-
Nowy, wydajny Sportback – pierwszy z szerokim nadwoziem
-
Dobrze wyglÄ…dajÄ…cy i przystosowany do codziennego użytku: przypominajÄ…ca coupé stylistyka Gran Turismo
-
Silnik V8 biturbo: jednostka 4.0 TFSI wytwarza 441 kW (600 KM)mocy i 800 Nm momentu obrotowego
„Model RS 7 Sportback to nasza interpretacja wydajnego, piÄ™ciodrzwiowego coupé w stylistyce Gran Turismo” — mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH. „DziÄ™ki udoskonaleniom sprawiajÄ…cym, że jeszcze lepiej nadaje siÄ™ do codziennego użytkowania, a także dziÄ™ki jego wydajnoÅ›ci, mamy tu do czynienia z wyjÄ…tkowym, sportowym samochodem stworzonym z myÅ›lÄ… o klientach preferujÄ…cych pojazdy o olÅ›niewajÄ…cej stylistyce”.
Innowacyjność: stylistyka zewnętrzna
Nowe Audi RS 7 Sportback jest zawieszone nisko. Poszerzone nadkola podkreÅ›lajÄ… sportowy charakter tego wysokiej klasy modelu zbudowanego przez Audi Sport. Szerokość pojazdu to nie iluzja optyczna — przy przednich bÅ‚otnikach wynosi 1950 mm, a dalej miarÄ™ trzeba rozciÄ…gnąć o dodatkowe 40 mm. Nowe RS 7 Sportback ma podobne do coupé linie modelu bazowego - ale tylko w czterech obszarach: na masce, dachu, przednich drzwiach i na tylnej klapie. Specyficzna dla RS stylistyka zewnÄ™trzna nadaje temu Gran Turismo o dÅ‚ugoÅ›ci 5009 mm caÅ‚kowicie odmiennego charakteru.
W przodzie RS 7 Sportback odnajdujemy szerokÄ…, pÅ‚askÄ… osÅ‚onÄ™ chÅ‚odnicy Singleframe bez kontrastujÄ…cego obramowania. Jej kratownica, o charakterystycznej dla modeli typu RS trójwymiarowej strukturze plastra miodu, zachowaÅ‚a swÄ… bÅ‚yszczÄ…cÄ…, czarnÄ… kolorystykÄ™. Duże przednie wloty powietrza i pionowe, bÅ‚yszczÄ…ce, czarne ożebrowanie, nadajÄ… pojazdowi agresywnej stylistyki. Pozioma listwa – blade - podkreÅ›la dolnÄ… krawÄ™dź przodu.
PatrzÄ…c na Audi RS 7 Sportback z boku, widzimy wyraźnie zdefiniowane linie i zakrzywione powierzchnie przypominajÄ…ce napiÄ™te mięśnie. Niska linia ramion optycznie przenosi akcenty w dóÅ‚, natomiast linia okien wznosi siÄ™ ku tyÅ‚owi, nadajÄ…c wrażenia dynamiki, nawet gdy pojazd stoi. Progi drzwi z typowymi dla modeli RS czarnymi wstawkami, podkreÅ›lajÄ… charakterystyczne dla pojazdów typu Sportback wrażenie ruchu do przodu.
JednÄ… z cech definiujÄ…cych wyglÄ…d RS 7 Sportback z tyÅ‚u, jest zakrzywiona tylna krawÄ™dź oraz pasmo Å›wietlne Å‚Ä…czÄ…ce ze sobÄ… tylne Å›wiatÅ‚a. Przy prÄ™dkoÅ›ci 100 km/h z pokrywy bagażnika wysuwa siÄ™ spojler. UkÅ‚ad wydechowy RS — z dużymi, owalnymi, chromowanymi rurami wydechowymi po obu stronach — zamontowano pod charakterystycznym dla aut typu RS zderzakiem z dyfuzorem i elementami stylistycznymi bÅ‚yszczÄ…cymi czerniÄ…. Nowe RS 7 Sportback standardowo posiada reflektory diodowe. Opcjonalne laserowe reflektory z ciemnymi obwódkami oraz tylne Å›wiatÅ‚a LED sÄ… wyposażone w dynamiczne kierunkowskazy i w charakterystycznÄ… dla modeli RS sekwencjÄ™ dziaÅ‚ania podczas zamykania i otwierania pojazdu.
