FB FB Twitter Twitter
Szukaj:
            1638 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1117 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Wydarzenia

Statystyki odwiedzin serwisu
Mazda i włoski design
Autor: Piotr S.  Dodano: 2021-04-07
Wyświetlono: 255 razy
Mazda i włoski design
Połączenie włoskiego designu i japońskiej pracowitości to historia splotu niezwykłych wydarzeń, szczególnie ciekawych w kontekście obchodów stulecia Mazdy.
foto © Mazda

Korzenie designu

 
Czy może być coś bardziej odmiennego – przynajmniej na pierwszy rzut oka – niż japońska i włoska stylistyka? Różnice między nimi nie ograniczają się tylko do wyglądu rzeczy, lecz sięgają znacznie głębiej, do fundamentalnie różnych znamion każdej z kultur. Historię społeczeństw Zachodu znaczą charakterystyczne, niezmienne kształty geometryczne, jak rzymskie Koloseum, greckie kolumny, czy gotyckie katedry. Japońska filozofia Zen – przeciwnie – docenia ciągły ruch, przystosowywanie się i odnawianie, ponieważ za najsilniejsze uważa elementy bez formy, takie jak wiatr czy woda. Miało to długotrwały wpływ na kulturę każdego z krajów i znalazło odzwierciedlenie w metodologii projektowania współczesnych produktów, również pojazdów. Samochody projektowane przez Włochów zapisały się w kulturze motoryzacji dzięki niezapomnianym, śmiałym sylwetkom, podczas gdy japońskie projekty są zazwyczaj bardziej powściągliwe, płynne i harmonijne. Ale jak głosi powiedzenie: Przeciwieństwa się przyciągają.
 
Potwierdza to ostatnio wielokrotnie nagradzany język stylistyczny Ikuo Maedy „Kodo – Dusza Ruchu”, który nadaje kształt samochodom osobowym Mazdy od momentu powstania w 2010 r. Zapewnia przy tym jednorodność linii, wyraża piękno oraz emocje, zdradzając wpływy włoskich studiów projektowych, z którymi Mazda współpracowała w przeszłości, a jednocześnie głębokie przywiązanie do tradycji i tożsamości kulturowej Japonii. Punkt kulminacyjny zbliżenia obu pozornych przeciwieństw nastąpił w latach sześćdziesiątych – kiedy japoński stylista motoryzacyjny i dziennikarz zakochał się we Włoszce, uwielbiającej samochody i wszystko, co japońskie. Dzięki kontaktom zarówno z Mazdą, jak i legendarnymi włoskimi studiami projektującymi nadwozia, takimi jak Bertone, stworzyli podwaliny pod to, co wielu entuzjastów motoryzacji uważa za idealne połączenie: Japońska inżynieria i włoski styl.
 

Owoc miłości

 
Wszystko zaczęło się w 1960 roku. 22-letni Hideyuki „Hide” Miyakawa i jego przyjaciel wzięli urlop w firmie, gdzie byli projektantami samochodów, aby wyruszyć w motocyklową podróż dookoła świata. Rozpoczęli swoją wyprawę w południowo-wschodniej Azji, przemierzyli Indie i Pakistan, Bliski Wschód i wreszcie Europę, pisząc artykuły o swoich doświadczeniach dla japońskiego wydawcy. Podczas pobytu we Włoszech, najbardziej interesującym celem dla obu projektantów samochodów był oczywiście Salon Samochodowy w Turynie. To właśnie wtedy Hide poznał Marisę, jedną z wielu tłumaczek, zatrudnionych przez organizatorów salonu do pomocy międzynarodowej publiczności. Młoda studentka japonistyki z Turynu interesowała się również samochodami. Hide tymczasem był wielkim fanem Włoch i miał bzika na punkcie samochodów – to przeznaczenie skojarzyło ich w tym miejscu.
 
