-
Hybrydy typu plug-in umożliwiają mobilność z zerową lokalnie emisją dwutlenku węgla
-
Jeszcze w tym roku kolejne modele PHEV segmentu pojazdów kompaktowych i luksusowych
-
Kompleksowa koncepcja mobilności: usługa e-tron Charging Service ułatwia ładowanie
-
Jasne odpowiedzi na krytyczne pytania: dlaczego modele PHEV są lepsze niż panujące o nich opinie
Co oznacza pojÄ™cie „napÄ™d hybrydowy” i czym dokÅ‚adnie jest hybryda typu plug-in?
Tradycyjnie, napÄ™d okreÅ›lany jest jako hybrydowy w przypadku poÅ‚Ä…czenia dwóch technik napÄ™du do poruszania jednego urzÄ…dzenia lub pojazdu. Typowa cecha hybryd, w których wystÄ™puje silnik spalinowy w poÅ‚Ä…czeniu z silnikiem elektrycznym: napÄ™d elektryczny może sÅ‚użyć albo jako jedyne źródÅ‚o napÄ™du i wtedy pojazd jeździ lokalnie nie emitujÄ…c dwutlenku wÄ™gla, albo może wspierać silnik spalinowy dodatkowÄ… mocÄ… boostingu. NapÄ™d elektryczny sÅ‚uży też jako alternator dla funkcji rekuperacji, dziÄ™ki której energia kinetyczna jest zamieniana w elektrycznÄ… i magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym. NajpopularniejszÄ… postaciÄ… pojazdów hybrydowych staÅ‚a siÄ™ ostatnio hybryda typu plug-in (PHEV), której akumulator można Å‚adować przy pomocy zewnÄ™trznego źródÅ‚a energii – albo korzystajÄ…c ze stacji Å‚adowania, albo z domowego gniazdka elektrycznego. WzrosÅ‚a też pojemność akumulatorów - czyli możliwość magazynowania energii - pojazdów hybrydowych typu plug-in. Wynika z tego oczywista zaleta dla klienta: wiÄ™ksze zasiÄ™gi w trybie jazdy elektrycznej.
Można powiedzieć, że hybrydy typu plug-in technicznie balansują między dwoma światami napędu. Jaki przepis ma Audi na najlepsze rozwiązania na tym polu?
Technicznie, inżynierowie Audi skupili siÄ™ na trzech gÅ‚ównych celach: możliwoÅ›ci jazdy na napÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym, prostym zarzÄ…dzaniu Å‚adowaniem i walorach użytkowych samochodu. Te trzy czynniki tworzÄ… w koncernie Audi trójkÄ…t celów dla rozwoju PHEV. W odniesieniu do celu pierwszego: jazda wyÅ‚Ä…cznie na napÄ™dzie elektrycznym jest definiowana przez dziaÅ‚anie mocnego silnika elektrycznego, który w zależnoÅ›ci od modelu samochodu może generować moc nawet aż 105 kW. Tym samym, w różnych sytuacjach drogowych gwarantuje szeroki zakres prÄ™dkoÅ›ci w trybie jazdy czysto elektrycznej. Zaawansowane technicznie zarzÄ…dzanie napÄ™dem w hybrydach typu plug-in marki Audi jest podstawÄ…, by móc dÅ‚ugo i czÄ™sto jeździć w trybie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym. Inteligentne zarzÄ…dzanie napÄ™dem koordynuje wspóÅ‚pracÄ™ silnika elektrycznego i silnika spalinowego. Decyduje o tym, kiedy pojazd ma jechać wyÅ‚Ä…cznie w trybie elektrycznym, kiedy rekuperować czy żeglować na wolnym biegu przy wyÅ‚Ä…czonym silniku spalinowym oraz kiedy silnik spalinowy ma zostać ponownie wÅ‚Ä…czony. Wykorzystanie różnorodnych informacji pochodzÄ…cych z czujników pojazdu oraz danych o trasie i informacji o niej, jest niezbÄ™dne do inteligentnego zarzÄ…dzania ukÅ‚adem napÄ™dowym, dla osiÄ…gniÄ™cia możliwoÅ›ci pokonywania dÅ‚ugich odcinków w trybie jazdy elektrycznej - szczególnie w realnych warunkach – oraz dla wysokiej efektywnoÅ›ci energetycznej. ZasiÄ™g jazdy elektrycznej modeli PHEV marki Audi wynosi maksymalnie 59 km (wg cyklu WLTP).
