Auta MINI od zawsze oferowaÅ‚y kierowcy niezrównanÄ… frajdÄ™. Ich dynamiczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne przypominajÄ…ce gokarta od lat budujÄ… charakter rasowego MINI. Wyrafinowane ukÅ‚ady przeniesienia napÄ™du oraz zaawansowane technologie zastosowane w podwoziu zapewniajÄ… każdemu modelowi brytyjskiej marki dominacjÄ™ w swojej klasie, co nie zmieniÅ‚o siÄ™ wraz z podbojem nowych segmentów rynku. WrÄ™cz przeciwnie: debiut napÄ™du na cztery koÅ‚a MINI ALL4 w modelu MINI Countryman przyczyniÅ‚ siÄ™ do poprawy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych, oferujÄ…c bÅ‚yskawiczne i precyzyjne reakcje na ruchy pedaÅ‚u gazu oraz koÅ‚a kierownicy. System ALL4 daje prowadzÄ…cemu jeszcze wiÄ™kszÄ… przyjemność z dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów, a także zapewnia doskonaÅ‚Ä… trakcjÄ™ zarówno na gÅ‚adkim asfalcie, jak i luźnym podÅ‚ożu.
Gama modeli MINI z napÄ™dem na cztery koÅ‚a powiÄ™kszy siÄ™ w marcu 2013 roku wraz z debiutem modelu MINI Paceman. Wówczas w ofercie znajdzie siÄ™ w sumie osiem modeli z systemem ALL4 dostÄ™pnym standardowo lub w opcji. W pierwszym aucie typu Sports Activity Coupé rywalizujÄ…cym w kompaktowym segmencie premium, opcjonalny napÄ™d ALL4 bÄ™dzie wspóÅ‚pracowaÅ‚ z silnikami Diesla w modelach MINI Cooper SD Paceman (105 kW/143 KM) i MINI Cooper D Paceman (82 kW/112 KM), a także z jednostkÄ… benzynowÄ… umieszczonÄ… pod maskÄ… MINI Cooper S Paceman (135 kW/184 KM). Do akcji gotowe jest również MINI John Cooper Works Paceman. Auto zostaÅ‚o standardowo wyposażone w system napÄ™du na wszystkie koÅ‚a oraz dynamiczny silnik o mocy 160 kW/218 KM, co pozwala uzyskać wyjÄ…tkowÄ… radość z jazdy oraz odpowiedniÄ… przyczepność w każdych warunkach. Wszystkie modele sÄ… standardowo wyposażone w szeÅ›ciobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ manualnÄ…, natomiast szeÅ›ciobiegowa skrzynia automatyczna dostÄ™pna jest w opcji.
System MINI ALL4 daje kierowcy zauważalnÄ… poprawÄ™ trakcji, stabilnoÅ›ci kierunkowej i zwrotnoÅ›ci w zakrÄ™tach. Model MINI Countryman jest dostÄ™pny aż w czterech różnych wariantach z napÄ™dem na cztery koÅ‚a oraz ze skrzyniÄ… manualnÄ… i automatycznÄ…. UkÅ‚ad ALL4 znajduje siÄ™ na liÅ›cie opcji w MINI Cooper S Countryman, MINI Cooper SD Countryman i MINI Cooper D Countryman, natomiast w MINI John Cooper Works Countryman należy do wyposażenia standardowego.
System ALL4 zostaÅ‚ opracowany specjalnie dla modeli MINI i od czasu wprowadzenia na rynek w 2010 roku zjednaÅ‚ nowe grupy klientów. UkÅ‚ad wykorzystuje elektromagnetyczny centralny dyferencjaÅ‚ do pÅ‚ynnej dystrybucji napÄ™du miÄ™dzy przedniÄ… i tylnÄ… osiÄ…. W normalnych warunkach jazdy ukÅ‚ad ALL4 przekazuje maksymalnie 50% mocy na tylnÄ… oÅ›, ale w sytuacjach wyjÄ…tkowych – na przykÅ‚ad na Å›liskiej lub oÅ›nieżonej nawierzchni – może tam trafić nawet 100% dostÄ™pnej mocy. Elektronika sterowania systemu ALL4 jest bezpoÅ›rednio zintegrowana w jednostce zarzÄ…dzania DSC, umożliwiajÄ…c, w razie potrzeby, rozdzielenie napÄ™du pomiÄ™dzy przedniÄ… i tylnÄ… osiÄ… w bardzo krótkim czasie.
Taka konfiguracja ma wiele zalet. W normalnych warunkach jazdy system optymalizuje zużycie paliwa, natomiast w obliczu zmiennych, dynamicznych wymagaÅ„ zapewnia modelom MINI Countryman lub MINI Paceman maksymalnÄ… zwrotność przy jednoczesnym zaoferowaniu pewnych, a wiÄ™c typowych dla MINI, wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych. UkÅ‚ad ALL4 wykorzystuje dane z czujników systemu DSC, aby już zawczasu przygotować wÅ‚aÅ›ciwy rozkÅ‚ad mocy, np. podczas dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów. Oznacza to, że kierowca może zawsze cieszyć siÄ™ niezwykÅ‚Ä… zwinnoÅ›ciÄ… i precyzjÄ… prowadzenia w stylu MINI. System przekazuje też wiÄ™cej mocy do kóÅ‚ tylnej osi, aby zwiÄ™kszyć precyzjÄ™ pokonywania zakrÄ™tów.
We wszystkich modelach wyposażonych w ALL4, standardowo instalowany system dynamicznej kontroli stabilnoÅ›ci DSC obejmuje również dynamicznÄ… kontrolÄ™ trakcji DTC, która pozwala na pewien stopieÅ„ uÅ›lizgu kóÅ‚, by uÅ‚atwić ruszanie na luźnej nawierzchni, na przykÅ‚ad na piasku lub w Å›niegu. Po wyÅ‚Ä…czeniu dynamicznej kontroli stabilnoÅ›ci DSC do gry wkracza elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi. W ciasnych zakrÄ™tach system przyhamowuje koÅ‚o, które zaczyna siÄ™ Å›lizgać, co pozwala poprawić kierowalność samochodu. System ten, znany jako elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego (EDLC), zwiÄ™ksza efektywnÄ… przyczepność kóÅ‚ do nawierzchni bez negatywnego wpÅ‚ywu na kierowalność.
Dodatkowo, modele wyposażone w system ALL4 otrzymaÅ‚y specjalnie skalibrowane zawieszenie. W poÅ‚Ä…czeniu z dedykowanym mocowaniem przekÅ‚adni gÅ‚ównej i waÅ‚u napÄ™dowego, które obejmuje wewnÄ™trzny tÅ‚umik drgaÅ„, taka konfiguracja zapewnia czteronapÄ™dowym wariantom modeli MINI Countryman i MINI Paceman tak samo wysoki komfort akustyczny i dynamiczny, co w wariantach z napÄ™dem na przednie koÅ‚a.