Marisa nie mogła więc poprzestać na oprowadzeniu Hide'a i jego przyjaciela po salonie samochodowym. Następnego dnia zaprosiła ich na obiad do domu swojej rodziny. Między Hide i Marisą nie tylko zaiskrzyło od pierwszego spotkania, ale również jej rodzina polubiła młodego Japończyka. Gościli go w swoim domu, nawet wtedy, kiedy Marisa wyjechała na rok studiować w Hiroszimie. W 1961 r. Hide odwiedził Marisę w Japonii i dzięki osobistym kontaktom z rodziną, u której mieszkała Marisa, poznał Tsuneji Matsudę, ówczesnego prezesa Mazda Motor Corporation. Rozmawiali o znaczeniu wzornictwa w japońskim przemyśle samochodowym, co okazało się początkiem późniejszych działań Hide, mających duży wpływ na firmę. W międzyczasie Marisa i Hide zaręczyli się, a rok później wzięli ślub. Nie trzeba było jednak długo czekać na ich powrót do Turynu. Może dlatego, że tam był dom Marisy. Ale z pewnością dlatego, że było to idealne miejsce do oddania się ich wspólnej motoryzacyjnej pasji do pięknych samochodów, ponieważ w Turynie miały siedziby trzy najważniejsze włoskie „carrozzerias”: Legendarne włoskie studia projektowe Bertone, Ghia i Pininfarina. Para rozpoczęła pośrednictwo w kontaktach między studiami projektowymi a japońskimi producentami samochodów w momencie, kiedy Mazda szukała sposobów na wyróżnienie swoich planowanych modeli.
 

Na początku była Familia

 
Pierwsza współpraca między Mazdą a Bertone zaowocowała w 1963 r. powstaniem kompaktowego samochodu rodzinnego Mazda Familia, który stał się pierwszym zwiastunem udanego zdobycia pozycji w segmencie samochodów średniej wielkości, począwszy od Mazdy Familia 1000, poprzez Mazdę 323, aż po dzisiejszą Mazdę 3. Pierwsza generacja miała nadwozie dwudrzwiowego kombi, rok później pojawiła się wersja sedan. W 1965 roku linię Familii uzupełniło coupé. Chociaż daleko mu było do egzotycznego samochodu sportowego, projekt wyraźnie prezentował styl Bertone – sylwetkę narysował młody Giorgetto Giugiario, stylista, którego nazwisko miało wkrótce nabrać znaczenia w świecie samochodowego designu, a w szczególności w relacjach japońsko-włoskich, jakie zacieśniły się w następnych dekadach. A połączenie japońskiej technologii i włoskiej estetyki okazało się ogromnym sukcesem: Wolumen około 400 000 egzemplarzy Mazdy Familia pierwszej generacji, wyprodukowanych w latach 1963-1968, zapewnił tej linii modelowej ogromny, 44-procentowy udział w rynku tego segmentu. Był to jednak dopiero początek współpracy.
 