Sportowe i futurystyczne wnętrze
Prostota w poÅ‚Ä…czeniu ze sportowymi akcentami - to kluczowe zaÅ‚ożenia stylistyki wnÄ™trza nowego Audi RS 7 Sportback. Podobnie jak na zewnÄ…trz, i tutaj stylistyka Å‚Ä…czy naprężone, muskularne powierzchnie z jasno zdefiniowanymi konturami. Jest mnóstwo miejsca dla kierowcy i pasażera, a architektura pÅ‚ynnie przechodzi w futurystyczny interfejs użytkownika. Górny wyÅ›wietlacz MMI touch response osadzono na powierzchni czarnego panelu w taki sposób, że praktycznie nie można dostrzec, w którym miejscu koÅ„czy siÄ™ wyÅ›wietlacz, a zaczyna siÄ™ jego otoczenie. Kierowca może używać górnego wyÅ›wietlacza RS do wywoÅ‚ania informacji na temat temperatur podzespoÅ‚ów ukÅ‚adu napÄ™dowego, maksymalnych przeciążeÅ„ oraz informacji o ciÅ›nieniu i temperaturze opon.
Specjalne ekrany RS na Audi virtual cockpit dostarczajÄ… użytkownikowi informacji o ciÅ›nieniu w oponach, momencie obrotowym, wydajnoÅ›ci, temperaturze oleju, ciÅ›nieniu doÅ‚adowania, miÄ™dzyczasach, przyspieszeniu i przeciążeniach. Po osiÄ…gniÄ™ciu limitu obrotów, sygnaÅ‚ wizualny informuje kierowcÄ™ o koniecznoÅ›ci przeÅ‚Ä…czenia biegu na wyższy. Na opcjonalnym wyÅ›wietlaczu head-up display emitowane sÄ… również grafiki charakterystyczne dla modeli RS.
SpÅ‚aszczona u doÅ‚u, perforowana sportowa skórzana kierownica RS z nowymi dużymi aluminiowymi manetkami RS, wyposażona jest w przyciski wielofunkcyjne, w tym w przycisk RS MODE umożliwiajÄ…cy kierowcy wÅ‚Ä…czanie nowych trybów systemu Audi drive select: RS1 i RS2. Ich zaÅ‚Ä…czenie powoduje automatyczne otwarcie specjalnych widoków RS cyfrowego kokpitu Audi virtual cockpit. Logotypy RS i RS 7 umieszczono na kierownicy, siedzeniach i na listwach podÅ›wietlanych przednich progów pojazdu. Po otwarciu przednich lub tylnych drzwi, umieszczone na nich projektory wyÅ›wietlajÄ… na nawierzchni logo Audi Sport.
W wersji standardowej dostÄ™pne sÄ… fotele sportowe obite czarnÄ… skórÄ… Pearlnappa z przeszyciami w ksztaÅ‚cie rombów i z wytÅ‚oczonym na oparciu fotela logo RS. Jeszcze bardziej sportowa opcja to fotele RS sport pokryte perforowanÄ… skórÄ… Valcona z przeszyciami we wzorze plastra miodu i z wytÅ‚oczonym logo RS. Perforacja skóry po raz pierwszy daje możliwość zamontowania w fotelach funkcji wentylacji.
Dwa pakiety stylistyczne dostÄ™pne w wersji czerwonej i szarej wnoszÄ… do wnÄ™trza nieco koloru w postaci kontrastowych przeszyć na zrobionych z Alcantary: kole kierownicy, gaÅ‚ce dźwigni biegów i na oparciu dla kolan. W skÅ‚ad każdego z pakietów wchodzÄ… również pasy bezpieczeÅ„stwa z barwionymi krawÄ™dziami oraz dywaniki RS. Opcjonalne wstawki z wÅ‚ókna wÄ™glowego, naturalnego szarobrÄ…zowego drewna lub matowego aluminium, otwierajÄ… caÅ‚y wachlarz możliwoÅ›ci personalizacji wnÄ™trza.
Nowe Audi RS 7 Sportback oferuje teraz wiele funkcji dodatkowych, niedostÄ™pnych w poprzednim modelu. Po raz pierwszy np. to piÄ™ciodrzwiowe Gran Turismo wystÄ™puje teraz w wersji z trzyosobowÄ… kanapÄ… z tyÅ‚u. OczywiÅ›cie nadal dostÄ™pna jest czteroosobowa wersja sportowa z dwoma miejscami siedzÄ…cymi z tyÅ‚u. Bagażnik mieÅ›ci standardowo 535 litrów, a po zÅ‚ożeniu dzielonego oparcia tylnych siedzeÅ„ pojemność wzrasta do 1390 litrów. W wersji podstawowej klapa tylna jest otwierana i zamykana elektrycznie. W poÅ‚Ä…czeniu z opcjonalnym komfortowym kluczykiem może być obsÅ‚ugiwana ruchem stopy.
