FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1651 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1123 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Lokalnie bezemisyjne, wydajne i stworzone do codziennego użytku: przepis Audi na hybrydę typu plug-in
  Dodano: 2020-09-15
Wyświetlono: 123 razy
Lokalnie bezemisyjne, wydajne i stworzone do codziennego użytku: przepis Audi na hybrydę typu plug-in
Klasyczny silnik spalinowy, czy napęd czysto elektryczny? Na to zasadnicze pytanie nowoczesnej mobilności jest trzecia odpowiedź: PHEV – Plug-in hybrid electric vehicle – albo w skrócie: hybryda typu plug-in. Ta kombinacja klasycznego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, który czerpie energię z litowo-jonowego akumulatora montowanego z tyłu pojazdu, umożliwia jazdę lokalnie wolną od emisji dwutlenku węgla i niskie spalanie paliwa. Poniżej przegląd aktualnych rozwiązań technicznych i modeli oferowanych przez markę Audi.
foto © Audi

  • Hybrydy typu plug-in umożliwiają mobilność z zerową lokalnie emisją dwutlenku węgla
  • Jeszcze w tym roku kolejne modele PHEV segmentu pojazdów kompaktowych i luksusowych
  • Kompleksowa koncepcja mobilności: usługa e-tron Charging Service ułatwia ładowanie
  • Jasne odpowiedzi na krytyczne pytania: dlaczego modele PHEV są lepsze niż panujące o nich opinie

 

 

Co oznacza pojęcie „napęd hybrydowy” i czym dokładnie jest hybryda typu plug-in?
 

Tradycyjnie, napęd określany jest jako hybrydowy w przypadku połączenia dwóch technik napędu do poruszania jednego urządzenia lub pojazdu. Typowa cecha hybryd, w których występuje silnik spalinowy w połączeniu z silnikiem elektrycznym: napęd elektryczny może służyć albo jako jedyne źródło napędu i wtedy pojazd jeździ lokalnie nie emitując dwutlenku węgla, albo może wspierać silnik spalinowy dodatkową mocą boostingu. Napęd elektryczny służy też jako alternator dla funkcji rekuperacji, dzięki której energia kinetyczna jest zamieniana w elektryczną i magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym. Najpopularniejszą postacią pojazdów hybrydowych stała się ostatnio hybryda typu plug-in (PHEV), której akumulator można ładować przy pomocy zewnętrznego źródła energii – albo korzystając ze stacji ładowania, albo z domowego gniazdka elektrycznego. Wzrosła też pojemność akumulatorów - czyli możliwość magazynowania energii - pojazdów hybrydowych typu plug-in. Wynika z tego oczywista zaleta dla klienta: większe zasięgi w trybie jazdy elektrycznej.


Można powiedzieć, że hybrydy typu plug-in technicznie balansują między dwoma światami napędu. Jaki przepis ma Audi na najlepsze rozwiązania na tym polu?


Technicznie, inżynierowie Audi skupili się na trzech głównych celach: możliwości jazdy na napędzie wyłącznie elektrycznym, prostym zarządzaniu ładowaniem i walorach użytkowych samochodu. Te trzy czynniki tworzą w koncernie Audi trójkąt celów dla rozwoju PHEV. W odniesieniu do celu pierwszego: jazda wyłącznie na napędzie elektrycznym jest definiowana przez działanie mocnego silnika elektrycznego, który w zależności od modelu samochodu może generować moc nawet aż 105 kW. Tym samym, w różnych sytuacjach drogowych gwarantuje szeroki zakres prędkości w trybie jazdy czysto elektrycznej. Zaawansowane technicznie zarządzanie napędem w hybrydach typu plug-in marki Audi jest podstawą, by móc długo i często jeździć w trybie wyłącznie elektrycznym. Inteligentne zarządzanie napędem koordynuje współpracę silnika elektrycznego i silnika spalinowego. Decyduje o tym, kiedy pojazd ma jechać wyłącznie w trybie elektrycznym, kiedy rekuperować czy żeglować na wolnym biegu przy wyłączonym silniku spalinowym oraz kiedy silnik spalinowy ma zostać ponownie włączony. Wykorzystanie różnorodnych informacji pochodzących z czujników pojazdu oraz danych o trasie i informacji o niej, jest niezbędne do inteligentnego zarządzania układem napędowym, dla osiągnięcia możliwości pokonywania długich odcinków w trybie jazdy elektrycznej - szczególnie w realnych warunkach – oraz dla wysokiej efektywności energetycznej. Zasięg jazdy elektrycznej modeli PHEV marki Audi wynosi maksymalnie 59 km (wg cyklu WLTP).


