Ford GT Mk IV zawdziÄ™cza superosiÄ…gi wyjÄ…tkowemu silnikowi EcoBoost z doÅ‚adowaniem bi-turbo, wyÅ›cigowej skrzyni biegów, aerodynamicznemu nadwoziu oraz podwoziu z wiÄ™kszym rozstawem osi, który zapewnia lepsze wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jedne na torze. Zaprezentowane parametry przewyższajÄ… osiÄ…gi wszystkich dotychczasowych wersji tego modelu.
- Już oryginalny GT Mk IV dysponuje znakomitymi osiÄ…gami na torze, ale jego najnowsza limitowana wersja podnosi poprzeczkÄ™ jeszcze wyżej – powiedziaÅ‚ Mark Rushbrook, dyrektor Ford Performance Motorsports na Å›wiecie. - DziÄ™ki jeszcze wyższemu poziomowi zaawansowania technologicznego i osiÄ…gom rodem ze sportów motorowych, a także nowemu nadwoziu z wÅ‚ókna wÄ™glowego, Mk IV jest piÄ™knym pożegnaniem supersamochodu trzeciej generacji.
LiczbÄ… egzemplarzy nowy Ford GT Mk IV nawiÄ…zuje do roku, w którym oryginalny Mk IV wygraÅ‚ 24-godzinny wyÅ›cig Le Mans. W zakÅ‚adzie firmy Multimatic w Markham w Ontario powstanie zaledwie 67 rÄ™cznie zbudowanych supersamochodów. Proces skÅ‚adania zamówieÅ„ przez klientów (
https://www.ford.com/performance/gt/mk-iv/) ruszy za chwilÄ™. Szczęśliwców, którym po wnikliwej weryfikacji uda siÄ™ zarezerwować ten supersamochód poznamy późnÄ… wiosnÄ… 2023 roku. Sugerowana cena detaliczna wynosi 1,7 mln dolarów amerykaÅ„skich.
- Zadaniem firmy Multimatic byÅ‚o opracowanie najbardziej ekstremalnej wersji Forda GT i model Mk IV jest rezultatem tych prac – powiedziaÅ‚ Larry Holt, wiceprezes Multimatic Special Vehicle Operations Group. - WyjÄ…tkowy silnik o wiÄ™kszej pojemnoÅ›ci skokowej, wyczynowa skrzynia biegów, powiÄ™kszony rozstaw osi i prawdziwie ekstremalne nadwozie zaowocowaÅ‚y niespotykanymi dotÄ…d osiÄ…gami. JesteÅ›my dumni, że byliÅ›my częściÄ… Forda GT trzeciej generacji od jego powstania aż do tego niesamowitego zakoÅ„czenia. Uważamy to za bardzo ważny rozdziaÅ‚ w historii Multimatic.
Ford GT Mk IV to historia postępu technologicznego
MajÄ…c w pamiÄ™ci triumfalne zwyciÄ™stwo w wyÅ›cigu Le Mans w 1966 roku, kiedy Fordy GT Mk II zajęły caÅ‚e podium, zespóÅ‚ inżynierów Forda nie zamierzaÅ‚ cofać siÄ™ przed niczym i zaprojektowaÅ‚ samochód praktycznie od podstaw. W pracach nad powstaniem modelu GT Mk IV z roku 1967 użyto najnowoczeÅ›niejszych technologii i rozwiÄ…zaÅ„.
StosujÄ…c innowacyjne technologie, inżynierowie Forda i Kar Kraft opracowali nowe lekkie podwozie, wykorzystujÄ…c w nim klejonÄ… konstrukcjÄ™ z aluminium o strukturze plastra miodu. Podwozie poÅ‚Ä…czono z bardziej aerodynamicznym nadwoziem, które nazwano „J-Car”, ponieważ zostaÅ‚o zbudowane zgodnie z ówczesnymi przepisami nowego ZaÅ‚Ä…cznika J FIA. W poÅ‚Ä…czeniu ze sÅ‚ynnym 7-litrowym silnikiem V8 (427 Ford V-8), wspóÅ‚pracujÄ…cym z wyczynowÄ… skrzyniÄ… biegów wyposażonÄ… w ukÅ‚ad chÅ‚odzenia, napÄ™dzany na tylne koÅ‚a Ford GT Mk IV z 1967 r. byÅ‚ o blisko 23 cm dÅ‚uższy i skonstruowany wyÅ‚Ä…cznie po to, aby dominować w wyÅ›cigach dÅ‚ugodystansowych na Å›wiecie.