Nowy kurs nadajÄ… marki amerykaÅ„skie ale i Europa nie pozostaje gÅ‚ucha na pozytywne efekty, jakie spowodowaÅ‚o przewietrzenie dusznych gabinetów bossów koncernów.
Top of the top to oczywiÅ›cie dyrektor generalna General Motors Mary Barra, której na samym poczÄ…tku urzÄ™dowania przypadÅ‚ niemiÅ‚y obowiÄ…zek przepraszania za "aferÄ™ zapÅ‚onowÄ…" przed Kongresem USA i czyszczenia w mediach atmosfery wokóÅ‚ koncernu. Trzeba przyznać, że odważnie "przyjęła ten granat w ciaÅ‚o", jak mawiajÄ… mÄ™scy naczelni opiniotwórczych mediów.
Wiceprezesem w globalnych strukturach koncernu Forda, jest Elena Ford, praprawnuczka zaÅ‚ożyciela koncernu Henry’ego Forda. Ford to chyba najbardziej przyjazna kobietom firma – wiceprezes Birgit Behrendt odpowiada za globalne programy i zamówienia, osobÄ… której powierzono kadry i sprawy HR caÅ‚ej korporacji jest pani wiceprezes Felicia Fields, a za postÄ™p elektryfikacji gamy modeli marek koncernu odpowiada w kwaterze gÅ‚ównej pani inżynier Nancy Gioia. W Europie od póÅ‚ roku fotel wiceprezes Forda należy do pani Barb Samardzich, a za politykÄ™ równouprawnienia i dywersyfikacji w europejskiej sieci Forda odpowiada kobieta o równie swojsko brzmiÄ…cym nazwisku: Brigitte Kasztan.
SzefowÄ… globalnego marketingu Opla, odpowiedzialnÄ… za radykalne odmÅ‚odzenie wizerunku podtatusiaÅ‚ej w poprzednich dekadach marki jest od 10 miesiÄ™cy Tina Müller, jej rÄ™kÄ™ widać choćby w spotach reklamowych, odwoÅ‚ujÄ…cych siÄ™ do mÅ‚odszej grupy klientów.
Od poniedziaÅ‚ku 2 czerwca, Brytyjka Linda Jackson zastÄ…piÅ‚a za biurkiem dyrektora generalnego Citröena, mężczyznÄ™ Frederica Banzet. Po raz pierwszy kobieta pokieruje na Å›wiecie francuskÄ… markÄ…. W Polsce miÅ‚o przywitano paniÄ… Sophie Passard, która objęła poczÄ…tkowo funkcjÄ™ szefowej oddziaÅ‚u PSA Peugeot-Citröen, później kierowaÅ‚a markÄ… Peugeot, jako jedyna dotÄ…d pierwsza dama top managementu, zmieniajÄ…c nieco relacje z sieciÄ… handlowÄ… i mediami.
Poza tym trendem pozostajÄ… firmy japoÅ„skie, gdzie do niedawna tradycyjne pojmowanie roli "bosu" wykluczaÅ‚o nawet mÄ™skich kandydatów spoza Japonii. DziÅ› wysokie stanowiska w strukturach zajmujÄ… już Europejczycy, Amerykanie, niestety kobiet jak na lekarstwo. Jest jednak wyjÄ…tek...
Dotknięty kobieca dłonią
Pierwszy raz w historii marki gÅ‚ównym inżynierem odpowiedzialnym za zmianÄ™ modelowÄ… jednego z najważniejszych samochodów gamy Lexusa zajęła siÄ™ kobieta - Chika Kako.
Hybrydowy model CT 200h jest niezwykle ważnym punktem w ofercie Lexusa. Umiejscowiony w segmencie C-premium samochód sprzedaÅ‚ siÄ™ już w ponad 42 tysiÄ…cach egzemplarzy w Europie, co stanowi okoÅ‚o 25% caÅ‚kowitej sprzedaży tego modelu na Å›wiecie. W wielu krajach Europy CT 200h jest najlepiej sprzedajÄ…cym sie Lexusem. NiewÄ…tpliwie samochód osiÄ…gnÄ…Å‚ wielki sukces, stajÄ…c siÄ™ wyznacznikiem nowych trendów i luksusu, a o takie diamenty trzeba dbać. "Diamonds are a girl's best friend”, wiÄ™c w pracÄ™ nad udoskonaleniem modelu CT 200h zaangażowano paniÄ…, której trudno odmówić kwalifikacji.
