FB FB Twitter Twitter
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTÅ‚umaczenia

• Klub elektromobilnych

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
Lokalnie bezemisyjne, wydajne i stworzone do codziennego użytku: przepis Audi na hybrydę typu plug-in
  Dodano: 2020-09-15
Wyświetlono: 1063 razy
Lokalnie bezemisyjne, wydajne i stworzone do codziennego użytku: przepis Audi na hybrydę typu plug-in
Klasyczny silnik spalinowy, czy napÄ™d czysto elektryczny? Na to zasadnicze pytanie nowoczesnej mobilnoÅ›ci jest trzecia odpowiedź: PHEV – Plug-in hybrid electric vehicle – albo w skrócie: hybryda typu plug-in. Ta kombinacja klasycznego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, który czerpie energiÄ™ z litowo-jonowego akumulatora montowanego z tyÅ‚u pojazdu, umożliwia jazdÄ™ lokalnie wolnÄ… od emisji dwutlenku wÄ™gla i niskie spalanie paliwa. Poniżej przeglÄ…d aktualnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych i modeli oferowanych przez markÄ™ Audi.
foto © Audi

  • Hybrydy typu plug-in umożliwiajÄ… mobilność z zerowÄ… lokalnie emisjÄ… dwutlenku wÄ™gla
  • Jeszcze w tym roku kolejne modele PHEV segmentu pojazdów kompaktowych i luksusowych
  • Kompleksowa koncepcja mobilnoÅ›ci: usÅ‚uga e-tron Charging Service uÅ‚atwia Å‚adowanie
  • Jasne odpowiedzi na krytyczne pytania: dlaczego modele PHEV sÄ… lepsze niż panujÄ…ce o nich opinie

 

 

Co oznacza pojÄ™cie „napÄ™d hybrydowy” i czym dokÅ‚adnie jest hybryda typu plug-in?
 

Tradycyjnie, napÄ™d okreÅ›lany jest jako hybrydowy w przypadku poÅ‚Ä…czenia dwóch technik napÄ™du do poruszania jednego urzÄ…dzenia lub pojazdu. Typowa cecha hybryd, w których wystÄ™puje silnik spalinowy w poÅ‚Ä…czeniu z silnikiem elektrycznym: napÄ™d elektryczny może sÅ‚użyć albo jako jedyne źródÅ‚o napÄ™du i wtedy pojazd jeździ lokalnie nie emitujÄ…c dwutlenku wÄ™gla, albo może wspierać silnik spalinowy dodatkowÄ… mocÄ… boostingu. NapÄ™d elektryczny sÅ‚uży też jako alternator dla funkcji rekuperacji, dziÄ™ki której energia kinetyczna jest zamieniana w elektrycznÄ… i magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym. NajpopularniejszÄ… postaciÄ… pojazdów hybrydowych staÅ‚a siÄ™ ostatnio hybryda typu plug-in (PHEV), której akumulator można Å‚adować przy pomocy zewnÄ™trznego źródÅ‚a energii – albo korzystajÄ…c ze stacji Å‚adowania, albo z domowego gniazdka elektrycznego. WzrosÅ‚a też pojemność akumulatorów - czyli możliwość magazynowania energii - pojazdów hybrydowych typu plug-in. Wynika z tego oczywista zaleta dla klienta: wiÄ™ksze zasiÄ™gi w trybie jazdy elektrycznej.


Można powiedzieć, że hybrydy typu plug-in technicznie balansują między dwoma światami napędu. Jaki przepis ma Audi na najlepsze rozwiązania na tym polu?


Technicznie, inżynierowie Audi skupili siÄ™ na trzech gÅ‚ównych celach: możliwoÅ›ci jazdy na napÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym, prostym zarzÄ…dzaniu Å‚adowaniem i walorach użytkowych samochodu. Te trzy czynniki tworzÄ… w koncernie Audi trójkÄ…t celów dla rozwoju PHEV. W odniesieniu do celu pierwszego: jazda wyÅ‚Ä…cznie na napÄ™dzie elektrycznym jest definiowana przez dziaÅ‚anie mocnego silnika elektrycznego, który w zależnoÅ›ci od modelu samochodu może generować moc nawet aż 105 kW. Tym samym, w różnych sytuacjach drogowych gwarantuje szeroki zakres prÄ™dkoÅ›ci w trybie jazdy czysto elektrycznej. Zaawansowane technicznie zarzÄ…dzanie napÄ™dem w hybrydach typu plug-in marki Audi jest podstawÄ…, by móc dÅ‚ugo i czÄ™sto jeździć w trybie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym. Inteligentne zarzÄ…dzanie napÄ™dem koordynuje wspóÅ‚pracÄ™ silnika elektrycznego i silnika spalinowego. Decyduje o tym, kiedy pojazd ma jechać wyÅ‚Ä…cznie w trybie elektrycznym, kiedy rekuperować czy żeglować na wolnym biegu przy wyÅ‚Ä…czonym silniku spalinowym oraz kiedy silnik spalinowy ma zostać ponownie wÅ‚Ä…czony. Wykorzystanie różnorodnych informacji pochodzÄ…cych z czujników pojazdu oraz danych o trasie i informacji o niej, jest niezbÄ™dne do inteligentnego zarzÄ…dzania ukÅ‚adem napÄ™dowym, dla osiÄ…gniÄ™cia możliwoÅ›ci pokonywania dÅ‚ugich odcinków w trybie jazdy elektrycznej - szczególnie w realnych warunkach – oraz dla wysokiej efektywnoÅ›ci energetycznej. ZasiÄ™g jazdy elektrycznej modeli PHEV marki Audi wynosi maksymalnie 59 km (wg cyklu WLTP).