Lśniące światło

 
Giorgetto Giugiaro pochodził z rodziny artystów i od najmłodszych lat sam aspirował do bycia artystą. Podczas studiów artystycznych w Turynie odkrył swoje zamiłowanie do stylistyki samochodowej i zaczął uczęszczać na wieczorowe kursy wzornictwa technicznego. Jego wyjątkowy talent nie pozostał niezauważony i w 1959 roku, w wieku zaledwie 21 lat, został szefem Centrum Stylistycznego Bertone w Turynie. Hide również był pod wrażeniem młodego projektanta i namówił kierownictwo Mazdy, aby dano mu szansę projektowania kolejnych modeli. Okazało się, że Giorgetto miał dla nich w tym czasie coś idealnego: kiedy pracował nad stosunkowo spokojnym projektem Mazdy Familia, stworzył również szkice ekscytującego, czterodrzwiowego sedana z awangardowymi rozwiązaniami, takimi jak napęd na przednie koła i silnik Wankla Mazdy. Kryptonim SP8, jak nazwano koncept, prezentował się elegancko, czym świetnie wpisywał się w plany większego sedana, który miał pojawić się po Maździe Familia. Plany te przewidywały jednak konwencjonalny silnik tłokowy i napęd na tylne koła. Po wprowadzeniu kilku poprawek uwzględniających różnice techniczne, wraz z niewielką korektą klinowatej sylwetki, SP8 stał się „Luce” – co po włosku oznacza „światło” – i naprawdę zabłysnął jako model. Reklama Mazdy Luce opisywała jej wygląd jako „smukły, elegancki i stylowy – o gładko ukształtowanych, klasycznych konturach”. To nie była przesada: Delikatne, wyrafinowane nadwozie z wydłużonym przodem, charakterystycznym kształtem słupków i podwójnymi reflektorami okazało się strzałem w dziesiątkę, gdy w 1965 roku zaprezentowano je publicznie. Obecny Dyrektor Generalny Działu Projektowania Mazdy, Ikuo Maeda również wysoko ocenia dzieło Giugiaro: „Model Luce Coupé był symbolem elegancji w Maździe.” Produkcja rozpoczęła się w 1966 roku i był to pierwszy model osobowy Mazdy eksportowany do Europy, co od samego początku przyczyniło się do postrzegania Mazdy, jako marki zorientowanej na design. W 1969 r. Mazda błysnęła jeszcze bardziej, dzięki modelowi Luce R130 Rotary Coupé. Model pokazany po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Tokio w 1967 r. jako Mazda RX 87 Touring Coupé, był luksusowym coupé, wyróżniającym się winylowym hardtopem, oknami bez ramek, oraz silnikiem Wankla zapewniającym napęd na przednie koła. Odważnie pokazywał aspiracje Mazdy do produkowania samochodów premium, co znalazło odzwierciedlenie w sloganie reklamowym „Lord of the Road” („Władca Drogi”). Powstało mniej niż tysiąc egzemplarzy Mazdy Luce R130, dzięki czemu jest ona dziś rzadkim pojazdem kolekcjonerskim. Co ważniejsze, seria Luce została zapamiętana jako prawdopodobnie pierwsza ikona motoryzacyjnego wzornictwa pochodząca od japońskiego producenta samochodów.
 

Przeszłość patrzy w przyszłość

 
Włoski design miał w następnych latach ogromny wpływ na kolejne modele Mazdy, między innymi na linie Mazdy R100, która stała się pierwszym światowym ambasadorem silników Wankla. Model, produkowany od 1968 do 1973 roku, spopularyzował silniki rotorowe zwłaszcza na rynku amerykańskim, gdzie sprzedano łącznie 100 000 coupé i sedanów. Innym przykładem była Mazda 616, poprzedniczka słynnego modelu klasy średniej – Mazdy 626, oferowana w latach 1970‑1979. Na bazie Mazdy 616 powstała również Mazda RX-2, która wzmocniła w Ameryce entuzjastyczne przyjęcie silników z wirującym tłokiem, a w 1972 roku zdobyła nagrodę amerykańskich mediów „Import Car of the Year”. Nic więc dziwnego, że zapoczątkowane przez Hide relacje z Bertone, a w szczególności z Giorgetto Giugiaro, miały również wpływ na bardziej egzotyczne samochody Mazdy.
 
Po sześciu latach kierowania studiem projektowym Bertone, Giorgetto Giugiaro przeszedł do Carrozzeria Ghia, gdzie stworzył projekty kilku legendarnych supersamochodów. Jednym z jego najbardziej udanych projektów był De Tomaso Mangusta z 1967 roku, wyróżniający się dzieloną symetrycznie pokrywą umieszczonego centralnie silnika. Maska otwierała się w podobny sposób, jak drzwi typu gullwing. Rozwiązanie to zastosowano później w wybiegającej w przyszłość technologiczną Maździe RX-500 z 1970 r. – zjawiskowym samochodzie koncepcyjnym, wyposażonym w montowany centralnie silnik Wankla. W 1981 r. firma Bertone i Mazda ponownie podjęły współpracę, tworząc wspaniały samochód koncepcyjny, Mazdę MX-81 Aria. Na salonach samochodowych, na których była prezentowana, wzbudzała zainteresowanie futurystycznym wyglądem, zwłaszcza tylnymi światłami zintegrowanymi ze słupkiem C, co inni producenci zaczęli stosować w swoich modelach znacznie później. Jej współczynnik oporu powietrza – Cd 0,29 – również wyprzedzał epokę. Ale prawdopodobnie najbardziej zaskakującym elementem Mazdy MX-81 było jej wnętrze, w którym zamiast zwykłych zegarów zamontowano ekran z wirtualnym kokpitem, co w tamtych czasach odbierano jako science fiction.
 