Drugim filarem wspomnianego trójkąta celów konstrukcyjnych dla modeli PHEV marki Audi jest zarządzanie ładowaniem. Modele PHEV marki Audi klasy średniej i wyższej można ładować z maksymalną mocą 7,4 kW, co umożliwia naładowanie akumulatora takiego samochodu w ok. 2,5 h. Taki czas ładowania jest idealny dla typowych potrzeb użytkownika modelu PHEV: umożliwia nieskomplikowane i szybkie ładowanie pojazdu np. w domu albo dodatkowo w miejscu pracy. Audi zadbało też o możliwość łatwego ładowania w podróży: usługa ładowania e-tron Charging Service gwarantuje modelom PHEV dostęp do ponad 167 tysięcy punktów ładowania w 25 europejskich krajach. Wyposażenie standardowe wszystkich modeli PHEV, obok systemu ładowania Audi Charging System Compact przy pomocy kabla z domowego gniazdka elektrycznego i z przemysłowych gniazd elektrycznych, obejmuje także tzw. kabel mode 3 z wtyczką typu 2, umożliwiający ładowanie na ogólnodostępnych stacjach ładowania.


Trzeci filar trójkąta celów to walory użytkowe. Wynikają one w naturalny sposób z dwóch pierwszych celów: możliwości częstej jazdy w trybie elektrycznym i z nieskomplikowanego zarządzania ładowaniem. W codziennym użytkowaniu hybryd plug-in marki Audi ważna jest przestronność wnętrza pojazdu, możliwości aranżacji i ich użytkowość. Inżynierowie Audi włożyli wiele wysiłku w to, by akumulatory w tylnej części modeli PHEV marki Audi montować w taki sposób, by nie zmniejszać powierzchni ładunkowej. W porównaniu z modelami konwencjonalnymi powierzchnia ta umieszczona jest nieco wyżej – tuż pod nią zamontowano bowiem płaski akumulator. W bagażniku nie znajdziemy jednak żadnego stopnia czy uskoku. Efektem tego jest płaska powierzchnia bagażowa, którą można dobrze wykorzystać i która nie powoduje ograniczeń w załadunku. Niezaprzeczalnym walorem użytkowym wszystkich tych modeli - za wyjątkiem Audi A8 TFSI e* - jest też hak holowniczy, do którego podłączyć można przyczepę o takiej samej masie jaką podłącza się do modelu spalinowego (wyjątek Audi Q5: model spalinowy: 2500 kg, PHEV: 1750 kg).


Połączenie jazdy elektrycznej, prostego ładowania i walorów użytkowych sprawia, że hybrydy plug-in są interesujące dla wielu klientów, zwłaszcza dla osób dojeżdżających codziennie do pracy. Pozwalają bowiem na zrównoważoną środowiskowo jazdę, lokalnie bez emisji dwutlenku węgla.


Jakie hybrydy plug-in Audi oferuje obecnie w palecie modeli?


Obecnie portfolio hybryd plug-in marki Audi obejmuje serie modelowe A6*, A7*, A8*, Q5* i Q7*. W przypadku modeli PHEV A6*, A7*, Q5* i Q7* klienci mogą wybierać między wariantem zorientowanym na komfort, a wersją skonfigurowaną na sportowo o wysokiej mocy systemowej, ze standardowymi cechami linii S line. W przypadku modelu A8*, klient może wybrać wariant o wysokiej mocy z normalnym rozstawem osi albo wariant L z rozstawem wydłużonym.


W nadchodzących miesiącach Audi zaprezentuje kolejne modele PHEV i będzie wtedy oferować hybrydy typu plug-in w ośmiu seriach produktowych Ponadto planowane są kolejne wersje hybrydowe typu plug-in – nowego Audi A3, Q8 i kompaktowego SUV-a Audi Q3.


Jakie warianty napędu stosuje Audi?


Audi łączy turbodoładowane silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim (TFSI), z silnikiem elektrycznym, którego litowo-jonowy akumulator wbudowany jest pod podłogą bagażnika. We wszystkich modelach hybrydowych typu plug-in, silnik elektryczny systemu hybrydowego jest zintegrowany ze skrzynią biegów. Moduł hybrydowy składa się z silnika elektrycznego i sprzęgła łączącego silnik TFSI z układem napędowym. Sprzęgło znajduje się bezpośrednio przed skrzynią biegów – w modelu Q5*, A6* i A7* pracuje siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, a w modelach Q7* i A8* – ośmiobiegowa automatyczna skrzynia tiptronic.


We wszystkich hybrydach typu plug-in marki Audi, w celu zapewnienia maksymalnej przyczepności na złej nawierzchni i w kiepskich warunkach pogodowych, a także podczas sportowej jazdy, moc przenoszona jest na cztery koła. Modele sześciocylindrowe są wyposażane standardowo w stały napęd na cztery koła quattro, a modele czterocylindrowe w napęd na cztery koła quattro ultra. Moc systemowa wersji czterocylindrowych (A6*, A7*, Q5*) wynosi 270 kW (367 KM), natomiast modeli sześciocylindrowych (Q7*, A8*) – 335 kW (456 KM). Na europejskich rynkach dostępne są ponadto modele A6*, A7* i Q5* w jeszcze innym wariancie, którego moc systemowa będąca efektem współpracy silnika benzynowego 2.0 TFSI i silnika elektrycznego, wynosi 220 kW (299 KM).