Drugim filarem wspomnianego trójkÄ…ta celów konstrukcyjnych dla modeli PHEV marki Audi jest zarzÄ…dzanie Å‚adowaniem. Modele PHEV marki Audi klasy Å›redniej i wyższej można Å‚adować z maksymalnÄ… mocÄ… 7,4 kW, co umożliwia naÅ‚adowanie akumulatora takiego samochodu w ok. 2,5 h. Taki czas Å‚adowania jest idealny dla typowych potrzeb użytkownika modelu PHEV: umożliwia nieskomplikowane i szybkie Å‚adowanie pojazdu np. w domu albo dodatkowo w miejscu pracy. Audi zadbaÅ‚o też o możliwość Å‚atwego Å‚adowania w podróży: usÅ‚uga Å‚adowania e-tron Charging Service gwarantuje modelom PHEV dostÄ™p do ponad 167 tysiÄ™cy punktów Å‚adowania w 25 europejskich krajach. Wyposażenie standardowe wszystkich modeli PHEV, obok systemu Å‚adowania Audi Charging System Compact przy pomocy kabla z domowego gniazdka elektrycznego i z przemysÅ‚owych gniazd elektrycznych, obejmuje także tzw. kabel mode 3 z wtyczkÄ… typu 2, umożliwiajÄ…cy Å‚adowanie na ogólnodostÄ™pnych stacjach Å‚adowania.


Trzeci filar trójkÄ…ta celów to walory użytkowe. WynikajÄ… one w naturalny sposób z dwóch pierwszych celów: możliwoÅ›ci czÄ™stej jazdy w trybie elektrycznym i z nieskomplikowanego zarzÄ…dzania Å‚adowaniem. W codziennym użytkowaniu hybryd plug-in marki Audi ważna jest przestronność wnÄ™trza pojazdu, możliwoÅ›ci aranżacji i ich użytkowość. Inżynierowie Audi wÅ‚ożyli wiele wysiÅ‚ku w to, by akumulatory w tylnej części modeli PHEV marki Audi montować w taki sposób, by nie zmniejszać powierzchni Å‚adunkowej. W porównaniu z modelami konwencjonalnymi powierzchnia ta umieszczona jest nieco wyżej – tuż pod niÄ… zamontowano bowiem pÅ‚aski akumulator. W bagażniku nie znajdziemy jednak żadnego stopnia czy uskoku. Efektem tego jest pÅ‚aska powierzchnia bagażowa, którÄ… można dobrze wykorzystać i która nie powoduje ograniczeÅ„ w zaÅ‚adunku. Niezaprzeczalnym walorem użytkowym wszystkich tych modeli - za wyjÄ…tkiem Audi A8 TFSI e* - jest też hak holowniczy, do którego podÅ‚Ä…czyć można przyczepÄ™ o takiej samej masie jakÄ… podÅ‚Ä…cza siÄ™ do modelu spalinowego (wyjÄ…tek Audi Q5: model spalinowy: 2500 kg, PHEV: 1750 kg).


PoÅ‚Ä…czenie jazdy elektrycznej, prostego Å‚adowania i walorów użytkowych sprawia, że hybrydy plug-in sÄ… interesujÄ…ce dla wielu klientów, zwÅ‚aszcza dla osób dojeżdżajÄ…cych codziennie do pracy. PozwalajÄ… bowiem na zrównoważonÄ… Å›rodowiskowo jazdÄ™, lokalnie bez emisji dwutlenku wÄ™gla.


Jakie hybrydy plug-in Audi oferuje obecnie w palecie modeli?


Obecnie portfolio hybryd plug-in marki Audi obejmuje serie modelowe A6*, A7*, A8*, Q5* i Q7*. W przypadku modeli PHEV A6*, A7*, Q5* i Q7* klienci mogą wybierać między wariantem zorientowanym na komfort, a wersją skonfigurowaną na sportowo o wysokiej mocy systemowej, ze standardowymi cechami linii S line. W przypadku modelu A8*, klient może wybrać wariant o wysokiej mocy z normalnym rozstawem osi albo wariant L z rozstawem wydłużonym.


W nadchodzÄ…cych miesiÄ…cach Audi zaprezentuje kolejne modele PHEV i bÄ™dzie wtedy oferować hybrydy typu plug-in w oÅ›miu seriach produktowych Ponadto planowane sÄ… kolejne wersje hybrydowe typu plug-in – nowego Audi A3, Q8 i kompaktowego SUV-a Audi Q3.


Jakie warianty napędu stosuje Audi?


Audi Å‚Ä…czy turbodoÅ‚adowane silniki benzynowe z wtryskiem bezpoÅ›rednim (TFSI), z silnikiem elektrycznym, którego litowo-jonowy akumulator wbudowany jest pod podÅ‚ogÄ… bagażnika. We wszystkich modelach hybrydowych typu plug-in, silnik elektryczny systemu hybrydowego jest zintegrowany ze skrzyniÄ… biegów. ModuÅ‚ hybrydowy skÅ‚ada siÄ™ z silnika elektrycznego i sprzÄ™gÅ‚a Å‚Ä…czÄ…cego silnik TFSI z ukÅ‚adem napÄ™dowym. SprzÄ™gÅ‚o znajduje siÄ™ bezpoÅ›rednio przed skrzyniÄ… biegów – w modelu Q5*, A6* i A7* pracuje siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, a w modelach Q7* i A8* – oÅ›miobiegowa automatyczna skrzynia tiptronic.


