WedÅ‚ug szacunków ONZ do 2050 roku niemal 70 procent ludnoÅ›ci Å›wiata bÄ™dzie żyć w wielkich metropoliach. Ponad 80 procent produktu Å›wiatowego brutto bÄ™dzie generowane wÅ‚aÅ›nie w miastach. NiezbÄ™dny jest wiÄ™c do tego sprawny transport. Z drugiej strony, zanieczyszczone powietrze, zatÅ‚oczone ulice i korki oraz w wielu miejscach przestarzaÅ‚a infrastruktura to wyzwania, którym należy sprostać.
„PrzyszÅ‚ość mobilnoÅ›ci bÄ™dzie siÄ™ ksztaÅ‚towaÅ‚a najpierw w miastach i wielkich metropoliach. To w nich problemy sÄ… najwiÄ™ksze. Ale także wÅ‚aÅ›nie w nich tkwi najwiÄ™kszy potencjaÅ‚ zmian”, stwierdziÅ‚ Müller. „Jeżeli chcemy, by ludzie nadal mogli korzystać z wÅ‚asnych Å›rodków transportu, musimy pożegnać siÄ™ z wieloma przyzwyczajeniami, które dzisiaj użytkownikom aut wydajÄ… siÄ™ oczywiste. Musimy na nowo wymyÅ›lić sposoby przemieszczania siÄ™ w miastach. I w tym celu znacznie wzmocnimy nasze wysiÅ‚ki”.
„Future Heads” planujÄ… przyszÅ‚ość po roku 2030
Miasta na caÅ‚ym Å›wiecie bardzo siÄ™ od siebie różniÄ…. Å»eby opracować model indywidualnej komunikacji dopasowany do specyfiki każdego z nich, w dziale badawczym koncernu Volkswagen pracuje 200. ekspertów ze wszystkich dziaÅ‚ów i marek, badajÄ…c najważniejsze trendy i scenariusze spoÅ‚eczne. Tak zwani „Future Heads” rozważajÄ… możliwe koncepcje indywidualnej mobilnoÅ›ci na rok 2030 i lata dużo późniejsze.
Na przykÅ‚ad w San Francisco do koÅ„ca przyszÅ‚ej dekady osoby chÄ™tnie siÄ™gajÄ…ce po nowoÅ›ci techniczne i wyczulone na sprawy zwiÄ…zane z ochronÄ… Å›rodowiska mocno przyczyniÄ… siÄ™ do rozpowszechnienia samochodów elektrycznych. W aglomeracji pekiÅ„skiej w 2030 roku bÄ™dzie żyÅ‚o 130 milionów ludzi, potrzebne bÄ™dÄ… wiÄ™c trasy szybkiego ruchu dla pojazdów autonomicznych. W dalszej perspektywie można sobie wyobrazić, że ludzie bÄ™dÄ… siÄ™ przemieszczali z miejsca na miejsce korzystajÄ…c także z dronów. Z kolei w chronicznie przeciążonym komunikacyjnie Mumbaiu pojawiÄ… siÄ™ nowoczesne szybkie autobusy, strefy dla pojazdów elektrycznych oraz nowe rozwiÄ…zania z zakresu „Shared Mobility”.
Partnerstwa z miastami jako inkubator nowych rozwiązań z zakresu mobilności
Wiedza jakiej dostarczyÅ‚ projekt badawczy „Futures of Mobility” znajduje teraz praktyczne zastosowanie w projektach i przygotowaniu przyszÅ‚ych produktów oraz usÅ‚ug koncernu Volkswagen. Koncern zawiera w tej dziedzinie umowy partnerskie z miastami. W dziesiÄ…tkach z nich – od Barcelony po Sztokholm i od Somerville w USA po Szanghaj w Chinach – trwajÄ… prace nad najróżniejszymi projektami i usÅ‚ugami, które sÄ… nastÄ™pnie testowane i wdrażane w życie.
Na przykÅ‚adzie partnerstwa z Hamburgiem widać, jak wielostronne sÄ… to dziaÅ‚ania. Kilka dni temu przekazano tam mieszkaÅ„com, firmom i urzÄ™dom 50 e-Golfów. W hamburskim porcie oraz na wybranych odcinkach autostrad autonomicznie poruszajÄ…ce siÄ™ ciężarówki testuje MAN. Marka Volkswagen rozszerza z kolei swojÄ… usÅ‚ugÄ™ „WeDeliver” wÅ‚aÅ›nie na Hamburg. Jeszcze w tym roku MOIA rozpocznie w tym hanzeatyckim mieÅ›cie pilotaż swojego programu usÅ‚ug „Ride Pooling”, na którego potrzeby stworzyÅ‚a wÅ‚asny, w peÅ‚ni elektryczny 6-osobowy pojazd. W pierwszym etapie flota tych samochodów ma zostać w Hamburgu rozbudowana do 200 egzemplarzy, później można sobie wyobrazić, że po ulicach miasta bÄ™dzie siÄ™ poruszać do tysiÄ…ca MOIA Shuttles. Planuje siÄ™ wprowadzenie ich także w innych miastach.