Jaką technologię akumulatorów w modelach PHEV stosuje Audi?


Energia elektryczna dla silnika elektrycznego pochodzi z systemu akumulatorów złożonego z chłodzonych cieczą ogniw litowo-jonowych, montowanego pod podłogą bagażnika. We wszystkich modelach klasy średniej i wyższej, akumulator o napięciu 385 Volt magazynuje 14,1 kWh, a w modelu Q7* 17,3 kWh. W modelach A6*, A7* i A8* akumulator składa się ze 104 ogniw typu pouch, które są połączone w osiem modułów. W Audi Q5* akumulator litowo-jonowy zbudowany jest z ogniw pryzmatycznych. Obieg chłodzenia akumulatora jest zintegrowany z obiegiem chłodzącym silnik elektryczny i wysokiej mocy układ elektroniczny. Układ ten przetwarza prąd stały, czerpany z akumulatora wysokiego napięcia, w przemienny prąd trójfazowy zasilający silnik elektryczny. W trybie rekuperacji następuje odwrócenie tego procesu.


Jak długo trwa ładowanie modeli PHEV?


Pełne ładowanie stosowanego w większości modeli akumulatora o mocy 14,1 kWh ze źródła przemiennego prądu trójfazowego pod napięciem 400 V o mocy 7,4 kW trwa ok. 2,5 h, a z gniazdka elektrycznego w gospodarstwie domowym pod napięciem 230 V – ok. 6,5 h.


Sterowanie napędem: jak kierowca przełącza dostępne tryby jazdy?


System zarządzania napędem hybrydowym w modelach typu plug-in został zaprojektowany z myślą o maksymalnej wydajność i komforcie klienta. System automatycznie wybiera optymalną strategię napędu. Kierowca ma do wyboru trzy tryby napędu: obok trybu hybrydowego „Auto”, będącego standardem przy aktywnym prowadzeniu do celu, kierowca może jeszcze wybierać między trybem „EV”, a „Hold”. W trybie EV, dopóki kierowca nie przekroczy wyczuwalnego punktu podczas wciskania pedału przyspieszenia, pojazd jest napędzany wyłącznie elektrycznie. Tryb EV jest ustawieniem domyślnym przy każdym ruszaniu pojazdem. W trybie "Hold" system zarządzania układem napędowym tak nim steruje, by utrzymać istniejący stan naładowania akumulatora, na przykład w celu umożliwienia w pełni elektrycznej jazdy na obszarach miejskich lub jazdy częściowo elektrycznej podczas dłuższej podróży.


Ponadto kierowca przy pomocy dobrze mu znanego przycisku systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, może przełączać między trybami jazdy „comfort”, „efficiency”, „auto” lub „dynamic” i tym samym wpływać na sposób pracy napędu, zawieszenia i układu kierowniczego. Podczas przyspieszania, w zależności od ustawienia, zmieniają się wartości progowe, przy których oba systemy napędowe współpracują ze sobą lub silnik elektryczny zapewnia zwiększenie mocy, tzw. boosting, a tym samym maksymalny moment obrotowy. W trybie „dynamic” silnik elektryczny w ogromnym stopniu wspomaga silnik spalinowy swoim potencjałem boostingu, zapewniając maksymalną dynamikę jazdy.


Jak funkcjonuje zarządzanie napędem modeli PHEV marki Audi?
 

Mniej znaczy więcej. W przypadku długich odcinków jazdy wyłącznie w trybie jazdy elektrycznej, Audi w modelach PHEV polega na współdziałaniu odpowiedniego rozmiaru akumulatora i zaawansowanego zarządzania układem napędowym, co dzięki wysokiej sprawności i zdolności rekuperacji eliminuje potrzebę stosowania większych akumulatorów. Technologiczne serca modeli PHEV to Predyktywny asystent wydajności (PEA) i Predyktywna strategia napędu (PBS). Celem obu systemów jest możliwie efektywne wykorzystanie energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorze litowo-jonowym, poprzez predyktywne zarządzanie napędem i rekuperacją i odprowadzanie możliwie dużej ilości odzyskiwanej energii kinetycznej do akumulatora.
 