We wszystkich hybrydach typu plug-in marki Audi, w celu zapewnienia maksymalnej przyczepnoÅ›ci na zÅ‚ej nawierzchni i w kiepskich warunkach pogodowych, a także podczas sportowej jazdy, moc przenoszona jest na cztery koÅ‚a. Modele szeÅ›ciocylindrowe sÄ… wyposażane standardowo w staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro, a modele czterocylindrowe w napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro ultra. Moc systemowa wersji czterocylindrowych (A6*, A7*, Q5*) wynosi 270 kW (367 KM), natomiast modeli szeÅ›ciocylindrowych (Q7*, A8*) – 335 kW (456 KM). Na europejskich rynkach dostÄ™pne sÄ… ponadto modele A6*, A7* i Q5* w jeszcze innym wariancie, którego moc systemowa bÄ™dÄ…ca efektem wspóÅ‚pracy silnika benzynowego 2.0 TFSI i silnika elektrycznego, wynosi 220 kW (299 KM).


JakÄ… technologiÄ™ akumulatorów w modelach PHEV stosuje Audi?


Energia elektryczna dla silnika elektrycznego pochodzi z systemu akumulatorów zÅ‚ożonego z chÅ‚odzonych cieczÄ… ogniw litowo-jonowych, montowanego pod podÅ‚ogÄ… bagażnika. We wszystkich modelach klasy Å›redniej i wyższej, akumulator o napiÄ™ciu 385 Volt magazynuje 14,1 kWh, a w modelu Q7* 17,3 kWh. W modelach A6*, A7* i A8* akumulator skÅ‚ada siÄ™ ze 104 ogniw typu pouch, które sÄ… poÅ‚Ä…czone w osiem moduÅ‚ów. W Audi Q5* akumulator litowo-jonowy zbudowany jest z ogniw pryzmatycznych. Obieg chÅ‚odzenia akumulatora jest zintegrowany z obiegiem chÅ‚odzÄ…cym silnik elektryczny i wysokiej mocy ukÅ‚ad elektroniczny. UkÅ‚ad ten przetwarza prÄ…d staÅ‚y, czerpany z akumulatora wysokiego napiÄ™cia, w przemienny prÄ…d trójfazowy zasilajÄ…cy silnik elektryczny. W trybie rekuperacji nastÄ™puje odwrócenie tego procesu.


Jak długo trwa ładowanie modeli PHEV?


PeÅ‚ne Å‚adowanie stosowanego w wiÄ™kszoÅ›ci modeli akumulatora o mocy 14,1 kWh ze źródÅ‚a przemiennego prÄ…du trójfazowego pod napiÄ™ciem 400 V o mocy 7,4 kW trwa ok. 2,5 h, a z gniazdka elektrycznego w gospodarstwie domowym pod napiÄ™ciem 230 V – ok. 6,5 h.


Sterowanie napędem: jak kierowca przełącza dostępne tryby jazdy?


System zarzÄ…dzania napÄ™dem hybrydowym w modelach typu plug-in zostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o maksymalnej wydajność i komforcie klienta. System automatycznie wybiera optymalnÄ… strategiÄ™ napÄ™du. Kierowca ma do wyboru trzy tryby napÄ™du: obok trybu hybrydowego „Auto”, bÄ™dÄ…cego standardem przy aktywnym prowadzeniu do celu, kierowca może jeszcze wybierać miÄ™dzy trybem „EV”, a „Hold”. W trybie EV, dopóki kierowca nie przekroczy wyczuwalnego punktu podczas wciskania pedaÅ‚u przyspieszenia, pojazd jest napÄ™dzany wyÅ‚Ä…cznie elektrycznie. Tryb EV jest ustawieniem domyÅ›lnym przy każdym ruszaniu pojazdem. W trybie "Hold" system zarzÄ…dzania ukÅ‚adem napÄ™dowym tak nim steruje, by utrzymać istniejÄ…cy stan naÅ‚adowania akumulatora, na przykÅ‚ad w celu umożliwienia w peÅ‚ni elektrycznej jazdy na obszarach miejskich lub jazdy częściowo elektrycznej podczas dÅ‚uższej podróży.


Ponadto kierowca przy pomocy dobrze mu znanego przycisku systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, może przeÅ‚Ä…czać miÄ™dzy trybami jazdy „comfort”, „efficiency”, „auto” lub „dynamic” i tym samym wpÅ‚ywać na sposób pracy napÄ™du, zawieszenia i ukÅ‚adu kierowniczego. Podczas przyspieszania, w zależnoÅ›ci od ustawienia, zmieniajÄ… siÄ™ wartoÅ›ci progowe, przy których oba systemy napÄ™dowe wspóÅ‚pracujÄ… ze sobÄ… lub silnik elektryczny zapewnia zwiÄ™kszenie mocy, tzw. boosting, a tym samym maksymalny moment obrotowy. W trybie „dynamic” silnik elektryczny w ogromnym stopniu wspomaga silnik spalinowy swoim potencjaÅ‚em boostingu, zapewniajÄ…c maksymalnÄ… dynamikÄ™ jazdy.


Jak funkcjonuje zarządzanie napędem modeli PHEV marki Audi?
 

Mniej znaczy wiÄ™cej. W przypadku dÅ‚ugich odcinków jazdy wyÅ‚Ä…cznie w trybie jazdy elektrycznej, Audi w modelach PHEV polega na wspóÅ‚dziaÅ‚aniu odpowiedniego rozmiaru akumulatora i zaawansowanego zarzÄ…dzania ukÅ‚adem napÄ™dowym, co dziÄ™ki wysokiej sprawnoÅ›ci i zdolnoÅ›ci rekuperacji eliminuje potrzebÄ™ stosowania wiÄ™kszych akumulatorów. Technologiczne serca modeli PHEV to Predyktywny asystent wydajnoÅ›ci (PEA) i Predyktywna strategia napÄ™du (PBS). Celem obu systemów jest możliwie efektywne wykorzystanie energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorze litowo-jonowym, poprzez predyktywne zarzÄ…dzanie napÄ™dem i rekuperacjÄ… i odprowadzanie możliwie dużej iloÅ›ci odzyskiwanej energii kinetycznej do akumulatora.
 