Chika Kako doÅ‚Ä…czyÅ‚a do Toyota Motor Corporation w 1989 roku. ByÅ‚a wtedy odpowiedzialna za opracowywanie materiaÅ‚ów wewnÄ™trznych i zewnÄ™trznych oraz dźwiÄ™kochÅ‚onnych, a także za rozwiÄ…zywanie konkretnych problemów, zwiÄ…zanych z ergonomiÄ… i odbiorem wrażeÅ„ zmysÅ‚owych we wnÄ™trzach pojazdów. Pani inżynier, poczÄ…wszy od 2001 roku pracowaÅ‚a w Europie, jako pierwsza kobieta w koncernie, wysÅ‚ana do prac w odziale badawczo-rozwojowym, zbierajÄ…c doÅ›wiadczenia aż do 2004 roku, gdy postanowiÅ‚a wrócić do Japonii, już w szeregi inżynierów Lexusa. W 2005 roku wspieraÅ‚a projektantów podczas prac nad modelem RX, natomiast kilka lat później miaÅ‚a swój udziaÅ‚ w tworzeniu sportowego modelu LFA. Przebieg kariery Kako pokazuje, że nie pojawiÅ‚a siÄ™ znikÄ…d, a Lexus caÅ‚kowicie Å›wiadomie dokonaÅ‚ wyboru gÅ‚ównego projektanta CT 200h. Nad nowym projektem pracowaÅ‚ sztab ponad 1400 inżynierów. Sama Chika Kako od poczÄ…tku przejÄ™cia zadania wiedziaÅ‚a czego chce, wprowadzajÄ…c wizjÄ™ Å›wiadomego i dobrze rozumianego kompromisu pomiÄ™dzy sportowÄ… liniÄ… i luksusem.
ZmysÅ‚y – domena kobiet
Kako-San skierowaÅ‚a najwiÄ™kszy wysiÅ‚ek zespoÅ‚u inżynierskiego na zmniejszenie poziomu haÅ‚asu i poprawienie parametrów jezdnych. Aby obniżyć poziom haÅ‚asu, należaÅ‚o usztywnić nowego Lexusa, poprawić zawieszenie, udoskonalić aerodynamikÄ™ oraz wykorzystać wszelkie Å›rodki niwelujÄ…ce NVH (z ang.: HaÅ‚as-Wibracje-Drgania).
ZwiÄ™kszona sztywność samochodu pozwoliÅ‚a na ponowne dostrojenie zawieszenia. Sprężyny zostaÅ‚y zoptymalizowane, zastosowano nowe amortyzatory i tylny stabilizator, co znacznie wpÅ‚ynęło na wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne pojazdu, bez utraty jego zwrotnoÅ›ci. PoÅ‚ożenie i ciężar silnika także zostaÅ‚y zoptymalizowane pod kÄ…tem zmniejszenia haÅ‚asu. Usztywniono nawet uchwyty montażowe wsporników, aby tÅ‚umić jak najwiÄ™cej drgaÅ„ nadwozia.
Praca hybrydowego ukÅ‚adu napÄ™dowego Lexus Hybrid Drive także siÄ™ zmieniÅ‚a, a narastanie obrotów silnika staÅ‚o siÄ™ bardziej liniowe. Lexusa wyposażono także w specjalnie zaprojektowany kolektor dolotowy i koÅ„cówkÄ™ wylotu, aby kierowca mógÅ‚ napawać siÄ™ spokojnym, przyjemnym dźwiÄ™kiem zasysania powietrza i pomrukiem tÅ‚umika.
Efktem tych zmian jest bardziej wyrafinowane, komfortowe i jeszcze cichsze Å›rodowisko wnÄ™trza. Pani inżynier zadbaÅ‚a o to, co istotne – dobre samopoczucie wÅ‚aÅ›ciciela i temu podporzÄ…dkowaÅ‚a aż dziewięćdziesiÄ…t cztery poważne modyfikacje. DziÅ›, podziwiajÄ…c efekt koÅ„cowy jej pracy, nikt nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci - decyzja o przekazaniu modelu CT 200h w kobiece rÄ™ce byÅ‚a absolutnym strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™.
Być może oddanie kobietom zarzÄ…dzania caÅ‚Ä… branżą wyszÅ‚oby jej na dobre, który mężczyzna podzieli siÄ™ jednak bez żalu swoimi zabawkami.