Drugim filarem wspomnianego trójkÄ…ta celów konstrukcyjnych dla modeli PHEV marki Audi jest zarzÄ…dzanie Å‚adowaniem. Modele PHEV marki Audi klasy Å›redniej i wyższej można Å‚adować z maksymalnÄ… mocÄ… 7,4 kW, co umożliwia naÅ‚adowanie akumulatora takiego samochodu w ok. 2,5 h. Taki czas Å‚adowania jest idealny dla typowych potrzeb użytkownika modelu PHEV: umożliwia nieskomplikowane i szybkie Å‚adowanie pojazdu np. w domu albo dodatkowo w miejscu pracy. Audi zadbaÅ‚o też o możliwość Å‚atwego Å‚adowania w podróży: usÅ‚uga Å‚adowania e-tron Charging Service gwarantuje modelom PHEV dostÄ™p do ponad 167 tysiÄ™cy punktów Å‚adowania w 25 europejskich krajach. Wyposażenie standardowe wszystkich modeli PHEV, obok systemu Å‚adowania Audi Charging System Compact przy pomocy kabla z domowego gniazdka elektrycznego i z przemysÅ‚owych gniazd elektrycznych, obejmuje także tzw. kabel mode 3 z wtyczkÄ… typu 2, umożliwiajÄ…cy Å‚adowanie na ogólnodostÄ™pnych stacjach Å‚adowania.
Trzeci filar trójkÄ…ta celów to walory użytkowe. WynikajÄ… one w naturalny sposób z dwóch pierwszych celów: możliwoÅ›ci czÄ™stej jazdy w trybie elektrycznym i z nieskomplikowanego zarzÄ…dzania Å‚adowaniem. W codziennym użytkowaniu hybryd plug-in marki Audi ważna jest przestronność wnÄ™trza pojazdu, możliwoÅ›ci aranżacji i ich użytkowość. Inżynierowie Audi wÅ‚ożyli wiele wysiÅ‚ku w to, by akumulatory w tylnej części modeli PHEV marki Audi montować w taki sposób, by nie zmniejszać powierzchni Å‚adunkowej. W porównaniu z modelami konwencjonalnymi powierzchnia ta umieszczona jest nieco wyżej – tuż pod niÄ… zamontowano bowiem pÅ‚aski akumulator. W bagażniku nie znajdziemy jednak żadnego stopnia czy uskoku. Efektem tego jest pÅ‚aska powierzchnia bagażowa, którÄ… można dobrze wykorzystać i która nie powoduje ograniczeÅ„ w zaÅ‚adunku. Niezaprzeczalnym walorem użytkowym wszystkich tych modeli - za wyjÄ…tkiem Audi A8 TFSI e* - jest też hak holowniczy, do którego podÅ‚Ä…czyć można przyczepÄ™ o takiej samej masie jakÄ… podÅ‚Ä…cza siÄ™ do modelu spalinowego (wyjÄ…tek Audi Q5: model spalinowy: 2500 kg, PHEV: 1750 kg).
PoÅ‚Ä…czenie jazdy elektrycznej, prostego Å‚adowania i walorów użytkowych sprawia, że hybrydy plug-in sÄ… interesujÄ…ce dla wielu klientów, zwÅ‚aszcza dla osób dojeżdżajÄ…cych codziennie do pracy. PozwalajÄ… bowiem na zrównoważonÄ… Å›rodowiskowo jazdÄ™, lokalnie bez emisji dwutlenku wÄ™gla.
Jakie hybrydy plug-in Audi oferuje obecnie w palecie modeli?
Obecnie portfolio hybryd plug-in marki Audi obejmuje serie modelowe A6*, A7*, A8*, Q5* i Q7*. W przypadku modeli PHEV A6*, A7*, Q5* i Q7* klienci mogą wybierać między wariantem zorientowanym na komfort, a wersją skonfigurowaną na sportowo o wysokiej mocy systemowej, ze standardowymi cechami linii S line. W przypadku modelu A8*, klient może wybrać wariant o wysokiej mocy z normalnym rozstawem osi albo wariant L z rozstawem wydłużonym.