Predyktywny asystent wydajnoÅ›ci – znany z modeli konwencjonalnych – reguluje pracÄ™ napÄ™du i rekuperacji w sposób dopasowany do danej sytuacji w reakcji na bezpoÅ›rednie i istotne parametry poszczególnych, predyktywnie rozpoznanych danych dotyczÄ…cych danego odcinka drogi. Należą do nich znajdujÄ…ce siÄ™ przed nami tablice z nazwami miejscowoÅ›ci, skrzyżowania, ronda, topografia z zakrÄ™tami, wzniesieniami i spadkami terenu, znane ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci, a także jadÄ…ce przed nami pojazdy rozpoznane przez czujniki radarowe naszego Audi. Asystent informuje kierowcÄ™ wyÅ›wietlajÄ…c odpowiednie informacje i przy pomocy haptycznego impulsu w pedale przyspieszenia przypomina o zdjÄ™ciu nogi z gazu.
 

Predyktywna strategia napÄ™du reguluje pracÄ™ napÄ™du i rekuperacji na caÅ‚ej planowanej trasie. PBS analizuje dane z nawigacji, informacje z Predyktywnego Asystenta WydajnoÅ›ci i z czujników pojazdu. Na podstawie tej analizy przygotowuje wstÄ™pny plan dla caÅ‚ej trasy oraz szczegóÅ‚owy plan na kolejne kilometry. Kierowca otrzymuje informacjÄ™, kiedy nadejdzie czas, by przyspieszyć lub zdjąć nogÄ™ z gazu. W tym samym czasie uruchamiana jest predyktywna rekuperacja. Planowanie trasy ma na celu maksymalizacjÄ™ czasu i odcinków jazdy na napÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym w obszarach miejskich, tak by dotrzeć do celu z prawie pustym akumulatorem. Należy wykorzystać jak najwiÄ™cej energii elektrycznej z akumulatora i doÅ‚adować go już po dotarciu na miejsce.
 

Czym jest aktywny pedał przyspieszenia?
 

Dając haptyczną reakcję zwrotną aktywny pedał przyspieszenia, wspiera kierowcę w zachowaniu możliwie wydajnego stylu jazdy. Układ ten ma podczas wciskania pedału przyspieszenia zasygnalizować kierowcy moment, że od teraz auto przestaje jechać w trybie czysto elektrycznym. Ponadto, bazując na informacjach Predyktywnego Asystenta Wydajności, sygnalizuje kierowcy, kiedy ten ma zdjąć nogę z gazu, by wejść w tryb żeglowania lub rekuperacji.
 

Jak funkcjonuje rekuperacja?


JeÅ›li chodzi o rekuperacjÄ™, ukÅ‚ad napÄ™dowy PHEV przypomina ukÅ‚ad nowego, w peÅ‚ni elektrycznego Audi e-tron. Jest on zaprojektowany z myÅ›lÄ… o wysokiej sprawnoÅ›ci i maksymalnej wydajnoÅ›ci rekuperacji. Podczas hamowania, modele Audi PHEV odzyskujÄ… do 80 kW. Silnik elektryczny radzi sobie ze wszystkimi niewielkimi opóźnieniami - innymi sÅ‚owy, z wiÄ™kszoÅ›ciÄ… sytuacji hamowania w codziennym użytkowaniu pojazdu. W innych przypadkach hamowanie nastÄ™puje w wyniku poÅ‚Ä…czenia mocy hamowania silnika elektrycznego i konwencjonalnych hamulców hydraulicznych, które funkcjonujÄ… samodzielnie tylko powyżej poziomu 0,4 g. Kompleksowe ustawienie systemów pojazdu pozwala na prawie niezauważalne przejÅ›cie pomiÄ™dzy hamowaniem hamulcem generatorowym silnika elektrycznego, a konwencjonalnymi hamulcami (zjawisko tzw. "blendingu"). Punkt nacisku na pedaÅ‚ hamulca jest przy tym Å›ciÅ›le okreÅ›lony i niezmienny.
 

Czym jest boosting?
 

Strategia napÄ™du zostaÅ‚a zaprojektowana tak, by zapewnić kierowcom bardzo zróżnicowane wrażenia z jazdy: z jednej strony charakteryzuje siÄ™ maksymalnÄ… wydajnoÅ›ciÄ… i wysokim udziaÅ‚em jazdy elektrycznej, a z drugiej strony - bardzo sportowÄ… jazdÄ… dziÄ™ki boostingowi. Podczas boostingu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, a poziom wspomagania zależy od wybranego programu jazdy. W zależnoÅ›ci od modelu i konfiguracji silnika, boosting daje 500 Nm (Q5*, A7*) lub 700 Nm (Q7*, A8*) - do 200 Nm wiÄ™cej niż jest w stanie rozwinąć konwencjonalny silnik TFSI.
 

W trybie „S“ automatycznej skrzyni biegów, który jest domyÅ›lny w trybie „dynamic“ systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, silnik elektryczny jest caÅ‚y czas aktywny i rekuperuje podczas hamowania. W przypadku innych ustawieÅ„, gdy wÅ‚Ä…czony jest asystent wydajnoÅ›ci, rekuperacja jest stosowana tylko wtedy, gdy ma wiÄ™kszy sens energetyczny niż tryb żeglowania. Rekuperacja jest możliwa przy hamowaniu do ok. 0,1 g i pozwala odzyskać i zmagazynować w akumulatorze litowo-jonowym maksymalnie 25 kW mocy.
 

