"Vanity Fair zawsze stara siÄ™ wybiegać myÅ›lÄ… o krok do przodu, kierujÄ…c siÄ™ ciekawoÅ›ciÄ… i rewolucyjnym nastawieniem do życia: podczas tegorocznego Design Week z radoÅ›ciÄ… witamy na naszym stoisku Vanity Fair Social Garden kreatywne i peÅ‚ne zapaÅ‚u umysÅ‚y, które podnoszÄ… jakość naszego życia i czyniÄ… je Å‚atwiejszym, nie zapominajÄ…c przy tym o wpÅ‚ywie tego, co tworzÄ…, na Å›rodowisko" - wyjaÅ›nia Cristina Lucchini wspóÅ‚dyrektorka Vanity Fair.
"Cieszymy siÄ™, że po raz pierwszy bÄ™dziemy mogli zaprezentować model Civic wÅ‚oskiej publicznoÅ›ci. Dotychczasowe reakcje na ten samochód byÅ‚y znakomite, a udziaÅ‚ w Milan Design Week daje możliwość kontaktu z klientami, dla których ważne jest wzornictwo” - wyjaÅ›nia Simone Mattogno, dyrektor generalny departamentu samochodów we wÅ‚oskim oddziale Hondy.
Nowa, 11. generacja Hondy Civic zostaÅ‚a stworzona zgodnie koncepcjÄ… projektowania, w której centrum znajduje siÄ™ czÅ‚owiek – zarówno na etapie prac stylistycznych, jak i opracowania wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci dynamicznych. Zgodnie z zaÅ‚ożeniami rozwojowym «radosnego Civica», inżynierowie Hondy skupili siÄ™ na tym, w jaki sposób elementy nadwozia i wnÄ™trza mogÄ… ze sobÄ… wspóÅ‚grać, aby zapewnić bardziej komfortowe i ekscytujÄ…ce odczucia podczas jazdy samochodem, które wpÅ‚ynÄ… pozytywnie na codzienne życie wÅ‚aÅ›cicieli.
Model Civic, wprowadzony na rynek w 1972 roku jako «samochód dla mieszkaÅ„ców caÅ‚ego Å›wiata», staÅ‚ siÄ™ podstawÄ… stosowanej przez HondÄ™ koncepcji rozwojowej «Maksimum CzÅ‚owieka, Minimum Maszyny» (M/M). Zasada ta, stosowana obecnie w caÅ‚ej gamie produktów Hondy, opiera siÄ™ na przekonaniu, że celem zarówno rozwiÄ…zaÅ„ technicznych, jak i wzornictwa pojazdów jest zaspokajanie potrzeb kierowcy i pasażerów. KonsekwencjÄ… tych zaÅ‚ożeÅ„ jest kabina najnowszego Civica, w której komfort, dobra widoczność i przestronność przewyższajÄ… dotychczasowe standardy. Ponadto jest to miejsce bezpieczniejsze i bardziej ekscytujÄ…ce z punktu widzenia kierowcy.
Dynamiczna stylistyka nadwozia
ZaÅ‚ożenia rozwojowe Hondy eksponujÄ…ce «radosność» przyczyniÅ‚y siÄ™ do nowoczesnej ewolucji nadwozia modelu Civic, które nawiÄ…zuje do spokojnych i eleganckich rozwiÄ…zaÅ„ stylistycznych, zastosowanych w innych najnowszych modelach Hondy. Nowy Civic charakteryzuje siÄ™ niższÄ…, bardziej opÅ‚ywowÄ… liniÄ… dachu oraz niżej poprowadzonÄ… liniÄ… przewężenia, co wpÅ‚ynęło na zwiÄ™kszenie powierzchni okien, poprawiajÄ…c widoczność na zewnÄ…trz i dajÄ…c takie samo poczucie przestronnoÅ›ci, jakim wyróżniaÅ‚a siÄ™ pierwsza generacja Civica.
Dla uzyskania bardziej sportowej, przypominajÄ…cej coupe estetyki, wydÅ‚użono o 35 mm rozstaw osi nowego Civica w stosunku do poprzedniego modelu, ale skrócono o 20 mm zwis tylny i zmniejszono ogólnÄ… wysokość. Najwyższy punkt linii dachu jest wysuniÄ™ty bardziej do przodu niż w poprzednim modelu, a Å‚agodne nachylenie klapy bagażnika dopeÅ‚nia eleganckiego wyglÄ…du.
„Kluczowym elementem tego projektu jest ksztaÅ‚t tylnej części dachu. W rzeczywistoÅ›ci rozważaliÅ›my różne warianty” – wyjaÅ›nia Hitomaro Asano, projektant nadwozia modelu Civic. „BraliÅ›my pod uwagÄ™ wprowadzenie dodatkowego dwu-częściowego okna oraz wybór tak zwanego stylu hatchback. PomyÅ›leliÅ›my jednak, że najlepiej sprawdzi siÄ™ projekt, który sprawi, że ludzie poczujÄ… siÄ™ dobrze lub bÄ™dÄ… podekscytowani już w momencie, gdy go zobaczÄ…. Sylwetka auta miaÅ‚a sprawiać wrażenie, jakby zostaÅ‚a narysowana jednym pociÄ…gniÄ™ciem oÅ‚ówka.”
Klapa tylna zostaÅ‚a wykonana z materiaÅ‚ów kompozytowych, opracowana przy użyciu nowej technologii produkcji i ma o 20% mniejszÄ… masÄ™ niż jej poprzedniczka. Ten element byÅ‚ bardzo ważny dla osiÄ…gniÄ™cia bardziej eleganckiego wyglÄ…du. Stylistyczna dyskrecja i gÅ‚adkość sÄ… również widoczne w przedniej części samochodu. W porównaniu z poprzedniÄ… generacjÄ… maska silnika i przednie bÅ‚otniki poprowadzono o 25 mm niżej, a sÅ‚upki A przesuniÄ™to o 50 mm do tyÅ‚u. Zapewnia to kierowcy imponujÄ…cÄ…, niczym niezakÅ‚óconÄ… widoczność. Mniejsza masywność przedniej części pojazdu sprawia, że koÅ‚a i opony wydajÄ… siÄ™ wiÄ™ksze. W poÅ‚Ä…czeniu z szerszym rozstawem tylnych kóÅ‚ i obramowaniem Å‚uków nadkoli otrzymujemy niższÄ…, pewniejszÄ… sylwetkÄ™ i wizualne wrażenie wiÄ™kszej zwinnoÅ›ci samochodu.
„GÅ‚ównym celem byÅ‚o nadanie nowemu Civicowi sportowego i mÅ‚odzieÅ„czego wyglÄ…du, który jest kwintesencjÄ… tego modelu” – kontynuuje Asano. „StaraliÅ›my siÄ™ wiÄ™c stworzyć bardzo wyrazisty wyglÄ…d en face, a jednoczeÅ›nie sprawić, aby górna część auta byÅ‚a jak najsmuklejsza” – dodaje Asano. „Jest to również nawiÄ…zanie do historii poprzednich generacji, ale ponieważ zmieniaÅ‚o siÄ™ oblicze Civica, szukaÅ‚em czegoÅ› wspólnego i znalazÅ‚em jedno podobieÅ„stwo. Wszystkie one miaÅ‚y front, w którym górna osÅ‚ona chÅ‚odnicy znajdowaÅ‚a siÄ™ nieco niżej, a reflektory nieco wyżej, dlatego staraliÅ›my siÄ™ umieÅ›cić osÅ‚onÄ™ i reflektory w miejscach charakterystycznych dla wczeÅ›niejszych generacji."
Podwyższony komfort wnętrza
Stosowana przez HondÄ™ koncepcja projektowania M/M («Maksimum CzÅ‚owieka, Minimum Maszyny») znalazÅ‚a odzwierciedlenie w zorientowanym na pasażerów wnÄ™trzu, które zostaÅ‚o zaprojektowane tak, aby sprostać najwyższym oczekiwaniom, dotyczÄ…cym wyrafinowania i przestronnoÅ›ci. Kabina oferuje lepszÄ… widoczność i jasnÄ… przestrzeÅ„, dziÄ™ki niskiej, pÅ‚askiej desce rozdzielczej, usytuowaniu lusterek zewnÄ™trznych i dużym oknom.
„Kiedy wspólnie opracowaliÅ›my kluczowe hasÅ‚o «radosny», zaczÄ™liÅ›my zastanawiać siÄ™, jak można je zastosować we wnÄ™trzu i rozważaliÅ›my pomysÅ‚, aby na przykÅ‚ad skupić siÄ™ na kwestii czasu” – mówi Yasunori Ogawa, projektant wnÄ™trza Civica. „PomyÅ›leliÅ›my – skoro bÄ™dziemy mieli orzeźwiajÄ…cy i przyjemny poranek, to bÄ™dziemy siÄ™ dobrze czuć przez caÅ‚y dzieÅ„. Trudno jest czuć siÄ™ Å›wietnie przez caÅ‚y dzieÅ„, ale jeÅ›li skoncentrujemy siÄ™ na poranku, możemy to osiÄ…gnąć. W trakcie naszych prac badawczych pojawiaÅ‚y siÄ™ trzy sÅ‚owa kluczowe: czystość, rytm i stymulacja.”
PrzekÅ‚ada siÄ™ to na projekt wnÄ™trza, które odzwierciedla tÄ™ samÄ… czystÄ…, nowoczesnÄ… filozofiÄ™ designu, która cechuje nadwozie: jest ono pozbawione zbÄ™dnych elementów, skoncentrowane na użytkowniku, wykonane z materiaÅ‚ów wysokiej jakoÅ›ci i przyjemnych w dotyku elementów, które wpÅ‚ywajÄ… na satysfakcjÄ™ kierowcy i pasażerów.
Pomimo niższej linii dachu, przestrzeÅ„ nad gÅ‚owÄ… i w kabinie pozostaÅ‚a taka sama jak w poprzedniej generacji modelu, dziÄ™ki przemyÅ›lanemu rozmieszczeniu podzespoÅ‚ów ukÅ‚adu hybrydowego w podwoziu i w komorze silnika. Obszerna przestrzeÅ„ bagażowa nowego Civica nie zmieniÅ‚a siÄ™ w porównaniu z poprzedniÄ… generacjÄ… - należy do najwiÄ™kszych w tym segmencie - ale poszerzony otwór zaÅ‚adunkowy poprawia jej użyteczność. W efekcie powstaÅ‚ pojazd o odpowiedniej przestrzeni i funkcjonalnoÅ›ci, który stanowi realnÄ… alternatywÄ™ dla wiÄ™kszych modeli, takich jak SUV-y.
„Zawiasy klapy bagażnika znajdujÄ… siÄ™ za gÅ‚owami pasażerów, siedzÄ…cych w drugim rzÄ™dzie, a to z pewnoÅ›ciÄ… miejsce, w którym trudno jest obniżyć liniÄ™ dachu” – dodaje Asano. "OczywiÅ›cie, sÄ… sposoby na to, aby stworzyć atrakcyjny projekt kosztem funkcjonalnego rozplanowania, ale taki kompromis nie byÅ‚by akceptowalny dla Civica, ani Hondy ogólnie. UÅ›wiadomiliÅ›my to wszystkim osobom, zajmujÄ…cym siÄ™ stylistykÄ… wnÄ™trza, nadwozia i rozplanowaniem auta, a nastÄ™pnie zaczÄ™liÅ›my zastanawiać siÄ™, jak to osiÄ…gnąć.
Na poczÄ…tku rozmawialiÅ›my o przeniesieniu zawiasów na zewnÄ…trz sÅ‚upków. JeÅ›li chodzi o liniÄ™ przewężenia – biorÄ…c pod uwagÄ™, że wyobrażaliÅ›my sobie kabinÄ™ pozbawionÄ… elementów wprowadzajÄ…cych zamieszanie pod wzglÄ™dem wizualnym, umieszczenie linii przewężenia na przykÅ‚ad na Å›rodku sÅ‚upka C zrujnowaÅ‚oby to zaÅ‚ożenie. Zdecydowanie nie chcieliÅ›my przerwać prostej linii, która biegnie nieprzerwanie od przodu do tyÅ‚u, wiÄ™c zaproponowaliÅ›my, aby zastosować Å‚uk wokóÅ‚ ostatniego okna i wszyscy, Å‚Ä…cznie ze stylistami, zdecydowali siÄ™ na to rozwiÄ…zanie.”
Projektanci, koncentrujÄ…cy siÄ™ na detalach, stworzyli innowacyjne nawiewy wentylacji, rozmieszczone na obrzeżach kabiny. ZapewniajÄ… one szerszy, a jednoczeÅ›nie mniej inwazyjny przepÅ‚yw powietrza, a elegancki wyglÄ…d uzyskano dziÄ™ki zastosowaniu kratki o strukturze plastra miodu na caÅ‚ej szerokoÅ›ci otworów wentylacyjnych.
"Jednym z kluczowych sÅ‚ów, okreÅ›lajÄ…cych projekt wnÄ™trza Civica jest «czystość». To moje osobiste odczucie, ale odkÄ…d zaczÄ…Å‚em pracować w branży, nie podoba mi siÄ™ obecność wylotów klimatyzacji w desce rozdzielczej” – wyjaÅ›nia Ogawa. „W dawnych czasach w Japonii pociÄ…gi miaÅ‚y wentylatory. Nic nie poradzÄ™ na to, że tak wÅ‚aÅ›nie kojarzy mi siÄ™ wylot przewodu wentylacji. Natomiast jeÅ›li spojrzymy na wnÄ™trza domów, wszystkie te elementy sÄ… tam ukryte przed wzrokiem. WykorzystujÄ…c te kluczowe koncepcje przy projektowaniu Civica, wprowadziÅ‚em motyw plastra miodu na caÅ‚ej desce rozdzielczej, aby zachować wykoÅ„czenie najwyższej jakoÅ›ci, ale także wiÄ™kszÄ… stylistycznÄ… czystość wnÄ™trza.”
Duży nacisk poÅ‚ożono na zaprojektowanie Å›rodowiska, które nie wymaga od osób siedzÄ…cych zbyt wielu ruchów dla wykonania staÅ‚ych czynnoÅ›ci. System informacyjno-rozrywkowy jest umieszczony na peryferiach pola widzenia kierowcy, co oznacza, że w celu sprawdzenia informacji nie musi on odwracać gÅ‚owy. Zmniejsza to ryzyko rozproszenia uwagi i skraca czas na powrót wzroku do linii na wprost – a ma to niebagatelny wpÅ‚yw na bezpieczeÅ„stwo.
„Już na wczesnym etapie prac dynamicznie weryfikowaliÅ›my zakres wielkoÅ›ci i wysokość panelu HMI, stosujÄ…c różne warianty w realnym samochodzie, stojÄ…cym na terenie zakÅ‚adu Hondy, aby sprawdzić ergonomiÄ™ ukÅ‚adu i Å‚atwość obsÅ‚ugi elementów sterujÄ…cych, a także walory wizualne” – wyjaÅ›nia Ogawa.
Od momentu wprowadzenia na rynek w 1972 roku, wyznaczajÄ…cy nowe trendy Civic, trafiÅ‚ do ponad 27,5 miliona klientów w 170 krajach. Nowa generacja pojawi siÄ™ w Europie jesieniÄ… 2022 roku.