Szczęśliwie na zawsze

 
Ikuo Maeda wciąż darzy włoskich projektantów wielkim szacunkiem: „Włochy to kraj o długiej tradycji, to co podziwiam i uważam za zaskakujące, to zdolność do wprowadzania innowacji – a więc dodawania rzeczy nowych – przy jednoczesnym poszanowaniu tej tradycji.” Do dziś zachował odziedziczony po ojcu nóż do otwierania listów, stworzony przez włoskiego projektanta i artystę Enzo Mariego, który w istotny sposób przyczynił się do jego zainteresowania wzornictwem przemysłowym: „Pierwszy kontakt z tym przedmiotem był naprawdę ważnym momentem w moim życiu” – relacjonuje. „Jest praktyczny, łatwy do trzymania i funkcjonalny, co jest typowe dla włoskiego wzornictwa.” Z sentymentem wspomina też pierwsze spotkanie z Giugiaro i Giovannim Bertone, kiedy Ikuo był uczniem gimnazjum: „Uważałem, że są super. Oczywiście, nie rozumiałem, co mówią, nie pamiętam nawet, czy mówili po włosku czy po angielsku. Ale to, co zrobiło na mnie wrażenie, to ich pasja, którą potrafili przekazać każdemu, z charakterystycznym dla Włochów entuzjazmem.” Kiedy Ikuo Maeda podjął się w 2010 r. stworzenia jednolitego języka stylistycznego Mazdy, na pierwszym planie jego rozważań znalazła się dotychczasowa współpraca Mazdy z Bertone i Giugiaro. Koncepcja Jinba-Ittai – „jedności jeźdźca i konia” – zakłada, że stylistyka jest tak samo ważna, jak technologia.
 
Połączenie włoskich i japońskich atutów po raz kolejny dało o sobie znać, kiedy Maeda w 2017 r. zaprojektował Mazdę Vision Coupé, będącą spojrzeniem w stylistyczną przyszłość Mazdy: „Miałem kilka włoskich samochodów. Są one budowane przez ludzi, którzy znają istotę samochodu. Włoskie samochody łączą rzemieślniczy kunszt z doskonałym stylem. Wpływ ten jest w Maździe bardzo silny do dziś. Model koncepcyjny >>Vision Coupé<< stanowi reinterpretację elegancji, przystosowanej do naszych czasów. Jest to samochód zbudowany z włoską wrażliwością, ale udoskonalony według japońskich kanonów.” To, co Maeda zaczerpnął z wybitnych włoskich projektów z lat sześćdziesiątych i późniejszych, to sposób, w jaki budowały one mocną oprawę dla technologii, zamiast przyjmować funkcję obudowy, dobranej dla niej arbitralnie. Maeda, łącząc tę szkołę myślenia z subtelnościami tradycyjnego japońskiego rzemiosła, takimi jak harmonijnie płynące linie i naturalne kształty, stworzył godną syntezę nauki, wyniesionej z przeszłości z własną wizją przyszłości Mazdy.
 
Hide tymczasem współpracował z Giugiaro aż do 1992 roku, kiedy to postanowił na dobre porzucić projektowanie samochodów. Kupili z Marisą ekologiczne gospodarstwo i winnicę w Toskanii, gdzie do dziś cieszą się zasłużonym dolce vita. Jego kluczowa rola jako jednej z najbardziej wpływowych postaci japońskiej stylistyki motoryzacyjnej nie zostanie nigdy zapomniana: W 2017 r. jego nazwisko trafiło do „Japan Automotive Hall of Fame”, co było kulminacją historii, która rozpoczęła się od młodego człowieka, podróżującego motocyklem po świecie i znajdującego miłość swojego życia.
 