Predyktywny asystent wydajności – znany z modeli konwencjonalnych – reguluje pracę napędu i rekuperacji w sposób dopasowany do danej sytuacji w reakcji na bezpośrednie i istotne parametry poszczególnych, predyktywnie rozpoznanych danych dotyczących danego odcinka drogi. Należą do nich znajdujące się przed nami tablice z nazwami miejscowości, skrzyżowania, ronda, topografia z zakrętami, wzniesieniami i spadkami terenu, znane ograniczenia prędkości, a także jadące przed nami pojazdy rozpoznane przez czujniki radarowe naszego Audi. Asystent informuje kierowcę wyświetlając odpowiednie informacje i przy pomocy haptycznego impulsu w pedale przyspieszenia przypomina o zdjęciu nogi z gazu.
 

Predyktywna strategia napędu reguluje pracę napędu i rekuperacji na całej planowanej trasie. PBS analizuje dane z nawigacji, informacje z Predyktywnego Asystenta Wydajności i z czujników pojazdu. Na podstawie tej analizy przygotowuje wstępny plan dla całej trasy oraz szczegółowy plan na kolejne kilometry. Kierowca otrzymuje informację, kiedy nadejdzie czas, by przyspieszyć lub zdjąć nogę z gazu. W tym samym czasie uruchamiana jest predyktywna rekuperacja. Planowanie trasy ma na celu maksymalizację czasu i odcinków jazdy na napędzie wyłącznie elektrycznym w obszarach miejskich, tak by dotrzeć do celu z prawie pustym akumulatorem. Należy wykorzystać jak najwięcej energii elektrycznej z akumulatora i doładować go już po dotarciu na miejsce.
 

Czym jest aktywny pedał przyspieszenia?
 

Dając haptyczną reakcję zwrotną aktywny pedał przyspieszenia, wspiera kierowcę w zachowaniu możliwie wydajnego stylu jazdy. Układ ten ma podczas wciskania pedału przyspieszenia zasygnalizować kierowcy moment, że od teraz auto przestaje jechać w trybie czysto elektrycznym. Ponadto, bazując na informacjach Predyktywnego Asystenta Wydajności, sygnalizuje kierowcy, kiedy ten ma zdjąć nogę z gazu, by wejść w tryb żeglowania lub rekuperacji.
 

Jak funkcjonuje rekuperacja?


Jeśli chodzi o rekuperację, układ napędowy PHEV przypomina układ nowego, w pełni elektrycznego Audi e-tron. Jest on zaprojektowany z myślą o wysokiej sprawności i maksymalnej wydajności rekuperacji. Podczas hamowania, modele Audi PHEV odzyskują do 80 kW. Silnik elektryczny radzi sobie ze wszystkimi niewielkimi opóźnieniami - innymi słowy, z większością sytuacji hamowania w codziennym użytkowaniu pojazdu. W innych przypadkach hamowanie następuje w wyniku połączenia mocy hamowania silnika elektrycznego i konwencjonalnych hamulców hydraulicznych, które funkcjonują samodzielnie tylko powyżej poziomu 0,4 g. Kompleksowe ustawienie systemów pojazdu pozwala na prawie niezauważalne przejście pomiędzy hamowaniem hamulcem generatorowym silnika elektrycznego, a konwencjonalnymi hamulcami (zjawisko tzw. "blendingu"). Punkt nacisku na pedał hamulca jest przy tym ściśle określony i niezmienny.
 

Czym jest boosting?
 

Strategia napędu została zaprojektowana tak, by zapewnić kierowcom bardzo zróżnicowane wrażenia z jazdy: z jednej strony charakteryzuje się maksymalną wydajnością i wysokim udziałem jazdy elektrycznej, a z drugiej strony - bardzo sportową jazdą dzięki boostingowi. Podczas boostingu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, a poziom wspomagania zależy od wybranego programu jazdy. W zależności od modelu i konfiguracji silnika, boosting daje 500 Nm (Q5*, A7*) lub 700 Nm (Q7*, A8*) - do 200 Nm więcej niż jest w stanie rozwinąć konwencjonalny silnik TFSI.
 

W trybie „S“ automatycznej skrzyni biegów, który jest domyślny w trybie „dynamic“ systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, silnik elektryczny jest cały czas aktywny i rekuperuje podczas hamowania. W przypadku innych ustawień, gdy włączony jest asystent wydajności, rekuperacja jest stosowana tylko wtedy, gdy ma większy sens energetyczny niż tryb żeglowania. Rekuperacja jest możliwa przy hamowaniu do ok. 0,1 g i pozwala odzyskać i zmagazynować w akumulatorze litowo-jonowym maksymalnie 25 kW mocy.
 

Jaką rolę odgrywa zarządzanie temperaturą?
 