Siła V8: układ napędowy
Jednostka napędowa 4.0 TFSI w nowym Audi RS 7 Sportback wytwarza 441 kW (600 KM) mocy i w szerokim zakresie od 2100 do 4500 obr./min rozwija moment obrotowy rzędu 800 Nm. Ten wysoce wydajny Sportback od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Można ją zwiększyć do 280 km/h dzięki pakietowi dynamicznemu i do 305 km/h dzięki pakietowi dynamicznemu plus.
Czterolitrowy silnik emituje peÅ‚ny, sportowy dźwiÄ™k. Systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select umożliwia jego zróżnicowanie. DostÄ™pny opcjonalnie sportowy ukÅ‚ad wydechowy RS z czarnymi koÅ„cówkami rur wydechowych, wytwarza dźwiÄ™k o jeszcze gÅ‚Ä™bszym brzmieniu. WÅ‚Ä…czajÄ…c spersonalizowane tryby RS1 lub RS2 klienci mogÄ… sami wybrać albo sportowe albo bardziej zbalansowane brzmienie ukÅ‚adu wydechowego.
DziÄ™ki ukÅ‚adowi hybrydowemu mild hybrid (MHEV) z gÅ‚ównym ukÅ‚adem elektrycznym o napiÄ™ciu 48 V, jednostka 4.0 TFSI Å‚Ä…czy maksymalne osiÄ…gi z wysokÄ… wydajnoÅ›ciÄ…. Przy delikatnym przyspieszaniu, alternator-rozrusznik może odzyskać do 12 kW mocy i przekazać jÄ… w postaci energii elektrycznej do akumulatora litowo-jonowego. Jeżeli kierowca zwolni pedaÅ‚ gazu przy prÄ™dkoÅ›ci miÄ™dzy 55 a 160 km/h, ukÅ‚ad sterujÄ…cy napÄ™dem wybierze jednÄ… z dwóch opcji. W zależnoÅ›ci od sytuacji i ustawieÅ„ Audi drive select nowe RS 7 Sportback odzyska energiÄ™ lub bÄ™dzie żeglowaÅ‚o z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem. Kiedy kierowca naciÅ›nie pedaÅ‚ przyspieszenia, alternator-rozrusznik RSG ponownie uruchomi silnik. Technika MHEV umożliwia zaÅ‚Ä…czenie funkcji start-stop już przy prÄ™dkoÅ›ci 22 km/h. Gdy tylko pojazd znajdujÄ…cy siÄ™ przed nowym RS 7 Sportback ruszy, silnik siÄ™ uruchomi, nawet przy wciÅ›niÄ™tym pedale hamulca. UkÅ‚ad MHEV pozwala na redukcjÄ™ spalania nawet o 0,8 litra na 100 km.
System cylindrów odÅ‚Ä…czanych na żądanie cylinder on demand (COD) to kolejna broÅ„ pojazdu w walce o wydajność. Na wyższych biegach, przy obciążeniach niskich oraz Å›rednich i również niewielkiej lub Å›redniej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika, system COD wyÅ‚Ä…cza 2., 3., 5. i 8. cylinder, dezaktywujÄ…c w nich wtrysk i zapÅ‚on oraz zamykajÄ…c zawory ssÄ…ce i wydechowe. W trybie 4-cylindrowym optymalne punkty pracy przy wyższych obciążeniach przenoszÄ… siÄ™ na aktywne cylindry, tym samym zwiÄ™kszajÄ…c wydajność, natomiast cylindry dezaktywowane dziaÅ‚ajÄ… niczym sprężyny gazowe - przeważnie bez strat. Gdy kierowca naciÅ›nie pedaÅ‚ gazu, dezaktywowane cylindry ponownie siÄ™ wÅ‚Ä…czajÄ…. Każde przeÅ‚Ä…czenie trwa zaledwie kilka milisekund i jest praktycznie nieodczuwalne dla kierowcy i pasażerów.
Moc wytwarzana przez silnik 4.0 TFSI przepÅ‚ywa przez standardowÄ… oÅ›miobiegowÄ…, automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów tiptronic ze zoptymalizowanymi czasami przeÅ‚ożenia i z nowym programem maksymalnego przyspieszenia (launch control) do staÅ‚ego napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro. SiÅ‚y napÄ™dowe sÄ… tu rozprowadzane za poÅ›rednictwem czysto mechanicznego miÄ™dzyosiowego mechanizmu różnicowego na osie przedniÄ… i tylnÄ… w stosunku 40:60. Jeżeli dojdzie do poÅ›lizgu koÅ‚a, wiÄ™kszy moment obrotowy jest automatycznie przekierowywany na oÅ› z lepszÄ… przyczepnoÅ›ciÄ…. Nawet 70 procent mocy silnika może zostać przekierowanych na oÅ› przedniÄ… i do 85 procent na oÅ› tylnÄ….