Renowacja MX-81

 
Renowacja MX-81 składała się z dwóch etapów i jest kolejnym dowodem na współpracę i więź łączącą Japonię i Włochy.
 
14 lutego 2020 r. samochód zostaje „odkryty” w magazynie w Fuchizaki. Ten pojazd, w przeciwieństwie do wielu innych prototypów, które są usuwane po zakończeniu fazy wystawowej, był przez lata przechowywany w magazynie siedziby Mazdy w dzielnicy Fuchizaki, razem z MX-02, MX-03 i RE-Evolve.
 
Na szczęście, ogólne warunki przechowywania były dobre. Mimo, że samochód ucierpiał nieco z powodu wilgoci, na pierwszy rzut oka nie było widać większych uszkodzeń. Kilka dni później pojazd został przeniesiony do siedziby Mazdy, również w Hiroszimie, i poddany gruntownemu przeglądowi od strony mechanicznej.
 
Interwencja skupiła się na rozebraniu silnika i odrestaurowaniu każdej jego części, od chłodnicy po akumulator, od pompy wodnej po zbiornik paliwa. Hamulce i układ kierowniczy, a także system elektryczny zostały również poddane renowacji. Po 39 latach, MX-81 została ponownie uruchomiona i przetestowana na torze.
 
3 marca, nieco ponad dwa tygodnie po odkryciu, samochód wypłynął z japońskiego wybrzeża, by 13 kwietnia dotrzeć do Antwerpii w Belgii.
 
Druga faza renowacji miała miejsce w Turynie. Wyspecjalizowani rzemieślnicy z SuperStile, firmy założonej w 2015 r. w turyńskiej dzielnicy motoryzacyjnej, która współpracuje z największymi ośrodkami stylistycznymi, projektantami i producentami samochodów na całym świecie przy budowie - lub odbudowie - samochodów pokazowych, prototypów i modeli, przeprowadzili prace konserwatorskie, dążąc do zachowania jak największej ilości oryginalnych materiałów, pozostawiając jednocześnie widoczne niektóre ślady zużycia.
 
Interwencje SuperStile skupiły się głównie na przywróceniu lakieru i paneli do ich oryginalnego stanu, przy użyciu lakieru identycznego z oryginalnym. Dokonano tego poprzez zeskanowanie i porównanie koloru karoserii w kilku punktach, a następnie wierne odwzorowanie go.
 
Prace nie ograniczały się jednak tylko do strony zewnętrznej. Z wewnętrznych elementów skórzanych usunięto wszelkie ślady wilgoci, a przednie światła zostały całkowicie wymienione, wysuwanym reflektorom przednim przywrócono oryginalną funkcjonalność.
 

Gwiazda filmowa

 
Historia związków włosko-japońskich w projektowaniu Mazdy oraz proces restauracji Mazdy MX-81 stały się głównymi tematami filmu „Kształt czasu” w reżyserii Dario Acocelli, uznanego włoskiego twórcy filmów dokumentalnych. W obrazie występują najważniejsze postaci związane z designem Mazdy – Hideyuki „Hide” Miyakawa, Ikuo Maeda, Giorgetto Giugiaro i Nobuhiro Yamamoto, który przez 23 lata pracował przy rozwoju modeli Mazdy z silnikami Wankla, a następnie współtworzył II i III generację Mazdy MX-5 i objął funkcję Menadżera Programu jej najnowszego wcielenia – ND. O restauracji MX-81 opowiada Flavio Gallizio, syn Arrigo – kreślarza w Studio Bertone. Flavio jest współwłaścicielem firmy SuperStile specjalizującej się w odtwarzaniu rzadkich modeli samochodów i prototypów i pracował przy odnowieniu koncepcyjnej Mazdy MX-81 Aria.
 