Kompleksowy system zarządzania temperaturą ma decydujące znaczenie dla osiągnięcia dużego zasięgu podczas jazdy wyłącznie elektrycznej i dla szybkiego ogrzania wnętrza pojazdu. Obieg wysokotemperaturowy chłodzi silnik TFSI, jego podzespoły i skrzynię biegów, natomiast obieg niskotemperaturowy chłodzi akumulator, ładowarkę, silnik elektryczny i układy elektroniczne. Pompa ciepła zintegrowana z systemem zarządzania temperaturą wytwarza do 3 kW ciepła z jednego kW energii elektrycznej. Jest ona połączona z obiegiem chłodzącym układu klimatyzacji i do ogrzewania wnętrza samochodu wykorzystuje ciepło odpadowe podzespołów wysokiego napięcia.
 

Jakie możliwości daje modelom PHEV aplikacja myAudi?


Aplikacja myAudi jest praktycznym narzędziem do obsługi samochodu. Dzięki niej uruchamiać można usługi Audi connect. Korzystając z aplikacji, klient może wykonywać zdalne zapytania o stan baterii i zasięg, rozpoczynać proces ładowania, programować czas ładowania oraz uzyskać dostęp do statystyk ładowania i zużycia energii. Jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, klienci za pomocą aplikacji włączyć mogą funkcję wstępnej klimatyzacji pojazdu.


Elektryczne na część etatu, ale dające pełnoetatowe korzyści: dlaczego hybrydy typu plug-in są lepsze od panującej o nich opinii
 

Hybrydy typu plug-in są nieustannie krytykowane: zbyt skomplikowane, zbyt ciężkie i niewystarczająco zrównoważone środowiskowo. Pytań na ich temat jest wiele – my dajemy proste odpowiedzi.


Czy pojazdy PHEV to tylko technologia przejściowa, dopóki samochody elektryczne nie będą tańsze albo nie będą oferowały zasięgu odpowiedniego do codziennego użytku?
 

Hybrydy typu plug-in nie są technologią przejściową, lecz użytecznym uzupełnieniem gamy modelowej marki Audi, a także stanowią rozsądny wkład w zrównoważoną środowiskowo mobilność. Zachowania klienta dotyczące korzystania z samochodu są zróżnicowane: Dla wielu osób dojeżdżających do pracy, modele PHEV mogą być idealnym rozwiązaniem dla lokalnej, bezemisyjnej jazdy, ponieważ wiele codziennych tras może być pokonywanych w trybie całkowicie elektrycznym, a więc z zerową emisją lokalną. Dzięki punktom ładowania zlokalizowanym w domu lub w pracy, klienci mogą pokonywać wiele codziennych tras wyłącznie w trybie napędu elektrycznego. Ponadto modele PHEV, dzięki ich połączeniu i współpracy z silnikami benzynowymi, nadają się do odbywania długich podróży. Ze względu na ewolucyjny wzrost pojemności akumulatorów i rozwój techniczny zarządzania napędem, w ostatnich latach zasięg elektryczny wyraźnie się zwiększył.
 

Czy oferują Państwo tak wiele modeli PHEV tylko z powodu ulg podatkowych i subwencji, z których obecnie mogą korzystać klienci?
 

Ulgi podatkowe mogą stanowić zachętę do kupna, ale często nie są decydującą kwestią. Zwłaszcza klienci prywatni opowiadają się świadomie za równowagą środowiskową i decydują się na model PHEV, ponieważ chcą jeździć lokalnie nie emitując dwutlenku węgla. Mają też odpowiednie możliwości ładowania pojazdu. Hybrydy typu plug-in są doskonałym rozwiązaniem jako samochód służbowy wtedy, gdy profil użytkownika – np. pracownika pracującego zawsze w siedzibie firmy – zakłada raczej krótkie, dokładnie określone trasy dojazdów czy też trasy w mieście, np. trasy codziennych dojazdów z firmy do klienta. Jednak nowoczesne modele z silnikiem wysokoprężnym są zdecydowanie pierwszym wyborem w przypadku bardzo wysokich rocznych przebiegów.
 

Czy akumulator nie powinien być większy, a za to silnik spalinowy mniejszy?
 

Projektując koncepcję układów napędowych PHEV, Audi polega na "odpowiednim doborze – right sizingu" i inteligentnym sterowaniu układem napędowym, wykorzystującym - w zależności od typu i wielkości pojazdu - cztero lub sześciocylindrowy silnik TFSI. W połączeniu z mocnym silnikiem elektrycznym i efektywnym zarządzaniem napędem oraz rekuperacją, można w ten sposób osiągnąć niski poziom zużycia paliwa. Zasięg elektryczny od 40 do 50 kilometrów stanowi tu doskonały kompromis. W przypadku zastosowania silnika spalinowego w większych i cięższych modelach, takich jak A8* lub Q7*, odpowiednia wydaje się tu być jednostka V6, która pozwala na utrzymanie niskiego spalania w rzeczywistych, codziennych warunkach eksploatacji. W modelach Q5*, A6* i A7* bardziej odpowiedni jest silnik czterocylindrowy.
 