W nadchodzÄ…cych miesiÄ…cach Audi zaprezentuje kolejne modele PHEV i bÄ™dzie wtedy oferować hybrydy typu plug-in w oÅ›miu seriach produktowych Ponadto planowane sÄ… kolejne wersje hybrydowe typu plug-in – nowego Audi A3, Q8 i kompaktowego SUV-a Audi Q3.
Jakie warianty napędu stosuje Audi?
Audi Å‚Ä…czy turbodoÅ‚adowane silniki benzynowe z wtryskiem bezpoÅ›rednim (TFSI), z silnikiem elektrycznym, którego litowo-jonowy akumulator wbudowany jest pod podÅ‚ogÄ… bagażnika. We wszystkich modelach hybrydowych typu plug-in, silnik elektryczny systemu hybrydowego jest zintegrowany ze skrzyniÄ… biegów. ModuÅ‚ hybrydowy skÅ‚ada siÄ™ z silnika elektrycznego i sprzÄ™gÅ‚a Å‚Ä…czÄ…cego silnik TFSI z ukÅ‚adem napÄ™dowym. SprzÄ™gÅ‚o znajduje siÄ™ bezpoÅ›rednio przed skrzyniÄ… biegów – w modelu Q5*, A6* i A7* pracuje siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, a w modelach Q7* i A8* – oÅ›miobiegowa automatyczna skrzynia tiptronic.
We wszystkich hybrydach typu plug-in marki Audi, w celu zapewnienia maksymalnej przyczepnoÅ›ci na zÅ‚ej nawierzchni i w kiepskich warunkach pogodowych, a także podczas sportowej jazdy, moc przenoszona jest na cztery koÅ‚a. Modele szeÅ›ciocylindrowe sÄ… wyposażane standardowo w staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro, a modele czterocylindrowe w napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro ultra. Moc systemowa wersji czterocylindrowych (A6*, A7*, Q5*) wynosi 270 kW (367 KM), natomiast modeli szeÅ›ciocylindrowych (Q7*, A8*) – 335 kW (456 KM). Na europejskich rynkach dostÄ™pne sÄ… ponadto modele A6*, A7* i Q5* w jeszcze innym wariancie, którego moc systemowa bÄ™dÄ…ca efektem wspóÅ‚pracy silnika benzynowego 2.0 TFSI i silnika elektrycznego, wynosi 220 kW (299 KM).
JakÄ… technologiÄ™ akumulatorów w modelach PHEV stosuje Audi?
Energia elektryczna dla silnika elektrycznego pochodzi z systemu akumulatorów zÅ‚ożonego z chÅ‚odzonych cieczÄ… ogniw litowo-jonowych, montowanego pod podÅ‚ogÄ… bagażnika. We wszystkich modelach klasy Å›redniej i wyższej, akumulator o napiÄ™ciu 385 Volt magazynuje 14,1 kWh, a w modelu Q7* 17,3 kWh. W modelach A6*, A7* i A8* akumulator skÅ‚ada siÄ™ ze 104 ogniw typu pouch, które sÄ… poÅ‚Ä…czone w osiem moduÅ‚ów. W Audi Q5* akumulator litowo-jonowy zbudowany jest z ogniw pryzmatycznych. Obieg chÅ‚odzenia akumulatora jest zintegrowany z obiegiem chÅ‚odzÄ…cym silnik elektryczny i wysokiej mocy ukÅ‚ad elektroniczny. UkÅ‚ad ten przetwarza prÄ…d staÅ‚y, czerpany z akumulatora wysokiego napiÄ™cia, w przemienny prÄ…d trójfazowy zasilajÄ…cy silnik elektryczny. W trybie rekuperacji nastÄ™puje odwrócenie tego procesu.
Jak długo trwa ładowanie modeli PHEV?
PeÅ‚ne Å‚adowanie stosowanego w wiÄ™kszoÅ›ci modeli akumulatora o mocy 14,1 kWh ze źródÅ‚a przemiennego prÄ…du trójfazowego pod napiÄ™ciem 400 V o mocy 7,4 kW trwa ok. 2,5 h, a z gniazdka elektrycznego w gospodarstwie domowym pod napiÄ™ciem 230 V – ok. 6,5 h.