Mazda MX-30

 
W historii Mazdy akronim MX był używany kilkanaście razy w odniesieniu do rozmaitych serii Mazdy, samochodów koncepcyjnych i wyścigowych. MX-30, pierwszy masowo produkowany samochód elektryczny tej marki, to nowy rozdział w historii Mazdy. Sylwetkę samochodu wyróżnia wspaniała linia stylistyki Kodo, inspirowana energią ruchu i harmonijnie przenikającymi się płaszczyznami, które można znaleźć we wszystkim, co nas otacza. Samochód ma wyraziste nadwozie o solidnej, ale eleganckiej formie, która oferuje atrybuty doceniane w SUV-ie, a jednocześnie jest inspirowana koncepcją „Human Modern”, która odkrywa bardziej przemyślany design, koncentrujący się na nowych wartościach i współczesnym stylu życia.
 
Koncepcja „Human Modern” zaowocowała wieloma unikatowymi rozwiązaniami projektowymi. Prosty i bezkompromisowy wygląd zewnętrzny podkreśla piękno masywnej karoserii, podczas gdy drzwi typu freestyle pozbawione centralnego słupka i wyraziście obramowane okna stwarzają wrażenie otwartości i przestrzeni w kabinie pasażerskiej.
 
Wnętrze zostało zaprojektowane tak, aby dać pasażerom poczucie „otulenia przestrzenią” z pływającą konsolą i wykończeniem premium zaprojektowanymi tak, aby zminimalizować wpływ na środowisko. Wszystkie materiały zostały zaprojektowane w taki sposób, aby były jak najbardziej przyjazne dla środowiska. W okładzinach drzwi zastosowano włókna z przetworzonych plastikowych butelek, a korek Heritage Cork użyty w konsoli centralnej jest pozyskiwany z kory drzew bez ich wycinania. Mazda zastąpiła również skórzane pokrycia foteli wegańską alternatywą.
 
Od materiałów po funkcjonalność, od technologii po design, wszystkie elementy kokpitu samochodu pomagają stworzyć przestronne i otwarte wnętrze, które definiuje poczucie spokoju dla użytkowników, gdy tylko otworzą drzwi, podczas jazdy i wysiadania z samochodu.
 
W kwestii napędu MX-30 wprowadza nową dla Mazdy technologię elektrycznego układu - e-Skyactiv. Dzięki maksymalnej mocy 107 KW/145 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu 270,9 Nm, MX-30 z napędem na przednie koła przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy, a przy zużyciu 19 kWh/100 km, akumulator litowo-jonowy o pojemności 35,5 kWh zapewnia MX-30 zasięg 200 km w mieszanym cyklu eksploatacji (WLTP).


Źródło: Mazda, Mototarget

 Pisaliśmy również
» Kamienie milowe w historii Mazdy
» Projektanci oceniają Mazdę MX-30
 Inne artykuły
» Co gwarantuje dynamiczne osiągi modelu Ariya 2021-04-16
  Nissana Ariya 2021 Nissan przedstawia kulisy programu szczegółowych testów, który zostały przeprowadzone, aby zoptymalizować doświadczenia z jazdy na drogach całego świata. Ich efektem są niezrównane osiągi i poziom komfortu modelu Ariya oraz poczucie pełnej kontroli nad samocho... więcej »

» Nowe odsłony SEAT-a Ibizy i Arony 2021-04-16
  SEAT Ibiza i Arona 2021 Dwa modele SEAT-a – Ibiza i Arona – otrzymały pakiet gruntownych aktualizacji. Projektanci nie tylko dostosowali oba samochody do najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, ale również odświeżyli ich stylistykę.... więcej »

» Pierwsze egzemplarze Volkswagena ID.4 trafiają do klientów w Polsce 2021-04-16
  ID.4 w ruchu 2020 listopad W salonach marki w Polsce pojawiają się już egzemplarze modelu ID.4. Pierwsze samochody trafiają też do klientów, którzy zdecydowali się na zakup aut w ich premierowej odmianie.... więcej »