Czy w rzeczywistości pojazdy PHEV nie zużywają więcej benzyny niż pojazdy napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym?
 

Zużycie może się znacznie różnić, w zależności od profilu użytkownika. Ma to miejsce również w przypadku modeli PHEV. Modele PHEV są przeznaczone do użytku przez osoby dojeżdżające do pracy. Dzięki koncepcji układu napędowego, ich zalety są najlepiej widoczne na krótkich dystansach, na trasach dojazdowych i w obszarach miejskich. Modele PHEV Audi, dzięki zaawansowanemu zarządzaniu układem napędowym, są zaprojektowane z myślą o optymalnej wydajności. W celu maksymalizacji wydajności, system zarządzania układem napędowym przetwarza takie informacje jak profil trasy, dane z czujników i charakterystyki tras. Ponadto, modele PHEV, szczególnie w jeździe miejskiej, mogą pracować w trybie całkowicie elektrycznym i w ten sposób osiągać znaczne korzyści w zakresie wydajności. Pomaga w tym rekuperacja oraz programy wydajnościowe PEA i POS.
 

Czy rzeczywiste wartości zużycia nie są o wiele wyższe niż wartości uzyskiwane w testach WLTP?
 

Procedura WLTP ma dostarczać bardziej zbliżonych do rzeczywistych wartości zużycia niż dotychczasowy cykl pomiarów NEDC. W ramach procedury pomiarowej WLTP pojazd PHEV musi kilkakrotnie odbyć jazdę. Jazdę zaczyna się z pełnym akumulatorem, cykl jest tak długo powtarzany, aż rozładuje się akumulator. W ostatnim cyklu samochód jedzie z rozładowanym akumulatorem, a tym samym korzystając tylko z energii pozyskiwanej z silnika spalinowego i z rekuperacji. Taki wielostopniowy pomiar, oprócz wskazania poziomu zużycia paliwa i emisji CO2, pozwala także dokładniej określić zasięg jazdy elektrycznej i zasięg łączny. Na koniec, ustalając stosunek zasięgu jazdy elektrycznej do zasięgu łącznego, obliczana jest ilość emitowanego CO2. Audi stosuje w modelach PHEV złożoną strategię napędu, która właśnie w rzeczywistym trybie jazdy umożliwia odbywanie dłuższych podróży na napędzie elektrycznym i wysoką wydajność energetyczną.
 

Samochody typu PHEV nie posiadają walorów użytkowych…
 

Opracowując swoje modele PHEV, Audi przywiązuje dużą wagę do projektowania przestrzeni i dostosowywania jej do konkretnych potrzeb. Pojemność bagażnika modeli PHEV jest nieco mniejsza niż modeli konwencjonalnych - Audi A6 Avant TFSI ma teraz 405 litrów pojemności bagażnika, a spalinowy Avant 565 litrów. Jednak w tym ostatnim przypadku, w obliczeniach uwzględniona jest przestrzeń pod podłogą bagażnika, która w modelu PHEV jest naturalnie zajmowana przez akumulator litowo-jonowy. Dla Audi, praktyczna użyteczność modeli PHEV jest niezwykle ważna. Dlatego też akumulator został zintegrowany z bagażnikiem w taki sposób, aby uzyskać płaską, bezstopniową podłogę bagażnika, która umożliwia łatwe przechowywanie nawet nieporęcznych przedmiotów. Oparcia foteli w drugim rzędzie są nadal składane. Ponadto, dla wszystkich modeli PHEV (z wyjątkiem A8*) dostępny jest hak holowniczy, co jest ważnym dodatkiem szczególnie w przypadku wersji SUV i Avant. Udźwig holowniczy modeli PHEV jest identyczny jak modeli konwencjonalnych (z wyjątkiem Audi Q5: konwencjonalny 2500 kg, PHEV: 1750 kg). Ponadto, modele PHEV Audi wykorzystują różne technologie zwiększające efektywność, takie jak pompa ciepła i haptyczny pedał przyspieszenia.
 

Dane o zużyciu ww. modeli

(Dane o zużyciu i o emisji CO₂ oraz klasy efektywności w zakresach zależnie od użytych kompletów opon i kół)



Audi A6 50 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,0-1,7;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 17,7-16,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 46-39

Audi A6 55 TFSI e quattro
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 17,9-17,4;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 47-43

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1-17,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-44

Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,0-16,6;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-40

Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,1-1,9;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1-17,5;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 48-44

Audi A8 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,6-2,5;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 21,2-20,8;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 60-57

Audi A8 L 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,7-2,5;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 21,2-20,9;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 61-57

Audi Q5 50 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,2-2,0;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,1;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 49-46

Audi Q5 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 2,2-2,1;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 18,2-17,5;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 49-46

Audi Q7 55 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 3,0-2,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 22,4-21,9;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 69-64