„CarLa” – pierwszy robot-Å‚adowarka do samochodów elektrycznych
Wspólnie z firmÄ… Kuka specjalizujÄ…cÄ… siÄ™ w produkcji urzÄ…dzeÅ„ automatycznych Volkswagen przedstawiÅ‚ podczas Group Media Night urzÄ…dzenie o nazwie „CarLa”, czyli pierwszego mobilnego robota sÅ‚użącego do Å‚adowania akumulatorów w samochodach elektrycznych. Takie caÅ‚kowicie automatyczne roboty serwisowe przeznaczone zarówno do użytku publicznego, jak i prywatnego znacznie przyczyniÄ… siÄ™ do wzrostu akceptacji dla samochodów z napÄ™dem elektrycznym. Gdy auto - w idealnym wypadku autonomicznie – zaparkuje, „CarLa” zasili go energiÄ… elektrycznÄ… samodzielnie. Ten wspólny projekt obydwu firm pokazuje jak szybko, Å‚atwo i automatycznie można naÅ‚adować akumulator elektrycznego auta. „CarLa” może stać siÄ™ rozwiÄ…zaniem standardowym. Obydwie firmy zamierzajÄ… rozszerzyć wspóÅ‚pracÄ™ badawczÄ… i wdrożyć to urzÄ…dzenie do produkcji pilotażowej.
„Tylko wtedy, gdy użytkownicy bÄ™dÄ… mogli zasilić swój samochód w energiÄ™ elektrycznÄ… szybko, Å‚atwo i bezpiecznie, zaakceptujÄ… tÄ™ technologiÄ™. Jestem przekonany, że przyszÅ‚ość należy do takich robotów jak „CarLa”. CieszÄ™ siÄ™, że Kuka i Volkswagen mogÄ… być pionierami w tej dziedzinie”, stwierdziÅ‚ Müller.
RoÅ›nie znaczenie pojazdów elektrycznych z różnych segmentów
Koncern Volkswagen chce dokonać przeÅ‚omu we wszystkich obszarach elektrycznej mobilnoÅ›ci. Już dzisiaj przedsiÄ™biorstwo ma w ofercie osiem modeli elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Jeszcze w tym roku doÅ‚Ä…czy do nich Audi e-tron – pierwszy elektryczny SUV tej marki z zasiÄ™giem wynoszÄ…cym 500 km. W 2019 roku pojawiÄ… siÄ™ Porsche Mission E oraz pierwszy Volkswagen z rodziny I.D. Premier bÄ™dzie wiÄ™cej, także wÅ›ród samochodów użytkowych. e-Crafter marki Volkswagen Samochody Użytkowe zadebiutuje jesieniÄ… bieżącego roku. KolejnÄ… nowoÅ›ciÄ… bÄ™dÄ… pierwsze elektryczne autobusy miejskie marek MAN i Scania, które w tym roku bÄ™dÄ… testowane, a w przyszÅ‚ym produkowane seryjnie. Müller: „Realizujemy strategiÄ™ Roadmap E dotyczÄ…cÄ… aut elektrycznych – szybko i zdecydowanie”.
„Przy wyzwaniach jakie widzimy przede wszystkim w miastach, chcemy być częściÄ… rozwiÄ…zania tego problemu. Jestem przekonany, że koncern Volkswagen ze swoimi 12. motoryzacyjnymi markami może to osiÄ…gnąć jak być może żaden inny. Jako grupa dziaÅ‚amy w dużej skali i globalnie, mamy wiÄ™c siÅ‚Ä™ sprawczÄ…, żeby spowodować te zmiany. Już dzisiaj mamy co pokazać w niemal każdej dziedzinie - od motocykli, po autobusy, od pojazdów niedrogich po luksusowe. To dlatego, że zrozumieliÅ›my, iż – przy caÅ‚ej fascynacji samochodami, której zawdziÄ™czamy nasz sukces – technologia zawsze jest tylko Å›rodkiem do celu”, podsumowaÅ‚ Müller.