» Ford Mustang drugi raz z rzędu najlepiej sprzedającym się autem sportowym na świecie 2021-04-16
  Mustang MACH-E 2020 Kultowy Ford Mustang po raz kolejny został najlepiej sprzedającym się autem sportowym oraz sportowym coupe na świecie, pokazują wyniki sprzedaży za 2020 rok.... więcej »

» Trzy rodzaje hybryd w ofercie Kugi. Co powinieneś o nich wiedzieć? 2021-04-16
  Kuga Euro NCAP 2020 Rozwój elektromobilności nabrał niesamowitego tempa. Na rynku pojawiają się kolejne modele aut z napędami hybrydowymi i elektrycznymi, a klienci podczas wyboru samochodu stają przed nie lada wyzwaniem. Najnowsza generacja Forda Kugi daje ogrom możliwości i jes... więcej »

» Elektryczne, wydajne i naładowane emocjami: Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron 2021-04-14
  Audi Q4 Sportback e-tron concept Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron, to najnowsze pojazdy spod znaku czterech pierścieni. Wszechstronne i uniwersalne modele, pełne rozwiązań niezbędnych w codziennym użytkowaniu... więcej »

» CUPRA Formentor nagrodzona Red Dot Award: Product Design 2021 2021-04-14
  Cupra Formentor 2020 Wyróżnienie CUPRY Formentora w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów designerskich wyznacza ważny moment w historii młodej marki.... więcej »

» Nowy Volkswagen Multivan - od standardowego Transportera do przemyślanego samochodu wielozadaniowego 2021-04-14
  Volkswagen Multivan PanAmericana Niepowtarzalny genotyp marki Volkswagen Samochody Dostawcze sprawił, że Multivan stał się jednym z najbardziej udanych i najbardziej znanych pojazdów typu MPV w historii.... więcej »

» Ford z dynamicznym wzrostem sprzedaży samochodów osobowych, Focus nadal liderem marki 2021-04-14
  Ford wersje osobowe Marzec oraz cały pierwszy kwartał 2021 roku były bardzo udane dla Forda w Polsce. Marka zwiększyła sprzedaż samochodów osobowych, a w segmencie samochodów sportowych i cabrio niepodzielnie rządzi Ford Mustang.... więcej »

» Kia Sorento triumfuje w konkursach - Red Dot oraz iF 2021-04-14
  Kia Sorento PHEV 2020 Nowa i już wielokrotnie nagradzana Kia Sorento zdobyła dwa kolejne tytuły światowej rangi. Flagowy SUV marki Kia okazał się najlepszy zarówno w konkursie Red Dot, jak i iF Design Award.... więcej »

» Ceny i wersje wyposażenia Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2021-04-14
  Eclipse Cross PHEV 2020 Już niebawem na polskim rynku zadebiutuje nowe Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Polska premiera pojazdu spod znaku Trzech Diamentów jest planowana na 27 kwietnia, ale już dziś ruszyła przedsprzedaż.... więcej »

» Porsche Museum zorganizuje pierwszą cyfrową Noc Dźwięku 2021-04-13
  Porsche Cayenne S Diesel Powrót po dwuletniej przerwie – jeszcze głośniejszy i w większym składzie: w sobotę 18 września 2021 r. o godzinie 19 w Porsche Museum uruchomione zostaną silniki licznych wyścigowych i seryjnych samochodów z firmowej kolekcji. ... więcej »

» Hyundai nawiązał strategiczne partnerstwo z firmą Uber w Europie 2021-04-13
  Hyundai Ioniq Electric Celem współpracy jest zwiększenie wykorzystania pojazdów elektrycznych oraz rozbudowa infrastruktury ładowania w głównych europejskich miastach.... więcej »

» Ford Transit: warianty osobowe dla wymagających użytkowników 2021-04-13
  ford transit Samochody dostawcze mają zazwyczaj jedno, podstawowe zadanie – przewieźć możliwie jak najwięcej towaru w sposób szybki i ekonomiczny. W przypadku wersji osobowych tych aut, celem nadrzędnym staje się zapewnienie najwyższego komfortu i bezpieczeństwa dla ... więcej »