Audi Q7 60 TFSI e quattro:
Zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 3,0-2,8;
Zużycie prądu (tryb mieszany) w kWh/100 km: 22,9-22,2;
Emisja CO2 (tryb mieszany) w g/km: 69-64



Źródło: Audi, Mototarget.pl

 Pisaliśmy również
» Drugie miejsce Audi Sport customer racing w 24-godzinnym wyścigu na torze Nurburgring
» Dwanaście samochodów wyścigowych Audi Sport podczas najważniejszego wydarzenia sezonu na Nurburgring
 Inne artykuły
» Verstappen drugi w Grand Prix Rosji Formuły 1 2020-09-28
  Verstappen Grand Prix Rosji 2020 Po raz pierwszy od ubiegłorocznego wyścigu o Grand Prix Monako, wszyscy kierowcy wspierani przez Hondę ukończyli wyścig F1 w punktowanej dziesiątce. Podium Maxa Verstappena było dla japońskiej marki dwudziestym w erze hybrydowych jednostek napędowych.... więcej »

» Drugie miejsce Audi Sport customer racing w 24-godzinnym wyścigu na torze Nurburgring 2020-09-28
  Audi R8 LMS Nurburgring 2020 Po burzliwej, czterdziestej ósmej edycji 24-godzinnego wyścigu na Nürburgring i po ostrej walce o szóste zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, Audi Sport customer racing musiało uznać raptem kilkusekundową porażkę. Kierowcy Audi Sport: Mirko Bortolotti, Chris... więcej »

» CUPRA zaprasza na wirtualną premierę Formentora 2020-09-28
  Cupra Formentor 2020 CUPRA zaprasza na wirtualne wydarzenie z okazji rozpoczęcia produkcji Formentora, pierwszego autorskiego modelu hiszpańskiej marki. Relacja z siedziby CUPRA Garage w Martorell odbędzie się już we wtorek 29 września o godzinie 11:30.... więcej »

» Ford ujawnia niesamowicie szybkiego Mustanga Mach-E GT na rynek europejski. Żaden konkurent w tym segmencie nie dysponuje takim przyspieszeniem! 2020-09-27
  Mustang Mach-E GT Ford zaprezentował po raz pierwszy w Europie sportowego Mustanga Mach-E GT, osiągającego prędkość 100 km/h w 3,7 sekundy, który uzupełni gamę modelu w naszym regionie pod koniec 2021 roku... więcej »

» Ford wyznacza nowe kierunki poprzez serię interaktywnych filmów, prezentujących nowego SUV-a Puma ST Performance [FILM] 2020-09-27
  Ford START MISSION Ford of Europe udostępnił serię interaktywnych filmów, w których widzowie mogą pokierować ekscytującym pościgiem i pomóc ochronić tajemnicę nowego samochodu marki Ford przed wpadnięciem w niepowołane ręce.... więcej »

» Rozmowa o fotowoltaice w nowym odcinku podcastu Elektrycznie Tematyczni 2020-09-27
  Ignaszak panele w salonie O tym, jak fotowoltaika sprawdza się w domu i w biznesie, prowadzący podcast rozmawiają z Michałem Ignaszakiem, właścicielem sieci salonów marek Volkswagen, Audi oraz Skoda w Kaliszu i miłośnikiem odnawialnych źródeł energii. Instalacja fotowoltaiczna o mocy 5... więcej »

» Ambitne cele klimatyczne Volvo Cars zatwierdzone przez niezależną inicjatywę SBTi 2020-09-27
  Fleet Market 2019, Volvo hybryda, Volvo 2019 Volvo plug-in Volvo Cars ma jeden z najbardziej ambitnych planów ochrony naszej planety w całej branży motoryzacyjnej. Firma zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku. Jej szczegółowo określone cele zostały zweryfikowane przez inicjatywę Science Based Targe... więcej »

» Volvo tworzy fundusz wspierający inicjatywy środowiskowe - Green Finance Framework 2020-09-27
  volvo xc60 recharged Volvo Cars ustanowiło fundusz Green Finance Framework, który pozwoli firmie sfinansować jej ambitny plan klimatyczny i elektryfikację oferty, poprzez emisję zielonych obligacji oraz uzyskanie kredytów na rozwój „zielonych technologii”.... więcej »

» Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje najnowsze modele na internetowym stoisku targowym 2020-09-24
  Volkswagen Samochody Dostawcze IAA online Pomimo tego, że tegoroczne targi samochodów dostawczych IAA w Hanowerze zostały odwołane, i tak odwiedzić można przygotowane z tej okazji stoisko marki Volkswagen Samochody Dostawcze.... więcej »

» 10 powodów dla których warto wybrać samochód elektryczny 2020-09-24
  Passat GTE W Polsce szybko przybywa samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Według stanu na lipiec 2020 roku pierwszych jeździ po naszych drogach 7231 egzemplarzy, drugich – 5826. Samochody zasilane energią elektryczną przestają być niszowe, stale powi... więcej »