Sterowanie napędem: jak kierowca przełącza dostępne tryby jazdy?
System zarzÄ…dzania napÄ™dem hybrydowym w modelach typu plug-in zostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o maksymalnej wydajność i komforcie klienta. System automatycznie wybiera optymalnÄ… strategiÄ™ napÄ™du. Kierowca ma do wyboru trzy tryby napÄ™du: obok trybu hybrydowego „Auto”, bÄ™dÄ…cego standardem przy aktywnym prowadzeniu do celu, kierowca może jeszcze wybierać miÄ™dzy trybem „EV”, a „Hold”. W trybie EV, dopóki kierowca nie przekroczy wyczuwalnego punktu podczas wciskania pedaÅ‚u przyspieszenia, pojazd jest napÄ™dzany wyÅ‚Ä…cznie elektrycznie. Tryb EV jest ustawieniem domyÅ›lnym przy każdym ruszaniu pojazdem. W trybie "Hold" system zarzÄ…dzania ukÅ‚adem napÄ™dowym tak nim steruje, by utrzymać istniejÄ…cy stan naÅ‚adowania akumulatora, na przykÅ‚ad w celu umożliwienia w peÅ‚ni elektrycznej jazdy na obszarach miejskich lub jazdy częściowo elektrycznej podczas dÅ‚uższej podróży.
Ponadto kierowca przy pomocy dobrze mu znanego przycisku systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, może przeÅ‚Ä…czać miÄ™dzy trybami jazdy „comfort”, „efficiency”, „auto” lub „dynamic” i tym samym wpÅ‚ywać na sposób pracy napÄ™du, zawieszenia i ukÅ‚adu kierowniczego. Podczas przyspieszania, w zależnoÅ›ci od ustawienia, zmieniajÄ… siÄ™ wartoÅ›ci progowe, przy których oba systemy napÄ™dowe wspóÅ‚pracujÄ… ze sobÄ… lub silnik elektryczny zapewnia zwiÄ™kszenie mocy, tzw. boosting, a tym samym maksymalny moment obrotowy. W trybie „dynamic” silnik elektryczny w ogromnym stopniu wspomaga silnik spalinowy swoim potencjaÅ‚em boostingu, zapewniajÄ…c maksymalnÄ… dynamikÄ™ jazdy.
Jak funkcjonuje zarządzanie napędem modeli PHEV marki Audi?
Mniej znaczy wiÄ™cej. W przypadku dÅ‚ugich odcinków jazdy wyÅ‚Ä…cznie w trybie jazdy elektrycznej, Audi w modelach PHEV polega na wspóÅ‚dziaÅ‚aniu odpowiedniego rozmiaru akumulatora i zaawansowanego zarzÄ…dzania ukÅ‚adem napÄ™dowym, co dziÄ™ki wysokiej sprawnoÅ›ci i zdolnoÅ›ci rekuperacji eliminuje potrzebÄ™ stosowania wiÄ™kszych akumulatorów. Technologiczne serca modeli PHEV to Predyktywny asystent wydajnoÅ›ci (PEA) i Predyktywna strategia napÄ™du (PBS). Celem obu systemów jest możliwie efektywne wykorzystanie energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorze litowo-jonowym, poprzez predyktywne zarzÄ…dzanie napÄ™dem i rekuperacjÄ… i odprowadzanie możliwie dużej iloÅ›ci odzyskiwanej energii kinetycznej do akumulatora.
Predyktywny asystent wydajnoÅ›ci – znany z modeli konwencjonalnych – reguluje pracÄ™ napÄ™du i rekuperacji w sposób dopasowany do danej sytuacji w reakcji na bezpoÅ›rednie i istotne parametry poszczególnych, predyktywnie rozpoznanych danych dotyczÄ…cych danego odcinka drogi. Należą do nich znajdujÄ…ce siÄ™ przed nami tablice z nazwami miejscowoÅ›ci, skrzyżowania, ronda, topografia z zakrÄ™tami, wzniesieniami i spadkami terenu, znane ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci, a także jadÄ…ce przed nami pojazdy rozpoznane przez czujniki radarowe naszego Audi. Asystent informuje kierowcÄ™ wyÅ›wietlajÄ…c odpowiednie informacje i przy pomocy haptycznego impulsu w pedale przyspieszenia przypomina o zdjÄ™ciu nogi z gazu.
