Nowej generacji dwulitrowe silniki wysokoprężne modeli 518d i 520d z technologiÄ… BMW TwinPower Turbo jeszcze bardziej uwypuklajÄ… tÄ™ cechÄ™: pozwalajÄ… na jeszcze wiÄ™kszÄ… radość z jazdy przy jeszcze niższych wartoÅ›ciach zużycia paliwa i emisji CO2. BMW 520d deklasuje swych segmentowych rywali w wyÅ›cigu o najwyższÄ… efektywność napÄ™du: moc maksymalna wzrasta do 140 kW/190 KM, a Å›rednie zużycie paliwa spada do zaledwie 4,1 l/100 km – a tym samym emisja CO2 do 109 g/km.
Nowy bazowy silnik wysokoprężny w modelach BMW 518d limuzyna i BMW 518d Touring rozwija obecnie moc 110 kW/150 KM oraz maksymalny moment obrotowy 360 Nm. Mocniejszy wariant tego samego silnika, znajdujÄ…cy zastosowanie w modelach BMW 520d limuzyna oraz BMW 520d Touring (a także ich wariantach z inteligentnym napÄ™dem na 4 koÅ‚a xDrive) – odpowiednio 140 kW/190 KM i aż 400 Nm. Przekonstruowano także 8-stopniowÄ… skrzyniÄ™ automatycznÄ… Steptronic, dostÄ™pnÄ… opcjonalnie w modelach z napÄ™dem na tylne koÅ‚a i seryjnÄ… w modelach xDrive.
Te kolejne kamienie milowe na drodze ku maksymalizacji wydajnoÅ›ci sÄ… wynikiem nieprzerwanie prowadzonych prac pod hasÅ‚em BMW EfficientDynamics, a dotyczÄ…cych optymalizacji silników spalinowych i innych podzespoÅ‚ów aut – w tym m.in. technologii BMW TwinPower Turbo, 8-biegowych skrzyÅ„ automatycznych Steptronic, elektrycznego wspomagania ukÅ‚adu kierowniczego, odzyskiwania energii hamowania i innych. Wzorcowa efektywność systemów skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na BMW EfficientDynamics jest skÅ‚adowÄ… wielkiego sukcesu i przeÅ‚omowego charakteru BMW serii 5 – obok stylistyki, zarazem eleganckiej i sportowej, nowoczesnej funkcjonalnoÅ›ci z innowacyjnym wyÅ›wietlaczem i elementami sterujÄ…co-kontrolnymi i systemami wsparcia kierowcy z palety BMW ConnectedDrive, a także znakomitej technologicznie i charakterologicznie konstrukcji ukÅ‚adu jezdnego. Do uzyskania i utrzymania pozycji lidera segmentu przyczyniajÄ… siÄ™ także dodatkowe innowacje, jak tryb pracy samochodu ECO PRO czy funkcja Auto Start Stop (dostÄ™pna także z automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów).
Nowa generacja silników, nowe wzorce wydajnoÅ›ci.
Nowe 4-cylindrowe silniki turbodieslowskie sÄ… kolejnym i konsekwentnym etapem na tej drodze. Oba pochodzÄ… z nowej, modularnej rodziny silników BMW Group i wyposażone sÄ… w najnowsze wcielenie technologii BMW TwinPower Turbo. W konstrukcji samych silników pojawiÅ‚y siÄ™ aluminiowe skrzynie korbowe z termicznie Å‚Ä…czonymi tulejami cylindrowymi (dla obniżenia tarcia wewnÄ™trznego), zintegrowane waÅ‚ki wyrównoważajÄ…ce – oraz turbosprężarki o zmiennej geometrii dolotu oraz ponownie zoptymalizowane systemy wtrysku common rail. Efekty to wzrost mocy i momentu obrotowego, jeszcze szybsze reakcje na gaz i wysokoobrotowy charakter – przy równoczesnym obniżeniu spalania i emisji CO2, a także redukcji masy wÅ‚asnej (o 2 kg) i poprawie komfortu akustycznego.
Więcej radości z jazdy.
Oba silniki uzyskujÄ… swe moce maksymalne – 110 kW/140 KM i 140 kW/190 KM przy 4000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy – 360 Nm i 400 Nm – rozwijajÄ… w przedziale miÄ™dzy 1750 a 2500 obr./min. Wzrost mocy i momentu obrotowego ma wyraźny wpÅ‚yw na sportowÄ… charakterystykÄ™ modeli BMW 518d i BMW 520d oraz BMW 520d xDrive. Wszystkie warianty modelowe i nadwoziowe – a wiÄ™c i w wersjach limuzyna, i kombi (Touring), z napÄ™dem na tylne koÅ‚a oraz z napÄ™dem na 4 koÅ‚a xDrive – osiÄ…gajÄ… obecnie 100 km/h w czasie lepszym o 0,2 s od swych odpowiedników z poprzedniÄ… generacjÄ… napÄ™dów. Z manualnÄ… 6-stopniowÄ… skrzyniÄ… biegów seryjnÄ… w modelach BMW 518d, BMW 518d Touring, BMW 520d i BMW 520d Touring nowe wartoÅ›ci przyspieszeÅ„ to odpowiednio 9,5 s/9,9 s/7,9 s/8,1 s. Dla wersji BMW 520d xDrive oraz BMW 520d xDrive Touring (seryjnie z automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów Steptronic) – 7,9 i 8,2 s.
Mimo wyraźnej poprawy dynamiki, auta zużywają mniej paliwa. Wartości zużycia paliwa i emisji CO2 natomiast wynoszą dla BMW 518d i BMW 518d Touring odpowiednio (w zależności od zastosowanego ogumienia): 4,7-4,3 l/100 km i 5,0-4,7 l/100 km, a emisja CO2 to 124-114 g/km i 132-122 g/km. Dla BMW 520d i BMW 520d Touring wartości te są niemal identyczne: 4,7-4,3 l/100 km (124-114 g/km) i 5,0-4,6 l/100 km (132-122 g/km). Wszystkie wyniki dla Nowego Europejskiego Testu Zużycia Paliwa.
Optymalizacja 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów Steptronic dotyczyÅ‚a precyzyjnego dostosowania przekÅ‚adni do charakteru nowych jednostek napÄ™dowych, szczególnie pod wzglÄ™dem przyczyniania siÄ™ do dalszej poprawy osiÄ…gów i wydajnoÅ›ci, ale również poprawy wspóÅ‚pracy w zakresie akustyki i wytwarzania wibracji. Nowa odmiana skrzyni Steptronic zostaÅ‚a również wzbogacona o tzw. przewidywanie wyboru przeÅ‚ożenia w oparciu o wspóÅ‚pracÄ™ z najnowszÄ… generacjÄ… nawigacji, nawet jeÅ›li system nie prowadzi kierowcy do celu. Polega ona na dostosowywaniu strategii wykorzystania biegów do sytuacji drogowej, zbliżajÄ…cych siÄ™ elementów drogi, podawanej przez aktywny system powiadamiania o ruchu drogowym gÄ™stoÅ›ci ruchu lub np. zbliżaniu siÄ™ do korka czy innej przeszkody, zjazdu lub podjazdu. W każdym przypadku cel jest jeden: optymalne wykorzystanie paliwa bÄ…dź energii odzyskiwanej z hamowania silnikiem, co pozwala także na np. unikanie niepotrzebnych zmian biegów, gdy z nawigacji wiadomo, że zaraz za pokonywanym zakrÄ™tem jest kolejny zakrÄ™t lub skrzyżowanie z koniecznoÅ›ciÄ… przyhamowania.