» Dwanaście samochodów wyścigowych Audi Sport podczas najważniejszego wydarzenia sezonu na Nurburgring 2020-09-24
  Audi Sport Nurburgring 2020 Audi Sport customer racing będzie z pewnością numerem jeden podczas dwunastej edycji wyścigu „24 godziny na Nürburgring”. Impreza zaczęła się dzisiaj , a zakończy się w niedzielę (27 września). W ubiegłorocznej edycji wyścigu zwyciężył team Audi Sp... więcej »

» Pierwszy SUV o wysokich osiągach w europejskiej gamie Forda: nowa Puma ST gwarantuje szybsze bicie serca oraz spokój dla Twojej głowy [ZDJĘCIA] 2020-09-24
  Puma ST 2020 Pod maskę Pumy ST trafiają zaawansowane technologie sportowe, takie jak pierwszy w segmencie mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD i opatentowane przez firmę Ford sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania. Model oferuje również z... więcej »

» 7 lat i 200 000 kilometrów w Przedłużonej Gwarancji Mitsubishi 2020-09-24
  Outlander PHEV 2020 Bartlomiej Topa W oparciu o doskonałe statystyki niezawodności Mitsubishi Motors oferuje w Europie 5-letnią gwarancję fabryczną. Dzięki tak długiemu okresowi i znakomitym warunkom gwarancji MMC jest jednym z 2 japońskich producentów, który ma tak korzystną ofertę, co zapewnia... więcej »

» Nowy Volkswagen ID.4 zaprezentowany w pełnej krasie 2020-09-23
  Volkswagen ID.4 Zaprezentowany właśnie nowy Volkswagen ID.4 to w pełni elektryczny SUV, który będzie produkowany i sprzedawany w Chinach, USA i w Europie. Jest to model o strategicznym znaczeniu dla ofensywy prowadzonej przez markę w dziedzinie elektromobilności. Nabywcy ID.4... więcej »

» Jazda elektrycznym Fordem Mustangiem Mach-E wywoła uśmiechy na twarzach w całej Europie [FILM] 2020-09-23
  Mustang MACH-E 2020 Zespoły inżynierów Forda pracowały na całym świecie na zamarzniętych jeziorach, rozpalonych pustyniach i w najnowocześniejszych symulatorach jazdy, nad stworzeniem w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E, który dostarczy klientom wrażeń, z jakich słynęły wszystk... więcej »

» Wayne Griffiths nowym Prezesem SEAT-a 2020-09-23
  Wayne Griffiths 2020 SEAT Wayne Griffiths, dotychczasowy CEO CUPRY i Wiceprezes SEAT-a ds. marketingu i sprzedaży, obejmie nowe stanowisko 1 października. Tym samym Griffiths będzie zarządzał obiema hiszpańskimi markami – SEAT i CUPRA. Pełniący dotychczas funkcję Prezesa SEAT-a C... więcej »

» Już można zamawiać nowego Golfa Varianta [Golf Variant CENNIK] 2020-09-22
  Golf Variant VIII, Golf Variant 2020 W porównaniu do poprzednika nowy Golf Variant prezentuje się z zewnątrz zdecydowanie bardziej dynamicznie. Zasługa w tym, oprócz stylistyki Golfa ósmej generacji, również nieco zmienionych wymiarów zewnętrznych – długość auta urosła o 66 mm i wynosi 4.63... więcej »

» ID.3 - pionier nowej ery w motoryzacji 2020-09-22
  ID.3 w Polsce Modelem ID.3 Volkswagen otwiera nowy rozdział w historii motoryzacji – motoryzacji elektrycznej i zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju. Stylistyka nowego modelu świadczy o jego charakterze – ID.3 ma płynne kształty podkreślone miękkimi liniami... więcej »

» Jakie marki cieszą się największą popularnością w Polsce? [RANKING] 2020-09-22
  rejestracje samochodow wrzesien 2020 W pierwszych dwóch dekadach września zarejestrowano w Polsce 20 985 sztuk nowych samochodów osobowych, o 6,98% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Bardzo duży wzrost odnotowały samochody dostawcze - 2 547 sztuk samochodów dostawczych, to o +46,89... więcej »

» Nowa aplikacja MyMazda dostępna już w Polsce 2020-09-22
  MyMazda 2020 aplikacja MyMazda Najnowsza wersja aplikacji MyMazda jest już dostępna do darmowego pobrania z AppStore i Google Play. Aktualizacja wprowadza usługi connected w całej Europie wraz z zaawansowanymi funkcjami, które ułatwiają komunikację kierowcy z samochodem, aby zapewnić pozyty... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167
Wyświetlane: 0 - 20 z 23327 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © Hyundai


A imię jego… Kona
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |