÄ…c wyraziste linie oraz ostre, gÅ‚Ä™boko rzeźbione formy stylizacyjne do segmentu luksusowych SUVów Å›redniej wielkoÅ›ci.
Przód tego koncepcyjnego samochodu zdominowany jest przez silnie wyeksponowanÄ… osÅ‚onÄ™ chodnicy o charakterystycznie wciÄ™tym, klepsydrowym zarysie, stanowiÄ…cym wyróżnik obecnych Lexusów. Wraz z poszerzonÄ… sekcjÄ… w dolnej części zderzaka, podkreÅ›lajÄ…cÄ… szeroki rozstaw kóÅ‚ i masywność przedniego profilu, powiÄ™kszone zostaÅ‚o obramowanie oraz oczka maskownicy.
Górne krawÄ™dzie osÅ‚ony chÅ‚odnicy pÅ‚ynnie przechodzÄ… w silnie zarysowany obrys pokrywy komory silnikowej, natomiast jej podstawa wsparta jest na chromowanej pÅ‚ycie podsilnikowej, akcentujÄ…cej nie tylko szosowe aspiracje tego koncepcyjnego SUVa.
Niezwykle ekspresyjne, w niepowtarzalny sposób wystylizowane przednie Å›wiatÅ‚a obejmujÄ… potrójne, romboidalne reflektory diodowe oraz osobne Å›wiatÅ‚a do jazdy dziennej, które po raz pierwszy pojawiÅ‚y siÄ™ w nowym modelu IS. LiniÄ™ Å›wiateÅ‚ dziennych dopeÅ‚niajÄ… listwy diodowych kierunkowskazów.
RozchodzÄ…ce siÄ™ od obrysu osÅ‚ony chÅ‚odnicy linie zderzaka formujÄ… pionowe szczeliny wlotów powietrza, a nastÄ™pnie tworzÄ… unikalny, silnie wyeksponowany do przodu zarys przednich naroży. W ten sposób zderzak oddziela od przedniego bÅ‚otnika agresywne, pionowe ciÄ™cie, które pod kloszami reflektorów zwęża siÄ™ do punktu.
Przednie i tylne zderzaki ukształtowane są przez szereg muskularnych w formie, wypukłych i wklęsłych krzywizn. Brzegi nadkoli wykończone są typowymi dla miejskiego SUVa, polakierowanymi na czarno nakładkami ochronnymi.
Powierzchnia pasa bocznego ma ksztaÅ‚t wydÅ‚użonego rombu. Jej najszersze miejsce znajduje siÄ™ na wysokoÅ›ci Å›rodkowego sÅ‚upka, a nastÄ™pnie zwęża siÄ™ ona w kierunku tyÅ‚u. U doÅ‚u, linia progów drzwi nawiÄ…zuje do wznoszÄ…cej siÄ™ linii przetÅ‚oczenia, jaka pierwotnie pojawiÅ‚a siÄ™ w koncepcyjnym LF-CC, jednak je forma jest bardziej agresywna, z ostrymi kÄ…tami.
Klasyczny dla Lexusa profil przeszklenia powyżej linii bocznej, wraz ze stromo opadającą linią drzwi bagażnika i integralnym spojlerem tworzą zamaszystą sylwetkę atletycznego coupe.
Z tyłu LF-NX dominują mocno zaakcentowane klosze świateł, tworzące natychmiast rozpoznawalną identyfikację świetlną modelu. Wnikają one głęboko w profil zderzaka, tworząc ostry, aerodynamiczny zarys tyłu nadwozia.
Charakterystyczne dla marki Lexus uksztaÅ‚towanie Å›wiateÅ‚ na wzór litery „L” znajduje mocne odzwierciedlenie w liniach tyÅ‚u nadwozia, stanowiÄ…c wystylizowanÄ… analogiÄ™ wciÄ™tego zarysu osÅ‚ony chodnicy.
Szeroki profil dolnej części zderzaka w sposób celowy nie uwidacznia żadnych elementów ukÅ‚adu wydechowego, by podkreÅ›lić przyjazność napÄ™du hybrydowego dla Å›rodowiska naturalnego.
Koncepcyjny Lexus LF-NX otrzymał nowe, matowo-srebrzyste (Brushed Metal Silver) pokrycie lakierowe, dające nieodparte wrażenie, że cała skorupa nadwozia została uformowana z jednego kawałka metalowej bryły.
