Honda napisała niesamowitą historię, rozpoczynając od pierwszego zwycięstwa Australijczyka Toma Phillisa na Hondzie RC143 w Grand Prix Hiszpanii w klasie 125 cm3, w 1961 r., aż do dnia dzisiejszego, kiedy Jaume Masia wziął udział w mistrzowskim wyścigu, aby wywalczyć 800. zwycięsto dla Hondy. Honda dokonała tego, czego nie udało się osiągnąć żadnemu innemu producentowi motocykli.
To byÅ‚ klasyczny wyÅ›cig Moto3 na torze MotorLand Aragon, w którym przez wiÄ™kszość rywalizacji w czoÅ‚ówce znajdowaÅ‚o siÄ™ ponad 20 zawodników. Åšwieżo po tym, jak zostaÅ‚ setnym zwyciÄ™zcÄ… Grand Prix Hondy, Masia poprawiÅ‚ wynik, wygrywajÄ…c po raz kolejny dla zespoÅ‚u Leopard Honda. MÅ‚ody hiszpaÅ„ski zawodnik zaprezentowaÅ‚ dojrzaÅ‚Ä… jazdÄ™ i dobrÄ… taktykÄ™, startujÄ…c z siódmego pola i kontynuujÄ…c dobrÄ… jazdÄ™ do koÅ„ca wyÅ›cigu. Na trzy okrążenia przed metÄ…, Masia wyszedÅ‚ na prowadzenie, ale jego rywale nie dawali za wygranÄ…. Moc Hondy pchnęła go jednak do historycznego zwyciÄ™stwa.
W 1954 roku zaÅ‚ożyciel firmy, Soichiro Honda, zadeklarowaÅ‚ udziaÅ‚ w wyÅ›cigach TT na wyspie Man, najważniejszych wyÅ›cigach motocyklowych tamtych czasów dla wszystkich, których celem byÅ‚o zdobycie pozycji nr 1 na Å›wiecie. W 1959 roku Honda, jako pierwszy japoÅ„ski producent motocykli, wystartowaÅ‚a w wyÅ›cigu Isle of Man TT.
W kolejnym, 1960 roku, Honda zaczęła rywalizować w klasach 125 cm3 i 250 cm3, a rok później, w 1961 roku, Tom Phillis wygraÅ‚ otwarcie sezonu, Grand Prix Hiszpanii, rozpoczynajÄ…c historiÄ™ sukcesów i zwyciÄ™stw.
Honda rozszerzyÅ‚a swój program wyÅ›cigowy o klasy 350 cm3 i 50 cm3, odnoszÄ…c kolejne zwyciÄ™stwa i zdobywajÄ…c tytuÅ‚y. Sukces trwaÅ‚ do momentu, gdy firma zaprzestaÅ‚a udziaÅ‚u w wyÅ›cigach ze swoimi fabrycznymi zespoÅ‚ami. PowróciÅ‚a na Å›wiatowÄ… scenÄ™ w 1979 roku, a sukcesy zapoczÄ…tkowaÅ‚ Freddie Spencer, zdobywajÄ…c podium na NS500 w 1982 roku.
Ponownie uznana za potÄ™gÄ™ wyÅ›cigów GP, Honda odnosiÅ‚a dalsze sukcesy w klasach 125 cm3, 250 cm3 i 500 cm3. Podczas GP Japonii w 2001 roku, Valentino Rossi wywalczyÅ‚ 500. zwyciÄ™stwo dla Hondy, dokonujÄ…c ekscytujÄ…cego pokazu umiejÄ™tnoÅ›ci.
Zmiana w klasie czterosuwowych motocykli w MotoGP w 2002 roku przyniosÅ‚a Hondzie jeszcze wiÄ™cej zwyciÄ™stw, a podczas Grand Prix Indianapolis w 2015 roku Marc Marquez odniósÅ‚ 700. zwyciÄ™stwo dla Hondy. Kolejnym kamieniem milowym dla marki jest 800. zwyciÄ™stwo Jaume Masii wywalczone w minionÄ… niedzielÄ™, 25 października 2020 roku, okoÅ‚o 66 lat po sÅ‚ynnej deklaracji Soichiro Hondy.
* Liczba zwyciÄ™stw liczona przez HondÄ™ na podstawie rekordów FIM. ZwyciÄ™stwa w klasie Moto2 nie zostaÅ‚y uwzglÄ™dnione. ZwyciÄ™stwa w klasie Moto3 w 2012 roku – zgodnie z przepisami FIM – nie zostaÅ‚y uwzglÄ™dnione, ponieważ zarejestrowanym konstruktorem byÅ‚a FTR Honda (napÄ™dzana silnikiem NSF250R).