Selektywny rozkÅ‚ad momentów napÄ™dowych miÄ™dzy koÅ‚ami optymalizuje i tak już zwrotne i pewne prowadzenie nowego modelu RS 7 Sportback, delikatnie przyhamowujÄ…c koÅ‚a po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, zanim jeszcze te wpadnÄ… w poÅ›lizg. Sportowy mechanizm różnicowy quattro — dostÄ™pny z opcjonalnymi pakietami: dynamicznym i dynamicznym plus — podczas sportowego pokonywania zakrÄ™tów w zależnoÅ›ci od potrzeb rozdziela moment obrotowy miÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami, tym samym poprawiajÄ…c przyczepność, stabilność i dynamikÄ™ jazdy.
Zwrotność w wyposażeniu standardowym: zawieszenie
PiÄ™ciowahaczowe zawieszenia obu osi – przedniej i tylnej – nowego Audi RS 7 Sportback niezależnie od siebie przenoszÄ… siÅ‚y wzdÅ‚użne i poprzeczne. Wahacze, podobnie jak rama pomocnicza, w dużej mierze zrobione sÄ… z aluminium. Rozstaw kóÅ‚ wynosi 1668 mm z przodu i 1650 mm z tyÅ‚u.
Montowane standardowo adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS adaptive air suspension z systemem regulacji tÅ‚umienia dostosowano specjalnie do modeli typu RS. RS 7 Sportback dziÄ™ki nowemu moduÅ‚owi amortyzatora pneumatycznego ze sprężynÄ… o 50% sztywniejszÄ… (w pakiecie Dynamic plus), osiÄ…ga maksymalnÄ… prÄ™dkość 305 km/h. Sportowe zawieszenie pneumatyczne można ustawić w kilku trybach; oferuje ono także automatycznÄ… regulacjÄ™ poziomu. W poÅ‚ożeniu normalnym, nadwozie nowego RS 7 Sportback zawieszone jest o 20 mm niżej niż w przypadku standardowego Audi A7 Sportback. Przy prÄ™dkoÅ›ci powyżej 120 km/h obniża siÄ™ o kolejne 10 mm oraz oferuje tryb unoszenia, na życzenie umożliwiajÄ…cy podniesienie zawieszenia pojazdu o 20 mm. Pochylenie sworznia zwrotnicy zawieszenia pneumatycznego RS sport zapewnia kierowcy swobodÄ™ wyboru miÄ™dzy komfortem jazdy na dÅ‚ugich dystansach i najwyższymi osiÄ…gami. Opcjonalne sportowe zawieszenie RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy (DRC) jeszcze pewniej utrzymuje RS 7 Sportback na drodze i zapewnia lepsze jego prowadzenie. Podczas dynamicznej jazdy znacznie zmniejsza koÅ‚ysanie wzdÅ‚użne i poprzeczne pojazdu. Nowej generacji amortyzatory ze zintegrowanymi zaworami wyraźnie różnicujÄ… poszczególne tryby jazdy systemu Audi drive select.
Do standardowego wyposażenia nowego RS 7 Sportback należy progresywny ukÅ‚ad kierowniczy o sportowym i dynamicznym przeÅ‚ożeniu. Sportowe Gran Turismo może być również opcjonalnie wyposażone w dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych. Przy pomocy napÄ™du wrzecionowego i drążków system Å‚Ä…czy dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy przedniej osi pracujÄ…cy z wykorzystaniem przekÅ‚adni falowej, z osobnym ukÅ‚adem kierowniczym osi tylnej. Przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach tylne koÅ‚a skrÄ™cajÄ… nawet o 5 stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrÄ™tu kóÅ‚ przednich. RozwiÄ…zanie to wpÅ‚ywa na zmniejszenie promienia skrÄ™tu aż o 1 m i przyczynia siÄ™ do wiÄ™kszej zwrotnoÅ›ci modelu RS 7 Sportback w ruchu miejskim i na ostrych zakrÄ™tach. Przy prÄ™dkoÅ›ciach wyższych tylne koÅ‚a skrÄ™cajÄ… nawet o 2 stopnie w tym samym kierunku co koÅ‚a przednie, stabilizujÄ…c w ten sposób tor jazdy samochodu.