Predyktywna strategia napÄ™du reguluje pracÄ™ napÄ™du i rekuperacji na caÅ‚ej planowanej trasie. PBS analizuje dane z nawigacji, informacje z Predyktywnego Asystenta WydajnoÅ›ci i z czujników pojazdu. Na podstawie tej analizy przygotowuje wstÄ™pny plan dla caÅ‚ej trasy oraz szczegóÅ‚owy plan na kolejne kilometry. Kierowca otrzymuje informacjÄ™, kiedy nadejdzie czas, by przyspieszyć lub zdjąć nogÄ™ z gazu. W tym samym czasie uruchamiana jest predyktywna rekuperacja. Planowanie trasy ma na celu maksymalizacjÄ™ czasu i odcinków jazdy na napÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym w obszarach miejskich, tak by dotrzeć do celu z prawie pustym akumulatorem. Należy wykorzystać jak najwiÄ™cej energii elektrycznej z akumulatora i doÅ‚adować go już po dotarciu na miejsce.
Czym jest aktywny pedał przyspieszenia?
Dając haptyczną reakcję zwrotną aktywny pedał przyspieszenia, wspiera kierowcę w zachowaniu możliwie wydajnego stylu jazdy. Układ ten ma podczas wciskania pedału przyspieszenia zasygnalizować kierowcy moment, że od teraz auto przestaje jechać w trybie czysto elektrycznym. Ponadto, bazując na informacjach Predyktywnego Asystenta Wydajności, sygnalizuje kierowcy, kiedy ten ma zdjąć nogę z gazu, by wejść w tryb żeglowania lub rekuperacji.
Jak funkcjonuje rekuperacja?
JeÅ›li chodzi o rekuperacjÄ™, ukÅ‚ad napÄ™dowy PHEV przypomina ukÅ‚ad nowego, w peÅ‚ni elektrycznego Audi e-tron. Jest on zaprojektowany z myÅ›lÄ… o wysokiej sprawnoÅ›ci i maksymalnej wydajnoÅ›ci rekuperacji. Podczas hamowania, modele Audi PHEV odzyskujÄ… do 80 kW. Silnik elektryczny radzi sobie ze wszystkimi niewielkimi opóźnieniami - innymi sÅ‚owy, z wiÄ™kszoÅ›ciÄ… sytuacji hamowania w codziennym użytkowaniu pojazdu. W innych przypadkach hamowanie nastÄ™puje w wyniku poÅ‚Ä…czenia mocy hamowania silnika elektrycznego i konwencjonalnych hamulców hydraulicznych, które funkcjonujÄ… samodzielnie tylko powyżej poziomu 0,4 g. Kompleksowe ustawienie systemów pojazdu pozwala na prawie niezauważalne przejÅ›cie pomiÄ™dzy hamowaniem hamulcem generatorowym silnika elektrycznego, a konwencjonalnymi hamulcami (zjawisko tzw. "blendingu"). Punkt nacisku na pedaÅ‚ hamulca jest przy tym Å›ciÅ›le okreÅ›lony i niezmienny.
Czym jest boosting?
Strategia napÄ™du zostaÅ‚a zaprojektowana tak, by zapewnić kierowcom bardzo zróżnicowane wrażenia z jazdy: z jednej strony charakteryzuje siÄ™ maksymalnÄ… wydajnoÅ›ciÄ… i wysokim udziaÅ‚em jazdy elektrycznej, a z drugiej strony - bardzo sportowÄ… jazdÄ… dziÄ™ki boostingowi. Podczas boostingu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, a poziom wspomagania zależy od wybranego programu jazdy. W zależnoÅ›ci od modelu i konfiguracji silnika, boosting daje 500 Nm (Q5*, A7*) lub 700 Nm (Q7*, A8*) - do 200 Nm wiÄ™cej niż jest w stanie rozwinąć konwencjonalny silnik TFSI.
W trybie „S“ automatycznej skrzyni biegów, który jest domyÅ›lny w trybie „dynamic“ systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, silnik elektryczny jest caÅ‚y czas aktywny i rekuperuje podczas hamowania. W przypadku innych ustawieÅ„, gdy wÅ‚Ä…czony jest asystent wydajnoÅ›ci, rekuperacja jest stosowana tylko wtedy, gdy ma wiÄ™kszy sens energetyczny niż tryb żeglowania. Rekuperacja jest możliwa przy hamowaniu do ok. 0,1 g i pozwala odzyskać i zmagazynować w akumulatorze litowo-jonowym maksymalnie 25 kW mocy.