Wzornictwo wnętrza
W ramach ukierunkowanej na czÅ‚owieka koncepcji wzorniczej L-finesse, która znalazÅ‚a swoje odzwierciedlenie w modelu LFA i nowym IS, wnÄ™trze LF-NX stylistycznie nawiÄ…zuje do ostrych, gÅ‚Ä™boko rzeźbionych linii jego nadwozia. ÅšmiaÅ‚e, mocne formy stylizacyjne kreujÄ… zorientowany na kierowcÄ™ kokpit, idealnie rozplanowany pod wzglÄ™dem ergonomii.
Åšrodkowa konsola rozciÄ…ga siÄ™ na caÅ‚Ä… dÅ‚ugość kabiny, rozdzielajÄ…c także tylne siedzenia. Obecne w niej przestrzennie uformowane matowo-metaliczne motywy zostaÅ‚y również powtórzone w postaci elementów wykoÅ„czeniowych wskaźników, kierownicy, siedzeÅ„ oraz górnej konsoli.
Dla podkreÅ›lenia luksusowego charakteru koncepcyjnego SUVa LF-NX, emanujÄ…ce siÅ‚Ä… i wytwornoÅ›ciÄ… zakrzywione powierzchnie metalowe jego kabiny dopeÅ‚nione zostaÅ‚y żóÅ‚to-czarnÄ… (Sunrise Yellow / Black) tapicerkÄ… skórzanÄ… z kontrastowymi przeszyciami oraz eleganckim, niebieskim podÅ›wietleniem wskaźników.
Wyznacznikiem dla myÅ›li wzorniczej obecnej we wnÄ™trzu Lexusa jest intuicyjna, ergonomicznie idealna interakcja z urzÄ…dzeniami pokÅ‚adowymi, zmianÄ… przeÅ‚ożeÅ„ i interfejsem użytkownika (Human Machine Interface). Podzielona na górnÄ… strefÄ™ wyÅ›wietlania i dolnÄ… strefÄ™ operacyjnÄ… deska rozdzielcza LF-NX otrzymaÅ‚a perfekcyjnie dopracowanÄ… formÄ™, doskonalonÄ… przez kolejne generacje Lexusów.
Górna strefa wyÅ›wietlania zawiera ekskluzywnie wystylizowane wskaźniki. Dolna strefa operacyjna udostÄ™pnia nowej generacji elektrostatyczne przeÅ‚Ä…czniki dotykowe i nowego typu zdalny sterownik Remote Touch Interface (RTI). Obejmuje on wyÅ›wietlacz Å›ladu kursora i nowy panel dotykowy wkomponowane w regulowany podÅ‚okietnik, co pozwoliÅ‚o poÅ‚Ä…czyć komfort podróżowania z bezproblemowÄ… i intuicyjnie Å‚atwÄ… obsÅ‚ugÄ….
Układ napędowy
Dla podkreÅ›lenia wiodÄ…cej pozycji marki w dziedzinie napÄ™dów hybrydowych, koncepcyjny LF-NX wyposażony jest w nowy wariant ukÅ‚adu Lexus Hybrid Drive, specjalnie przystosowany do potrzeb samochodu nie obawiajÄ…cego siÄ™ opuÅ›cić utwardzone nawierzchnie. Wysoce efektywny napÄ™d hybrydowy cechuje najniższy w klasie poziom emisji CO2.
W skÅ‚ad hybrydowego zespoÅ‚u napÄ™dowego wchodzi 2,5-litrowy, zasilany benzynÄ… silnik spalinowy, który pracuje w cyklu Atkinsona, oraz mocny elektryczny silnik trakcyjny. Przy niewielkich prÄ™dkoÅ›ciach jazdy LF-NX może korzystać wyÅ‚Ä…cznie z napÄ™du elektrycznego.
Zastosowany w LF-NX wysoce efektywny peÅ‚nozakresowy napÄ™d hybrydowy zapewnia osiÄ…gi porównywalne z rywalami o tradycyjnym napÄ™dzie spalinowym, a jednoczeÅ›nie wyjÄ…tkowo niskie zużycie paliwa i najlepszy w klasie wynik pod wzglÄ™dem emisji CO2.