Pojazd zostaÅ‚ opracowany z uwzglÄ™dnieniem wytycznych dotyczÄ…cych pojazdów pozycjonowanych w kategorii mobilnych produktów klasy mikro – bÄ™dÄ…cych obecnie tematem rozmów w ramach inicjatywy japoÅ„skiego Ministerstwa Åšrodowiska, Transportu i Turystyki – oraz przepisów kategorii L7 obowiÄ…zujÄ…cych w Europie*1.
Honda rozpocznie demonstracyjne testy nowego systemu w Japonii w roku 2013, wykorzystujÄ…c modele stworzone w oparciu o prototyp. Testy pomogÄ… zweryfikować potencjaÅ‚ takiego pojazdu w różnych sytuacjach, obejmujÄ…cych wykorzystanie go w codziennej eksploatacji na krótkich dystansach - podczas dojazdów do pracy, jako Å›rodka transportu dla rodzin z maÅ‚ymi dziećmi, jako pojazdu dla osób starszych, a także w usÅ‚ugach zwiÄ…zanych z dorÄ™czaniem przesyÅ‚ek oraz w programach wspóÅ‚dzielenia pojazdów (car sharing).
Prototyp Hondy, bÄ™dÄ…cy rozwiniÄ™ciem konceptu Micro Commuter Concept zaprezentowanego w 2011 roku podczas Tokyo Motor Show, zawiera specjalnÄ… kabinÄ™ zabudowanÄ… w nadwoziu typu mikro, w której zmieÅ›ci siÄ™ jeden kierowca wraz z dwojgiem dzieci*2.
Wykorzystanie platformy typu Variable Design Platform umożliwiÅ‚o umieszczenie akumulatora, silnika i jednostki sterujÄ…cej pod podÅ‚ogÄ… w tylnej części pojazdu, co pozwoliÅ‚o na skoncentrowanie elementów ukÅ‚adu napÄ™dowego na niewielkiej przestrzeni. To z kolei uÅ‚atwiÅ‚o zaprojektowanie i wyprodukowanie nadwozia i wnÄ™trza, które sprosta zróżnicowanym potrzebom klientów.
KolejnÄ… cechÄ… pojazdu opracowanego przez HondÄ™ jest możliwość użycia należącego do klienta urzÄ…dzenia typu tablet, jako wyÅ›wietlacza poszczególnych funkcji pokÅ‚adowych - prÄ™dkoÅ›ciomierza, nawigacji satelitarnej i systemu audio czy obrazu przekazywanego przez kamerÄ™ cofania. Możliwe jest też Å‚adowanie baterii tabletu z wykorzystaniem ogniw sÅ‚onecznych zamontowanych na dachu pojazdu. Co wiÄ™cej, Honda kontynuuje prace nad pokÅ‚adowymi ogniwami sÅ‚onecznymi, które wygenerujÄ… dodatkowÄ… energiÄ™ sÅ‚użącÄ… do napÄ™du.
Poprzez wspóÅ‚pracÄ™ z systemem Honda Smart Home (HSH), którego testy już siÄ™ rozpoczęły w mieÅ›cie Saitama, w Japonii, Honda planuje również zweryfikować efekt redukcji emisji CO2 wynikajÄ…cy z optymalnego wykorzystania energii w codziennym życiu oraz zalet, jakie daje klientom korzystanie z pojazdu elektrycznego w charakterze domowego akumulatora.
*1Jedna z kategorii obowiÄ…zujÄ…cych producentów motocykli w Europie. Pojazd elektryczny tej kategorii musi ważyć poniżej 400 kg z wyÅ‚Ä…czeniem akumulatora i musi generować moc poniżej 15 kW.
*2Po wymianie tylnego siedzenia pojazdem może podróżować jeden kierowca i jeden dorosÅ‚y pasażer.
W celu zaoferowania spoÅ‚eczeÅ„stwu produktów mobilnych nowej generacji, które zwiÄ™kszajÄ… radość z jazdy przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpÅ‚ywu na Å›rodowisko, Honda bÄ™dzie kontynuowaÅ‚a prace badawczo-rozwojowe nad rozwiÄ…zaniami technicznymi i produktami tego typu.
Specyfikacja modelu Micro Commuter Prototype
Wymiary zewnÄ™trzne (dÅ‚ugość × szerokość × wysokość)
|
2,500 × 1,250 × 1,445 (mm)
|
Prędkość maksymalna
|
80 km/h
|
Maksymalny zasięg
|
Około 60 km
|
Czas Å‚adowania
|
Poniżej 3 godzin
|
Typ akumulatora
|
Litowo-jonowy
|
Moc maksymalna
|
15 kW
|