JakÄ… rolÄ™ odgrywa zarzÄ…dzanie temperaturÄ…?
 

Kompleksowy system zarzÄ…dzania temperaturÄ… ma decydujÄ…ce znaczenie dla osiÄ…gniÄ™cia dużego zasiÄ™gu podczas jazdy wyÅ‚Ä…cznie elektrycznej i dla szybkiego ogrzania wnÄ™trza pojazdu. Obieg wysokotemperaturowy chÅ‚odzi silnik TFSI, jego podzespoÅ‚y i skrzyniÄ™ biegów, natomiast obieg niskotemperaturowy chÅ‚odzi akumulator, Å‚adowarkÄ™, silnik elektryczny i ukÅ‚ady elektroniczne. Pompa ciepÅ‚a zintegrowana z systemem zarzÄ…dzania temperaturÄ… wytwarza do 3 kW ciepÅ‚a z jednego kW energii elektrycznej. Jest ona poÅ‚Ä…czona z obiegiem chÅ‚odzÄ…cym ukÅ‚adu klimatyzacji i do ogrzewania wnÄ™trza samochodu wykorzystuje ciepÅ‚o odpadowe podzespoÅ‚ów wysokiego napiÄ™cia.
 

Jakie możliwości daje modelom PHEV aplikacja myAudi?


Aplikacja myAudi jest praktycznym narzędziem do obsługi samochodu. Dzięki niej uruchamiać można usługi Audi connect. Korzystając z aplikacji, klient może wykonywać zdalne zapytania o stan baterii i zasięg, rozpoczynać proces ładowania, programować czas ładowania oraz uzyskać dostęp do statystyk ładowania i zużycia energii. Jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, klienci za pomocą aplikacji włączyć mogą funkcję wstępnej klimatyzacji pojazdu.


Elektryczne na część etatu, ale dające pełnoetatowe korzyści: dlaczego hybrydy typu plug-in są lepsze od panującej o nich opinii
 

Hybrydy typu plug-in sÄ… nieustannie krytykowane: zbyt skomplikowane, zbyt ciężkie i niewystarczajÄ…co zrównoważone Å›rodowiskowo. PytaÅ„ na ich temat jest wiele – my dajemy proste odpowiedzi.


Czy pojazdy PHEV to tylko technologia przejÅ›ciowa, dopóki samochody elektryczne nie bÄ™dÄ… taÅ„sze albo nie bÄ™dÄ… oferowaÅ‚y zasiÄ™gu odpowiedniego do codziennego użytku?
 

Hybrydy typu plug-in nie sÄ… technologiÄ… przejÅ›ciowÄ…, lecz użytecznym uzupeÅ‚nieniem gamy modelowej marki Audi, a także stanowiÄ… rozsÄ…dny wkÅ‚ad w zrównoważonÄ… Å›rodowiskowo mobilność. Zachowania klienta dotyczÄ…ce korzystania z samochodu sÄ… zróżnicowane: Dla wielu osób dojeżdżajÄ…cych do pracy, modele PHEV mogÄ… być idealnym rozwiÄ…zaniem dla lokalnej, bezemisyjnej jazdy, ponieważ wiele codziennych tras może być pokonywanych w trybie caÅ‚kowicie elektrycznym, a wiÄ™c z zerowÄ… emisjÄ… lokalnÄ…. DziÄ™ki punktom Å‚adowania zlokalizowanym w domu lub w pracy, klienci mogÄ… pokonywać wiele codziennych tras wyÅ‚Ä…cznie w trybie napÄ™du elektrycznego. Ponadto modele PHEV, dziÄ™ki ich poÅ‚Ä…czeniu i wspóÅ‚pracy z silnikami benzynowymi, nadajÄ… siÄ™ do odbywania dÅ‚ugich podróży. Ze wzglÄ™du na ewolucyjny wzrost pojemnoÅ›ci akumulatorów i rozwój techniczny zarzÄ…dzania napÄ™dem, w ostatnich latach zasiÄ™g elektryczny wyraźnie siÄ™ zwiÄ™kszyÅ‚.
 

Czy oferujÄ… PaÅ„stwo tak wiele modeli PHEV tylko z powodu ulg podatkowych i subwencji, z których obecnie mogÄ… korzystać klienci?
 

Ulgi podatkowe mogÄ… stanowić zachÄ™tÄ™ do kupna, ale czÄ™sto nie sÄ… decydujÄ…cÄ… kwestiÄ…. ZwÅ‚aszcza klienci prywatni opowiadajÄ… siÄ™ Å›wiadomie za równowagÄ… Å›rodowiskowÄ… i decydujÄ… siÄ™ na model PHEV, ponieważ chcÄ… jeździć lokalnie nie emitujÄ…c dwutlenku wÄ™gla. MajÄ… też odpowiednie możliwoÅ›ci Å‚adowania pojazdu. Hybrydy typu plug-in sÄ… doskonaÅ‚ym rozwiÄ…zaniem jako samochód sÅ‚użbowy wtedy, gdy profil użytkownika – np. pracownika pracujÄ…cego zawsze w siedzibie firmy – zakÅ‚ada raczej krótkie, dokÅ‚adnie okreÅ›lone trasy dojazdów czy też trasy w mieÅ›cie, np. trasy codziennych dojazdów z firmy do klienta. Jednak nowoczesne modele z silnikiem wysokoprężnym sÄ… zdecydowanie pierwszym wyborem w przypadku bardzo wysokich rocznych przebiegów.
 

Czy akumulator nie powinien być większy, a za to silnik spalinowy mniejszy?
 