JakÄ… rolÄ™ odgrywa zarzÄ…dzanie temperaturÄ…?
Kompleksowy system zarzÄ…dzania temperaturÄ… ma decydujÄ…ce znaczenie dla osiÄ…gniÄ™cia dużego zasiÄ™gu podczas jazdy wyÅ‚Ä…cznie elektrycznej i dla szybkiego ogrzania wnÄ™trza pojazdu. Obieg wysokotemperaturowy chÅ‚odzi silnik TFSI, jego podzespoÅ‚y i skrzyniÄ™ biegów, natomiast obieg niskotemperaturowy chÅ‚odzi akumulator, Å‚adowarkÄ™, silnik elektryczny i ukÅ‚ady elektroniczne. Pompa ciepÅ‚a zintegrowana z systemem zarzÄ…dzania temperaturÄ… wytwarza do 3 kW ciepÅ‚a z jednego kW energii elektrycznej. Jest ona poÅ‚Ä…czona z obiegiem chÅ‚odzÄ…cym ukÅ‚adu klimatyzacji i do ogrzewania wnÄ™trza samochodu wykorzystuje ciepÅ‚o odpadowe podzespoÅ‚ów wysokiego napiÄ™cia.
Jakie możliwości daje modelom PHEV aplikacja myAudi?
Aplikacja myAudi jest praktycznym narzędziem do obsługi samochodu. Dzięki niej uruchamiać można usługi Audi connect. Korzystając z aplikacji, klient może wykonywać zdalne zapytania o stan baterii i zasięg, rozpoczynać proces ładowania, programować czas ładowania oraz uzyskać dostęp do statystyk ładowania i zużycia energii. Jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, klienci za pomocą aplikacji włączyć mogą funkcję wstępnej klimatyzacji pojazdu.
Elektryczne na część etatu, ale dające pełnoetatowe korzyści: dlaczego hybrydy typu plug-in są lepsze od panującej o nich opinii
Hybrydy typu plug-in sÄ… nieustannie krytykowane: zbyt skomplikowane, zbyt ciężkie i niewystarczajÄ…co zrównoważone Å›rodowiskowo. PytaÅ„ na ich temat jest wiele – my dajemy proste odpowiedzi.
Czy pojazdy PHEV to tylko technologia przejÅ›ciowa, dopóki samochody elektryczne nie bÄ™dÄ… taÅ„sze albo nie bÄ™dÄ… oferowaÅ‚y zasiÄ™gu odpowiedniego do codziennego użytku?
Hybrydy typu plug-in nie sÄ… technologiÄ… przejÅ›ciowÄ…, lecz użytecznym uzupeÅ‚nieniem gamy modelowej marki Audi, a także stanowiÄ… rozsÄ…dny wkÅ‚ad w zrównoważonÄ… Å›rodowiskowo mobilność. Zachowania klienta dotyczÄ…ce korzystania z samochodu sÄ… zróżnicowane: Dla wielu osób dojeżdżajÄ…cych do pracy, modele PHEV mogÄ… być idealnym rozwiÄ…zaniem dla lokalnej, bezemisyjnej jazdy, ponieważ wiele codziennych tras może być pokonywanych w trybie caÅ‚kowicie elektrycznym, a wiÄ™c z zerowÄ… emisjÄ… lokalnÄ…. DziÄ™ki punktom Å‚adowania zlokalizowanym w domu lub w pracy, klienci mogÄ… pokonywać wiele codziennych tras wyÅ‚Ä…cznie w trybie napÄ™du elektrycznego. Ponadto modele PHEV, dziÄ™ki ich poÅ‚Ä…czeniu i wspóÅ‚pracy z silnikami benzynowymi, nadajÄ… siÄ™ do odbywania dÅ‚ugich podróży. Ze wzglÄ™du na ewolucyjny wzrost pojemnoÅ›ci akumulatorów i rozwój techniczny zarzÄ…dzania napÄ™dem, w ostatnich latach zasiÄ™g elektryczny wyraźnie siÄ™ zwiÄ™kszyÅ‚.
