Nowy hot hatch, który w przyszÅ‚ym roku pojawi siÄ™ w europejskich salonach sprzedaży Hondy, bÄ™dzie najbardziej ekstremalnÄ… wersjÄ… modelu Type R, jaka kiedykolwiek powstaÅ‚a. Tym samym rozpocznie on nowÄ… erÄ™ w dziejach samochodów wyczynowych japoÅ„skiej marki.
ŹródÅ‚em napÄ™du jest 2-litrowa jednostka benzynowa i-VTEC z serii Earth Dreams Technology. Silnik rozwija ponad 280 KM, oferujÄ…c niedoÅ›cignione osiÄ…gi w porównaniu z poprzednimi wcieleniami modelu Type R, w tym wszystkimi generacjami Civica, a także sportowymi odmianami Integry i Accorda, a nawet NSX-a.
Nowy motor Hondy speÅ‚nia normy czystoÅ›ci Euro 6 i odznacza siÄ™ bardzo zaawansowanÄ… konstrukcjÄ…. Poprzednie wersje Hondy Civic Type R byÅ‚y napÄ™dzane silnikami wolnossÄ…cymi, natomiast nowa jednostka otrzymaÅ‚a turbosprężarkÄ™, która pozwala uzyskać lepsze osiÄ…gi przy niższych prÄ™dkoÅ›ciach obrotowych. Z kolei przy wyższych obrotach doskonaÅ‚Ä… dynamikÄ™ zapewnia ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du i-VTEC - od lat doceniany przez wÅ‚aÅ›cicieli modeli Type R, gwarantujÄ…cy niespotykane wrażenia z jazdy.
Suehiro Hasshi, lider projektu Civic Type R przy dziale badawczo-rozwojowym Hondy, powiedziaÅ‚: „Honda oferowaÅ‚a odmianÄ™ Type R w czterech modelach - Civic, Integra, Accord i NSX. W porównaniu z tymi autami, silnik pracujÄ…cy pod maskÄ… nowej Hondy Civic Type R jest niedoÅ›cigniony pod wzglÄ™dem mocy, momentu obrotowego i reakcji na wciÅ›niÄ™cie gazu.”
Hasshi-san podkreÅ›liÅ‚ jednoczeÅ›nie, że ogólna sprawność nowej konstrukcji również bÄ™dzie staÅ‚a na bardzo wysokim poziomie. DziÄ™ki zastosowaniu licznych innowacji technicznych i usprawnieÅ„, nowy Civic Type R bÄ™dzie prawdziwym samochodem kierowcy, w peÅ‚ni zasÅ‚ugujÄ…cym na umieszczenie na masce sÅ‚ynnego czerwonego logotypu w ksztaÅ‚cie litery „H”.
W nowej Hondzie Civic Type R zadebiutuje nowy przycisk „+R” zlokalizowany na kole kierownicy. Po jego naciÅ›niÄ™ciu zostanie aktywowany tryb „+R”, pozwalajÄ…cy uzyskać porywajÄ…ce wrażenia z jazdy. Reakcje silnika bÄ™dÄ… wówczas bardziej wyostrzone, a moment obrotowy bÄ™dzie dostarczany w bardziej agresywny sposób, co ma na celu wydobycie maksymalnych osiÄ…gów. Zmieni siÄ™ również sposób pracy ukÅ‚adu kierowniczego - na bardziej bezpoÅ›redni, a nowy czteropunktowy system adaptacyjnych amortyzatorów zapewni doskonaÅ‚e wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne.
Hasshi wyjaÅ›nia: „W standardowym trybie pracy, Honda Civic Type R jest bardzo zwinna, oferujÄ…c pÅ‚ynne przyspieszenie w codziennej eksploatacji. Przycisk ‘+R’ wydobywa bardziej dynamiczne ustawienia, które powodujÄ… u kierujÄ…cego szybsze bicie serca. Różnica pomiÄ™dzy tymi dwoma ustawieniami jest ogromna. Tryb ‘+R’ jest ekstremalny – samochód idealnie nadaje siÄ™ wówczas do jazdy po torze, co doceniÄ… entuzjaÅ›ci sportowych doznaÅ„.”
Kolejnym przykÅ‚adem innowacyjnego podejÅ›cia Hondy do budowy samochodu o sportowych osiÄ…gach jest system „steer axis”. W celu przekazania mocy turbodoÅ‚adowanego silnika 2,0 litra i-VTEC na koÅ‚a, w przednim zawieszeniu auta zastosowano innowacyjny, mechaniczny system, który minimalizuje niekorzystne siÅ‚y przekazywane z kóÅ‚ na kierownicÄ™ i pozwala w peÅ‚ni wykorzystać dynamiczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne nowego modelu.
Co wiÄ™cej, specjalnie dla Civica Type R, inżynierowie Hondy opracowali czteropunktowy system adaptacyjnych amortyzatorów, który automatycznie dostosowuje siÅ‚Ä™ tÅ‚umienia przednich i tylnych amortyzatorów do aktualnych warunków drogowych. DziÄ™ki temu zaawansowanemu ukÅ‚adowi, nowa Honda Civic Type R zapewnia komfort podczas spokojnego przemieszczania siÄ™ ze staÅ‚Ä… prÄ™dkoÅ›ciÄ… oraz dynamiczne wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci podczas sportowej jazdy.