ProjektujÄ…c koncepcjÄ™ ukÅ‚adów napÄ™dowych PHEV, Audi polega na "odpowiednim doborze – right sizingu" i inteligentnym sterowaniu ukÅ‚adem napÄ™dowym, wykorzystujÄ…cym - w zależnoÅ›ci od typu i wielkoÅ›ci pojazdu - cztero lub szeÅ›ciocylindrowy silnik TFSI. W poÅ‚Ä…czeniu z mocnym silnikiem elektrycznym i efektywnym zarzÄ…dzaniem napÄ™dem oraz rekuperacjÄ…, można w ten sposób osiÄ…gnąć niski poziom zużycia paliwa. ZasiÄ™g elektryczny od 40 do 50 kilometrów stanowi tu doskonaÅ‚y kompromis. W przypadku zastosowania silnika spalinowego w wiÄ™kszych i cięższych modelach, takich jak A8* lub Q7*, odpowiednia wydaje siÄ™ tu być jednostka V6, która pozwala na utrzymanie niskiego spalania w rzeczywistych, codziennych warunkach eksploatacji. W modelach Q5*, A6* i A7* bardziej odpowiedni jest silnik czterocylindrowy.
 

Czy w rzeczywistości pojazdy PHEV nie zużywają więcej benzyny niż pojazdy napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym?
 

Zużycie może siÄ™ znacznie różnić, w zależnoÅ›ci od profilu użytkownika. Ma to miejsce również w przypadku modeli PHEV. Modele PHEV sÄ… przeznaczone do użytku przez osoby dojeżdżajÄ…ce do pracy. DziÄ™ki koncepcji ukÅ‚adu napÄ™dowego, ich zalety sÄ… najlepiej widoczne na krótkich dystansach, na trasach dojazdowych i w obszarach miejskich. Modele PHEV Audi, dziÄ™ki zaawansowanemu zarzÄ…dzaniu ukÅ‚adem napÄ™dowym, sÄ… zaprojektowane z myÅ›lÄ… o optymalnej wydajnoÅ›ci. W celu maksymalizacji wydajnoÅ›ci, system zarzÄ…dzania ukÅ‚adem napÄ™dowym przetwarza takie informacje jak profil trasy, dane z czujników i charakterystyki tras. Ponadto, modele PHEV, szczególnie w jeździe miejskiej, mogÄ… pracować w trybie caÅ‚kowicie elektrycznym i w ten sposób osiÄ…gać znaczne korzyÅ›ci w zakresie wydajnoÅ›ci. Pomaga w tym rekuperacja oraz programy wydajnoÅ›ciowe PEA i POS.
 

Czy rzeczywiste wartości zużycia nie są o wiele wyższe niż wartości uzyskiwane w testach WLTP?
 

Procedura WLTP ma dostarczać bardziej zbliżonych do rzeczywistych wartoÅ›ci zużycia niż dotychczasowy cykl pomiarów NEDC. W ramach procedury pomiarowej WLTP pojazd PHEV musi kilkakrotnie odbyć jazdÄ™. JazdÄ™ zaczyna siÄ™ z peÅ‚nym akumulatorem, cykl jest tak dÅ‚ugo powtarzany, aż rozÅ‚aduje siÄ™ akumulator. W ostatnim cyklu samochód jedzie z rozÅ‚adowanym akumulatorem, a tym samym korzystajÄ…c tylko z energii pozyskiwanej z silnika spalinowego i z rekuperacji. Taki wielostopniowy pomiar, oprócz wskazania poziomu zużycia paliwa i emisji CO2, pozwala także dokÅ‚adniej okreÅ›lić zasiÄ™g jazdy elektrycznej i zasiÄ™g Å‚Ä…czny. Na koniec, ustalajÄ…c stosunek zasiÄ™gu jazdy elektrycznej do zasiÄ™gu Å‚Ä…cznego, obliczana jest ilość emitowanego CO2. Audi stosuje w modelach PHEV zÅ‚ożonÄ… strategiÄ™ napÄ™du, która wÅ‚aÅ›nie w rzeczywistym trybie jazdy umożliwia odbywanie dÅ‚uższych podróży na napÄ™dzie elektrycznym i wysokÄ… wydajność energetycznÄ….
 

Samochody typu PHEV nie posiadajÄ… walorów użytkowych…
 

OpracowujÄ…c swoje modele PHEV, Audi przywiÄ…zuje dużą wagÄ™ do projektowania przestrzeni i dostosowywania jej do konkretnych potrzeb. Pojemność bagażnika modeli PHEV jest nieco mniejsza niż modeli konwencjonalnych - Audi A6 Avant TFSI ma teraz 405 litrów pojemnoÅ›ci bagażnika, a spalinowy Avant 565 litrów. Jednak w tym ostatnim przypadku, w obliczeniach uwzglÄ™dniona jest przestrzeÅ„ pod podÅ‚ogÄ… bagażnika, która w modelu PHEV jest naturalnie zajmowana przez akumulator litowo-jonowy. Dla Audi, praktyczna użyteczność modeli PHEV jest niezwykle ważna. Dlatego też akumulator zostaÅ‚ zintegrowany z bagażnikiem w taki sposób, aby uzyskać pÅ‚askÄ…, bezstopniowÄ… podÅ‚ogÄ™ bagażnika, która umożliwia Å‚atwe przechowywanie nawet nieporÄ™cznych przedmiotów. Oparcia foteli w drugim rzÄ™dzie sÄ… nadal skÅ‚adane. Ponadto, dla wszystkich modeli PHEV (z wyjÄ…tkiem A8*) dostÄ™pny jest hak holowniczy, co jest ważnym dodatkiem szczególnie w przypadku wersji SUV i Avant. Udźwig holowniczy modeli PHEV jest identyczny jak modeli konwencjonalnych (z wyjÄ…tkiem Audi Q5: konwencjonalny 2500 kg, PHEV: 1750 kg). Ponadto, modele PHEV Audi wykorzystujÄ… różne technologie zwiÄ™kszajÄ…ce efektywność, takie jak pompa ciepÅ‚a i haptyczny pedaÅ‚ przyspieszenia.
 

