W europejskiej serii Blancpain GT Lexusa reprezentuje szwajcarski zespóÅ‚ Emil Frey Lexus Racing, który wystawia do wyÅ›cigów dwa samochody RC F GT3. Ekipa ma za sobÄ… dwudniowe oficjalne jazdy testowe w ramach Blancpain GT, przeprowadzone na torze Paul Ricard na poÅ‚udniu Francji. Poza sprawdzeniem samochodów, weryfikowano też nowe opony Pirelli, zgodne z tegorocznÄ… specyfikacjÄ….
– „Próby przebiegÅ‚y pomyÅ›lnie bez żadnych problemów technicznych” – mówi koordynator techniczny zespoÅ‚u Hannes Gautschi – „Te dwa dni przede wszystkim pozwoliÅ‚y kierowcom lepiej zapoznać siÄ™ z Lexusami. PracowaliÅ›my także nad optymalizacjÄ… dostrojenia pojazdów. ByÅ‚o to ważne, ponieważ na torze caÅ‚kowicie wymieniono nawierzchniÄ™, zmieniono też trzy zakrÄ™ty. Bardzo poprawiÅ‚a siÄ™ przyczepność, co widać po czasach okrążeÅ„ – na każdym okrążeniu byliÅ›my Å›rednio po okoÅ‚o 3,5 sekundy szybsi, niż w zeszÅ‚ym roku”.
– „Oba samochody jeździÅ‚y bardzo dobrze i niezawodnie, dziÄ™ki czemu udaÅ‚o siÄ™ nam zrealizować wszystkie zaplanowane próby” – powiedziaÅ‚ szef zespoÅ‚u Lorenz Frey – „Liczymy na udany sezon, bo testy potwierdziÅ‚y, że jesteÅ›my dobrze przygotowani do wspóÅ‚zawodnictwa”.
SeriÄ™ Blancpain GT rozpoczyna 6 kwietnia wyÅ›cig na torze Zolder w Belgii, a 1 czerwca zespóÅ‚ Emil Frey Lexus Racing wróci na tor Paul Ricard, gdzie zostanie rozegrany wyÅ›cig wytrzymaÅ‚oÅ›ciowy.
W japoÅ„skiej serii Autobacs Super GT startować bÄ™dÄ… wyÅ›cigowe wersje Lexusów LC 500. Warto przypomnieć, że poprzedni sezon, który upÅ‚ynÄ…Å‚ pod znakiem serii sukcesów kierowców jeżdżących Lexusami w wyÅ›cigach Super GT, zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ zdobyciem przez zaÅ‚ogÄ™ KeePer TOM’S w skÅ‚adzie Nick Cassidy i Ryo Hirakawa tytuÅ‚u mistrzowskiego. ZaÅ‚ogi Lexusów LC GT500 uplasowaÅ‚y siÄ™ również na miejscu trzecim, czwartym, piÄ…tym i szóstym tabeli najlepszych rezultatów roku.
Przed pierwszym wyÅ›cigiem, który odbÄ™dzie siÄ™ 7 kwietnia na torze Okayama, przeprowadzono dwudniowe jazdy testowe na legendarnym torze Fuji Speedway. Każdy dzieÅ„ obejmowaÅ‚ po dwa czterogodzinne wyÅ›cigi z przerwÄ… na lunch. ZespoÅ‚y Lexusa startujÄ…ce szeÅ›cioma samochodami maksymalnie wykorzystaÅ‚y piÄ™knÄ…, niemal letniÄ… pogodÄ™.
W popoÅ‚udniowym wyÅ›cigu pierwszego dnia Kazuya Oshima z zespoÅ‚u Wako’s 4CR za kierownicÄ… Lexusa LC GT500 narzuciÅ‚ ogromne tempo i uzyskaÅ‚ rekordowy czas okrążenia toru dla klasy GT500, o ponad dwie dziesiÄ…te sekundy lepszy od najbliższego konkurenta.