Czy oferujÄ… PaÅ„stwo tak wiele modeli PHEV tylko z powodu ulg podatkowych i subwencji, z których obecnie mogÄ… korzystać klienci?
Ulgi podatkowe mogÄ… stanowić zachÄ™tÄ™ do kupna, ale czÄ™sto nie sÄ… decydujÄ…cÄ… kwestiÄ…. ZwÅ‚aszcza klienci prywatni opowiadajÄ… siÄ™ Å›wiadomie za równowagÄ… Å›rodowiskowÄ… i decydujÄ… siÄ™ na model PHEV, ponieważ chcÄ… jeździć lokalnie nie emitujÄ…c dwutlenku wÄ™gla. MajÄ… też odpowiednie możliwoÅ›ci Å‚adowania pojazdu. Hybrydy typu plug-in sÄ… doskonaÅ‚ym rozwiÄ…zaniem jako samochód sÅ‚użbowy wtedy, gdy profil użytkownika – np. pracownika pracujÄ…cego zawsze w siedzibie firmy – zakÅ‚ada raczej krótkie, dokÅ‚adnie okreÅ›lone trasy dojazdów czy też trasy w mieÅ›cie, np. trasy codziennych dojazdów z firmy do klienta. Jednak nowoczesne modele z silnikiem wysokoprężnym sÄ… zdecydowanie pierwszym wyborem w przypadku bardzo wysokich rocznych przebiegów.
Czy akumulator nie powinien być większy, a za to silnik spalinowy mniejszy?
ProjektujÄ…c koncepcjÄ™ ukÅ‚adów napÄ™dowych PHEV, Audi polega na "odpowiednim doborze – right sizingu" i inteligentnym sterowaniu ukÅ‚adem napÄ™dowym, wykorzystujÄ…cym - w zależnoÅ›ci od typu i wielkoÅ›ci pojazdu - cztero lub szeÅ›ciocylindrowy silnik TFSI. W poÅ‚Ä…czeniu z mocnym silnikiem elektrycznym i efektywnym zarzÄ…dzaniem napÄ™dem oraz rekuperacjÄ…, można w ten sposób osiÄ…gnąć niski poziom zużycia paliwa. ZasiÄ™g elektryczny od 40 do 50 kilometrów stanowi tu doskonaÅ‚y kompromis. W przypadku zastosowania silnika spalinowego w wiÄ™kszych i cięższych modelach, takich jak A8* lub Q7*, odpowiednia wydaje siÄ™ tu być jednostka V6, która pozwala na utrzymanie niskiego spalania w rzeczywistych, codziennych warunkach eksploatacji. W modelach Q5*, A6* i A7* bardziej odpowiedni jest silnik czterocylindrowy.
Czy w rzeczywistości pojazdy PHEV nie zużywają więcej benzyny niż pojazdy napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym?
Zużycie może siÄ™ znacznie różnić, w zależnoÅ›ci od profilu użytkownika. Ma to miejsce również w przypadku modeli PHEV. Modele PHEV sÄ… przeznaczone do użytku przez osoby dojeżdżajÄ…ce do pracy. DziÄ™ki koncepcji ukÅ‚adu napÄ™dowego, ich zalety sÄ… najlepiej widoczne na krótkich dystansach, na trasach dojazdowych i w obszarach miejskich. Modele PHEV Audi, dziÄ™ki zaawansowanemu zarzÄ…dzaniu ukÅ‚adem napÄ™dowym, sÄ… zaprojektowane z myÅ›lÄ… o optymalnej wydajnoÅ›ci. W celu maksymalizacji wydajnoÅ›ci, system zarzÄ…dzania ukÅ‚adem napÄ™dowym przetwarza takie informacje jak profil trasy, dane z czujników i charakterystyki tras. Ponadto, modele PHEV, szczególnie w jeździe miejskiej, mogÄ… pracować w trybie caÅ‚kowicie elektrycznym i w ten sposób osiÄ…gać znaczne korzyÅ›ci w zakresie wydajnoÅ›ci. Pomaga w tym rekuperacja oraz programy wydajnoÅ›ciowe PEA i POS.
Czy rzeczywiste wartości zużycia nie są o wiele wyższe niż wartości uzyskiwane w testach WLTP?