Kierowca, za pomocÄ… systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select może okreÅ›lić charakter swojej jazdy nowym RS 7 Sportback. W systemie dostÄ™pnych jest sześć trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency i personalizowane, oferowane tylko dla modeli typu RS tryby RS1 i RS2, które można wÅ‚Ä…czyć bezpoÅ›rednio przyciskiem RS MODE na kierownicy. System Audi drive select wpÅ‚ywa na takie czynniki, jak zarzÄ…dzanie silnikiem i skrzyniÄ… biegów, wspomaganie ukÅ‚adu kierowniczego, zawieszenie, dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych, sportowy mechanizm różnicowy quattro, klapy w ukÅ‚adzie wydechowym oraz sposób dziaÅ‚ania automatycznej klimatyzacji. W trybie RS2 klient może jednym naciÅ›niÄ™ciem przycisku przeÅ‚Ä…czyć elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) na tryb sportowy.
Nowe RS 7 Sportback standardowo wyposażane jest w 21-calowe felgi odlewane w aluminium w stylistyce 10-ramiennej turbiny i w opony w rozmiarze 275/35. Dodatkowo Audi Sport oferuje opcjonalne 22-calowe felgi RS w stylistyce turbiny 5-V z oponami 285/30. MogÄ… mieć one różne kolory do wyboru: srebrny, matowy tytan, z bÅ‚yszczÄ…cym, polerowanym wykoÅ„czeniem oraz z bÅ‚yszczÄ…cym, polerowanym wykoÅ„czeniem antracytowo-czarnym. Zaciski ukÅ‚adu hamulcowego RS z wentylowanymi od wewnÄ…trz i perforowanymi tarczami (420 mm z przodu i 370 mm z tyÅ‚u) w wersji standardowej polakierowane sÄ… na czarno, a na życzenie mogÄ… być czerwone. Na opcjonalnych hamulcach ceramicznych RS zaciski mogÄ… być szare, czerwone lub niebieskie. W tym przypadku tarcze majÄ… Å›rednicÄ™ 440 mm z przodu i 370 mm z tyÅ‚u. Nowy ceramiczny ukÅ‚ad hamulcowy RS waży o 34 kg mniej niż jego stalowy odpowiednik, co przyczynia siÄ™ do redukcji masy nieresorowanej.
Wszystkie najlepsze elementy wyposażenia: infotainment, systemy wspomagania, kolory i materiały
Dla nowego Audi RS 7 Sportback Audi Sport oferuje szerokÄ… gamÄ™ udogodnieÅ„, opcji systemu infotainment oraz systemów wspomagania kierowcy. Nowe Gran Turismo Å‚Ä…czy sportowy charakter z nieograniczonymi możliwoÅ›ciami pokonywania dÅ‚ugich dystansów. W bardzo wielu sytuacjach wspomaga kierowcÄ™. DostÄ™pnych jest ponad 30 systemów wspomagania. Należą do nich adaptacyjny asystent jazdy, asystent skrzyżowaÅ„, ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu, ostrzeżenie przed najechaniem na krawężnik oraz kamery 360°.
Gama kolorów nowego modelu Audi RS 7 Sportback obejmuje trzynaÅ›cie standardowych lakierów zewnÄ™trznych — w tym dwa stworzone wyÅ‚Ä…cznie dla modeli RS odcienie szaroÅ›ci Nardo i czerni Sebring z efektem krystalicznym oraz pięć lakierów z efektem matowym. Obudowy lusterek zewnÄ™trznych standardowo wykoÅ„czone sÄ… w kolorze bÅ‚yszczÄ…cej czerni. Opcjonalnie dostÄ™pne jest wykoÅ„czenie w kolorze matowego aluminium lub w kolorze samochodu. Klapy, listwy, wstawki progów, listwy okienne oraz klamra tylnego dyfuzora mogÄ… być wykoÅ„czone w ramach jednego z trzech pakietów stylizacyjnych w kolorystyce matowego aluminium, czerni lub karbonu. Na życzenie wraz z pakietami stylizacyjnymi czarnym i karbonowym, pierÅ›cienie Audi i logo RS na przedzie i z tyÅ‚u dostÄ™pne sÄ… również w kolorze bÅ‚yszczÄ…cej czerni. Wiele dalszych możliwoÅ›ci indywidualizacji modelu oferuje program Audi exclusive.
Nowe Audi RS 7 Sportback będzie dostępne w salonach sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 r.