» Jak modele id komunikują się z kierowcami 2021-04-12
  Volkswagen ID swietlny pas ID.3 i ID.4 to pierwsze modele Volkswagena seryjnie wyposażone w nowy system ID. Light. Pas świetlny ID. Light składa się z 54 wielokolorowych diod LED i jest umieszczony u dołu przedniej szyby. ... więcej »

» Nissan ujawnia cennik nowego modelu Qashqai 2021-04-12
  Nissan Qashqai 2021 Po przedstawieniu w marcu nowego crossovera Qashqai Premiere Edition, Nissan wprowadza do oferty pełną gamę wersji w zależności od potrzeb kierowcy... więcej »

» Wersje Rangera Stormtrak i Wolftrak dołączają do gamy bestselera wśród pick-upów 2021-04-12
  Ford Ranger Stormtrak 2021 Ford zaprezentował dziś nowe limitowane wersje Rangera: Rangera Stormtrak i Rangera Wolftrak - dwa ekscytujące samochody bazujące na stylu i możliwościach wielokrotnie nagradzanego pick upa Forda.... więcej »

» Cupra Born testowana w arktycznym klimacie 2021-04-12
  Cupra Born prototyp 2021 CUPRA Born, pierwszy w pełni elektryczny model marki, ukończyła wewnętrzne testy w okolicach koła podbiegunowego.... więcej »

» Zła passa Audi w wyścigach Formuły E w Rzymie 2021-04-12
  Audi Formuła E w Rzymie Trzeci i czwarty wyścig Mistrzostw Świata FIA Formuła E, które odbyły się w ostatni weekend w Rzymie, zakończyły się dla Audi Sport ABT Schaeffler ogromnym rozczarowaniem.... więcej »

» Nowy Nissan Ariya zaprezentowany w Polsce 2021-04-09
  Nissan Ariya 2021 Pierwszym egzemplarzem Nissana Ariya, który został oficjalnie zaprezentowany nad Wisłą była wersja z napędem na obie osie, czyli e-4ORCE w kolorze Akatsuki Copper.... więcej »

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 912 913 914 915 916 917 918 919 920 921 922 923 924 925 926 927 928 929 930 931 932 933 934 935 936 937 938 939 940 941 942 943 944 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 956 957 958 959 960 961 962 963 964 965 966 967 968 969 970 971 972 973 974 975 976 977 978 979 980 981 982 983 984 985 986 987 988 989 990 991 992 993 994 995 996 997 998 999 1000 1001 1002 1003 1004 1005 1006 1007 1008 1009 1010 1011 1012 1013 1014 1015 1016 1017 1018 1019 1020 1021 1022 1023 1024 1025 1026 1027 1028 1029 1030 1031 1032 1033 1034 1035 1036 1037 1038 1039 1040 1041 1042 1043 1044 1045 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 1057 1058 1059 1060 1061 1062 1063 1064 1065 1066 1067 1068 1069 1070 1071 1072 1073 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109 1110 1111 1112 1113 1114 1115 1116 1117 1118 1119 1120 1121 1122 1123 1124 1125 1126 1127 1128 1129 1130 1131 1132 1133 1134 1135 1136 1137 1138 1139 1140 1141 1142 1143 1144 1145 1146 1147 1148 1149 1150 1151 1152 1153 1154 1155 1156 1157 1158 1159 1160 1161 1162 1163 1164 1165 1166 1167 1168 1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1176 1177 1178 1179 1180 1181 1182 1183 1184 1185 1186 1187
Wyświetlane: 0 - 20 z 23727 rekordów
Warto przeczytać
 

foto © WCOTY


A jednak się kręci
© 2006 by MotoTarget

created & hosted by
Smart Net Solutions

Kontakt | Regulamin | Cennik / Reklama | Nota prawna | English version | Deutsch version | Francaise version |