Dane o zużyciu ww. modeli

(Dane o zużyciu i o emisji CO₂ oraz klasy efektywnoÅ›ci w zakresach zależnie od użytych kompletów opon i kóÅ‚)



Audi A6 50 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,0-1,7;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 17,7-16,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 46-39

Audi A6 55 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 17,9-17,4;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 47-43

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1-17,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-44

Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,0-16,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-40

Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1-17,5;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-44

Audi A8 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,6-2,5;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 21,2-20,8;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 60-57

Audi A8 L 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,7-2,5;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 21,2-20,9;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 61-57

Audi Q5 50 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,2-2,0;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 49-46

Audi Q5 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,2-2,1;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,2-17,5;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 49-46

Audi Q7 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 3,0-2,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 22,4-21,9;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 69-64

Audi Q7 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 3,0-2,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 22,9-22,2;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 69-64



Źródło: Audi, Mototarget.pl

 PisaliÅ›my również
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
 Inne artykuÅ‚y
» Jak wybrać odpowiednie Autocasco? Wystarczy odwiedzić salon Forda 2023-07-20
  Forda puma serwis Ubezpieczenie Autocasco to nieodÅ‚Ä…czna część pakietu dealerskiego w programie Ford Ubezpieczenia, która jest coraz częściej wybierana przez polskich kierowców. Odpowiednio dobrana polisa to bezpieczeÅ„stwo i pewność, że w razie niefortunnego zdarze... wiÄ™cej »

» Jak przewozić psa w samochodzie? Akcesoria Forda pomogÄ… zapewnić bezpieczeÅ„stwo podróżujÄ…cym pupilom 2023-07-11
  Czas wakacji wiąże siÄ™ z planowaniem krótszych i dÅ‚uższych podróży. Wiele osób decyduje siÄ™ na rodzinny wyjazd ze swoim czworonożnym przyjacielem. Jak bezpiecznie przewozić zwierzÄ™ autem i co mówi o tym prawo o ruchu drogowym?... wiÄ™cej »

» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance 2023-06-28
  Dla firmy znanej kiedyÅ› jako quattro GmbH te cztery litery oznaczaÅ‚y jeszcze bardziej usportowione wersje i tak już bardzo wydajnych modeli RS 6 i RS 7. ByÅ‚y one zgodne z filozofiÄ… podnoszenia techniki samochodowej na jeszcze wyższy poziom, tj. uzyskania... wiÄ™cej »

» Ford prezentuje w Spa nowego Mustanga GT4, realizujÄ…c zapowiedź dostarczenia wyczynowego Mustanga miÅ‚oÅ›nikom sportów motorowych na caÅ‚ym Å›wiecie 2023-06-28
  Legendarny Ford Mustang podnosi swój prestiż w sportowym Å›wiecie dziÄ™ki dzisiejszemu oficjalnemu debiutowi Mustanga GT4 w wyÅ›cigu CrowdStrike 24 Hours of Spa na sÅ‚ynnym torze Spa-Francorchamps we wschodniej Belgii. ... wiÄ™cej »

» Poszerza siÄ™ gama Mustangów wyÅ›cigowych ? Ford zaprezentuje nowego Mustanga GT4 w Spa w Belgii 2023-06-23
  NiedÅ‚ugo po prezentacji Mustanga GT3 na torze Le Mans, która miaÅ‚a miejsce w piÄ…tek 9 czerwca, Ford poinformowaÅ‚, że premiera nowego Mustanga GT4 odbÄ™dzie siÄ™ w Å›rodÄ™ 28 czerwca 2023 r. o godzinie 14:00 czasu Å›rodkowoeuropejskiego na kultowym torze ... wiÄ™cej »

» Volkswagen ID. Buzz we flocie Hilti Poland - wizytówka firmy i dowód zrównoważonego rozwoju 2023-06-21
  peÅ‚ni elektryczny, zeroemisyjny model marki Volkswagen Samochody Dostawcze ? ID. Buzz, Å›wietnie sprawdza siÄ™ w roli samochodu firmowego. Może być nie tylko towarzyszem codziennych operacji w przedsiÄ™biorstwie ? samochodem serwisowym, pojazdem do realiza... wiÄ™cej »

» Moc i aerodynymika wyniosÄ… elektrycznego Forda SuperVana 4.2 pod chmury podczas 101. edycji wyÅ›cigu na Pikes Peak 2023-06-21
  Ford Performance przygotowuje siÄ™ do 101. edycji wyÅ›cigu Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb, współorganizowanego przez Gran Turismo, stawiajÄ…c na starcie elektrycznego, udoskonalonego Forda SuperVana 4.2. Wyczekiwane w sportowym Å›wiecie wydarz... wiÄ™cej »

» Co można zrobić z Mustangiem Mach-E z telefonu? Elektryczny samochód Forda oferuje wiÄ™cej niż można siÄ™ spodziewać 2023-06-15
  ObsÅ‚uga samochodów z telefonu nie jest już niczym nowym, a we współczesnych pojazdach jest wÅ‚aÅ›ciwie koniecznoÅ›ciÄ…. Mustang Mach-E nie jest wyjÄ…tkiem, a Ford zadbaÅ‚ o rozbudowanÄ… listÄ™ możliwoÅ›ci. Model od rynkowej premiery zachwyca możliwoÅ›ci... wiÄ™cej »