Procedura WLTP ma dostarczać bardziej zbliżonych do rzeczywistych wartoÅ›ci zużycia niż dotychczasowy cykl pomiarów NEDC. W ramach procedury pomiarowej WLTP pojazd PHEV musi kilkakrotnie odbyć jazdÄ™. JazdÄ™ zaczyna siÄ™ z peÅ‚nym akumulatorem, cykl jest tak dÅ‚ugo powtarzany, aż rozÅ‚aduje siÄ™ akumulator. W ostatnim cyklu samochód jedzie z rozÅ‚adowanym akumulatorem, a tym samym korzystajÄ…c tylko z energii pozyskiwanej z silnika spalinowego i z rekuperacji. Taki wielostopniowy pomiar, oprócz wskazania poziomu zużycia paliwa i emisji CO2, pozwala także dokÅ‚adniej okreÅ›lić zasiÄ™g jazdy elektrycznej i zasiÄ™g Å‚Ä…czny. Na koniec, ustalajÄ…c stosunek zasiÄ™gu jazdy elektrycznej do zasiÄ™gu Å‚Ä…cznego, obliczana jest ilość emitowanego CO2. Audi stosuje w modelach PHEV zÅ‚ożonÄ… strategiÄ™ napÄ™du, która wÅ‚aÅ›nie w rzeczywistym trybie jazdy umożliwia odbywanie dÅ‚uższych podróży na napÄ™dzie elektrycznym i wysokÄ… wydajność energetycznÄ….
Samochody typu PHEV nie posiadajÄ… walorów użytkowych…
OpracowujÄ…c swoje modele PHEV, Audi przywiÄ…zuje dużą wagÄ™ do projektowania przestrzeni i dostosowywania jej do konkretnych potrzeb. Pojemność bagażnika modeli PHEV jest nieco mniejsza niż modeli konwencjonalnych - Audi A6 Avant TFSI ma teraz 405 litrów pojemnoÅ›ci bagażnika, a spalinowy Avant 565 litrów. Jednak w tym ostatnim przypadku, w obliczeniach uwzglÄ™dniona jest przestrzeÅ„ pod podÅ‚ogÄ… bagażnika, która w modelu PHEV jest naturalnie zajmowana przez akumulator litowo-jonowy. Dla Audi, praktyczna użyteczność modeli PHEV jest niezwykle ważna. Dlatego też akumulator zostaÅ‚ zintegrowany z bagażnikiem w taki sposób, aby uzyskać pÅ‚askÄ…, bezstopniowÄ… podÅ‚ogÄ™ bagażnika, która umożliwia Å‚atwe przechowywanie nawet nieporÄ™cznych przedmiotów. Oparcia foteli w drugim rzÄ™dzie sÄ… nadal skÅ‚adane. Ponadto, dla wszystkich modeli PHEV (z wyjÄ…tkiem A8*) dostÄ™pny jest hak holowniczy, co jest ważnym dodatkiem szczególnie w przypadku wersji SUV i Avant. Udźwig holowniczy modeli PHEV jest identyczny jak modeli konwencjonalnych (z wyjÄ…tkiem Audi Q5: konwencjonalny 2500 kg, PHEV: 1750 kg). Ponadto, modele PHEV Audi wykorzystujÄ… różne technologie zwiÄ™kszajÄ…ce efektywność, takie jak pompa ciepÅ‚a i haptyczny pedaÅ‚ przyspieszenia.
Dane o zużyciu ww. modeli
(Dane o zużyciu i o emisji CO₂ oraz klasy efektywnoÅ›ci w zakresach zależnie od użytych kompletów opon i kóÅ‚)
Audi A6 50 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,0-1,7;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 17,7-16,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 46-39
Audi A6 55 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 17,9-17,4;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 47-43
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1-17,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-44
Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,0-16,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-40
Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1-17,5;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-44
Audi A8 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,6-2,5;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 21,2-20,8;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 60-57
Audi A8 L 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,7-2,5;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 21,2-20,9;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 61-57
Audi Q5 50 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,2-2,0;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 49-46
Audi Q5 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,2-2,1;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,2-17,5;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 49-46
Audi Q7 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 3,0-2,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 22,4-21,9;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 69-64
Audi Q7 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 3,0-2,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 22,9-22,2;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 69-64