Podobnie jak poprzednicy, nowa Honda Civic Type R bÄ™dzie wyposażona w szeÅ›ciobiegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ™ biegów, która pozwoli zwiÄ™kszyć przyjemność z eksploatacji auta.
Hasshi wyjaÅ›nia: „Manualna skrzynia biegów pozwala kierowcy wybrać odpowiedni bieg w każdym momencie, na przykÅ‚ad zredukować z piÄ…tego na trzecie przeÅ‚ożenie podczas zbliżania siÄ™ do zakrÄ™tu. Naszym celem w przypadku Hondy Civic Type R byÅ‚o stworzenie samochodu, który zapewni prowadzÄ…cemu najlepsze wrażenia z jazdy w sportowym stylu.”
Nowa Honda Civic Type R zostaÅ‚a opracowana z uwzglÄ™dnieniem gustów europejskich kierowców. Samochód bÄ™dzie budowany w należącej do Hondy nowoczesnej fabryce w Swindon w Wielkiej Brytanii, a w sprzedaży pojawi siÄ™ w roku 2015.
Najnowsza koncepcyjna Honda Civic Type R będzie wystawiana na paryskim stoisku Hondy zlokalizowanym w hali numer 3. Konferencja prasowa Hondy odbędzie się w czwartek, 2 października o godzinie 16:45.
Historia modelu Type R
1992 – NSX Type R pierwszej generacji (dostÄ™pny wyÅ‚Ä…cznie w Japonii)
Model ten zapoczÄ…tkowaÅ‚ historiÄ™ sukcesu wariantów Type R. Celem konstruktorów byÅ‚o stworzenie auta, które dostarczy kierowcy niezapomnianych wrażeÅ„ z jazdy przy zachowaniu dynamiki samochodu wyÅ›cigowego. Design nadwozia NSX-a Type R odzwierciedlaÅ‚ stylizacjÄ™ bolidu F1. W modelu tym po raz pierwszy zastosowano również czerwony emblemat Hondy oraz biaÅ‚y kolor karoserii Championship White.
Silnik: 3.0L Six-cylinder DOHC VTEC
Moc maksymalna: 280 KM / 7 300 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 30.0 kgm / 5 400 obr./min.
1995 – Pierwsza generacja modelu Integra Type R (dostÄ™pna wyÅ‚Ä…cznie w Japonii)
Silnik: 1.8l czterocylindrowy DOHC VTEC
Moc maksymalna: 200 KM / 8,000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 18.5 kgm / 7 500 obr./min.
1997 – Pierwsza generacja modelu Civic Type R (dostÄ™pny wyÅ‚Ä…cznie w Japonii)
Silnik: 1.6l czterocylindrowy DOHC VTEC
Moc maksymalna: 185 KM / 8 200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 16.3 kgm / 7 500 obr./min.
1998 – Integra Type R (dostÄ™pna w Europie i USA. ByÅ‚ to pierwszy Type R wprowadzony do Europy)
Silnik: 1.8l czterocylindrowy DOHC VTEC
Moc maksymalna: 190 KM / 8 000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 178 Nm / 7 300 obr./min.
1999– Accord Type R (dostÄ™pny tylko w Europie)
Silnik: 2.2l czterocylindrowy DOHC i-VTEC
Moc maksymalna: 212 KM / 7 200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm / 6 700 obr./min.
2001 – Druga generacja modelu Integra Type R (dostÄ™pna wyÅ‚Ä…cznie w Japonii)
Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC
Moc maksymalna: 162 kW [220 KM] / 8 000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 206 Nm [21.0 kgm] / 7 000 obr./min.
2001 – Druga generacja modelu Civic Type R (pierwszy Civic Type R dostÄ™pny w Europie)
Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC
Moc maksymalna: 162kW [220 KM] / 8 000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 206 Nm [21.0 kgm] / 7,000 obr./min.
Wersja europejska:
Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC
Moc maksymalna: 200 KM / 7 400 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 196 Nm / 5 900 obr./min.
2002 – Druga generacja modelu NSX Type R (dostÄ™pny wyÅ‚Ä…cznie w Japonii)
Silnik: 3.2l sześciocylindrowy DOHC VTEC
Moc maksymalna: 206 kW [280 KM] / 7 300 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 304 Nm [31.0 kgm] / 5 300 obr./min.
2007 – Trzecia generacja modelu Civic Type R
Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC
Moc maksymalna: 165 kW [225 KM] / 8 000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm [21.9 kgm] / 6 100 obr./min.
2007 – Trzecia generacja modelu Civic Type R (wersja europejska)
Silnik: 2.0l czterocylindrowy DOHC i-VTEC
Moc maksymalna: 148 kW [201 KM] / 7 800 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 193 Nm /5 600 obr./min.