» Nowy Volkswagen Tiguan z nowymi technologiami topowej klasy i dużym zasiÄ™giem w trybie elektrycznym 2023-06-15
  Przy okazji zakoÅ„czenia testów marka Volkswagen zdradza nieco szczegółów na temat kolejnej generacji swojego obecnie najlepiej sprzedajÄ…cego siÄ™ modelu: Tiguan nr 3 bÄ™dzie dostÄ™pny z nowo opracowanym systemem aktywnej kontroli zawieszenia i innymi fun... wiÄ™cej »

» Volkswagen T1 Raupenfuchs i Volkswagen T2 Elektro - dwa unikalne samochody na VW Bus Festival 2023 2023-06-15
  VW Bus Festival 2023, który odbÄ™dzie siÄ™ w dniach od 23 do 25 czerwca w Hanowerze, to nie tylko najwiÄ™ksze miÄ™dzynarodowe spotkanie miÅ‚oÅ›ników mikrobusów Volkswagena, ale również najwiÄ™ksza w historii marki Volkswagen Samochody Dostawcze ekspozycja... wiÄ™cej »

» Ford Performance przygotowuje niezwykÅ‚ego wyczynowego ?twardziela? Rangera Raptora T1+ do startu w Rajdzie Dakar 2023-06-14
  Ford Performance uczestniczyÅ‚ w wiÄ™kszej liczbie wyÅ›cigów i zwyciężaÅ‚ w wiÄ™kszej liczbie serii, krajów i torów, niż jakakolwiek inna firma na Å›wiecie. Od Le Mans po Monako, od Daytona po Bathurst, od pustyni Finke po EnsenadÄ™ w Meksyku. Musi jedna... wiÄ™cej »

» Historia ikonicznych modeli: wyjÄ…tkowa wystawa klasycznych mikrobusów Volkswagena podczas VW Bus Festival 2023 2023-06-14
  MiÄ™dzynarodowy VW Bus Festiwal 2023, przez trzy dni (od 23 do 25 czerwca) bÄ™dzie najjaÅ›niejszÄ… gwiazdÄ… wszechÅ›wiata mikrobusów marki Volkswagen. Festiwal, w którym weźmie udziaÅ‚ 6000 pojazdów, w tym prężna reprezentacja samochodów z Polski, jest ... wiÄ™cej »

» Ranger Raptor Samochodem Roku Wirtualnej Polski 2023. Kolejne prestiżowe wyróżnienie dla nowej generacji pick-upa Forda 2023-06-01
  Ford Ranger Raptor zostaÅ‚ Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Nowa generacja pick-upa Forda wygraÅ‚a w głównej kategorii konkursu, pokonujÄ…c aż 31 innych modeli. ... wiÄ™cej »

» ID.7 po raz pierwszy w Polsce: elektryczna limuzyna premierowo w Volkswagen Home w Warszawie 2023-06-01
  Volkswagen ID.7, flagowy model z rodziny elektrycznych samochodów zbudowanych na platformie MEB, do salonów trafi jeszcze w tym roku. Zanim siÄ™ to stanie, bÄ™dzie można obejrzeć ten samochód w butikowym salonie w Warszawie ? Volkswagen Home. ID.7 to jede... wiÄ™cej »

» CUPRA inspiruje siÄ™ przyszÅ‚oÅ›ciÄ…. Jak projektowane sÄ… samochody hiszpaÅ„skiej marki? 2023-06-01
  Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpaÅ„skiej marki - Tavascana - minÄ…Å‚ dopiero miesiÄ…c, a design samochodu już cieszy siÄ™ uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki zostaÅ‚ doceni... wiÄ™cej »

» Ford Ranger Raptor samochodem technicznym najwiÄ™kszej imprezy rowerowej w Polsce 2023-05-31
  MaÅ‚opolska Joy Ride Festiwal to najwiÄ™ksza w Polsce impreza rowerowa Å‚Ä…czÄ…ca najróżniejsze odmiany dwukoÅ‚owych sportów ektremalnych i goszczÄ…ca zawodników rywalizujÄ…cych w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykÅ‚ego przedsiÄ™wziÄ™cia p... wiÄ™cej »

» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? 2023-05-31
  RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »

» Samochody elektryczne w Warszawie: darmowy postój w strefie pÅ‚atnego parkowania atrakcyjny dla kierowców ?elektryków? 2023-05-30
  Dane ze Strefy PÅ‚atnego Parkowania na warszawskim Mokotowie i w ÅšródmieÅ›ciu pokazujÄ…, przy których ulicach parkuje najwiÄ™cej aut z zielonymi tablicami i jakÄ… część wszystkich samochodów stanowiÄ…. W ciÄ…gu roboczego tygodnia jest ich nawet 5-7 proc... wiÄ™cej »

» Sportowe i eleganckie - nowe linie wyposażenia Audi A6 i Audi A7 dajÄ… oszaÅ‚amiajÄ…cy efekt 2023-05-30
  Audi A6 i Audi A7 oraz ich wersje S, w roku modelowym 2024 zyskujÄ… nowy, oszaÅ‚amiajÄ…cy wyglÄ…d. Oprócz nowo zaprojektowanych linii wyposażenia z niezależnymi przednimi i tylnymi elementami stylistycznymi, te modele klasy luksusowej charakteryzujÄ… siÄ™ t... wiÄ™cej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187 1188 1189 1190 1191 1192 1193 1194 1195 1196 1197 1198 1199 1200 1201 1202 1203 1204 1205 1206 1207 1208 1209 1210 1211 1212 1213 1214 1215 1216 1217 1218 1219 1220 1221 1222 1223 1224 1225 1226 1227 1228 1229 1230 1231 1232 1233 1234
Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © WCOTY


A jednak się kręci
Najczęściej oglądane

Zdjecie dnia

Zdjecie miesiaca


© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |