-
Do 2025 roku sprzedaż ma wzrosnąć do ponad miliona samochodów elektrycznych rocznie
W odróżnieniu od dotychczas stosowanych na rynku, pÅ‚yta podÅ‚ogowa ID. nie zostaÅ‚a przeznaczona pierwotnie do aut z silnikami spalinowymi i jedynie wtórnie przystosowana do potrzeb modeli z napÄ™dem elektrycznym, lecz skonstruowano jÄ… od podstaw pod kÄ…tem zastosowania wyÅ‚Ä…cznie w samochodach elektrycznych. DziÄ™ki temu Volkswagen może w peÅ‚ni wykorzystać potencjaÅ‚ technologiczny tkwiÄ…cy w tego rodzaju pojazdach. Platforma pozwala mocno różnicować stylistykÄ™ i rodzaje poszczególnych modeli – umożliwia konstruowanie aut od kompaktowych po SUV-y i vany. „ID. to kamieÅ„ milowy rozwoju technologicznego. BÄ™dzie to pierwszy w peÅ‚ni komunikujÄ…cy siÄ™ z otoczeniem i przeznaczony do codziennego użytku model elektryczny, na którego zakup bÄ™dzie stać miliony ludzi” – powiedziaÅ‚ Christian Segner, szef dziaÅ‚u Volkswagen e-Mobility.
WyróżniajÄ…ce siÄ™ awangardowÄ… stylistykÄ… bezemisyjne modele generacji ID. bÄ™dÄ… uzyskiwaÅ‚y zasiÄ™g porównywalny z tym jaki majÄ… dzisiaj samochody z silnikiem benzynowym. Pierwszym autem z nowej rodziny bÄ™dzie model o nazwie ID., który pojawi siÄ™ na rynku w 2020 roku. Chodzi o czterodrzwiowy kompakt komunikujÄ…cy siÄ™ z otoczeniem, którego cena bÄ™dzie zbliżona do ceny Golfa z silnikiem Diesla. Wielkość kabiny i możliwość jej dostosowywania do chwilowych potrzeb wykroczÄ… poza znane dzisiaj standardy aut tej klasy. WnÄ™trze nowego modelu bÄ™dzie tak przestronne jak wnÄ™trza aut o klasÄ™ wiÄ™kszych, przy stosunkowo niewielkich wymiarach zewnÄ™trznych. Taki efekt udaje siÄ™ uzyskać dziÄ™ki niezwykle dużemu rozstawowi osi i wynikajÄ…cym z tego niewielkim zwisom nadwozia. Ponieważ z przodu miejsca nie zajmuje silnik spalinowy, przedniÄ… oÅ› pojazdu można maksymalnie przesunąć.
W pÅ‚ycie podÅ‚ogowej ID. można zobaczyć m.in. umieszczone na tylnej osi elektryczny silnik z przekÅ‚adniÄ… oraz akumulator, który znajduje siÄ™ w podÅ‚odze, przez co nie zabiera miejsca we wnÄ™trzu. DziÄ™ki takiej konstrukcji elektryczny Volkswagen wyróżnia siÄ™ optymalnym rozÅ‚ożeniem masy, a to z kolei sprawia, że jego wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci dynamiczne sÄ… jeszcze lepsze. Pasażerowie siedzÄ… w aucie nieco wyżej. Przeniesienie napÄ™du od silnika do tylnych kóÅ‚ odbywa siÄ™ za poÅ›rednictwem jednobiegowej przekÅ‚adni. ZasiÄ™g auta, zależnie od rodzaju akumulatora, wynosi od 330 do 550 km (wg WLTP). Akumulatory mogÄ… być zasilane na stacjach szybkiego Å‚adowania prÄ…dem o mocy do 125 kW – nie należy obawiać siÄ™ dÅ‚ugich postojów na stacji, ponieważ akumulator od zera do 80% pojemnoÅ›ci można zasilić energiÄ… wciÄ…gu zaledwie 30 minut.
ModuÅ‚owa platforma do budowy samochodów elektrycznych tworzy nie tylko technicznÄ… podstawÄ™ dla wszystkich modeli rodziny ID., lecz także dla wielu elektrycznych samochodów czterech innych marek koncernu: Audi, SEATA, SKODY i Volkswagen Samochody Użytkowe. W sumie platforma MEB bÄ™dzie stosowana przez pięć marek w trzech regionach Å›wiata. „Platforma MEB do budowy samochodów elektrycznych to prawdopodobnie najważniejszy projekt w historii Volkswagena jak niegdyÅ› przejÅ›cie od Garbusa do Golfa. Jest ona podstawÄ… dla ponad 10 milionów elektrycznych aut koncernu, które zostanÄ… wyprodukowane w pierwszym okresie i toruje Volkswagenowi drogÄ™ do epoki pojazdów zasilanych energiÄ… elektrycznÄ…” – powiedziaÅ‚ Thomas Ulbrich, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Marki Volkswagen odpowiedzialny za dziaÅ‚ elektromobilnoÅ›ci.