Drugi dzieÅ„ jazd na Fuji Speedway miaÅ‚ na celu przede wszystkim dobór opon i ocenÄ™ osiÄ…gów, wiÄ™c nie spodziewano siÄ™ wielkich emocji. Tymczasem zespoÅ‚y Lexusa zdominowaÅ‚y porannÄ… sesjÄ™ na „swoim” torze, zajmujÄ…c trzy najlepsze miejsca. Najszybszy okazaÅ‚ siÄ™ Yuji Kunimoto z zespoÅ‚u WedsSport Advan, prowadzÄ…cy Lexusa LC 500 z numerem 19. – „Nie walczyliÅ›my o najlepszy czas” – zaznaczyÅ‚ Kunimoto – „ChcieliÅ›my tylko sprawdzić, które opony sprawujÄ… siÄ™ najlepiej, ale efekt bardzo nas podbudowaÅ‚”.
KomentujÄ…c wyniki, koordynator programu wyÅ›cigów LC GT500 Yoji Nagai przypomniaÅ‚, że podczas analogicznej imprezy rok temu zespoÅ‚y Lexusa zajęły pięć najwyższych pozycji. Oznacza to, że wspóÅ‚zawodnictwo staje siÄ™ coraz ostrzejsze i przewaga LC GT500 nad konkurentami może być już mniejsza, niż w ubiegÅ‚ym roku. Zapowiada siÄ™ naprawdÄ™ emocjonujÄ…cy sezon wyÅ›cigów Super GT.
WyÅ›cigowy Lexus LC GT500 to modyfikacja luksusowego coupe LC 500, opracowana przez TRD (Toyota Racing Development) z myÅ›lÄ… o wprowadzonych w sezonie 2017 nowych przepisach japoÅ„skiej serii Super GT. Zamiast wolnossÄ…cego, piÄ™ciolitrowego silnika V8, który napÄ™dza seryjnego Lexusa LC 500, zastosowano turbodoÅ‚adowanÄ…, czterocylindrowÄ… jednostkÄ™ rzÄ™dowÄ… o pojemnoÅ›ci skokowej 2000 cm³ z bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa, a dziesiÄ™ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ automatycznÄ… zastÄ…piono szeÅ›ciostopniowÄ… sekwencyjnÄ… skrzyniÄ… biegów.
RC F GT3 to specjalnie przygotowana wersja wyczynowego modelu RC F. Sportowe coupé Lexus RC F wyposażone jest w nowatorski, piÄ™ciolitrowy silnik V8 o zmiennym cyklu pracy – najmocniejszÄ… takÄ… jednostkÄ™ stworzonÄ… do tej pory przez Lexusa. Silnik ten przy maÅ‚ych obciążeniach pracuje w oszczÄ™dnym cyklu Atkinsona, a po dociÅ›niÄ™ciu pedaÅ‚u przyspieszenia – w cyklu Otto, pozwalajÄ…cym uzyskać moc do 477 KM. OÅ›miobiegowa, szybka sportowa automatyczna skrzynia biegów z bezpoÅ›redniÄ… zmianÄ… przeÅ‚ożeÅ„ (Sport Direct Shift) przenosi napÄ™d na tylnÄ… oÅ› za poÅ›rednictwem aktywnego mechanizmu różnicowego TVD (Torque Vectoring Differential). WykorzystujÄ…c dwa sterowane elektrycznie wielotarczowe sprzÄ™gÅ‚a, podczas pokonywania zakrÄ™tów TVD inteligentnie rozdziela moment obrotowy miÄ™dzy koÅ‚o wewnÄ™trzne i zewnÄ™trzne, zapewniajÄ…c znakomitÄ… stabilność przy dużych prÄ™dkoÅ›ciach. Seryjny RC F przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy i może osiÄ…gnąć prÄ™dkość 270 km/h.